LiikennevakuutuskeskusLiikennevakuutuskeskus

Från och med juni gäller finsk trafikförsäkring inte längre i Ryssland

Jaa
De internationella grönt kort-avtalen om trafikförsäkring med Ryssland och Belarus sades upp för ett år sedan och upphör i slutet av maj. Om du reser till de länderna efter maj, ska du köpa en försäkring från ett lokalt försäkringsbolag i samband med gränsövergången.
Från och med den 1 juni 2023 måste försäkringen köpas hos ryska eller belarusiska försäkringsbolag i samband med gränsövergången. Bild: Mostphotos.
Från och med den 1 juni 2023 måste försäkringen köpas hos ryska eller belarusiska försäkringsbolag i samband med gränsövergången. Bild: Mostphotos.

Vid ingången av juni upphör alla trafikförsäkringar som har gällt i Ryssland och Belarus utifrån grönt kort-avtalet. Efter detta går det inte att resa till Ryssland eller Belarus med en trafikförsäkring som har utfärdats i Finland eller något annat EES-land eller Schweiz. Vissa försäkringsbolag har redan slutat utfärda nya gröna kort till de aktuella länderna.

– Alla gröna kort till Ryssland och Belarus blir de facto ogiltiga vid ingången av juni. Om du reser till dessa länder när det gröna kortet fortfarande är giltigt, ska du senast vid ingången av juni teckna en trafikförsäkring på en lokal aktör. Annars åker du utan försäkring, säger Janne Jumppanen, direktör för Trafikförsäkringscentralen.

Det är obligatoriskt att ha en trafikförsäkring även i Ryssland och Belarus. Från och med den 1 juni 2023 måste försäkringen köpas hos ryska eller belarusiska försäkringsbolag i samband med gränsövergången. Utrikesministeriet uppmanar till att undvika alla resor till Ryssland och Belarus.

– Ryska trafikförsäkringar ska köpas för minst fem dagar. Utifrån de uppgifter vi fått säljs försäkringar vid gränsövergångarna i Vaalimaa, Nuijamaa, Imatra och Vartius och försäljningsställena har öppet dygnet runt varje dag, säger Jumppanen.

Eventuella skador ersätts utifrån lagstiftningen i det land där skadan inträffat. Du bör före resan ta reda på de viktigaste skillnaderna i ersättningar och förfaranden mellan länderna. Trafikförsäkringscentralen handlägger inte trafikskador som inträffat i Ryssland eller Belarus.

Gröna kortet-ändringen påverkar inte skyddet för den som drabbats av en trafikskada i Finland. Trafikförsäkringscentralen svarar även i fortsättningen för skador som ett fordon från ett land utanför EES orsakat, till exempel ett ryskt fordon. Den skadelidandes skydd försvagas således inte i samband med ändringen.

När ryssar och belarusier reser till Finland 

Personer som reser in i Finland med bil är skyldiga att ha en trafikförsäkring. Vid Finlands gränser säljs trafikförsäkringar av Tullen. Försäkringen beviljas för minst 30 dagar och högst ett år åt gången. Om du behöver förlänga försäkringen i Finland kan det göras hos Tullen eller Trafikförsäkringscentralen. En trafikförsäkring som köpts i Finland gäller i alla EES-länder och Schweiz.

Vad är ett grönt kort om trafikförsäkring?

Grönt kort är ett internationellt intyg om giltig trafikförsäkring. Det gör det enklare att bila utomlands, eftersom du inte behöver köpa en särskild lokal trafikförsäkring till länder som anslutit sig till systemet.

I Finland får du ett grönt kort, som anger försäkringens giltighetstid, i elektroniskt format avgiftsfritt från det försäkringsbolag som har beviljat trafikförsäkringen. I regel är Grönt Kort en svartvit pdf-fil som skickas till kunden och som ska skrivas ut för resan.

En trafikförsäkring som beviljats i Finland gäller automatiskt i Schweiz och alla länder som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Om du reser till dessa länder, behöver du inte nödvändigtvis begära ett grönt kort av försäkringsbolaget. Om du ändå har kortet, är det enklare att uträtta ärenden vid statsgränserna och i händelse av en trafikolycka.

Du ska alltid ha med dig kortet i länder som inte ingår i EES och som anslutit sig till gröna kort-systemet. Vid resor till länder som inte anslutit sig till gröna kort-systemet måste du vid gränsen skaffa en trafikförsäkring som gäller i det aktuella landet.

Läs mer

Läs mer på ryska   

Läs mer på engelska

Mer information:  

direktör Janne Jumppanen, Trafikförsäkringscentralen, tfn 040 450 4543 

fornamn.efternamn@vakuutuskeskus.fi 

Information, tfn 040 450 4700 

Kuvat

Från och med den 1 juni 2023 måste försäkringen köpas hos ryska eller belarusiska försäkringsbolag i samband med gränsövergången. Bild: Mostphotos.
Från och med den 1 juni 2023 måste försäkringen köpas hos ryska eller belarusiska försäkringsbolag i samband med gränsövergången. Bild: Mostphotos.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Liikennevakuutuskeskus
Liikennevakuutuskeskus
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä 040 450 4700http://www.lvk.fi

Trafikförsäkringscentralen (TFC) tryggar i sista hand rättigheterna för den som råkat ut för en trafikskada och tar hand om följderna av försummelser i att betala lagstadgade trafikförsäkringspremier.

Institutet för olycksinformation (OTI) vid centralen främjar trafiksäkerheten genom att samordna verksamheten vid undersökningskommittéerna för trafikolyckor och sammanställa statistik över olyckor.

https://www.lvk.fi/sv/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote

EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.

Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote

Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye