Froneri Finland Oy

Fronerin kevään uutuusjäätelöissä korostuvat kotimaisuus, paikallisuus ja trendimaut

Fronerin teettämä tuore valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että suomalaista jäätelön ystävää kiinnostaa nyt viileän herkun kotimaisuus enemmän kuin koskaan. Myös raaka-aineiden alkuperä on tärkeä tekijä valinnassa. Lisäksi pakkausmateriaalin vastuullisuudella on yhä useammalle merkitystä. Kuluttajien toiveet näkyvät Fronerin kevään uutuusjäätelöissä.

Tuotteen alkuperämaa on suomalaisille nyt merkittävä jäätelön valintakriteeri. Lähes kahdeksan kymmenestä jäätelön ystävästä (79 %) on hyvin kiinnostunut siitä, että jäätelö on valmistettu Suomessa. Tiedot selviävät Froneri Finlandin tammikuun alussa teettämästä valtakunnallisesta kyselytutkimuksesta. Kuluttajia pyydettiin kyselytutkimuksessa mainitsemaan tärkeimpiä kriteereitä, jotka vaikuttavat jäätelön valintaan.

– Jäätelön kotimaisuus on nyt ajankohtaisempi asia kuin koskaan. Tästä kertoo se, että maidon ja kerman kotimainen alkuperä sekä kotimainen valmistus ovat teettämämme kyselyn mukaan ylivoimaisesti tärkeimpiä valintakriteereitä jäätelöä ostettaessa, Froneri Finlandin markkinointijohtaja Minna Brunberg  kertoo.

Fronerin jäätelötehdas Turengissa täyttää tänä vuonna 60 vuotta.

– Juhlistamme merkkipäivää muun muassa uudella Pingviini Wanhan Ajan Vanilja -tuoteperheellä, joka on saanut inspiraationsa tehtaan pitkästä historiasta, Brunberg jatkaa.

Avoimesti tietoa raaka-aineiden alkuperästä

Kyselyn mukaan suomalaisille jäätelön ystäville on hyvin tärkeää, että tuote on valmistettu suomalaisesta maidosta tai kermasta. Tämän ominaisuuden kiinnostavuus on kasvanut 82 prosenttiin verrattuna vuonna 2020 toteutettuun vastaavaan tutkimukseen, jossa osuus oli 73 prosenttia.

– Turengin tehtaan jäätelöt ovat vastaus näihin toiveisiin. Tänä keväänä lisäksi Classic-jäätelöt uudistuvat. Tuotteisiin on lisätty kermaa ja uudistuneissa pakkauksissa kerrotaan myös valittujen avainraaka-aineiden alkuperästä tarkemmin, vaikkapa että Classic Kermatoffeen karamellikastike tulee Suonenjoelta. Näin jokainen tuote kertoo omaa tarinaansa ja herättää tunteita alkuperäalueesta. Kutsumme kuluttajat Classicin kanssa jäätelöseikkailulle, Brunberg sanoo.

Pakkausmateriaalin vastuullisuus kiinnostaa

Ympäristövastuuseen liittyvät asiat nousivat kyselyvastauksissa vahvasti esille. Yli puolet vastaajista piti erittäin kiinnostavana tai kiinnostavana sitä, että jäätelöpakkaus on kierrätettävää muovia, että pakkaus on muoviton tai että muovi on kasvipohjaista.

Aino-jäätelö uudistaa pakkauksensa tänä vuonna. Pakkauksen valmistuksessa käytetään ISCC-sertifioitua massabalanssiperiaatteella tuotettua biomuovia, joka vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä ja auttaa pienentämään hiilidioksiidipäästöjä.

– Pohdimme ympäristön kuormitusta ja pakkauksien tulevaisuutta jatkuvasti, siksi myös tämä Ainon askel vastuullisempaan ISCC-sertifioituun pakkaukseen on meille tärkeä, Brunberg toteaa.

Tuotteissa kiinnostaa luonnollisuus

Kyselytutkimuksesta käy ilmi, että kaikki jäätelöön liittyvät väittämät ovat entistä kiinnostavampia. Useampi kuin kuusi kymmenestä vastaajasta (67 %) on paljon tai erittäin paljon kiinnostunut merkinnöistä, jotka kertovat luonnon mauista ja väreistä jäätelöissä.

Fronerin Aino-jäätelössä luonnon maut ja värit ovat tärkeä asia, mikä näkyy myös kevään uutuuksissa.

– Aino-jäätelön uusi Kesyttömät Maut -tuoteperhe on hakenut inspiraationsa kiinnostavasta ja modernista reseptiikasta. Esimerkiksi paahteinen voi on hieno raaka-aine ja sen elegantti, kinuskinen maku sopii hyvin myös jäätelöön, Brunberg kertoo.

Turengin jäätelötehtaan tämän kevään muita uutuuksia ovat mm. Pingviini Överi -tuutit, joissa on runsaasti kastiketta. Kevään uutuustuuteissa on makuja myös makeismaailmasta, kun Fazer Pätkis Crunchy ja Fazer Tyrkisk Peber saapuvat jäätelöaltaisiin.

Valtakunnallinen kysely tammikuun lopussa

Froneri Finland Oy kartoitti suomalaisten näkemyksiä jäätelöstä valtakunnallisella kyselytutkimuksella tammikuussa 2022. Sähköiseen kyselyyn vastasi 300 henkilöä, jotka ovat 16–64-vuotiaita ja syövät jäätelöitä. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 5,7 prosenttia. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Cambri.

