FSC:n kontrolloidun puun hankinnan käytännöissä muutoksia

FSC:n kontrolloidun puun riskinarviointiin perustuvat muutokset puunhankinnan käytännöissä astuivat voimaan 27.5.2019. Kontrolloidun puun hankinta perustuu metsien käyttöön liittyvien riskien arviointiin ja mahdollisten riskien minimointiin. Suomen metsätalous täyttää pääosin FSC:n edellyttämät vaatimukset.

– Kontrolloidun puun hankinnan kriteerit ovat kansainvälisesti samat kaikkialla. Suomessa täytämme kriteerit erinomaisesti muun muassa puun alkuperän tuntemisessa, laillisuudessa ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Metsän muuttaminen muuhun maankäyttömuotoon on vähäistä, eikä se johdu metsätaloudesta. Lisäksi metsänuudistamisessa ei käytetä muuntogeenistä alkuperää olevaa viljelyaineistoa, kertoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Suomen riskinarvioinnin teki kansainvälinen konsulttiyhtiö Nepcon, ja sen hyväksyi kansainvälinen FSC. Pääosin metsien käyttö Suomessa täyttää kontrolloidun puun vaatimukset. Riskinarvioinnin mukaan metsien käyttö saattaa kuitenkin joillain alueilla aiheuttaa riskiä erityisille luontoarvoille.

– Riski arvioidaan ja tarvittaessa sitä alennetaan, kertoo Sahateollisuus ry:n toimitusjohtaja Kai Merivuori.

– Vastuu riskin alentamisesta on puuta hankkivalla taholla, Merivuori jatkaa.

Tapio Palvelut Oy on laatinut metsäteollisuuden ja sahateollisuuden puunhankinnan käyttöön suuntaa antavat kartta-aineistot, jotka perustuvat avoimeen paikkatietoon. Niihin on merkitty FSC:n mukaiset mahdolliset monimuotoisuudelle tärkeät keskittymät, jos ne esiintyvät talousmetsissä yhtenäisinä ja laaja-alaisina. Kartta-aineistoa ei käytetä erillisenä, vaan se ohjaa mahdolliseen jatkotarkasteluun. Sen pohjalta puunostaja arvioi, tarvitaanko kyseisellä kohteella riskiä alentavia kontrollitoimenpiteitä vai ei.

– Tämä on harjoitus uusien sähköisten toimintatapojen hyödyntämisestä, Merivuori sanoo.

Lisäksi riskinarvioinnin mukaan metsätalous voi uhata saamelaisten kotiseutualueella poronhoitoa. Yksittäisen metsänomistajan harjoittama metsätalous ei uhkaa poronhoitoa. Tällä hetkellä käydään neuvotteluita isojen metsänomistajien harjoittamasta metsätaloudesta saamelaisten kotiseutualueella. Ratkaisun toivotaan löytyvän kesäkuun aikana.

Mahdollisen riskin alentamiseen liittyvät toimenpiteet koskevat kaikkea puuta, joka liikkuu FSC:n puun alkuperän seurantajärjestelmän (Chain of Custody) alla. Useat suomalaiset puuta jalostavat yritykset ovat sitoutuneita FSC:n alkuperänseurantajärjestelmään, ja yritykset käyvät puusta myös keskinäistä kauppaa. Riskinarvioinnin edellyttämät toimenpiteet otettaneen käyttöön suuressa osassa puuta ostavista ja välittävistä tahoista.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 5679093
Kai Merivuori, toimitusjohtaja, Sahateollisuus ry, puh. 040 5322868

Alkuvuoden puukauppa neljänneksen hiljaisempaa edellisvuoteen verrattuna17.5.2022 12:05:43 EEST | Tiedote

‍Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-huhtikuussa puuta yksityismetsistä 7,4 miljoonaa kuutiota, mikä on 24 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Vuosi Kuitupuu Tukit Muut Kokonaismäärä Muutos 2022 3,8 milj. m³ 3,2 milj. m³ 0,4 milj. m³ 7,4 milj. m³ - 24 % 2021 4,8 milj. m³ 4,6 milj. m³ 0,4 milj. m³ 9,8 milj. m³ ‍Tammi-huhtikuussa kuitupuun ostomäärä oli 20 prosenttia vähemmän ja tukkien 29 prosenttia kuin viime vuoden vastaavana aikana. - Kysyntää kotimaiselle puulle on ja odotamme tarjonnankin loppuvuodesta vilkastuvan merkittävästi, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi. ‍Kantohinnat ennallaan ‍Havutukkien kantohinnat olivat huhtikuussa 2 prosenttia korkeammat kuin maaliskuussa. Koivutukin kantohinta oli samalla tasolla kuin maaliskuussakin. Kuitupuiden kantohinnat olivat 1–2 prosenttia korkeammalla kuin maaliskuussa. 2022 huhtikuu Mäntytukki Kuusitukki Kuitupuu Keskihinta 63 € m³ 67 € m³ 18-20 € m³ Vaihteluväli 40-67 € m³ 40-70

Raportti: Näin Suomi voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista – seuraavalle hallitukselle kuuden kohdan korjauslista5.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Teollisuuspolitiikka on tehnyt näyttävän paluun kansainväliseen keskusteluun viime vuosien aikana. Vientiteollisuuden tilaama raportti kertoo, kuinka Suomi voi pärjätä uudenlaisen teollisuuspolitiikan aikakaudella ja voittaa kilpailun vihreistä investoinneista ja työpaikoista. Risto E.J. Penttilän johdolla valmisteltu raportti esittelee erilaisia skenaarioita, johtopäätöksiä ja kuuden kohdan korjauslistan seuraavalle hallitukselle. Avain menestykseen on huolehtia yritysten toimintaedellytyksistä.

Paperin ja sellun tuotantomäärissä notkahdus, kartongissa edelleen kasvua28.4.2022 12:06:37 EEST | Tiedote

Metsäteollisuuden tuotantomäärät olivat kartonkia lukuun ottamatta tammi-maaliskuussa pienemmät viime vuoden ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna. Alkuvuoden lakkotilanne selittää suuret muutokset kemiallisen metsäteollisuuden tuotantomäärissä. Mekaanisen metsäteollisuuden tuotantomäärissä ei ollut suurta muutosta edellisvuoteen verrattuna. Sahatavaran tuotanto laski 4 prosenttia ja vanerin yhden prosentin. Kemiallisen metsäteollisuuden ensimmäisen neljänneksen tuotantomääriin vaikutti alkuvuonna ollut lakko. Paperin tuotanto laski 63 prosenttia ja sellun tuotanto 31 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kartongin tuotantomäärät jatkavat sen sijaan kasvuaan. Kartongin tuotanto oli ensimmäisellä neljänneksellä 1,1 miljoonaa tonnia, mikä on 5,2 prosenttia suurempi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. - Pitkä lakko luonnollisesti näkyy paperin ja sellun alkuvuoden tuotantomäärissä. Myös Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on muokannut toimintaympäristöä. Ny