Fujitsu ja Eksote selvittävät eteläkarjalaisten nuorten syrjäytymisriskiä tekoälyratkaisulla

Helsinki, 31. lokakuuta 2019 – Fujitsu Finland on kehittänyt yhdessä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kanssa ratkaisun, joka hyödyntää uusia älykkäitä koneoppimismenetelmiä nuorten aikuisten sosiaalisen syrjäytymisen ennustamisessa. Analyysi auttaa tunnistamaan ennakolta tekijät, jotka aiheuttavat nuorten syrjäytymistä tai nostavat syrjäytymisriskiä. Tämä mahdollistaa varhaisemman puuttumisen ongelmiin.

Sosiaalinen syrjäytyminen aiheuttaa vakavia ja pitkäaikaisia ​​vahinkoja nuorten elinoloille, sosiaaliselle ja taloudelliselle osallistumiselle, tunne-elämälle ja terveydentilaan. Se myötävaikuttaa myös köyhyyden periytymiseen sukupolvilta toisille. Elämän  epävarmuus, poliittinen ja sosiaalinen eristäytyminen, vieraantumisen tunteet ja epäterveelliset elämäntavat pahentavat riskiä syrjäytyä sosiaalisesti. Nuorten miesten sosiaalinen syrjäytyminen on myös arvioitu yhdeksi Suomen sisäisen turvallisuuden suurimmista uhkista.

Fujitsun kehittämä algoritmi auttaa Eksotea tunnistamaan ja analysoimaan syrjäytymistä aiheuttavat tekijät sekä arvioimaan sosiaalisen syrjäytymisen riskiä. Algoritmin kehittämisessä noudatettiin Fujitsun XpressWay for AI -ratkaisumenetelmää. Tällä hetkellä algoritmi pystyy havaitsemaan noin 90 prosenttia nuorista aikuisista, jotka ovat alttiina sosiaaliselle syrjäytymiselle. Tulevaisuudessa ennustemalli voidaan kytkeä kokonaisvaltaiseen asiakkuuden hallintaan ja toiminnanohjaukseen yksilöiden tukemiseksi.

Ennustemallin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen saa entistä helpommin kokonaiskuvan syrjäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kokonaiskuva on muodostettu tietojärjestelmiin tallennetusta tiedosta.  Sen avulla voi analysoida syrjäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää ennakoivaa toimintaa, jolla syrjäytymistä voidaan ehkäistä.

”Suomi tarvitsee uudet lääkkeet, sillä terveydenhuolto ja sosiaalitoimi eivät selviydy enää vain jo todettuja sairauksia ja ongelmia hoitamalla. Tekoäly ja big data vievät ennakoivan hoidon ja resurssien oikea-aikaisen kohdistamisen tulevaisuudessa kokonaan uudelle tasolle”, sanoo Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) tietohallintojohtaja Toni Suihko.

”Syrjäytyneiden nuorten aiheuttamat sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset ovat moninkertaiset verrokkiryhmään nähden. Syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen arjessa on haastavaa ilman kehittynyttä tiedon hyödyntämistä. Olen hyvin tyytyväinen ennustemalliin ja odotan siltä merkittäviä hyötyjä lähivuosina”, Suihko jatkaa.

”Nuorten syrjäytyminen on haaste, jolla on merkittäviä välittömiä ja välillisiä vaikutuksia niin yhteiskuntaan kuin yksilöihinkin – jopa yli sukupolvien. Haluamme olla aktiivisesti rakentamassa ihmiskeskeistä ja älykästä yhteiskuntaa, joka parantaa ihmisten hyvinvointia. Yhteistyömme Eksoten kanssa on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovatiivisia ratkaisuja olemme tuomassa kansalaisten saataville ja hyödyksi. Haluamme rakentaa turvallisia ja helppokäyttöisiä palveluja, jotka tasoittavat organisaatioiden digitaalista muutosmatkaa”, sanoo toimialamyynnin johtaja Mikko Lampinen Fujitsusta.

Mediayhteydet:

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsun supertietokone vauhdittaa maailmankaikkeuden alkuperän tutkimusta Regensburgin yliopistossa17.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Regensburgin yliopisto on ensimmäinen Fujitsun A64FX-suorittimia käyttävän PRIMEHPC FX700 -laitteen käyttäjä Euroopassa. Suorittimet ovat energiatehokkaita ja yhteensopivia Armin tehopalvelinten Armv8.2-A SVE-ohjausarkkitehtuurin kanssa. Saksalaisyliopiston tutkijat hyödyntävät merkittävää laskentakapasiteetin harppausta kvanttiväridynamiikan tutkimisessa simulaatioilla. Työ tähtää alkeishiukkasten ja protonien sisäisen rakenteen ymmärtämiseen sekä maailmankaikkeuden tilan määrittämiseen heti alkuräjähdyksen jälkeen. Yliopisto käyttää supertietokonetta myös bioinformatiikan alueella, erityisesti syöpätutkimukseen ja immunologiaan. Uusi supertietokone PRIMEHPC FX700 on varustettu Arm-pohjaisella Fujitsun A64FX-suorittimella. Tämä kasvattaa QPACE4 (QCD Parallel Computing Engine 4) -supertietokonehankkeen laskentakykyä. Laitteessa käytetään Fugaku-supertietokoneeseen kehitettyä tekniikkaa. Fugaku nousi hiljattain maailman supertietokoneiden listan kärkeen. QPACE4 on neljäs supertietokone

