Fujitsu selvitti: Yritykset kompuroivat digiprojekteissa – yli puolen miljoonan tappiot yhtä epäonnistunutta projektia kohti

• Fujitsun teettämän selvityksen mukaan organisaatiot kompuroivat kaikilla neljällä digitalisoinnin avainosa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa
  • Joka neljäs organisaatio on kahden viime vuoden aikana kokenut epäonnistuneen digitalisointiprojektin, mikä tuli maksamaan keskimäärin 555 000 euroa
  • Seitsemän kymmenestä myöntää digiosaamisen puutteet, ja 80 prosenttia kertoo sen olevan suurin este kyberturvallisuuden edistämiselle
  • Selvitykseen haastateltiin 1 625 yritysjohtajaa 14 maassa. Suomesta ja Ruotsista osallistui 150 päättäjää

Helsinki 3.11.2017 – Vaikka yrityksissä ollaan tietoisia digitalisoitumisen tärkeydestä, organisaatiot joka puolella maailmaa kamppailevat digitalisaation eri osa-alueiden tasapainon kanssa. Fujitsun raporttia The Digital Transformation PACT varten haastatelluista 1 625 yritysjohtajasta kolmasosa (33 %) oli keskeyttänyt jonkin digiprojektin kahden viime vuoden aikana ja kärsinyt keskimäärin 423 000 euron tappiot. Yli neljännekselle (28 %) epäonnistunut digiprojekti oli tullut maksamaan keskimäärin 555 000 euroa. 84 prosenttia yrityksistä kertoo, että asiakkaat odottavat niiltä vahvempaa digitaalisuutta, kun taas 71 prosenttia uskoo jääneensä kilpailijoistaan jälkeen. Jopa kaksi kolmesta (66 %) uskoo menettävänsä digitalisaation vuoksi asiakkaita suhteessa kilpailijoihin.

Digitalisointi on paljon muutakin kuin pelkkää teknologiaa. Fujitsun teettämä selvitys kartoittaa, miten hyvin yritykset suoriutuvat neljällä digitalisoinnin strategisella osa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa. Organisaatioissa ymmärretään digitalisoinnin tärkeys, ja suuri osa niistä (46 %) on jo toteuttanut digiprojekteja. Jopa 86 prosenttia kertoo miettivänsä teknologian vaikutusta liiketoimintaansa kauemmaksi kuin vuoden päähän. Silti yrityksillä näyttää olevan haasteita kaikilla digitalisoinnin osa-alueilla.

“Teknologialla voi olla mullistava vaikutus, mutta digitalisoinnista ei saa kaikkia tehoja irti pelkillä uusimmilla työkaluilla”, sanoo Fujitsun Euroopan ja Amerikan johtaja Duncan Tait.

“Vaikka yritykset jo ymmärtävät, että teknologiaa täytyy olla ja siihen täytyy sopeutua, digitalisointi tuottaa silti yhä merkittäviä ongelmia, joiden vuoksi projektit usein epäonnistuvat ja aiheuttavat turhia kustannuksia. Jotta digivisio pystytään toteuttamaan, yrityksellä on oltava oikeaa osaamista, oikeat prosessit, oikeat kumppanit ja oikeaa teknologiaa. Kun digitalisaatio mullistaa toimintaympäristöä kiihtyvää vauhtia, yrityksillä ei ole varaa epäonnistua oman toimintansa muutoksessa.”

Taidot

Valtaosa yritysjohtajista (90 %) etsii parhaillaan lisää digiosaajia. Noin 70 prosenttia vastaajista myöntää, että heidän organisaatiossaan on selvästi puutetta digiosaamisesta. Jopa 80 prosenttia kertoo, että osaamisvajeen vuoksi heillä ei ole edistetty riittävästi kyberturvallisuutta. Osaaminen on jatkossakin ratkaisevan tärkeä liiketoiminnan osa: 93 prosentin mukaan henkilöstön kouluttaminen on elintärkeää heidän yritykselleen seuraavien kolmen vuoden aikana, ja 83 prosenttia vastaajista uskoo tekoälyn mullistavan osaamistarpeet vuoteen 2020 mennessä.

