Fujitsu

Fujitsu selvitti: Yritykset kompuroivat digiprojekteissa – yli puolen miljoonan tappiot yhtä epäonnistunutta projektia kohti

Jaa
  • Fujitsun teettämän selvityksen mukaan organisaatiot kompuroivat kaikilla neljällä digitalisoinnin avainosa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa
  • Joka neljäs organisaatio on kahden viime vuoden aikana kokenut epäonnistuneen digitalisointiprojektin, mikä tuli maksamaan keskimäärin 555 000 euroa
  • Seitsemän kymmenestä myöntää digiosaamisen puutteet, ja 80 prosenttia kertoo sen olevan suurin este kyberturvallisuuden edistämiselle
  • Selvitykseen haastateltiin 1 625 yritysjohtajaa 14 maassa. Suomesta ja Ruotsista osallistui 150 päättäjää

 Helsinki 3.11.2017 – Vaikka yrityksissä ollaan tietoisia digitalisoitumisen tärkeydestä, organisaatiot joka puolella maailmaa kamppailevat digitalisaation eri osa-alueiden tasapainon kanssa. Fujitsun raporttia The Digital Transformation PACT varten haastatelluista 1 625 yritysjohtajasta kolmasosa (33 %) oli keskeyttänyt jonkin digiprojektin kahden viime vuoden aikana ja kärsinyt keskimäärin 423 000 euron tappiot. Yli neljännekselle (28 %) epäonnistunut digiprojekti oli tullut maksamaan keskimäärin 555 000 euroa. 84 prosenttia yrityksistä kertoo, että asiakkaat odottavat niiltä vahvempaa digitaalisuutta, kun taas 71 prosenttia uskoo jääneensä kilpailijoistaan jälkeen. Jopa kaksi kolmesta (66 %) uskoo menettävänsä digitalisaation vuoksi asiakkaita suhteessa kilpailijoihin.

Digitalisointi on paljon muutakin kuin pelkkää teknologiaa. Fujitsun teettämä selvitys kartoittaa, miten hyvin yritykset suoriutuvat neljällä digitalisoinnin strategisella osa-alueella: taidoissa, teoissa, yhteistyössä ja teknologiassa. Organisaatioissa ymmärretään digitalisoinnin tärkeys, ja suuri osa niistä (46 %) on jo toteuttanut digiprojekteja. Jopa 86 prosenttia kertoo miettivänsä teknologian vaikutusta liiketoimintaansa kauemmaksi kuin vuoden päähän. Silti yrityksillä näyttää olevan haasteita kaikilla digitalisoinnin osa-alueilla.

“Teknologialla voi olla mullistava vaikutus, mutta digitalisoinnista ei saa kaikkia tehoja irti pelkillä uusimmilla työkaluilla”, sanoo Fujitsun Euroopan ja Amerikan johtaja Duncan Tait.

“Vaikka yritykset jo ymmärtävät, että teknologiaa täytyy olla ja siihen täytyy sopeutua, digitalisointi tuottaa silti yhä merkittäviä ongelmia, joiden vuoksi projektit usein epäonnistuvat ja aiheuttavat turhia kustannuksia. Jotta digivisio pystytään toteuttamaan, yrityksellä on oltava oikeaa osaamista, oikeat prosessit, oikeat kumppanit ja oikeaa teknologiaa. Kun digitalisaatio mullistaa toimintaympäristöä kiihtyvää vauhtia, yrityksillä ei ole varaa epäonnistua oman toimintansa muutoksessa.”

Taidot

Valtaosa yritysjohtajista (90 %) etsii parhaillaan lisää digiosaajia. Noin 70 prosenttia vastaajista myöntää, että heidän organisaatiossaan on selvästi puutetta digiosaamisesta. Jopa 80 prosenttia kertoo, että osaamisvajeen vuoksi heillä ei ole edistetty riittävästi kyberturvallisuutta. Osaaminen on jatkossakin ratkaisevan tärkeä liiketoiminnan osa: 93 prosentin mukaan henkilöstön kouluttaminen on elintärkeää heidän yritykselleen seuraavien kolmen vuoden aikana, ja 83 prosenttia vastaajista uskoo tekoälyn mullistavan osaamistarpeet vuoteen 2020 mennessä.

