Fujitsu nopeuttaa uusien lääkkeiden kehittämistä ja julkaisua

Fujitsu on yhdessä Polarisqb:n kanssa pilotoinut uudenlaista kehitysalustaa, jonka avulla lääkeyhtiöt voivat tuoda lääkkeitä markkinoille entistä nopeammin ja kustannustehokkaammin. Alusta käyttää lääkkeiden kehitystyössä koneoppimista sekä kvanttimekaniikan ja molekyylimekaniikan yhdistävää simulaatiomenetelmää.

Alusta etsii lääkekehitykseen sopivia molekyylejä. Näin voidaan kehittää lääkkeitä maailmaa pahimmin haittaavien tautien hoitoon. Ensimmäisenä tavoitteena on löytää hoito laajalle levinneeseen dengue-kuumeeseen.

Kun muut kehitysvälineet käyvät läpi kymmeniä miljoonia molekyylejä, Fujitsun ja Polarisqb:n alusta voi käsitellä miljardeja molekyylejä – nopeammin kuin mikään muu markkinoilla oleva lääkekehitysalusta. Fujitsun Digital Annealer -teknologia on 10 000 kertaa nopeampi kuin mikään muu ratkaisu. Sen avulla sopivien molekyylien tunnistamiseen ja lääkekehityksen ensimmäisiin vaiheisiin pääsemiseen kuluva aika lyhenee 2–4 vuodesta vain kahdeksaan kuukauteen.

Kun sopivia molekyylejä on tunnistettu, Polarisqb:n oma koneoppimisalgoritmi ja kvanttimekaniikka–molekyylimekaniikkasimulaatiot arvioivat nopeasti, onko molekyyleillä kaikkia lääkkeen markkinoille tuomiseen vaadittavia ominaisuuksia. Koronaviruksen kaltaiset epidemiat korostavat tarvetta nopeuttaa hoitojen kehitysprosessia. Uusi alusta auttaa lääkeyhtiöitä reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti.

“Kvanttimaailmasta ideansa saanut Digital Annealer on aidosti uraauurtava teknologia. Sen ja kumppanimme Polarisqb:n avulla voimme parantaa lääkekehitysprosessia. Aiomme laajentaa alustaa, jotta se voi jatkossa ottaa useampia tauteja käsittelyyn. Näin autamme tuomaan uusia lääkkeitä potilaille nykyistä nopeammin ja kustannustehokkaammin”, sanoo Fujitsu UK:n innovaatio- ja terveydenhuoltoyksikön johtaja Patrick Stephenson.

”Uusi alusta voi mullistaa lääkekehityksen. Uskomme lääkkeiden kehittämisen olevan nyt käännekohdassa: kvanttimaailman inspiroima tietojenkäsittely nopeuttaa laskentaa ja lisää ehdokasmolekyylien moninaisuutta dramaattisesti. Näin se vastaa markkinoiden tarpeisiin”, sanoo Polarisqb:n pääjohtaja tri Shahar Keinan.

Pilottiratkaisu tunnistaa molekyylejä, joista voitaisiin kehittää hoito dengue-kuumeeseen. Dengue on levinnyt laajalle ja aiheuttaa 100 miljoonaa sairastapausta ja 22 000 kuolemaa vuosittain. Tautiin ei ole vielä lääkettä, joka sopisi kaikille sairastuneille.

Uudet dengue-lääkkeen ehdokasmolekyylit annetaan kumppaneille seuraavia lääkekehitysprosessin vaiheita varten nykyarvion mukaan toukokuussa 2020. Fujitsu ja Polarisqb tutkivat parhaillaan lääkealan kumppaneidensa kanssa, minkä taudin ottavat seuraavaksi kohteekseen.

Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu auttaa Proventiaa taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan24.3.2020 12:00:00 EETTiedote