Fujitsu toimittaa pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmän Vantaan kaupungille

Fujitsu Finland Oy ja Vantaan kaupunki ovat allekirjoittaneet sopimuksen uudesta pysäköinninvalvontajärjestelmästä. Pysäköinnintarkastajien työtä olennaisesti helpottava ratkaisu tuotetaan Microsoftin Azureen pohjautuvana SaaS-palveluna. Toimitusprojekti on käynnissä ja järjestelmä on määrä saada täyteen käyttöön alkukesästä 2021.

Uusi pysäköinninvalvonnan kokonaisjärjestelmä kattaa muun muassa pysäköinnintarkastajien mobiili-ohjelmiston, asiakkaiden itsepalvelutoiminnot, oikaisuvaatimuskäsittelyn, pysäköintivirhemaksujen hallinnan, saatavien valvonnan ja perinnän sekä ajoneuvosiirtojen toiminnot.

Vantaan kaupunki on käyttänyt Fujitsun toimittamaa aiempaa pysäköinninvalvontajärjestelmää usean vuoden ajan.

”Nyt oli aika ottaa isompi digiaskel ja siirtyä pilveen. Valitsimme kilpailutuksen perusteella Fujitsun uuden ratkaisun, jota on aktivisesti kehitetty ja joka tarjoaa uusia käyttäjäystävällisiä toimintoja. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä toimii entistä varmemmin ja on helpompi ylläpitää”, sanoo Vantaan kaupungin ICT- hankintapäällikkö Anne Lindblad-Ahonen.

Kun pysäköinninvalvontajärjestelmä siirtyy pilvipalveluun, vanhoista ylläpitotuotteista voidaan luopua.   Hankkeessa sekä uudistetaan nykyistä järjestelmää että otetaan käyttöön uusia toiminnallisuuksia, esimerkiksi kotihoidon luparekisteri.

”Kunnille ja kaupungeille tarkoitettu pysäköinnin hallinta- ja perintäjärjestelmämme Helga helpottaa ja nopeuttaa pysäköinnin valvontaa jo yli 30:ssa suomalaisessa kunnassa ja kaupungissa. Helga on mainio esimerkki siitä, miten varsin arkisia rutiinitehtäviä voidaan hoitaa aiempaa kätevämmin pilvipohjaisella ratkaisulla. Olennaista on myös vähentää ihmiskeskeisten digisovellusten avulla kaikenlaisten resurssien hukkakäyttöä, mikä säästää myös ympäristöä”, sanoo tiedonhallintaratkaisuista vastaava johtaja Ilona Ylinampa Fujitsu Finlandista.

Järjestelmä sisältää Microsoft Azure -pohjaisen Helgapark.net-pilvipalvelun sekä pysäköinnintarkastajien puhelimissa toimivan Helga-mobiilisovelluksen. Järjestelmä koostuu muutamasta valinnaisesta tuotteesta sekä useasta liittymästä eri viranomaisten ja yksityisten toimijoiden järjestelmiin, esimerkiksi Traficomin ylläpitämään liikenneasioiden rekisteriin. Fujitsun Helga vastaa GDPR-tietosuojalain saavutettavuusdirektiivin vaatimuksia.

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com