Teot

Teot ovat prosesseja ja menettelytapoja, joilla digitalisointi toteutetaan. Yhdeksän kymmenestä yritysjohtajasta kertoo, että heillä on selvästi määritelty digistrategia. 83 prosenttia vastaajista kertoo olevansa varmoja, että yrityksessä tiedetään digistrategian sisältö. Silti kolme neljännestä sanoo, että heillä ryhdytään usein projekteihin, jotka eivät liity laajempaan liiketoimintastrategiaan, ja 72 prosentin mukaan omat digiprojektit ovat ainoa keino, joilla yrityksen eri osat saavat vietyä läpi merkityksellisiä innovaatioita. On hälyttävää, että kaksi kolmesta vastaajasta sanoi, että kalliit epäonnistumiset lykkäävät heidän tulevia digitaalisia muutoshankkeitaan.

Yhteistyö

Yritysjohtajat suhtautuvat myönteisesti digiyhteistyöhön. Useimmat yrityksistä tekevät parhaillaan tai suunnittelevat yhteisprojekteja (63 %), kumppaneiden, kuten teknisten asiantuntijoiden kanssa (64 %) sekä asiakkaidensa kanssa (42 %). Yllättävää kyllä, 79 prosenttia vastaajista oli jopa valmiita jakamaan arkaluontoista tietoa yhteisprojektien aikana. Tosin 73 prosenttia sanoi, että mikäli menestystä ei tule pian näkyviin, strategiset kumppanuudet lopetetaan nopeasti.

Teknologia

Yritysjohtajat suunnittelevat ottavansa käyttöön suuren määrän erilaisia teknisiä ratkaisuja. Seuraavan vuoden aikana yli puolet aikoo ottaa käyttöön kyberturvallisuuteen (52 %) tai esineiden internetiin (51 %) liittyviä ratkaisuja. Seuraavaksi eniten suunniteltiin satsauksia pilvipalveluihin (47 %) ja tekoälyyn (46 %). Yritysjohtajat ovat tietoisia teknologisen muutoksen tuomasta mullistuksesta. Heistä 86 prosenttia vastasi, että kyky muuttua on elintärkeää heidän yrityksensä selviytymiselle seuraavien viiden vuoden aikana. Tosin 71 prosenttia vastaajista oli huolissaan organisaationsa kyvystä omaksua uusia teknologioita, kuten tekoälyratkaisuja.

“Uuden teknologian käyttöönotto yrityksessä on aina vaatinut tiettyä tasapainotilaa, mutta teknologisen muutoksen vauhdissa tasapaino on tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Enää ei riitä, että hankkii parhaat sovellukset ja laitteet. Ilman lahjakkaita ja osaavia ihmisiä niillä ei tee mitään. Toisaalta yrityksellä voi olla välkyimmät ja edistyksellisimmät ihmiset, mutta he polkevat paikoillaan yrityskulttuurissa, joka tukahduttaa innovatiivisuuden. Eikä mikään yritys – oli se sitten miten suuri, vaikutusvaltainen ja vahva tahansa – voi kuvitella menestyvänsä tulevaisuuden maailmassa täysin omin avuin. Digiaikakaudella organisaatiot voivat kukoistaa ainoastaan saavuttamalla tasapainon taitojen, tekojen, yhteistyön ja teknologian kesken”, jatkaa Duncan Tait.

 

¹Fujitsun “The Digital Transformation PACT” -raportin voi ladata osoitteesta http://www.fujitsu.com/pact

Tutkimusyritys Censuswide toteutti kvantitatiivisen tutkimuksen heinäkuussa ja elokuussa 2017. Tutkimuksessa haastateltiin 1 625 päättäjää keskisuurista suuriin yrityksiin julkissektorilta, rahoituspalvelujen, vähittäiskaupan sekä teollisuuden aloilta. Kaikki vastaajat olivat joko jo toteuttaneet digitalisointiprojektin tai osoittaneet kiinnostusta sellaiseen tulevaisuudessa.

Haastateltavien määrät maittain:

  • Australia: 153
  • Kiina: 150
  • Suomi ja Ruotsi: 150
  • Ranska: 150
  • Saksa: 151
  • Hong Kong: 50
  • Irlanti: 20
  • Italia: 150
  • Japani: 150
  • Singapore: 50
  • Espanja: 151
  • Iso-Britannia: 150
  • Yhdysvallat: 150

Lehdistöyhteydet

Fujitsu Finland, viestintäjohtaja Satu Pelttari

satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624

Tietoja julkaisijasta

Fujitsu
Fujitsu
Valimotie 16
00380 Helsinki

+ 358 29 302 3216http://www.fujitsu.com/fi/

Fujitsusta
Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 140 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,1 triljoonaa jeniä (39 miljardia USD) 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fujitsu

