FSC:n kontrolloidun puun hankinnan käytännöissä muutoksia

FSC:n kontrolloidun puun riskinarviointiin perustuvat muutokset puunhankinnan käytännöissä astuivat voimaan 27.5.2019. Kontrolloidun puun hankinta perustuu metsien käyttöön liittyvien riskien arviointiin ja mahdollisten riskien minimointiin. Suomen metsätalous täyttää pääosin FSC:n edellyttämät vaatimukset.

– Kontrolloidun puun hankinnan kriteerit ovat kansainvälisesti samat kaikkialla. Suomessa täytämme kriteerit erinomaisesti muun muassa puun alkuperän tuntemisessa, laillisuudessa ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Metsän muuttaminen muuhun maankäyttömuotoon on vähäistä, eikä se johdu metsätaloudesta. Lisäksi metsänuudistamisessa ei käytetä muuntogeenistä alkuperää olevaa viljelyaineistoa, kertoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Suomen riskinarvioinnin teki kansainvälinen konsulttiyhtiö Nepcon, ja sen hyväksyi kansainvälinen FSC. Pääosin metsien käyttö Suomessa täyttää kontrolloidun puun vaatimukset. Riskinarvioinnin mukaan metsien käyttö saattaa kuitenkin joillain alueilla aiheuttaa riskiä erityisille luontoarvoille.

– Riski arvioidaan ja tarvittaessa sitä alennetaan, kertoo Sahateollisuus ry:n toimitusjohtaja Kai Merivuori.

– Vastuu riskin alentamisesta on puuta hankkivalla taholla, Merivuori jatkaa.

Tapio Palvelut Oy on laatinut metsäteollisuuden ja sahateollisuuden puunhankinnan käyttöön suuntaa antavat kartta-aineistot, jotka perustuvat avoimeen paikkatietoon. Niihin on merkitty FSC:n mukaiset mahdolliset monimuotoisuudelle tärkeät keskittymät, jos ne esiintyvät talousmetsissä yhtenäisinä ja laaja-alaisina. Kartta-aineistoa ei käytetä erillisenä, vaan se ohjaa mahdolliseen jatkotarkasteluun. Sen pohjalta puunostaja arvioi, tarvitaanko kyseisellä kohteella riskiä alentavia kontrollitoimenpiteitä vai ei.

– Tämä on harjoitus uusien sähköisten toimintatapojen hyödyntämisestä, Merivuori sanoo.

Lisäksi riskinarvioinnin mukaan metsätalous voi uhata saamelaisten kotiseutualueella poronhoitoa. Yksittäisen metsänomistajan harjoittama metsätalous ei uhkaa poronhoitoa. Tällä hetkellä käydään neuvotteluita isojen metsänomistajien harjoittamasta metsätaloudesta saamelaisten kotiseutualueella. Ratkaisun toivotaan löytyvän kesäkuun aikana.

Mahdollisen riskin alentamiseen liittyvät toimenpiteet koskevat kaikkea puuta, joka liikkuu FSC:n puun alkuperän seurantajärjestelmän (Chain of Custody) alla. Useat suomalaiset puuta jalostavat yritykset ovat sitoutuneita FSC:n alkuperänseurantajärjestelmään, ja yritykset käyvät puusta myös keskinäistä kauppaa. Riskinarvioinnin edellyttämät toimenpiteet otettaneen käyttöön suuressa osassa puuta ostavista ja välittävistä tahoista.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 5679093
Kai Merivuori, toimitusjohtaja, Sahateollisuus ry, puh. 040 5322868

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat sopineet aloittavansa neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta. Neuvottelut aloitetaan keskiviikkona 16. lokakuuta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. pyrkivät takaamaan sopimiselle hyvän ilmapiirin ja neuvottelurauhan. Osapuolet ovat sopineet, että neuvotteluja ei käydä julkisuudessa. Lisätietoja Paperiliitto r.y., puheenjohtaja Petri Vanhala, p. 0400 759 872 Metsäteollisuus ry, työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät välilliset vaikutukset huomioiden noin 140 000 suomalaista. Internet: http://www.metsateollisuus.fi www.metsateollisuus.fi Twitter: http://twitter.com/metsateollisuus _________________________________________

Teollisuuden kilpailukykyä heikentävistä polttoaineverojen korotuksista on luovuttava12.9.2019 07:00:34 EESTTiedote

Uusi hallitus on kaavaillut polttoaineveroihin poikkeuksellisen suuria korotuksia. Niiden kustannusvaikutus suomalaiselle metsäteollisuudelle olisi vuositasolla yli kaksinkertainen verrattuna kahdella edellisellä hallituskaudella tehtyihin korotuksiin. Ehdotus on epävakaat talousnäkymät huomioon ottaen huonosti harkittu ja heikentää toteutuessaan teollisuuden kilpailukykyä.