Fujitsu ja Eksote selvittävät eteläkarjalaisten nuorten syrjäytymisriskiä tekoälyratkaisulla

Helsinki, 31. lokakuuta 2019 – Fujitsu Finland on kehittänyt yhdessä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kanssa ratkaisun, joka hyödyntää uusia älykkäitä koneoppimismenetelmiä nuorten aikuisten sosiaalisen syrjäytymisen ennustamisessa. Analyysi auttaa tunnistamaan ennakolta tekijät, jotka aiheuttavat nuorten syrjäytymistä tai nostavat syrjäytymisriskiä. Tämä mahdollistaa varhaisemman puuttumisen ongelmiin.

Sosiaalinen syrjäytyminen aiheuttaa vakavia ja pitkäaikaisia ​​vahinkoja nuorten elinoloille, sosiaaliselle ja taloudelliselle osallistumiselle, tunne-elämälle ja terveydentilaan. Se myötävaikuttaa myös köyhyyden periytymiseen sukupolvilta toisille. Elämän  epävarmuus, poliittinen ja sosiaalinen eristäytyminen, vieraantumisen tunteet ja epäterveelliset elämäntavat pahentavat riskiä syrjäytyä sosiaalisesti. Nuorten miesten sosiaalinen syrjäytyminen on myös arvioitu yhdeksi Suomen sisäisen turvallisuuden suurimmista uhkista.

Fujitsun kehittämä algoritmi auttaa Eksotea tunnistamaan ja analysoimaan syrjäytymistä aiheuttavat tekijät sekä arvioimaan sosiaalisen syrjäytymisen riskiä. Algoritmin kehittämisessä noudatettiin Fujitsun XpressWay for AI -ratkaisumenetelmää. Tällä hetkellä algoritmi pystyy havaitsemaan noin 90 prosenttia nuorista aikuisista, jotka ovat alttiina sosiaaliselle syrjäytymiselle. Tulevaisuudessa ennustemalli voidaan kytkeä kokonaisvaltaiseen asiakkuuden hallintaan ja toiminnanohjaukseen yksilöiden tukemiseksi.

Ennustemallin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen saa entistä helpommin kokonaiskuvan syrjäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kokonaiskuva on muodostettu tietojärjestelmiin tallennetusta tiedosta.  Sen avulla voi analysoida syrjäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää ennakoivaa toimintaa, jolla syrjäytymistä voidaan ehkäistä.

”Suomi tarvitsee uudet lääkkeet, sillä terveydenhuolto ja sosiaalitoimi eivät selviydy enää vain jo todettuja sairauksia ja ongelmia hoitamalla. Tekoäly ja big data vievät ennakoivan hoidon ja resurssien oikea-aikaisen kohdistamisen tulevaisuudessa kokonaan uudelle tasolle”, sanoo Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) tietohallintojohtaja Toni Suihko.

”Syrjäytyneiden nuorten aiheuttamat sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset ovat moninkertaiset verrokkiryhmään nähden. Syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen arjessa on haastavaa ilman kehittynyttä tiedon hyödyntämistä. Olen hyvin tyytyväinen ennustemalliin ja odotan siltä merkittäviä hyötyjä lähivuosina”, Suihko jatkaa.

”Nuorten syrjäytyminen on haaste, jolla on merkittäviä välittömiä ja välillisiä vaikutuksia niin yhteiskuntaan kuin yksilöihinkin – jopa yli sukupolvien. Haluamme olla aktiivisesti rakentamassa ihmiskeskeistä ja älykästä yhteiskuntaa, joka parantaa ihmisten hyvinvointia. Yhteistyömme Eksoten kanssa on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovatiivisia ratkaisuja olemme tuomassa kansalaisten saataville ja hyödyksi. Haluamme rakentaa turvallisia ja helppokäyttöisiä palveluja, jotka tasoittavat organisaatioiden digitaalista muutosmatkaa”, sanoo toimialamyynnin johtaja Mikko Lampinen Fujitsusta.

Mediayhteydet:

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 126 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,6 biljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2021 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu toimittaa pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmän Vantaan kaupungille10.5.2021 10:10:25 EEST | Tiedote

Fujitsu Finland Oy ja Vantaan kaupunki ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta pysäköinninvalvontajärjestelmästä. Pysäköinnintarkastajien työtä olennaisesti helpottava ratkaisu tuotetaan Microsoftin Azureen pohjautuvana SaaS-palveluna. Toimitusprojekti on käynnissä ja järjestelmä on määrä saada täyteen käyttöön alkukesästä 2021. Uusi pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmä kattaa muun muassa pysäköinnintarkastajien mobiili-ohjelmiston, asiakkaiden itsepalvelutoiminnot, oikaisuvaatimuskäsittelyn, pysäköintivirhemaksujen hallinnan, saatavien valvonnan ja perinnän sekä ajoneuvosiirtojen toiminnot. Vantaan kaupunki on käyttänyt Fujitsun toimittamaa aiempaa pysäköinninvalvontajärjestelmää usean vuoden ajan. ”Nyt oli aika ottaa isompi digiaskel ja siirtyä pilveen. Valitsimme kilpailutuksen perusteella Fujitsun uuden ratkaisun, jota on aktivisesti kehitetty ja joka tarjoaa uusia käyttäjäystävällisiä toimintoja. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä toimii entistä varmemmin ja on helpompi y

