FSC:n kontrolloidun puun hankinnan käytännöissä muutoksia

FSC:n kontrolloidun puun riskinarviointiin perustuvat muutokset puunhankinnan käytännöissä astuivat voimaan 27.5.2019. Kontrolloidun puun hankinta perustuu metsien käyttöön liittyvien riskien arviointiin ja mahdollisten riskien minimointiin. Suomen metsätalous täyttää pääosin FSC:n edellyttämät vaatimukset.

– Kontrolloidun puun hankinnan kriteerit ovat kansainvälisesti samat kaikkialla. Suomessa täytämme kriteerit erinomaisesti muun muassa puun alkuperän tuntemisessa, laillisuudessa ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Metsän muuttaminen muuhun maankäyttömuotoon on vähäistä, eikä se johdu metsätaloudesta. Lisäksi metsänuudistamisessa ei käytetä muuntogeenistä alkuperää olevaa viljelyaineistoa, kertoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Suomen riskinarvioinnin teki kansainvälinen konsulttiyhtiö Nepcon, ja sen hyväksyi kansainvälinen FSC. Pääosin metsien käyttö Suomessa täyttää kontrolloidun puun vaatimukset. Riskinarvioinnin mukaan metsien käyttö saattaa kuitenkin joillain alueilla aiheuttaa riskiä erityisille luontoarvoille.

– Riski arvioidaan ja tarvittaessa sitä alennetaan, kertoo Sahateollisuus ry:n toimitusjohtaja Kai Merivuori.

– Vastuu riskin alentamisesta on puuta hankkivalla taholla, Merivuori jatkaa.

Tapio Palvelut Oy on laatinut metsäteollisuuden ja sahateollisuuden puunhankinnan käyttöön suuntaa antavat kartta-aineistot, jotka perustuvat avoimeen paikkatietoon. Niihin on merkitty FSC:n mukaiset mahdolliset monimuotoisuudelle tärkeät keskittymät, jos ne esiintyvät talousmetsissä yhtenäisinä ja laaja-alaisina. Kartta-aineistoa ei käytetä erillisenä, vaan se ohjaa mahdolliseen jatkotarkasteluun. Sen pohjalta puunostaja arvioi, tarvitaanko kyseisellä kohteella riskiä alentavia kontrollitoimenpiteitä vai ei.

– Tämä on harjoitus uusien sähköisten toimintatapojen hyödyntämisestä, Merivuori sanoo.

Lisäksi riskinarvioinnin mukaan metsätalous voi uhata saamelaisten kotiseutualueella poronhoitoa. Yksittäisen metsänomistajan harjoittama metsätalous ei uhkaa poronhoitoa. Tällä hetkellä käydään neuvotteluita isojen metsänomistajien harjoittamasta metsätaloudesta saamelaisten kotiseutualueella. Ratkaisun toivotaan löytyvän kesäkuun aikana.

Mahdollisen riskin alentamiseen liittyvät toimenpiteet koskevat kaikkea puuta, joka liikkuu FSC:n puun alkuperän seurantajärjestelmän (Chain of Custody) alla. Useat suomalaiset puuta jalostavat yritykset ovat sitoutuneita FSC:n alkuperänseurantajärjestelmään, ja yritykset käyvät puusta myös keskinäistä kauppaa. Riskinarvioinnin edellyttämät toimenpiteet otettaneen käyttöön suuressa osassa puuta ostavista ja välittävistä tahoista.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 5679093
Kai Merivuori, toimitusjohtaja, Sahateollisuus ry, puh. 040 5322868

Suhdannekäänne painoi metsäteollisuuden tuotantomääriä viime vuonna; Sellun tuotannossa syntyi silti uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia12.2.2020 12:52:13 EETTiedote

Metsäteollisuuden päätuoteryhmistä paperin, kartongin, sahatavaran ja vanerin tuotantomäärät laskivat viime vuonna verrattuna vuoteen 2018, kun kansainvälinen suhdannekäänne voimistui loppuvuodesta. Sen sijaan sellun vuosituotannossa tehtiin uusi Suomen ennätys: 8,32 miljoonaa tonnia, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastosta.

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaille 24 tuntia lisää käyntiaikaa juhannuksena; Uudet työehdot eivät paranna kemiallisen metsäteollisuuden kilpailukykyä10.2.2020 14:37:13 EETTiedote

Paperi-, kartonki- ja sellutehtaiden uusista työehdoista on saatu sopu, kun Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat hyväksyneet valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen. Suomalaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä sopimus ei paranna, mutta niin sanotut kiky-tunnit korvataan tehtaiden tuotannon kannalta paremmalla juhannuksen 24 tunnin lisäkäyntiajalla.

Hallitus asetti viisaasti fossiilisten vähentämisen etusijalle: Metsäteollisuus ja puupohjaiset tuotteet avainasemassa hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa4.2.2020 14:25:20 EETTiedote

Hallituksen ilmastoseminaarissa Vuosaaressa tehtiin monia järkeviä linjauksia. Katse pysyi olennaisessa, kun fossiilisten päästöjen vähentäminen nostettiin ensisijaiseksi toimeksi siirryttäessä kohti hiilineutraalia Suomea. Kun päästövähennyspolulla edetään rohkeasti mutta harkitsevasti, varmistetaan, ettei teollisuutta karkoteta rajojen ulkopuolelle ja siten ulkoisteta teollisuuteen kytkeytyviä päästöjä. Suomalainen uudistuva teollisuus on globaalisti verraten ekoteko, ja Suomi tarvitsee jatkossakin kilpailukykyistä teollisuutta sekä vientituloja, jotta hyvinvointiyhteiskuntaa voidaan ylläpitää.