Teot

Teot ovat prosesseja ja menettelytapoja, joilla digitalisointi toteutetaan. Yhdeksän kymmenestä yritysjohtajasta kertoo, että heillä on selvästi määritelty digistrategia. 83 prosenttia vastaajista kertoo olevansa varmoja, että yrityksessä tiedetään digistrategian sisältö. Silti kolme neljännestä sanoo, että heillä ryhdytään usein projekteihin, jotka eivät liity laajempaan liiketoimintastrategiaan, ja 72 prosentin mukaan omat digiprojektit ovat ainoa keino, joilla yrityksen eri osat saavat vietyä läpi merkityksellisiä innovaatioita. On hälyttävää, että kaksi kolmesta vastaajasta sanoi, että kalliit epäonnistumiset lykkäävät heidän tulevia digitaalisia muutoshankkeitaan.

Yhteistyö

Yritysjohtajat suhtautuvat myönteisesti digiyhteistyöhön. Useimmat yrityksistä tekevät parhaillaan tai suunnittelevat yhteisprojekteja (63 %), kumppaneiden, kuten teknisten asiantuntijoiden kanssa (64 %) sekä asiakkaidensa kanssa (42 %). Yllättävää kyllä, 79 prosenttia vastaajista oli jopa valmiita jakamaan arkaluontoista tietoa yhteisprojektien aikana. Tosin 73 prosenttia sanoi, että mikäli menestystä ei tule pian näkyviin, strategiset kumppanuudet lopetetaan nopeasti.

Teknologia

Yritysjohtajat suunnittelevat ottavansa käyttöön suuren määrän erilaisia teknisiä ratkaisuja. Seuraavan vuoden aikana yli puolet aikoo ottaa käyttöön kyberturvallisuuteen (52 %) tai esineiden internetiin (51 %) liittyviä ratkaisuja. Seuraavaksi eniten suunniteltiin satsauksia pilvipalveluihin (47 %) ja tekoälyyn (46 %). Yritysjohtajat ovat tietoisia teknologisen muutoksen tuomasta mullistuksesta. Heistä 86 prosenttia vastasi, että kyky muuttua on elintärkeää heidän yrityksensä selviytymiselle seuraavien viiden vuoden aikana. Tosin 71 prosenttia vastaajista oli huolissaan organisaationsa kyvystä omaksua uusia teknologioita, kuten tekoälyratkaisuja.

“Uuden teknologian käyttöönotto yrityksessä on aina vaatinut tiettyä tasapainotilaa, mutta teknologisen muutoksen vauhdissa tasapaino on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Enää ei riitä, että hankkii parhaat sovellukset ja laitteet. Ilman lahjakkaita ja osaavia ihmisiä niillä ei tee mitään. Toisaalta yrityksellä voi olla välkyimmät ja edistyksellisimmät ihmiset, mutta he polkevat paikoillaan yrityskulttuurissa, joka tukahduttaa innovatiivisuuden. Eikä mikään yritys – oli se sitten miten suuri, vaikutusvaltainen ja vahva tahansa – voi kuvitella menestyvänsä tulevaisuuden maailmassa täysin omin avuin. Digiaikakaudella organisaatiot voivat kukoistaa ainoastaan saavuttamalla tasapainon taitojen, tekojen, yhteistyön ja teknologian kesken”, jatkaa Duncan Tait.

¹Fujitsun “The Digital Transformation PACT” -raportin voi ladata osoitteesta http://www.fujitsu.com/pact

Tutkimusyritys Censuswide toteutti kvantitatiivisen tutkimuksen heinäkuussa ja elokuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin 1 625 päättäjää keskisuurista suuriin yrityksiin julkissektorilta, rahoituspalvelujen, vähittäiskaupan sekä teollisuuden aloilta. Kaikki vastaajat olivat joko jo toteuttaneet digitalisointiprojektin tai osoittaneet kiinnostusta sellaiseen tulevaisuudessa.