Fujitsun ETERNUS LT140 -nauhakirjasto: viimeinen puolustuslinja kiristyshaittaohjelmia vastaan18.1.2019 10:45Tiedote

Fujitsu on julkistanut uuden nauhakirjaston, joka toimii organisaatioiden viimeisenä puolustuslinjana kiristyshaittaohjelmia vastaan. Fujitsu ETERNUS LT140 yksinkertaistaa varmuuskopioiden tekemistä ja hallintaa sekä datan arkistointia. Jos kiristyshaittaohjelma pääsee iskemään yritykseen, verkon ulkopuolella turvallisesti säilytetyiltä varmuuskopioilta voidaan palauttaa hyökkäyshetkeä edeltävä tilanne ja kaikki data siihen hetkeen saakka. “Kiristysohjelmat ja muut haittaohjelmat voivat aiheuttaa vakavaa vahinkoa organisaation maineelle sekä merkittäviä kuluja, kun tavanomaisen toiminta seisahtuu. Salattujen varmuuskopioiden säilyttäminen verkkoyhteyksien ulkopuolella nauhakirjastossa on helppo tapa pitää liiketoimintakriittinen data aina käytettävissä. Se auttaa organisaatioita palauttamaan toimintansa ennalleen mahdollisimman nopeasti. Korkean kapasiteetin nauhakirjastojemme pitäisi olla olennainen osa kaikkia 3-2-1-datansuojausstrategioita: säilytä vähintään kolme kopiota datasta, k

Fujitsu tarjoaa kaupoille lisää tehokkuutta tekoälyllä16.1.2019 13:00Tiedote

Fujitsu on esitellyt uusia ratkaisuja vähittäiskaupan alan NRF-tapahtumassa New Yorkissa. Uutuusratkaisut hyödyntävät tekoälyä ja ratkaisevat vähittäiskauppiaiden vaikeimpia haasteita. Fujitsun nopeasti käyttöönotettavat teknologiat parantavat asiakaskokemusta ja alentavat kustannuksia, ja ne sopivat monille vähittäiskaupoille päivittäistavarakaupoista muotikauppaan. Fujitsu haluaa auttaa kaupan alan asiakkaitaan hyödyntämään konkreettisesti tekoälyratkaisuja ja tekemään niillä läpimurtoja. Vähentämällä perinteisen kaupan ja verkkokaupan eroja voidaan optimoida monikanavainen ostokokemus, jota asiakkaat nykyisin odottavat. Uudet, tekoälyyn pohjautuvat ratkaisut antavat mahdollisuuden luoda markkinaa muuttavia innovaatioita ja parantavat näin ostokokemusta kaupoissa. Tekoäly auttaa myös vähentämään hävikkiä itsepalvelukassoilla häiritsemättä asiakkaita. “Tekoäly on nyt kypsä jättämään taakseen maineensa ylimainostettuna teknologiana ja muuttamaan aidosti asiakaskokemusta myymälöissä. Tä

Fujitsu selvitti: suuryritykset ennakoivat DevOps-toimintamallin olevan valtavirtaa viiden vuoden kuluessa15.1.2019 13:00Tiedote

Fujitsun selvityksen mukaan suuryritykset odottavat DevOps-toimintamallin käytön kasvavan merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana. Yli 500 hengen organisaatioissa DevOps-toimintamallin keskittyminen ohjelmistojen kehityksen ja käytön yhtenäistämiseen nähtiin hyvänä tapana lähestyä jatkuvan muutoksen hallintaa. Sen arvioitiin lisäävän ketteryyttä sekä vähentävän kuluja. Vaikka vain 20 prosentilla vastaajista on DevOps-toimintamalli tuotantokäytössä, it-päättäjät ennakoivat siihen dramaattista muutosta. Tulokset Fujitsun State of Orchestration 2018/19 -tutkimuksesta osoittavat, että lähes kahdeksan kymmenestä (78 prosenttia) vastaajasta uskoo suuryritysten käyttävän DevOps-toimintamallia sovellusten ja palvelujen toimittamiseen suuressa mittakaavassa seuraavan viiden vuoden aikana. Tutkimusyhtiö IDC määritti Fujitsun johtavaksi toimijaksi yhä suositummassa DevOps-markkinassa yhtiön palvelutarjonnan, toimitusmallin ja laajan tarjooman vahvuuksien ansiosta. Tällä hetkellä DevOps-malli

