Fujitsu parantaa monipilviympäristöjen kyberturvaa

Fujitsu julkistaa uusia turvapalveluja, joiden avulla organisaatiot selviytyvät mutkikkaista tietoturvahaasteista monipilviympäristöissä.

Uudet tietoturvaratkaisut ovat samalla pilvikohtaisia ja -riippumattomia, ja ne lisäävät organisaatioiden datan käytettävyyttä, eheyttä ja vikasietoisuutta. Fujitsun pilvipalveluilla voidaan soveltaa yrityksen tietoturvakäytäntöjä jopa mutkikkaisiin monipilviympäristöihin ja valvoa niiden käyttöä. Asiakkaat voivat valita parhaan yhdistelmän pilviratkaisuja eri toimittajilta tinkimättä kokonaisturvastaan.

Fujitsun uusiin palveluihin kuuluu identiteetin- ja pääsynhallinnan ratkaisu, datan suojaus, yhdistetty päätelaitteiden suojaus, yhdistetty uhkienhallinta sekä tietoturvan valvonta. Nämä optimoivat pilvipalvelutarjoajien omat tietoturvavälineet ja lisäävät niihin tietystä palvelusta riippumattomia turvapalveluja. Näin organisaatiot voivat välttää riippuvuuden tietystä pilvialustasta.

Fujitsun tarjontaan kuuluu pilvialustasta riippumaton datan salaus ja pilvien turvallisuustason hallinta (Cloud Security Posture Management), joka auttaa asiakkaita arvioimaan ja torjumaan mahdollisia tietoturvauhkia. Datan salauspalvelu toimii eri pilvipalveluissa, ja siihen kuuluu salausavaimen hallinta sekä datansalaus virtuaalipalvelimissa, tiedostoissa, kansioissa, tietokannoissa ja sovelluksissa. Tietoturvapalveluihin sisältyy myös tehostettu pilvityökuormien suojaus Cloud Access Security Broker (CASB) -palveluilla sekä tietyille Microsoft Office 365 -tarjoomille.

Monipilviympäristön kyberturva hallintaan

Monipilvistrategiat ovat valtavirtaa: Fujitsun State of Orchestration 2018/19 -kyselyn mukaan yrityksissä käytetään keskimäärin yhdeksää eri pilvitoimittajaa ja kaksi kolmasosaa vastaajista uskoo useiden pilvipalvelujen käytön merkityksen kasvavan it-arkkitehtuurissaan seuraavan kahden vuoden aikana.

Pilvialustojen määrä kasvaa ja palveluntarjoajat julkistavat tiiviissä tahdissa uutta teknologiaa, palveluja ja kyvykkyyksiä. Näin ympäristöjen monimutkaisuus lisääntyy. Tämän vuoksi tietoturvanäkökohtien ja -käytäntöjen on tuettava joustavaa työkuormien siirtämistä tinkimättä tietoturvasta sekä työkuormien johdonmukaista suojausta ja salausta.

Asiakkaat sitoutuvat vielä tiukemmin pilven käyttöön ja infrastruktuuri palveluna- (IaaS) tai alusta palveluna- (PaaS) ja sovellus palveluna (SaaS) -ratkaisuihin, minkä takia palveluntarjojien täytyy ottaa enemmän vastuuta palvelujensa tietoturvasta. Fujitsun uudet eri pilviin sopivat tietoturvapalvelut auttavat rakentamaan itseohjautuvaa tietoturvaa, lisäämään näkyvyyttä monipilviympäristöissä sekä estämään irrallisten pilvisiilojen syntymisen.

Oikea asiantuntemus vastaa globaaliin asiantuntijapulaan

Useimmissa organisaatioissa on pulaa osaavasta it-henkilöstöstä, ja kyberturva-asiantuntijoiden rekrytointi ja pitäminen talossa on yhä tärkeämpää.

Fujitsun ratkaisua tukevat uhka-analytiikka, uhkatieto sekä uhkiin reagoinnin palvelut Fujitsun Advanced Threat Center -keskuksesta. Fujitsulla on yli 40 vuoden kokemus tietoturvan hallinnasta suuressa mittakaavassa julkisella sektorilla ja yrityksissä. Eri pilvipalvelujen tuntemuksensa ansiosta Fujitsu pystyy neuvomaan, miten parhaiten turvata monipilviympäristöt. Fujitsun pilviturvaosaamisesta kertoo se, että yritys on jatkuvasti mukana Gartnerin Magic Quadrant -raporteissa, jotka koskevat tietoturvapalvelujen hallintaa (Managed Security Services, MSS).

“Monipilvisyys on digitalisaation ydinaluetta. Fujitsu suosittelee, että tietoturva laitetaan kuntoon heti alusta alkaen itsenäisellä datansuojauksella ja että asiakkaat välttäisivät riippuvuutta yhteen pilvitoimittajaan. Fujitsu ottaa huomioon tietoturvan kokonaisuutena eli teknologian lisäksi ihmiset ja prosessit sekä vaatimusten- ja säädöstenmukaisuuden”, kertoo Rob Norris, joka on Fujitsun digipalveluiden ja kyberturvallisuuden yksikön johtaja.

Monipilviympäristön kattavassa turvallisuustasoarvioinnissa Fujitsu keskittyy kolmeen riskivyöhykkeeseen. Ensimmäinen on pilvi, jonka riskit voivat jäädä piiloon asiakasorganisaatiolta. Toinen on sisäinen vyöhyke, jossa tahattomat virheet, sisäiset uhat ja monimutkaiset säännöt vaatimustenmukaisuuden takaamiseksi voivat aiheuttaa ongelmia. Kolmas vyöhyke ovat ulkoiset riskit kuten käyttäjätilien kaappaaminen, haittaohjelmat, nollapäiväuhat tai huijausyritykset esimerkiksi luottamuksellisen tiedon paljastamiseksi.

Hinnoittelu ja saatavuus

Fujitsun uudet monipilviturvaratkaisut ovat saatavilla suoraan Fujitsulta Pohjois- ja Länsi-Euroopassa. Hinta määräytyy palvelun käytön mukaan.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsun supertietokone vauhdittaa maailmankaikkeuden alkuperän tutkimusta Regensburgin yliopistossa17.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Regensburgin yliopisto on ensimmäinen Fujitsun A64FX-suorittimia käyttävän PRIMEHPC FX700 -laitteen käyttäjä Euroopassa. Suorittimet ovat energiatehokkaita ja yhteensopivia Armin tehopalvelinten Armv8.2-A SVE-ohjausarkkitehtuurin kanssa. Saksalaisyliopiston tutkijat hyödyntävät merkittävää laskentakapasiteetin harppausta kvanttiväridynamiikan tutkimisessa simulaatioilla. Työ tähtää alkeishiukkasten ja protonien sisäisen rakenteen ymmärtämiseen sekä maailmankaikkeuden tilan määrittämiseen heti alkuräjähdyksen jälkeen. Yliopisto käyttää supertietokonetta myös bioinformatiikan alueella, erityisesti syöpätutkimukseen ja immunologiaan. Uusi supertietokone PRIMEHPC FX700 on varustettu Arm-pohjaisella Fujitsun A64FX-suorittimella. Tämä kasvattaa QPACE4 (QCD Parallel Computing Engine 4) -supertietokonehankkeen laskentakykyä. Laitteessa käytetään Fugaku-supertietokoneeseen kehitettyä tekniikkaa. Fugaku nousi hiljattain maailman supertietokoneiden listan kärkeen. QPACE4 on neljäs supertietokone