Fujitsu parantaa monipilviympäristöjen kyberturvaa

Fujitsu julkistaa uusia turvapalveluja, joiden avulla organisaatiot selviytyvät mutkikkaista tietoturvahaasteista monipilviympäristöissä.

Uudet tietoturvaratkaisut ovat samalla pilvikohtaisia ja -riippumattomia, ja ne lisäävät organisaatioiden datan käytettävyyttä, eheyttä ja vikasietoisuutta. Fujitsun pilvipalveluilla voidaan soveltaa yrityksen tietoturvakäytäntöjä jopa mutkikkaisiin monipilviympäristöihin ja valvoa niiden käyttöä. Asiakkaat voivat valita parhaan yhdistelmän pilviratkaisuja eri toimittajilta tinkimättä kokonaisturvastaan.

Fujitsun uusiin palveluihin kuuluu identiteetin- ja pääsynhallinnan ratkaisu, datan suojaus, yhdistetty päätelaitteiden suojaus, yhdistetty uhkienhallinta sekä tietoturvan valvonta. Nämä optimoivat pilvipalvelutarjoajien omat tietoturvavälineet ja lisäävät niihin tietystä palvelusta riippumattomia turvapalveluja. Näin organisaatiot voivat välttää riippuvuuden tietystä pilvialustasta.

Fujitsun tarjontaan kuuluu pilvialustasta riippumaton datan salaus ja pilvien turvallisuustason hallinta (Cloud Security Posture Management), joka auttaa asiakkaita arvioimaan ja torjumaan mahdollisia tietoturvauhkia. Datan salauspalvelu toimii eri pilvipalveluissa, ja siihen kuuluu salausavaimen hallinta sekä datansalaus virtuaalipalvelimissa, tiedostoissa, kansioissa, tietokannoissa ja sovelluksissa. Tietoturvapalveluihin sisältyy myös tehostettu pilvityökuormien suojaus Cloud Access Security Broker (CASB) -palveluilla sekä tietyille Microsoft Office 365 -tarjoomille.

Monipilviympäristön kyberturva hallintaan

Monipilvistrategiat ovat valtavirtaa: Fujitsun State of Orchestration 2018/19 -kyselyn mukaan yrityksissä käytetään keskimäärin yhdeksää eri pilvitoimittajaa ja kaksi kolmasosaa vastaajista uskoo useiden pilvipalvelujen käytön merkityksen kasvavan it-arkkitehtuurissaan seuraavan kahden vuoden aikana.

Pilvialustojen määrä kasvaa ja palveluntarjoajat julkistavat tiiviissä tahdissa uutta teknologiaa, palveluja ja kyvykkyyksiä. Näin ympäristöjen monimutkaisuus lisääntyy. Tämän vuoksi tietoturvanäkökohtien ja -käytäntöjen on tuettava joustavaa työkuormien siirtämistä tinkimättä tietoturvasta sekä työkuormien johdonmukaista suojausta ja salausta.

Asiakkaat sitoutuvat vielä tiukemmin pilven käyttöön ja infrastruktuuri palveluna- (IaaS) tai alusta palveluna- (PaaS) ja sovellus palveluna (SaaS) -ratkaisuihin, minkä takia palveluntarjojien täytyy ottaa enemmän vastuuta palvelujensa tietoturvasta. Fujitsun uudet eri pilviin sopivat tietoturvapalvelut auttavat rakentamaan itseohjautuvaa tietoturvaa, lisäämään näkyvyyttä monipilviympäristöissä sekä estämään irrallisten pilvisiilojen syntymisen.

Oikea asiantuntemus vastaa globaaliin asiantuntijapulaan

Useimmissa organisaatioissa on pulaa osaavasta it-henkilöstöstä, ja kyberturva-asiantuntijoiden rekrytointi ja pitäminen talossa on yhä tärkeämpää.

Fujitsun ratkaisua tukevat uhka-analytiikka, uhkatieto sekä uhkiin reagoinnin palvelut Fujitsun Advanced Threat Center -keskuksesta. Fujitsulla on yli 40 vuoden kokemus tietoturvan hallinnasta suuressa mittakaavassa julkisella sektorilla ja yrityksissä. Eri pilvipalvelujen tuntemuksensa ansiosta Fujitsu pystyy neuvomaan, miten parhaiten turvata monipilviympäristöt. Fujitsun pilviturvaosaamisesta kertoo se, että yritys on jatkuvasti mukana Gartnerin Magic Quadrant -raporteissa, jotka koskevat tietoturvapalvelujen hallintaa (Managed Security Services, MSS).

“Monipilvisyys on digitalisaation ydinaluetta. Fujitsu suosittelee, että tietoturva laitetaan kuntoon heti alusta alkaen itsenäisellä datansuojauksella ja että asiakkaat välttäisivät riippuvuutta yhteen pilvitoimittajaan. Fujitsu ottaa huomioon tietoturvan kokonaisuutena eli teknologian lisäksi ihmiset ja prosessit sekä vaatimusten- ja säädöstenmukaisuuden”, kertoo Rob Norris, joka on Fujitsun digipalveluiden ja kyberturvallisuuden yksikön johtaja.

Monipilviympäristön kattavassa turvallisuustasoarvioinnissa Fujitsu keskittyy kolmeen riskivyöhykkeeseen. Ensimmäinen on pilvi, jonka riskit voivat jäädä piiloon asiakasorganisaatiolta. Toinen on sisäinen vyöhyke, jossa tahattomat virheet, sisäiset uhat ja monimutkaiset säännöt vaatimustenmukaisuuden takaamiseksi voivat aiheuttaa ongelmia. Kolmas vyöhyke ovat ulkoiset riskit kuten käyttäjätilien kaappaaminen, haittaohjelmat, nollapäiväuhat tai huijausyritykset esimerkiksi luottamuksellisen tiedon paljastamiseksi.

Hinnoittelu ja saatavuus

Fujitsun uudet monipilviturvaratkaisut ovat saatavilla suoraan Fujitsulta Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Hinta määräytyy palvelun käytön mukaan.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tehostaa fysioterapiaa ja nopeuttaa potilaan toipumista tekoälyn avulla21.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Helsinki 21. tammikuuta, 2020 – Fujitsu on kehittänyt uuden älykkään ratkaisun kävelydatan analysointiin. Suomessa tuotteistettu ratkaisu auttaa kartoittamaan potilaan tilanteen entistä huolellisemmin, suunnittelemaan yksilöllisesti sopivia harjoitteita sekä seuraamaan potilaan kuntoutumista. Perinteisen silmämääräisen arvioinnin sijaan uusinta teknologiaa edustava ratkaisu tarjoaa tarkkaa ja puolueetonta kävelytietoa, jonka voi helposti linkittää potilastietoihin ja jota voi verrata kuntoutuksen etenemiseen. Muun muassa Helsingin kaupungin fysioterapiayksiköt ovat testanneet käytännössä ratkaisua sekä arvioineet sen hyötyjä fysioterapeutin työssä. Lääketieteellisen arvioinnin aikana tunnistettiin useita potilasryhmiä, jotka voisivat hyötyä kävelyanalyysistä. Näitä ovat esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten sairauksista kärsivät sekä monivammaiset potilaat. Tulevaisuudessa sovellus voi auttaa esimerkiksi tunnistamaan varhaisessa vaiheessa neurologisia sairauksia, jolloin kuntoutus tai l