Froneri tuo keväällä markkinoille seitsemäntoista uutta tuotetta. Tuotteet ovat saatavilla hyvin varustetuista ruokakaupoissa alkaen viikosta 8.

Fronerin kevään uutuustuotteet ovat:

• AINO Kesyttömät maut Hasselchocotella 900ml
  • AINO Kesyttömät maut Paahteinen voi fudge 900ml
  • CLASSIC Paahteinen Voi-Suolainen Karamelli puikko 64g/90ml
  • FAZER Premium Raspberry Yoghurt puikko 66g/94ml
  • FAZER Pätkis Crunchy tuutti 100g/175ml
  • FAZER Tyrkisk Peber Hot&Sour tuutti 104g/175ml
  • FAZER Tyrkisk Peber Hot&Sour 480ml
  • FAZER Remix 5L
  • PINGVIINI Wanhan Ajan Vanilja & Suklaa puikko 40g/60ml
  • PINGVIINI Wanhan Ajan Vanilja & Karamelli puikko 40g/60ml
  • PINGVIINI Wanhan Ajan Vanilja & Karamelli 8x60ml monipakkaus
  • PINGVIINI Wanhan Ajan Vanilja & Suklaa 8x60ml monipakkaus
  • PINGVIINI Wanhan Ajan Vanilja 1L
  • PINGVIINI Överi Kinuski tuutti 106g/165ml
  • PINGVIINI Överi Suklaa tuutti 106g/165ml
  • PINGVIINI Vanilja & Keksi Laktoositon 5L
  • PUFFET Sitruuna, Laktoositon 5x110ml monipakkaus
  • SUPER Pinkki puikko 60g/100ml
  • Mövenpick Swiss Honey Almond 2,4L

Kyselyn väittämät ja tulokset

Mitä kolme asiaa ovat tärkeimpiä, kun olet ostamassa jäätelöä?

• valmistettu suomalaisesta maidosta ja kermasta 65 %.
  • valmistettu Suomessa 63 %
  • vähemmän sokeria 24 %

Mitä asiat vaikuttavat valintaasi, kun olet ostamassa jäätelöä?

• jäätelön valmistukseen tai raaka-aineisiin liittyvät asiat 61 %
  • alkuperämaa 48 %
  • ravitsemukselliset ominaisuudet 24 %

Kuinka jäätelöpakkauksessa esiintyviä merkintöjä tai väittämiä pidät kiinnostavina

• valmistettu suomalaisesta maidosta ja kermasta 82 %
  • valmistettu Suomessa 79 %
  • Hyvää Suomesta -merkki (Joutsenlippu) 63 %

Mitä ravitsemuksellisuuteen liittyviä väittämiä tai merkintöjä pidät kiinnostavina?

• sydänmerkki 50 %
  • vähemmän sokeria 45 %
  • luomu 37 %

Mitä väittämiä tai merkintöjä pidät kiinnostavina jäätelöpakkauksessa?

• luonnon maut ja värit 67 %
  • luontaiset aromit 62 %
  • palmuöljytön tuote 55 %

Mitä väittämiä tai merkintöjä pidät kiinnostavana?

• pakkaus kierrätettävää muovia 56 %
  • muoviton pakkaus 55 %
  • pakkaus tehty vastuullisen metsänhoidon periaatteita noudattaen 48 %

Kuvat uutuustuotteista: https://froneri.emmi.fi/l/fMMdJQkjFpcx

Lisätiedot sekä tuote- ja haastattelupyynnöt:
Aino Pajukangas
Viestintätoimisto Aivela Oy
aino@aivela.fi

Froneri Finland Oy

Froneri Finland Oy on osa maailmanlaajuista yhteisyritystä, jonka omistavat puoliksi elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Olemme Suomen johtava jäätelöyritys ja valmistamme suomalaista jäätelöä suomalaisesta maidosta ja kermasta Turengin tehtaalla. Tehtaan noin 200 työntekijää takaavat laadukkaan jäätelön valmistuksen. Tarjoamme kuluttajille herkullisia jäätelöhetkiä ja suomalaisten suosikkimakuja. Valikoimastamme löytyvät suomalaisille rakkaat, paikalliset brändit, esimerkiksi Pingviini, Aino, Classic ja Puffet. Tuomme myös maistuvia jäätelöitä suomalaisten iloksi Euroopan tehtailtamme. Niitä ovat esimerkiksi Mövenpick of Switzerland ja Pirulo.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Froneri Finland Oy

Kysely: Yli neljäsosa suomalaisista ei usko sokerilakkoon30.8.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Kesäherkuttelun jälkeen moni keventää ruokavaliotaan. Ehdoton sokerilakko ei kuitenkaan ole suomalaisten suosiossa, paljastaa tuore valtakunnallinen kysely. Kyselytutkimuksen mukaan yli 27 prosenttia kuluttajista ajattelee, että tiukka ruokavalio, jossa sokeri on kokonaan kielletty, voi aiheuttaa ongelmia. Yli viidesosa ostaisi jäätelöä useammin, jos siinä olisi vähemmän sokeria. Keinotekoisia makeutusaineita suomalainen ei jäätelöön halua.