Fredman Group ostaa osuuden ruokahävikin vähentämiseen erikoistuneesta start-up yhtiö Biovaaka Oy:stä

Ravintoloiden digitaalisiin omavalvonta- ja johtamispalveluihin erikoistunut kotimainen perheyhtiö Fredman Group on ostanut 19,5 % lappeenrantalaisen startup-yhtiö Biovaaka Oy:n osakkeista. Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs biovaaka vähentää ravintola-asiakkaiden jättämää jätettä ja auttaa ravintoloita toimimaan kustannustehokkaammin. Kaupan myötä Fredman Group toteuttaa strategiaansa kasvaa foodtech-alan johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi.

Biovaaka on Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs tapa mitata ravintolassa syntyvän biojätteen määrää. Biovaakajärjestelmä näyttää työpaikkaruokala-asiakkaan jättämän hävikin määrän välittömästi sen jälkeen, kun asiakas on tyhjentänyt lautasensa ylijäämät biojäteroskikseen antaen asiakkaalle samalla suoran, hävikin määrää koskevan palautteen.

Fredman Groupin kehittämät ja toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistavat ravintoloiden ruokaturvallisuutta ja auttavat vähentämään hävikkiä. Näitä palveluja tulee täydentämään Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs tapa mitata ravintolassa syntyvän biojätteen määrää. Biovaakajärjestelmä konkretisoi kuluttajan synnyttämän ruokahävikin määrän jo ruokailutilanteessa ja opettaa ravintola-asiakkaita pienempiin kerta-annoksiin. Biovaaka näyttää työpaikkaruokala-asiakkaan jättämän hävikin määrän välittömästi sen jälkeen, kun asiakas on tyhjentänyt lautasensa ylijäämät biojäteroskikseen. Järjestelmä antaa asiakkaalle samalla suoran palautteen, josta selviää kuinka paljon hän tuotti biojätettä suhteessa muihin ravintolan asiakkaisiin.

”Fredman edustaa uudenlaista suomalaista ruoka-ajattelua, johon kuuluu keitto-osaamisen ja raaka-aineiden lisäksi myös huipputeknologian mahdollistama ensiluokkainen ruokaturvallisuus, vastuullisuus ja kestävät ympäristöarvot. Biovaaka on yksi konkreettinen, käytännön haasteesta syntynyt innovaatio tätä kokonaisuutta täydentämään. Sen integrointi palveluumme ja jalkauttaminen ravintolaverkostoomme on täsmäase taistelussa ruokahävikkiä vastaan. Ruokajätteen vähentäminen ja seuranta ravintoloissa ovat maailmanlaajuisia haasteita ja ongelmien ratkaisu vaatii toimia tuotanto- ja jakeluketjun kaikilta toimijoilta”, kertoo perheyhtiö Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman.

Biovaakajärjestelmä kerää tietoa pilvipalveluun ja mahdollistaa siten jätemäärän järjestelmällisen ja jatkuvan seurannan. Seuranta tuottaa oikea-aikaista ja luotettavaa mittaustietoa ravintolan päätöksenteon tueksi ja auttaa ravintolaa suunnittelemaan ruokalistaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi. Biovaakaa tullaan Fredman Groupin kanssa kehittämään edelleen siten, että järjestelmää voidaan hyödyntää myös linjastohävikin ja ravintoloiden keittiöissä syntyvän hävikin analysointiin ja vähentämiseen.

”On hienoa, että Fredman Groupin kaltainen toimija koki opiskelijatyönä kehittämämme palvelumme sopivaksi täydentämään heidän jo valmiiksi älykästä keittiönjohtamispalveluaan, joka automatisoi ravintoloiden arkirutiineja. Fredmanin mukaantulon myötä pystymme kehittämään järjestelmäämme edelleen hävikinseurannan kokonaisvaltaiseen automatisointiin. Tällä hetkellä seurantaa tehdään työläästi manuaalisin mittauksin ja siksi se jää monissa keittiöissä tekemättä. Automaatio helpottaa keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä, jättäen keittiöalan ammattilaisille enemmän aikaa tehdä sitä, mitä he rakastavat”, iloitsee biovaakajärjestelmän kehittämistä koordinoinut Saimaan ammattikorkeakoulun erikoisasiantuntija Jukka Hänninen.

Ravintolan ruokahävikin kokonaisvaltainen seuranta auttaa ravintolaa kehittämään toimintatapojaan ja minimoimaan hävikin määrän. Biojätteen vähentäminen tuo ravintolalle säästöjä, kun esimerkiksi raaka-ainekustannukset ja biojätemaksut pienentyvät. Jätteen vähentäminen vähentää kustannusten lisäksi myös ravintolan hiilijalanjälkeä. Syömäkelpoisen ruoan poisheittäminen on suuri taloudellinen ja ekologinen rasite.

Toimijoista lyhyesti

Biovaakajärjestelmä on kehitetty Saimaan ammattikorkeakoulun EKOODI-ohjelmointikoulutuksessa, joka on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke. Kehitystyö aloitettiin Saimaan ammattikorkeakoulun ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) omistamien Kampusravintoloiden tunnistaman tarpeen täyttämiseksi. Biovaaka Oy on ratkaisun kehittämistyössä mukana olleiden Saimaan ammattikorkeakoulun ja LUT:n opiskelijoiden ja asiantuntijoiden perustama yritys, joka on jatkanut ratkaisun kehitystyötä ja kaupallistamista. Älykäs biovaakajärjestelmä on herättänyt runsaasti kiinnostusta ravintoloissa. Ensimmäiset kampuksen ulkopuolella toimivat ravintolat ovat ottaneet järjestelmän käyttöön syksyllä 2018.

Fredman Group on suomalainen perheyritys, joka tavoittelee täydellistä keittiötä ja taistelee parhaiden makujen puolesta. Yhdistämme tietoa, teknologiaa ja monipuolista ammattitaitoa paremman ruoan puolesta. Olemme ruokaturvallisuuden, omavalvonnan ja keittiöjohtamisen, ammattikeittiöiden korkean hygieniatason turvaamisen ja ruokahävikin vähentämisen taitureita. Asiakkaiden kanssa yhdessä kehitetyt Food Tech -palvelut ovat mukana sadoissa ammattikeittiöissä tehostamassa keittiön johtamista ja omavalvontaa. Fredmanin työvälineet, kuten Carita-liinat, Comple-ateriapalvelujärjestelmä ja Elmukelmu, tunnetaan kaikissa suomalaisissa ammattikeittiöissä. Fredman Group Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen on noin 24 miljoonaa euroa. Konserni työllistää noin 80 henkilöä.

Peter Fredman, Fredman Group Oy, puh. 050 4011 616, peter.fredman@fredmangroup.com
Jukka Hänninen, Saimaan ammattikorkeakoulu, puh. 040 046 7926, jukka.hanninen@biovaaka.fi

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, puh. +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Biovaaka antaa asiakkaalle suoran palautteen, josta selviää kuinka paljon hän tuotti biojätettä suhteessa muihin ravintolan asiakkaisiin ja miten hänen jättämänsä ylimääräisen biojätteen määrä on vähentynyt tai kasvanut.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34 EETTiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00 EETTiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.