Fujitsu ja Eksote selvittävät eteläkarjalaisten nuorten syrjäytymisriskiä tekoälyratkaisulla

Helsinki, 31. lokakuuta 2019 – Fujitsu Finland on kehittänyt yhdessä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kanssa ratkaisun, joka hyödyntää uusia älykkäitä koneoppimismenetelmiä nuorten aikuisten sosiaalisen syrjäytymisen ennustamisessa. Analyysi auttaa tunnistamaan ennakolta tekijät, jotka aiheuttavat nuorten syrjäytymistä tai nostavat syrjäytymisriskiä. Tämä mahdollistaa varhaisemman puuttumisen ongelmiin.

Sosiaalinen syrjäytyminen aiheuttaa vakavia ja pitkäaikaisia ​​vahinkoja nuorten elinoloille, sosiaaliselle ja taloudelliselle osallistumiselle, tunne-elämälle ja terveydentilaan. Se myötävaikuttaa myös köyhyyden periytymiseen sukupolvilta toisille. Elämän  epävarmuus, poliittinen ja sosiaalinen eristäytyminen, vieraantumisen tunteet ja epäterveelliset elämäntavat pahentavat riskiä syrjäytyä sosiaalisesti. Nuorten miesten sosiaalinen syrjäytyminen on myös arvioitu yhdeksi Suomen sisäisen turvallisuuden suurimmista uhkista.

Fujitsun kehittämä algoritmi auttaa Eksotea tunnistamaan ja analysoimaan syrjäytymistä aiheuttavat tekijät sekä arvioimaan sosiaalisen syrjäytymisen riskiä. Algoritmin kehittämisessä noudatettiin Fujitsun XpressWay for AI -ratkaisumenetelmää. Tällä hetkellä algoritmi pystyy havaitsemaan noin 90 prosenttia nuorista aikuisista, jotka ovat alttiina sosiaaliselle syrjäytymiselle. Tulevaisuudessa ennustemalli voidaan kytkeä kokonaisvaltaiseen asiakkuuden hallintaan ja toiminnanohjaukseen yksilöiden tukemiseksi.

Ennustemallin avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen saa entistä helpommin kokonaiskuvan syrjäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kokonaiskuva on muodostettu tietojärjestelmiin tallennetusta tiedosta.  Sen avulla voi analysoida syrjäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä kehittää ennakoivaa toimintaa, jolla syrjäytymistä voidaan ehkäistä.

”Suomi tarvitsee uudet lääkkeet, sillä terveydenhuolto ja sosiaalitoimi eivät selviydy enää vain jo todettuja sairauksia ja ongelmia hoitamalla. Tekoäly ja big data vievät ennakoivan hoidon ja resurssien oikea-aikaisen kohdistamisen tulevaisuudessa kokonaan uudelle tasolle”, sanoo Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) tietohallintojohtaja Toni Suihko.

”Syrjäytyneiden nuorten aiheuttamat sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset ovat moninkertaiset verrokkiryhmään nähden. Syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen arjessa on haastavaa ilman kehittynyttä tiedon hyödyntämistä. Olen hyvin tyytyväinen ennustemalliin ja odotan siltä merkittäviä hyötyjä lähivuosina”, Suihko jatkaa.

”Nuorten syrjäytyminen on haaste, jolla on merkittäviä välittömiä ja välillisiä vaikutuksia niin yhteiskuntaan kuin yksilöihinkin – jopa yli sukupolvien. Haluamme olla aktiivisesti rakentamassa ihmiskeskeistä ja älykästä yhteiskuntaa, joka parantaa ihmisten hyvinvointia. Yhteistyömme Eksoten kanssa on hyvä esimerkki siitä, millaisia innovatiivisia ratkaisuja olemme tuomassa kansalaisten saataville ja hyödyksi. Haluamme rakentaa turvallisia ja helppokäyttöisiä palveluja, jotka tasoittavat organisaatioiden digitaalista muutosmatkaa”, sanoo toimialamyynnin johtaja Mikko Lampinen Fujitsusta.

Mediayhteydet:

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tehostaa fysioterapiaa ja nopeuttaa potilaan toipumista tekoälyn avulla21.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Helsinki 21. tammikuuta, 2020 – Fujitsu on kehittänyt uuden älykkään ratkaisun kävelydatan analysointiin. Suomessa tuotteistettu ratkaisu auttaa kartoittamaan potilaan tilanteen entistä huolellisemmin, suunnittelemaan yksilöllisesti sopivia harjoitteita sekä seuraamaan potilaan kuntoutumista. Perinteisen silmämääräisen arvioinnin sijaan uusinta teknologiaa edustava ratkaisu tarjoaa tarkkaa ja puolueetonta kävelytietoa, jonka voi helposti linkittää potilastietoihin ja jota voi verrata kuntoutuksen etenemiseen. Muun muassa Helsingin kaupungin fysioterapiayksiköt ovat testanneet käytännössä ratkaisua sekä arvioineet sen hyötyjä fysioterapeutin työssä. Lääketieteellisen arvioinnin aikana tunnistettiin useita potilasryhmiä, jotka voisivat hyötyä kävelyanalyysistä. Näitä ovat esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten sairauksista kärsivät sekä monivammaiset potilaat. Tulevaisuudessa sovellus voi auttaa esimerkiksi tunnistamaan varhaisessa vaiheessa neurologisia sairauksia, jolloin kuntoutus tai l

