Fujitsu selvitti: Yritykset kompuroivat digiprojekteissa – yli puolen miljoonan tappiot yhtä epäonnistunutta projektia kohti

• Fujitsun teettämän selvityksen mukaan organisaatiot kompuroivat kaikilla neljällä digitalisoinnin avainosa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa
  • Joka neljäs organisaatio on kahden viime vuoden aikana kokenut epäonnistuneen digitalisointiprojektin, mikä tuli maksamaan keskimäärin 555 000 euroa
  • Seitsemän kymmenestä myöntää digiosaamisen puutteet, ja 80 prosenttia kertoo sen olevan suurin este kyberturvallisuuden edistämiselle
  • Selvitykseen haastateltiin 1 625 yritysjohtajaa 14 maassa. Suomesta ja Ruotsista osallistui 150 päättäjää

Helsinki 3.11.2017 – Vaikka yrityksissä ollaan tietoisia digitalisoitumisen tärkeydestä, organisaatiot joka puolella maailmaa kamppailevat digitalisaation eri osa-alueiden tasapainon kanssa. Fujitsun raporttia The Digital Transformation PACT varten haastatelluista 1 625 yritysjohtajasta kolmasosa (33 %) oli keskeyttänyt jonkin digiprojektin kahden viime vuoden aikana ja kärsinyt keskimäärin 423 000 euron tappiot. Yli neljännekselle (28 %) epäonnistunut digiprojekti oli tullut maksamaan keskimäärin 555 000 euroa. 84 prosenttia yrityksistä kertoo, että asiakkaat odottavat niiltä vahvempaa digitaalisuutta, kun taas 71 prosenttia uskoo jääneensä kilpailijoistaan jälkeen. Jopa kaksi kolmesta (66 %) uskoo menettävänsä digitalisaation vuoksi asiakkaita suhteessa kilpailijoihin.

Digitalisointi on paljon muutakin kuin pelkkää teknologiaa. Fujitsun teettämä selvitys kartoittaa, miten hyvin yritykset suoriutuvat neljällä digitalisoinnin strategisella osa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa. Organisaatioissa ymmärretään digitalisoinnin tärkeys, ja suuri osa niistä (46 %) on jo toteuttanut digiprojekteja. Jopa 86 prosenttia kertoo miettivänsä teknologian vaikutusta liiketoimintaansa kauemmaksi kuin vuoden päähän. Silti yrityksillä näyttää olevan haasteita kaikilla digitalisoinnin osa-alueilla.

“Teknologialla voi olla mullistava vaikutus, mutta digitalisoinnista ei saa kaikkia tehoja irti pelkillä uusimmilla työkaluilla”, sanoo Fujitsun Euroopan ja Amerikan johtaja Duncan Tait.

“Vaikka yritykset jo ymmärtävät, että teknologiaa täytyy olla ja siihen täytyy sopeutua, digitalisointi tuottaa silti yhä merkittäviä ongelmia, joiden vuoksi projektit usein epäonnistuvat ja aiheuttavat turhia kustannuksia. Jotta digivisio pystytään toteuttamaan, yrityksellä on oltava oikeaa osaamista, oikeat prosessit, oikeat kumppanit ja oikeaa teknologiaa. Kun digitalisaatio mullistaa toimintaympäristöä kiihtyvää vauhtia, yrityksillä ei ole varaa epäonnistua oman toimintansa muutoksessa.”

Taidot

Valtaosa yritysjohtajista (90 %) etsii parhaillaan lisää digiosaajia. Noin 70 prosenttia vastaajista myöntää, että heidän organisaatiossaan on selvästi puutetta digiosaamisesta. Jopa 80 prosenttia kertoo, että osaamisvajeen vuoksi heillä ei ole edistetty riittävästi kyberturvallisuutta. Osaaminen on jatkossakin ratkaisevan tärkeä liiketoiminnan osa: 93 prosentin mukaan henkilöstön kouluttaminen on elintärkeää heidän yritykselleen seuraavien kolmen vuoden aikana, ja 83 prosenttia vastaajista uskoo tekoälyn mullistavan osaamistarpeet vuoteen 2020 mennessä.

