FSC:n kontrolloidun puun hankinnan käytännöissä muutoksia

FSC:n kontrolloidun puun riskinarviointiin perustuvat muutokset puunhankinnan käytännöissä astuivat voimaan 27.5.2019. Kontrolloidun puun hankinta perustuu metsien käyttöön liittyvien riskien arviointiin ja mahdollisten riskien minimointiin. Suomen metsätalous täyttää pääosin FSC:n edellyttämät vaatimukset.

– Kontrolloidun puun hankinnan kriteerit ovat kansainvälisesti samat kaikkialla. Suomessa täytämme kriteerit erinomaisesti muun muassa puun alkuperän tuntemisessa, laillisuudessa ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Metsän muuttaminen muuhun maankäyttömuotoon on vähäistä, eikä se johdu metsätaloudesta. Lisäksi metsänuudistamisessa ei käytetä muuntogeenistä alkuperää olevaa viljelyaineistoa, kertoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Suomen riskinarvioinnin teki kansainvälinen konsulttiyhtiö Nepcon, ja sen hyväksyi kansainvälinen FSC. Pääosin metsien käyttö Suomessa täyttää kontrolloidun puun vaatimukset. Riskinarvioinnin mukaan metsien käyttö saattaa kuitenkin joillain alueilla aiheuttaa riskiä erityisille luontoarvoille.

– Riski arvioidaan ja tarvittaessa sitä alennetaan, kertoo Sahateollisuus ry:n toimitusjohtaja Kai Merivuori.

– Vastuu riskin alentamisesta on puuta hankkivalla taholla, Merivuori jatkaa.

Tapio Palvelut Oy on laatinut metsäteollisuuden ja sahateollisuuden puunhankinnan käyttöön suuntaa antavat kartta-aineistot, jotka perustuvat avoimeen paikkatietoon. Niihin on merkitty FSC:n mukaiset mahdolliset monimuotoisuudelle tärkeät keskittymät, jos ne esiintyvät talousmetsissä yhtenäisinä ja laaja-alaisina. Kartta-aineistoa ei käytetä erillisenä, vaan se ohjaa mahdolliseen jatkotarkasteluun. Sen pohjalta puunostaja arvioi, tarvitaanko kyseisellä kohteella riskiä alentavia kontrollitoimenpiteitä vai ei.

– Tämä on harjoitus uusien sähköisten toimintatapojen hyödyntämisestä, Merivuori sanoo.

Lisäksi riskinarvioinnin mukaan metsätalous voi uhata saamelaisten kotiseutualueella poronhoitoa. Yksittäisen metsänomistajan harjoittama metsätalous ei uhkaa poronhoitoa. Tällä hetkellä käydään neuvotteluita isojen metsänomistajien harjoittamasta metsätaloudesta saamelaisten kotiseutualueella. Ratkaisun toivotaan löytyvän kesäkuun aikana.

Mahdollisen riskin alentamiseen liittyvät toimenpiteet koskevat kaikkea puuta, joka liikkuu FSC:n puun alkuperän seurantajärjestelmän (Chain of Custody) alla. Useat suomalaiset puuta jalostavat yritykset ovat sitoutuneita FSC:n alkuperänseurantajärjestelmään, ja yritykset käyvät puusta myös keskinäistä kauppaa. Riskinarvioinnin edellyttämät toimenpiteet otettaneen käyttöön suuressa osassa puuta ostavista ja välittävistä tahoista.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 5679093
Kai Merivuori, toimitusjohtaja, Sahateollisuus ry, puh. 040 5322868

Kehysriihessä kyettävä katsomaan lähelle ja kauas3.4.2020 07:44:39 EESTTiedote

Tulevalla viikolla käytävässä maan hallituksen kehysriihessä keskustelua hallitsevat kysymykset välittömästä selviytymisestä koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä. Silti hallituksen tulisi kyetä nostamaan katsettaan myös kauemmas ja kriisin yli. Kehysriihessä tulisi kyetä tekemään teollisuusmyönteisiä päätöksiä, jotka tukevat tulevia investointeja sekä menestymistä kansainvälisessä kilpailussa ja siten auttavat Suomen nopeaa elpymistä.

Metsäteollisuus kirii kohti fossiilittomia tehtaita - miten päästään lähes nollaan jo vuonna 2035?4.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomessa toimiva metsäteollisuus voi olla lähellä nollapäästöjä vuonna 2035 ja siitä eteenpäin jopa hiilinegatiivinen. Siirtyminen lähes päästöttömiin tehtaisiin on mahdollista, mutta onnistuminen edellyttää investointeja tukevaa toimintaympäristöä. Metsäteollisuus on pystynyt vähentämään CO2-päästöjään muuta Suomea nopeammin. Kokonaan fossiilittomiksi voidaan päästä investointien, ei rajoitusten kautta.