Fujitsun selvitys: Digitalisaatio mullistaa vähittäiskauppaa14.7.2020 09:30:00 EESTTiedote

Vähittäiskaupan digitalisaatio etenee vääjäämättä. Fujitsun globaalin selvityksen mukaan yli kaksi kolmasosaa vähittäismyyjistä yhdeksässä maassa pitää digitalisaatiota olennaisena vähittäiskaupan prosesseille. Selvityksen mukaan suurin osa vähittäismyyjistä on jo digitalisoitumassa. Rahoitustoiminnat ovat kärjessä: 63 prosentilla vastaajista ovat jo digiratkaisut käytössä tai niiden käyttöönotto on pitkällä. Myynti (62 %), asiakaspalvelu (59 %) ja asiakasrajapinta (59 %) ovat heti perässä. "Vähittäiskaupan tilanne kertoo yhteiskunnan ja elämäntapamme olennaisesta muutoksesta. Koronaviruksen vaikutus on vauhdittanut vähittäiskaupan trendien kehittymistä eikä muutosta voi enää pysäyttää. Selvityksemme osoittaa, että vähittäismyyjät ovat jo pitkällä digitalisoitumisen polulla. Rahoitus, myynti ja asiakaspalvelu ovat kehityksen vetureina, mikä heijastaa tehokkaan digitalisaatiototeutuksen vaikutusta yhtiön tulokseen", sano Fujitsun globaalin vähittäiskauppatiimin johtaja Richard Clarke. V

Fujitsu on Euroopan johtava datakeskusten ulkoistus- ja hybridi-infrapalvelujen toimittaja8.7.2020 09:30:00 EESTTiedote

Gartner on jälleen nimennyt Fujitsun Euroopan johtavaksi datakeskusten ulkoistus- ja hybridi-infrastruktuuripalvelujen toimittajaksi uusimmassa Magic Quadrant -raportissaan. Tämä on jo Fujitsun kahdeksas vuosi tässä joukossa. Fujitsun monipilvi- ja hybridi-it-ratkaisujen valikoima auttaa asiakkaita digitalisoimaan toimintaansa infrastruktuurin, sovellusten ja palvelujen yhdistelmällä. Sijoittuminen Gartnerin raportin johtajakenttään osoittaa Fujitsun tuotevalikoiman ja toimintatavan toimivuuden varsinkin silloin, kun organisaatiot haluavat modernisoida toimintaansa ja innovoida nopeasti pilven avulla. Gartner arvioi raportissaan eurooppalaisten palveluntarjoajien toimituskykyä. Tässä korostuvat Fujitsun vuosikymmenten kokemus datakeskusarkkitehtuurien hallinnoinnista, eri pilvien tuntemus ja globaalit strategiset kumppanuudet. Magic Quadrant -arviointi puntaroi myös vision kattavuutta. Hyvän sijoituksensa tällä alueella Fujitsu on saanut kehittämällä ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa ka

Fujitsun uudistuvat tallennustuotteet auttavat asiakkaita selviytymään räjähdysmäisesti kasvavista datamääristä6.7.2020 12:15:00 EESTTiedote

Fujitsu auttaa asiakkaitaan hallitsemaan dataansa ympäristössä, joka käy digitalisaation takia yhä monimutkaisemmaksi. Painopiste on verkkotallennuksessa ja tietosuojassa. Tiivis NetApp-yhteistyö tukenaan Fujitsu laajentaa tallennusratkaisujensa valikoimaa, jotta organisaatiot saavat yhdeltä toimittajalta kaiken tarvittavan hallitakseen jatkuvasti kasvavia datamääriä ja muuttaakseen ne tuotoiksi. Fujitsu ja NetApp ovat olleet kumppaneita jo yli 20 vuotta. Nyt Fujitsu laajentaa tuotevalikoimaansa NetAppin teknologiaan pohjautuvilla, pelkkää flash-muistia käyttävillä järjestelmillä sekä hybridijärjestelmillä, joissa on NVMe-valmius. Fujitsun tallennuslaitteiden valikoima on alan laajimpia, sillä se sisältää all-flash-, hybridi- ja hyperkonvergenssilaitteet, ohjelmistomääritetyt (software-defined) laitteet sekä nauha- ja tietosuojalaitteet. Uusien, heti saatavilla olevien ETERNUS-tallennuslaitteiden lisäksi Fujitsu myy myös NetAppin AFF- ja FAS-sarjan tuotteita. Nämä kaikki on optimoitu m

Fujitsulta käyttövalmis HCI-järjestelmä VMware-ympäristöihin10.6.2020 13:00:00 EESTTiedote