Teot

Teot ovat prosesseja ja menettelytapoja, joilla digitalisointi toteutetaan. Yhdeksän kymmenestä yritysjohtajasta kertoo, että heillä on selvästi määritelty digistrategia. 83 prosenttia vastaajista kertoo olevansa varmoja, että yrityksessä tiedetään digistrategian sisältö. Silti kolme neljännestä sanoo, että heillä ryhdytään usein projekteihin, jotka eivät liity laajempaan liiketoimintastrategiaan, ja 72 prosentin mukaan omat digiprojektit ovat ainoa keino, joilla yrityksen eri osat saavat vietyä läpi merkityksellisiä innovaatioita. On hälyttävää, että kaksi kolmesta vastaajasta sanoi, että kalliit epäonnistumiset lykkäävät heidän tulevia digitaalisia muutoshankkeitaan.

Yhteistyö

Yritysjohtajat suhtautuvat myönteisesti digiyhteistyöhön. Useimmat yrityksistä tekevät parhaillaan tai suunnittelevat yhteisprojekteja (63 %), kumppaneiden, kuten teknisten asiantuntijoiden kanssa (64 %) sekä asiakkaidensa kanssa (42 %). Yllättävää kyllä, 79 prosenttia vastaajista oli jopa valmiita jakamaan arkaluontoista tietoa yhteisprojektien aikana. Tosin 73 prosenttia sanoi, että mikäli menestystä ei tule pian näkyviin, strategiset kumppanuudet lopetetaan nopeasti.

Teknologia

Yritysjohtajat suunnittelevat ottavansa käyttöön suuren määrän erilaisia teknisiä ratkaisuja. Seuraavan vuoden aikana yli puolet aikoo ottaa käyttöön kyberturvallisuuteen (52 %) tai esineiden internetiin (51 %) liittyviä ratkaisuja. Seuraavaksi eniten suunniteltiin satsauksia pilvipalveluihin (47 %) ja tekoälyyn (46 %). Yritysjohtajat ovat tietoisia teknologisen muutoksen tuomasta mullistuksesta. Heistä 86 prosenttia vastasi, että kyky muuttua on elintärkeää heidän yrityksensä selviytymiselle seuraavien viiden vuoden aikana. Tosin 71 prosenttia vastaajista oli huolissaan organisaationsa kyvystä omaksua uusia teknologioita, kuten tekoälyratkaisuja.

“Uuden teknologian käyttöönotto yrityksessä on aina vaatinut tiettyä tasapainotilaa, mutta teknologisen muutoksen vauhdissa tasapaino on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Enää ei riitä, että hankkii parhaat sovellukset ja laitteet. Ilman lahjakkaita ja osaavia ihmisiä niillä ei tee mitään. Toisaalta yrityksellä voi olla välkyimmät ja edistyksellisimmät ihmiset, mutta he polkevat paikoillaan yrityskulttuurissa, joka tukahduttaa innovatiivisuuden. Eikä mikään yritys – oli se sitten miten suuri, vaikutusvaltainen ja vahva tahansa – voi kuvitella menestyvänsä tulevaisuuden maailmassa täysin omin avuin. Digiaikakaudella organisaatiot voivat kukoistaa ainoastaan saavuttamalla tasapainon taitojen, tekojen, yhteistyön ja teknologian kesken”, jatkaa Duncan Tait.

¹Fujitsun “The Digital Transformation PACT” -raportin voi ladata osoitteesta http://www.fujitsu.com/pact

Tutkimusyritys Censuswide toteutti kvantitatiivisen tutkimuksen heinäkuussa ja elokuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin 1 625 päättäjää keskisuurista suuriin yrityksiin julkissektorilta, rahoituspalvelujen, vähittäiskaupan sekä teollisuuden aloilta. Kaikki vastaajat olivat joko jo toteuttaneet digitalisointiprojektin tai osoittaneet kiinnostusta sellaiseen tulevaisuudessa.

Haastateltavien määrät maittain:

• Australia: 153
  • Kiina: 150
  • Suomi ja Ruotsi: 150
  • Ranska: 150
  • Saksa: 151
  • Hong Kong: 50
  • Irlanti: 20
  • Italia: 150
  • Japani: 150
  • Singapore: 50
  • Espanja: 151