Fujitsu Hannoverin messuilla: Kilpailukyky vaatii toimitus- ja tuotantoketjujen digitaalista integrointia12.4.2021 09:33:16 EEST | Tiedote

Valmistavan teollisuuden on integroitava toimitusketjunsa digitaalisesti suunnitteluprosesseihin ja tuotantoketjuihin pysyäkseen kilpailukykyisenä. Fujitsu korostaa Hannover Messe 2021 -tapahtumassa, että digi-integroinnin mahdollistama entistä nopeampi tuotekehitys, parempi asiakaspalvelu ja pienentyneet kulut tuovat valmistajille selvää kilpailuetua. Fujitsu käsittelee toimitusketjujen digitaalista integrointia striimauksessaan “Smart Manufacturing: Think beyond the factory” tiistaina 13.4. klo 12.30 Suomen-aikaa: "Digitalisaatio vie meitä kohti älykästä valmistusta ja neljättä teollista vallankumousta (Industry 4.0). Kerromme käytännönläheisesti, mitä valmistajat voivat tehdä saadakseen etumatkaa kilpailijoihinsa. Toimitusketjuissa sekä suunnittelu- ja valmistusketjuissa digitalisaatio on jo edennyt, mutta nyt ketjuja on yhtenäistettävä ja niiden synergioita on hyödynnettävä aiempaa perusteellisemmin", sanoo johtaja Jörn Nitschmann Fujitsusta. Fujitsu nostaa virtuaalimessuilla esiin

Fujitsun uudet PRIMERGY RX -palvelimet murskaavat dataa ja säästävät sähköä9.4.2021 09:04:38 EEST | Tiedote

Fujitsu lisää x86-mallistoonsa AMD:n EPYC-suorittimia käyttävät PRIMERGY RX2450 M1 -palvelimet. Kaksikantainen, kahden yksikön korkuinen räkkilaite vie vain vähän tilaa datakeskuksesta mutta on erittäin suorituskykyinen eri työkuormilla. Se yltää samaan suorituskykyyn kuin kilpailevat järjestelmät vain puolella vastaavan laitteiston virrankulutuksesta ja alentaa näin elinkaarikustannuksia. Palvelimen kokoonpanoa on helppo muokata eri tarpeisiin sopivaksi. AMD:n EPYC 7002 -sarjan suoritinta käyttävä PRIMERGY RX2450 M1 on ensimmäinen EPYC-suoritinta käyttävä palvelin PRIMERGY-räkkimallistossa. Matalan latenssin vuoksi palvelin soveltuu erityisen hyvin teholaskentaan ja toimii myös hyvin ohjelmisto-ohjatun tallentamisen (SDS) ja hyperkonvergenssiratkaisujen (HCI) alustana. Palvelin tukee yhteyttä jopa 24 levylle. Näin se pystyy käsittelemään hyvin vaativia sovelluksia ja työkuormia, kuten virtuaaliympäristöjä, teholaskentaa ja työasemien virtualisointia. Hyvän hinta-suorituskykysuhteensa

Fujitsulle tunnustusta työelämän muutoksen mahdollistajana23.3.2021 12:30:00 EET | Tiedote

Fujitsu jatkaa tutkimusyhtiö Gartnerin Magic Quadrant -raportissa keskeisten johtavien työasemapalvelujen tarjoajien joukossa Euroopassa jo viidentenä peräkkäisenä vuotena (Managed Workplace Services, Europe). Gartner arvioi myös Fujitsun kokonaisvaltaisen suorituskyvyn (ability to execute) edelleen joukon korkeimmaksi. "Fujitsu on panostanut valtavasti palvelujensa työntekijäkokemukseen. Näin edistämme tuottavuutta vastuullisesti sekä tuemme työn tekemisen ja työkulttuurien muutosta Work Life Shift -tarjoomallamme globaalisti”, sanoo johtaja Carla Hall Fujitsusta. Gartner korostaa työasemapalvelujen merkitystä työelämän muutoksessa. Tutkimusyhtiön mukaan tämän nelikentän markkinajohtajat ”toimittavat ratkaisunsa taitavasti, niillä on selkeä näkemys palvelumarkkinoiden suunnasta ja ne kehittävät jatkuvasti osaamistaan. Kokeneina työasemapalvelujen asiantuntijoina ne ymmärtävät näiden palvelujen vaatimukset. Ne ovat todistaneet sekä toimituskykynsä että visionsa kattavuuden". Fujitsun W

Fujitsun Heimo-hanke tukee kestävän kehityksen tavoitteita yli 17 000 työntekijän voimin9.3.2021 08:30:00 EET | Tiedote