Fujitsu vähentää vilppiä itsepalvelukassoilla tekoälyn avulla15.1.2019 08:44Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille uuden ratkaisun, joka käyttää tekoälyä vilppien vähentämiseen päivittäistavarakauppojen itsepalvelukassoilla. Itsepalvelukassoille lisätään edullisia kameroita, joiden välittämistä kuvista tekoäly tarkistaa, että skannattu viivakoodi ja kyseinen tuote vastaavat toisiaan. Näin voidaan huomata ja estää viivakoodien väärinkäyttö. Fujitsu kehittää ja testaa uutta tekniikkaa yhdessä johtavan eurooppalaisen hypermarketketjun kanssa. Brittiläisen Leicesterin yliopiston kattavan tutkimuksen mukaan itsepalvelukassoja käyttävissä eurooppalaisissa ja amerikkalaisissa kaupoissa myymälävarkauksia oli miltei kaksi kertaa niin paljon kuin perinteisiä kassoja käyttävissä myymälöissä. Vähentämällä vilppiä itsepalvelukassoilla Fujitsun uusi tekniikka voi säästää kauppiaille miljardeja euroja vuosittain. Fujitsun ratkaisun tavoitteena on auttaa vähittäiskauppiaita vähentämään hävikkiä itsepalvelukassoilla. Tekniikka tuo uuden tarkistuskerroksen ostotapahtumaan vertaamalla asiakka

Fujitsu toimittaa it-palvelut Lahden kaupungille ja sen ympäristökunnille sekä Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymälle2.1.2019 14:00Tiedote

Lahti ulkoistaa tietotekniikkapalvelunsa ytimen Fujitsulle. Sopimuksen arvo on 24 miljoonaa euroa, ja sillä tavoitellaan kustannussäästöjä sekä kehittyviä kansalaispalveluja. Sopimuksen myötä Päijät-Hämeen tietotekniikkapalveluista tulee myös täysin yhteensopivia suunnitteilla olevien sote- ja maku-uudistusten kanssa. Fujitsu ottaa vastuulleen tieto- ja viestintätekniikan tukipalvelut Provincia Oy:ltä, jonka suurin omistaja on Lahden kaupunki. Helmikuusta 2019 alkaen Fujitsu huolehtii 15 000 työasemasta, 11 500 mobiililaitteesta ja 500 palvelimesta. Sopimus kattaa myös verkkopalvelut, palvelupisteet ja lähituen, tuotteen elinkaaren hallinnan ja pilvipalvelut. Sopimuksen mukaan 93 Provincian työntekijää siirtyy Fujitsun palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Uudella toimintamallilla Lahti ympäristökuntineen hakee entistä parempaa kustannustehokkuutta, parhaiden käytäntöjen juurruttamista tietotekniikkapalveluihin sekä laadukkaiden palvelujen tarjoamista Päijät-Hämeen asukkaille. Alue valm

Fujitsu ja Husqvarna laajentavat sopimustaan loppukäyttäjien it-palveluihin18.12.2018 10:35Tiedote

Husqvarna-konserni uusi sopimuksensa Fujitsun kanssa liiketoimintakriittisten palvelujen toimittamisesta. Uusi sopimus on kolmevuotinen. Fujitsu vastaa Husqvarnan globaalista käyttäjätuesta, lähituesta, työasemapalveluista, sovellushallinnasta ja ServiceNow Application Management -palvelusta. Sopimus uusittiin nyt kolmannen kerran, sillä Fujitsun ja Husqvarna-konsernin yhteistyö alkoi jo vuonna 2010. Fujitsu toimittaa palveluja yli 8 500 työntekijälle yli 40 maassa kahdeksalla kielellä. Viime vuonna Fujitsu hoiti yli 40 000 tukipuhelua, aloitti Windows 10 -käyttöjärjestelmän käyttöönoton sekä käynnisti uuden chat-toiminnon käyttäjätuessa tarjotakseen uuden kanavan yhteydenottoihin. “Husqvarna näkee it:n mahdollistavan ja edistävän strategista muutosta. Siksi ulkoistuskumppanimme valinta on ratkaisevan tärkeää liiketoimintamme tulevan menestyksemme kannalta. Olemme tehneet yhteistyötä Fujitsun kanssa vuodesta 2010, ja heidän tulostensa ansiosta jatkamme sopimustamme kolmella vuodella. F

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme