Fujitsu toimittaa pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmän Vantaan kaupungille

Fujitsu Finland Oy ja Vantaan kaupunki ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta pysäköinninvalvontajärjestelmästä. Pysäköinnintarkastajien työtä olennaisesti helpottava ratkaisu tuotetaan Microsoftin Azureen pohjautuvana SaaS-palveluna. Toimitusprojekti on käynnissä ja järjestelmä on määrä saada täyteen käyttöön alkukesästä 2021.

Uusi pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmä kattaa muun muassa pysäköinnintarkastajien mobiili-ohjelmiston, asiakkaiden itsepalvelutoiminnot, oikaisuvaatimuskäsittelyn, pysäköintivirhemaksujen hallinnan, saatavien valvonnan ja perinnän sekä ajoneuvosiirtojen toiminnot.

Vantaan kaupunki on käyttänyt Fujitsun toimittamaa aiempaa pysäköinninvalvontajärjestelmää usean vuoden ajan.

”Nyt oli aika ottaa isompi digiaskel ja siirtyä pilveen. Valitsimme kilpailutuksen perusteella Fujitsun uuden ratkaisun, jota on aktivisesti kehitetty ja joka tarjoaa uusia käyttäjäystävällisiä toimintoja. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä toimii entistä varmemmin ja on helpompi ylläpitää”, sanoo Vantaan kaupungin ICT- hankintapäällikkö Anne Lindblad-Ahonen.

Kun pysäköinninvalvontajärjestelmä siirtyy pilvipalveluun, vanhoista ylläpitotuotteista voidaan luopua.   Hankkeessa sekä uudistetaan nykyistä järjestelmää että otetaan käyttöön uusia toiminnallisuuksia, esimerkiksi kotihoidon luparekisteri.

”Kunnille ja kaupungeille tarkoitettu pysäköinnin hallinta- ja perintäjärjestelmämme Helga helpottaa ja nopeuttaa pysäköinnin valvontaa jo yli 30:ssa suomalaisessa kunnassa ja kaupungissa. Helga on mainio esimerkki siitä, miten varsin arkisia rutiinitehtäviä voidaan hoitaa aiempaa kätevämmin pilvipohjaisella ratkaisulla. Olennaista on myös vähentää ihmiskeskeisten digisovellusten avulla kaikenlaisten resurssien hukkakäyttöä, mikä säästää myös ympäristöä”, sanoo tiedonhallintaratkaisuista vastaava johtaja Ilona Ylinampa Fujitsu Finlandista.

Järjestelmä sisältää Microsoft Azure -pohjaisen Helgapark.net-pilvipalvelun sekä pysäköinnintarkastajien puhelimissa toimivan Helga-mobiilisovelluksen. Järjestelmä koostuu muutamasta valinnaisesta tuotteesta sekä useasta liittymästä eri viranomaisten ja yksityisten toimijoiden järjestelmiin, esimerkiksi Traficomin ylläpitämään liikenneasioiden rekisteriin. Fujitsun Helga vastaa GDPR-tietosuojalain saavutettavuusdirektiivin vaatimuksia.

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 126 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa.  Fujitsu Limitedin (TSE:6702) liikevaihto oli 3,6 biljoonaa jeniä (34 miljardia USD) 31.3.2021 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu on sitoutunut kestävän kehityksen tavoitteisiin

YK:n vuonna 2015 hyväksymät kestävän kehityksen tavoitteet ovat ihmiskunnan yhteisiä päämääriä, jotka on määrä saavuttaa maailmanlaajuisesti vuoteen 2030 mennessä. Fujitsun tarkoitus on tehdä maailmasta kestävämpi luomalla innovaatioiden avulla luottamusta yhteiskuntaan. Lupaamme rakentaa omalla toiminnallamme parempaa tulevaisuutta kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Fujitsun sertifioidut PRIMERGY-palvelimet helpottavat siirtymistä Windows Server 2022:een15.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Fujitsun PRIMERGY-palvelimet on nyt sertifioitu Windows Server 2022 -yhteensopiviksi. Tuorein versio suosituimpiin kuuluvista palvelinten käyttöjärjestelmistä on datakeskusten moottori ympäri maailmaa. Uuden käyttöjärjestelmän innovaatioihin kuuluvat esimerkiksi edistynyt monikerroksinen tietoturva sekä aiempaa turvallisempi etätyöskentely. Fujitsun PRIMERGY-palvelimissa nämä nostavat turvatasoa ja parantavat työn joustavuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta. Yhdistelmä muodostaa myös joustavan alustan sovellusten modernisointiin sovelluskonteilla tai muiden migraatiohankkeiden helppoon toteutukseen. Kyberuhkien määrä kasvaa ja ongelmien vaikutukset pahenevat, joten tietoturva on hyvin tärkeää it-asiantuntijoille. Fujitsun PRIMERGY-palvelimissa ja Windows Server 2022 -käyttöjärjestelmässä on uusia turvaominaisuuksia kuten Secured-Core Server, Secure Connectivity ja Platform Firmware Resilience (PFR). Secured-Core Server yhdistää tehokkaan suojauksen laitteiden, laiteohjelmistojen ja käytt

Fujitsu suuntaa puhdistustiimit Itämeripäivän siivoushaasteeseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa25.8.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Helsinki, 25. elokuuta 2021 ‒ Fujitsu osallistuu nyt ensimmäistä kertaa Itämeripäivään kolmen Itämeren rannalla toimivan maayhtiön eli Fujitsu Finlandin, Fujitsu Swedenin ja Fujitsu Estonian voimin. Fujitsu Finland kannustaa työntekijöitään osallistumaan ympäristön siivoukseen torstaina 26.8. Jokainen Fujitsu Finlandin työntekijä saa käyttää yhden työpäivän verran eli 8 työtuntia vapaaehtoistyöhön tilikauden aikana. Aktiivisimmat ympäristön siivousjoukot ovat aiemmin toimineet Turussa, Tampereella, Vaasassa, Oulussa ja Helsingissä. Myös Fujitsu Estonia on järjestänyt Tallinnan ranta-alueiden siivouspäiviä jo useana vuonna. ”Vastuullisena yrityksenä Fujitsulle ympäristöarvot ovat hyvin tärkeitä ja haluamme kaikin tavoin tukea Itämereen liittyviä ponnisteluja. Vastuullisuusajattelumme korostaa vastuullisia tekoja ja koko yhteiskunnalle hyödyllistä toimintaa. Me ihmiset ratkaisemme, millainen on sekä meidän ympäristömme että ainoan meremme tulevaisuus”, sanoo Fujitsu Finlandin toimitusjoh