Fujitsu laajentaa hybridi-it-yhteistyötään Microsoftin kanssa17.1.2020 11:59:00 EETTiedote

Fujitsu laajentaa yhteistyötään Microsoftin kanssa vauhdittaakseen asiakkaidensa digitalisaatiohankkeita hybridi-it-valmiilla infrastruktuurilla. Fujitsu tarjoaa uudella ratkaisulla PRIMEFLEX-käyttäjille saumattoman pääsyn Microsoftin Azure-palvelussa olevaan dataan ja tukee näin sujuvaa työskentelyä eri ekosysteemeissä. Tiedostot pysyvät aina synkronoituina, jolloin niitä voidaan käyttää eri järjestelmien rajojen yli. Fujitsun ja Microsoftin yhteistyön tiivistyminen auttaa asiakkaita käyttämään dataansa Azure File Sync -toiminnolla Azure Stack HCI –datakeskusjärjestelmässä, mikä tukee infrastruktuurin modernisointia hybridi-it-ratkaisuilla. “Hybridi-it-ympäristöjen yhtenäinen ja tehokas hallinta on keskeistä, mutta pääsy dataan kaikista järjestelmistä on yhtä lailla tärkeää. Fujitsun ja Microsoftin yhteistyön syventäminen tuo asiakkaillemme yhden luukun PRIMEFLEX-ratkaisun saumattomaan Microsoft Azure -pilvessä olevan datan käyttöön. Ratkaisuun sisältyy konsultointi, toteutus ja tuki”

Fujitsun katsaus: vähittäiskauppa uudenlaisten vaatimusten edessä20.12.2019 10:00:00 EETTiedote

Vähittäiskaupan täytyy reagoida entistä ripeämmin asiakkaiden muuttuviin odotuksiin ja vaatimuksiin pysyäkseen kilpailukykyisenä. Näin arvioivat Fujitsun vähittäiskaupan strategit tuoreessa katsauksessa. “Fujitsu Future Insights – Digital Transformation in Retail” -katsauksen mukaan vähittäiskaupan ala elää voimakasta muutosta. Tärkeä osa muutosta on se, että milleniaalit ja Z-sukupolvi vieroksuvat yhä enemmän perinteisen massatuotannon ja kaupallisen kulutuksen mallia. Onnistuneilla liiketoiminnan digitalisointihankkeilla voidaan kuitenkin olennaisesti vaikuttaa tämän kokoluokan muutokseen, joka määrittelee, mitkä vähittäiskauppiaat selviytyvät, ja mitkä lakkaavat olemasta merkityksellisiä asiakkailleen. Kulutustottumusten muuttumisen lisäksi katsaus nostaa esiin neljä muuta trendiä, joita hyödyntämällä vähittäiskauppiaat voivat erottautua tulevaisuudessa. Kuluttajien arvojen ja käyttäytymisen muutos: Vuoteen 2030 mennessä on kehittynyt kuusi kuluttajasukupolvea, joilla on erilaiset a

Fujitsu voitti Airbusin AIGym-kisan ennakoivan ylläpidon ratkaisulla12.12.2019 12:00:00 EETTiedote

Fujitsu voitti ensimmäisen palkinnon lentokonevalmistaja Airbusin maailmanlaajuisessa kilpailussa, joka etsi tehokkainta mahdollista käyttötapaa ohjaamatta oppivalle tekoälylle. Fujitsu kehitti tavan käyttää ohjaamatta oppivaa tekoälyä poikkeamien havaitsemiseen datasta, jota keräävät vielä tyyppihyväksymättömien helikoptereiden kiihtyvyysanturit. Fujitsun lisäksi haasteeseen osallistui 140 muuta tiimiä. Testikoptereihin kiinnitetään useita antureita, jotka havaitsevat pienimmätkin vivahteet niiden käyttäytymisessä. Airbus perusti AIGym-haastekilpailun tunnistaakseen entistä paremmin mahdolliset vaaraa ennakoivat signaalit valtavasta datamäärästä. Tavoite oli myös edistää tutkimusta, joka löytäisi uusia tapoja mahdollisten ongelmien havaitsemiseen erityisesti varhaisvaiheen datan poikkeamista. Monialainen asiantuntijatiimi käy läpi jokaisen lennon datan, mikä on erittäin suuri investointi. Koska lähes kaikkea antureilla kerättävää dataa voi pitää normaalina, tekoälyratkaisun tulisi löy

Fujitsun teollinen automatisointimalli lisää ohjelmistorobotiikan käyttömahdollisuuksia ja leikkaa sen kustannuksia21.11.2019 11:00:00 EETTiedote