Fujitsu ja Eksote selvittävät eteläkarjalaisten nuorten syrjäytymisriskiä tekoälyratkaisulla

Helsinki, 31. lokakuuta 2019 – Fujitsu Finland on kehittänyt yhdessä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kanssa ratkaisun, joka hyödyntää uusia älykkäitä koneoppimismenetelmiä nuorten aikuisten sosiaalisen syrjäytymisen ennustamisessa. Analyysi auttaa tunnistamaan ennakolta tekijät, jotka aiheuttavat nuorten syrjäytymistä tai nostavat syrjäytymisriskiä. Tämä mahdollistaa varhaisemman puuttumisen ongelmiin.

Sosiaalinen syrjäytyminen aiheuttaa vakavia ja pitkäaikaisia ​​vahinkoja nuorten elinoloille, sosiaaliselle ja taloudelliselle osallistumiselle, tunne-elämälle ja terveydentilaan. Se myötävaikuttaa myös köyhyyden periytymiseen sukupolvilta toisille. Elämän  epävarmuus, poliittinen ja sosiaalinen eristäytyminen, vieraantumisen tunteet ja epäterveelliset elämäntavat pahentavat riskiä syrjäytyä sosiaalisesti. Nuorten miesten sosiaalinen syrjäytyminen on myös arvioitu yhdeksi Suomen sisäisen turvallisuuden suurimmista uhkista.

Fujitsun kehittämä algoritmi auttaa Eksotea tunnistamaan ja analysoimaan syrjäytymistä aiheuttavat tekijät sekä arvioimaan sosiaalisen syrjäytymisen riskiä. Algoritmin kehittämisessä noudatettiin Fujitsun XpressWay for AI -ratkaisumenetelmää. Tällä hetkellä algoritmi pystyy havaitsemaan noin 90 prosenttia nuorista aikuisista, jotka ovat alttiina sosiaaliselle syrjäytymiselle. Tulevaisuudessa ennustemalli voidaan kytkeä kokonaisvaltaiseen asiakkuuden hallintaan ja toiminnanohjaukseen yksilöiden tukemiseksi.

Ennustemallin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen saa entistä helpommin kokonaiskuvan syrjäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kokonaiskuva on muodostettu tietojärjestelmiin tallennetusta tiedosta.  Sen avulla voi analysoida syrjäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää ennakoivaa toimintaa, jolla syrjäytymistä voidaan ehkäistä.

”Suomi tarvitsee uudet lääkkeet, sillä terveydenhuolto ja sosiaalitoimi eivät selviydy enää vain jo todettuja sairauksia ja ongelmia hoitamalla. Tekoäly ja big data vievät ennakoivan hoidon ja resurssien oikea-aikaisen kohdistamisen tulevaisuudessa kokonaan uudelle tasolle”, sanoo Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) tietohallintojohtaja Toni Suihko.

”Syrjäytyneiden nuorten aiheuttamat sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset ovat moninkertaiset verrokkiryhmään nähden. Syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen arjessa on haastavaa ilman kehittynyttä tiedon hyödyntämistä. Olen hyvin tyytyväinen ennustemalliin ja odotan siltä merkittäviä hyötyjä lähivuosina”, Suihko jatkaa.

”Nuorten syrjäytyminen on haaste, jolla on merkittäviä välittömiä ja välillisiä vaikutuksia niin yhteiskuntaan kuin yksilöihinkin – jopa yli sukupolvien. Haluamme olla aktiivisesti rakentamassa ihmiskeskeistä ja älykästä yhteiskuntaa, joka parantaa ihmisten hyvinvointia. Yhteistyömme Eksoten kanssa on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovatiivisia ratkaisuja olemme tuomassa kansalaisten saataville ja hyödyksi. Haluamme rakentaa turvallisia ja helppokäyttöisiä palveluja, jotka tasoittavat organisaatioiden digitaalista muutosmatkaa”, sanoo toimialamyynnin johtaja Mikko Lampinen Fujitsusta.

Mediayhteydet:

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 126 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa.  Fujitsu Limitedin (TSE:6702) liikevaihto oli 3,6 biljoonaa jeniä (34 miljardia USD) 31.3.2021 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu on sitoutunut kestävän kehityksen tavoitteisiin

YK:n vuonna 2015 hyväksymät kestävän kehityksen tavoitteet ovat ihmiskunnan yhteisiä päämääriä, jotka on määrä saavuttaa maailmanlaajuisesti vuoteen 2030 mennessä. Fujitsun tarkoitus on tehdä maailmasta kestävämpi luomalla innovaatioiden avulla luottamusta yhteiskuntaan. Lupaamme rakentaa omalla toiminnallamme parempaa tulevaisuutta kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Fujitsu toimittaa Suomen Pankille asianhallintaratkaisun19.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Fujitsu ja Suomen Pankki ovat solmineet sopimuksen CaseM-ratkaisun toimituksesta sekä nelivuotisesta tukipalvelusta. Julkisesti kilpailututetun sopimuksen arvo on 0,8 miljoonaa euroa. Suomen Pankin vanha asianhallintajärjestelmäoli tullut elinkaarensa päähän. ”Haimme uutta modernia asianhallintajärjestelmää. Fujitsun ratkaisu sai kilpailutuksessa parhaat kokonaispiteet ja varsinkin laatupisteet olivat vakuuttavat. Toimitusprojekti on edennyt hyvin, ja tavoitteena on saada järjestelmä käyttöön vielä ennen tämän vuoden loppua. Fujitsun kanssa olemme tehneet jo pitkään yhteistyötä muun muassa it-asiantuntijapalvelun puitesopimuksen kautta”, sanoo Suomen Pankin Tietohallinto-osaston osastopäällikkö Petteri Vuolasto. ”Kuriositeettina mainittakoon, että meillä on ollut yhteyshenkilönä sama ihminen jo lähes 20 vuotta, mikä kuvastaa osaltaan yhteistyömme toimivuutta. Tällainen sitoutuminen on nykymaailmassa todella harvinaista.” Fujitsu on toimittanut it-asiantuntijapalveluita keskuspankille j

Fujitsun digiratkaisut tukevat Terveystalon vahvaa kasvua27.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki, 27. syyskuuta 2021 ‒ Fujitsu Finland Oy on allekirjoittanut uuden jatkosopimuksen it-palveluista maan suurimman yksityisten terveyspalvelujen tarjoajan Terveystalo Oyj:n kanssa. Sopimus sisältää kokonaisvaltaiset loppukäyttäjien tukipalvelut sekä kattavasti sovelluksia ja konesalipalveluja. Mukana ovat myös etätyöskentelyssä ja lääkäreiden etävastaanotoilla tarvittavat laitteet sekä niiden yhteydet, etätyötä tekevien lähituki, koko perustietotekniikka ja kriittisten sovellusten alustojen ylläpito. Fujitsun kokonaisvaltaisen tietotekniikkapalvelun ansiosta Terveystalo on voinut keskittyä asiakkaidensa ensiluokkaiseen hoitoon ja uusien terveydenhoitopalvelujen kehittämiseen myös koronapandemian aikana. ”Meille on olennaista palvelujemme joustavuus ja suoritusvarmuus. Odotamme it-kumppaniltamme toimivaa palvelunhallintaa ja tuotteistusta, pitkälle vietyjä seurantajärjestelmiä ja hyvin paketoituja palveluita, joita on helppo johtaa oman IT- ja digitalisaatio-organisaatiomme näkök