Suomen Franchising-Yhdistys ry

Franchising kasvaa nousukaudellakin muuta taloutta nopeammin - Franchisingalan kasvuselvityksen mukaan suomalaisen franchising-liiketoiminnan vuosittainen arvo on jo 5,5 miljardia

Kolme franchisingketjua neljästä arvioi liikevaihtonsa ja henkilöstömääränsä kasvavan seuraavan vuoden aikana. Tiedot pohjautuvat franchisingalan kasvuselvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Telia, Ferratum, Lexia Asianajotoimisto sekä Suomen Franchising-Yhdistys. Kyselyyn haastateltiin 179 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Tulokset julkistettiin Franchise News Day -tapahtumassa 26.9.

Franchisingsektorin kokonaiskooksi arvioidaan jopa 5,5 miljardia euroa. Tutkimukseen osallistuneet ketjut arvioivat liikevaihtonsa kasvavan 7,6 prosenttia tämän vuoden ja 8,9 prosenttia ensi vuoden aikana. Kaikista franchisingketjuista peräti kolme neljäsosaa arvioi ketjunsa liikevaihdon olevan kasvussa tänä ja ensi vuonna.

”On kiinnostavaa vertailla kasvuselvityksen tuloksia Pk-yritysbarometrin tuoreisiin tuloksiin. Sen mukaan vain noin puolet pk-yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan. Vaikka taloudellamme menee entistä paremmin, franchisingsektorilla näyttäisi menevän vielä paremmin kuin muilla yrityksillä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.

Luvassa 5 000 uutta työpaikkaa

Kasvuselvitykseen osallistuneet ketjut työllistävät tällä hetkellä runsaat 80 000 työntekijää. Koko franchisingalan arvioidaan työllistävän yhteensä jopa 100 000 suomalaista.

Kasvuselvitykseen osallistuneet ketjut odottavat tarvitsevansa Suomessa 3 800 uutta työntekijää vuoden 2018 loppuun mennessä. Koko franchisingsektorilla kasvu on yli 5 000 uutta työpaikkaa. Erityisen voimakasta kasvu on yrityspalveluja tarjoavissa ketjuissa, joissa työpaikkojen määrän odotetaan kasvavan jopa 21 prosenttia.

Tutkimuksen vastanneista ketjujohtajista peräti 74 prosenttia uskoo tarvitsevansa lisää työvoimaa ketjunsa yrittäjille ja ketjun omiin yksiköihin. Pk-yritysbarometrin mukaan kaikista pk-yrityksistä vain 24 prosenttia odotti henkilöstönsä määrän kasvavan seuraavien 12 kuukauden aikana.

”Tämäkin osoittaa franchisingsektorin näkevän lähitulevaisuuden muita yrityksiä valoisampana”, Juha Vastamäki sanoo.

”Franchisingliiketoiminta jatkoi kasvuaan myös taantuman aikana. Näin nousukaudella franchisingin rooli kasvun ja työllisyyden moottorina korostuu entisestään. Näyttäisi siltä, että franchisingala kasvaa kaikilla mittareilla voimakkaammin kuin yritykset keskimäärin.”

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Juha Vastamäki