Haastateltavien määrät maittain:

• Australia: 153
  • Kiina: 150
  • Suomi ja Ruotsi: 150
  • Ranska: 150
  • Saksa: 151
  • Hong Kong: 50
  • Irlanti: 20
  • Italia: 150
  • Japani: 150
  • Singapore: 50
  • Espanja: 151
  • Iso-Britannia: 150
  • Yhdysvallat: 150

Fujitsu Finland, viestintäjohtaja Satu Pelttari

satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 155 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,5 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu helpottaa suorituskykyloikkaa Flashiin uuden sukupolven ETERNUS-tallennuslaitteilla1.2.2018 12:56Tiedote

Helsinki, 1.2.2018 – Fujitsu tuo markkinoille seuraavan sukupolven pelkkää Flash-muistia käyttävistä ETERNUS AF S2 -tallennuslaitteista ja keskitason ETERNUS DX S4 -hybriditallennusjärjestelmistä. Uudet tallennuslaitteet vastaavat digitaalisen liiketoiminnan kasvun, jatkuvuuden ja tehokkuuden synnyttämiin korkean suorituskyvyn vaatimuksiin. Laitteiden mukana tulevat työkalut tekevät migraatiosta helpon siirryttäessä ETERNUS-levyjärjestelmiin. ETERNUS AF 250 S2 ja AF650 S2 sopivat alustaksi suurta suorituskykyä vaativille sovelluksille. Laitteissa on aiempaa suuremmat välimuistit, nopeammat suorittimet, 32 gigatavun kuitukanavateknologia sekä moniytimisten ja monisäikeisten suorittimien hyödyntämiseen optimoituja algoritmeja. Edellisestä versiosta 30 prosenttia kasvanut suorituskyky auttaa asiakasyrityksiä konsolidoimaan tallennusjärjestelmiään, vastaamaan datamäärien nopeaan kasvuun sekä pitämään analyytikka- ja liiketoimintakriittisten sovellusten, kuten SAP HANAn, vasteajat lyhyinä.

Fujitsu toimittaa Tukholman kouluille ict-palvelut ja digitaalisen oppimisympäristön23.1.2018 12:00Tiedote

Helsinki 23.1.2018 − Tukholman kaupunki on valinnut Fujitsun uudeksi ict-palveluntarjoajaksi kaupungin 780 koululle ja esikoululle. Fujitsu toteuttaa modernin tietoteknisen ympäristön, joka edistää Tukholman tavoitetta olla maailman edistynein kaupunki vuoteen 2040 mennessä. Kaupungin koululaisten digitaalista oppimista tukevat jatkossa Digital Workplace Services -palvelut, jotka sisältävät seuraavan sukupolven käyttötukipalvelun, Social Command Centerin, yli 108 000 opiskelijalle ja opettajalle. Sopimus on voimassa välittömästi ja se jatkuu vuoden 2023 loppuun asti sekä optiona vuoden 2029 loppuun asti. Tukholma päätyi Fujitsuun, koska palvelujen korkea laatu vastasi kaupungin vaatimuksia ja strategisia tavoitteita. Fujitsu ymmärsi parhaiten digitaalisen oppimisympäristön haasteet ja mahdollisuudet sekä pystyi esittelemään kaupungille tulevaisuuden ict-ratkaisun. Tukholman Digital Learning -vision tavoitteena on tarjota inspiroiva ympäristö opiskelijoille ja opettajille sekä tukea opi

Fujitsu perustaa Mikkeliin tiedonhallinnan osaamiskeskuksen21.12.2017 10:00Tiedote

Helsinki, 21.12.2017 – Fujitsu Finland Oy perustaa Mikkeliin osaamiskeskuksen, jonka tavoitteena on tukea ja edistää Fujitsun tiedonhallinnan hankkeita Suomessa ja Euroopassa. Tiedonhallinta on keskeisessä roolissa, kun yritykset ja organisaatiot uudistavat toimintamallejaan osana digitaalista transformaatiota. Yksi merkittävä tavoite on tuottavuuden parantaminen. Mikkelin osaamiskeskus liittyy osaksi marraskuussa julkistettua Fujitsun dokumenttien ja sisällön hallintaan erikoistunutta osaamiskeskusta, jossa työskentelee noin sata asiantuntijaa Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Uusi osaamiskeskus sijoittuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun campus-alueelle, ja se tekee tiivistä yhteistyötä Mikkelin kaupungin ja kehitysyhtiö Miksei Oy:n1 kanssa. Fujitsun nykyiset Etelä-Savon alueella työskentelevät henkilöt siirtyvät uuteen toimipisteeseen. Iso osa henkilöstöstä rekrytoidaan uusina. Asianhallinnan ja arkistoinnin ict-ammattilaisten rekrytoinnit käynnistyvät vuoden 2018 alussa. Osaami