Fujitsu torjuu petoksia ja piratismia lohkoketjuilla

Fujitsu julkaisee uuden, huijaukset havaitsevan DocumentFlow-verkkosovelluksen. Helppokäyttöinen sovellus käyttää lohkoketjuteknologiaa tarkistaakseen minkä tahansa digitaalisen tiedoston, kuten tekstidokumentin, ääni- tai kuvatiedoston tai lähes minkä tahansa sovelluksen aitouden ja mahdolliset muokkaukset. DocumentFlow on osa Fujitsun lohkoketjua palveluna -tarjontaa, kuten myös laskupetoksia vahtiva InvoiceFlow.

Kun yritykset toimivat verkostoituneesti toistensa kanssa, niiden on vaikea hallita kertyviä valtavia datamääriä. Koska tämä data on arvokasta, yritysten välisen luottamuksen merkitys kasvaa jatkuvasti. Luottamuksen rakentamisessa Fujitsu auttaa yrityksiä hyödyntämällä lohkoketjujen hajautettujen tilikirjojen tekniikkaa: sillä voidaan luoda muuttumaton ja pysyvä kirjaus, joita ei voida muokata jälkikäteen ja joka toimii kaikille osapuolille todistuksena dokumentin aitoudesta bittitasolle saakka.

Lohkoketjuun perustuvat notaaripalvelut kaikille digitaalisille dokumenteille

Fujitsun DocumentFlow vähentää rajusti dokumenttien väärentämistä ja piratismia. Sen avulla voidaan seurata, milloin digitaalista tiedostoa on muokattu tai kopioitu asiattomasti. Sovelluksesta voi myös tarkastaa, onko dokumentin versio viimeisin ja hyväksytty.

Teknologia toimii kaikissa digitaalisissa tiedostoissa ja luo selvän tarkastusketjun minkä tahansa dokumentin, esimerkiksi tutkintotodistuksen tai teknisen piirustuksen, aitouden toteamiseen. DocumentFlow kertoo välittömästi muutoksista ja merkitsee ne dokumenttiin sekä auttaa seuraamaan dokumentin jakelua ja muutoksia tekijänoikeuksilla tai muilla keinoilla suojattuihin yritysten tai organisaatioiden materiaaleihin. DocumentFlow rekisteröi muuttumattomaan tarkastuslokiin kaiken, mitä datalle tapahtuu. Loki helpottaa myös varmistuksia ja auditointeja. Fujitsun DocumentFlow tarjoaa digitaaliselle aineistoille notaaripalvelun, joka takaa kiistattoman näkyvyyden digiaineistoihin sekä niiden jäljitettävyyden.

“Digitaalisen dokumentin muokkaukset voidaan havaita välittömästi muuttumattomien kirjausten ja automaattisen jäljittämisen avulla. Näin voidaan havaita esimerkiksi kopiointisuojauksen poistaminen tekijänoikeuksilla suojatusta dokumentista, taulukon solun arvon muokkaaminen tai luvattomat muokkaukset CAD-tiedostoon, mitkä voisivat johtaa arvaamattomiin seurauksiin myöhemmin. Lohkoketjun ansiosta yritykset voivat luottaa digitaalisiin tiedostoihin ja torjua huijaukset, kun tiedoston muokkaaminen on helppo havaita. Lähikaupassa turvasinetti osoittaa, että tuotepakkausta ei ole avattu – me taas autamme luottamaan kaikenlaisiin tiedostoihin digitaalisessa maailmassa”, toteaa Fujitsun Brysselin-lohkoketjuinnovaatiokeskuksen johtaja Frederik De Breuck.

Aiemmin tänä vuonna julkistettu Fujitsun InvoiceFlow-palvelu auttaa suuria yrityksiä ja valtionhallintoa vähentämään tai välttämään kokonaan datan käsittelyn virheitä sekä vähentämään laskupetoksia. Nyt kaupallisesti tarjottava palvelu auttaa varmistamaan laskutusprosessin ja yhdistämään ostotilaukset ja laskut toisiinsa laskun luomishetkestä maksuun asti.

Fujitsu tarjoaa InvoiceFlow- ja DocumentFlow-palvelua organisaatioiden omissa laitteissa käytettävänä ratkaisuna tai palveluna miltä tahansa pilvialustalta.

Fujitsun InvoiceFlow ja DocumentFlow ovat saatavissa välittömästi EMEIA-alueella.

Fujitsu avasi Brysselissä lohkoketjuihin erikoistuneen innovaatiokeskuksen maaliskuussa 2018. Sen tavoitteena on edistää lohkoketjujen ja muiden hajautettujen tilikirjojen käyttöä eri toimialoilla. Uusi keskus tutkii lohkoketjuteknologiaa ja sen mahdollisuuksia yhteistyössä valittujen asiakkaiden ja julkisten organisaatioiden kanssa.

Keskuksen ensimmäinen lohkoketjujen tutkimus- ja kehityshanke keskittyy ”lohkoketjuun älykaupungin palvelujen mahdollistajana”. Fujitsun kumppani hankkeessa on belgialainen tutkimusinstituutti Innoviris. Vaikka tutkimuksen painopiste on älykaupungin palveluissa, tavoitteena on rakentaa skaalautuvia, turvallisia ja tuotantokäyttöön sopivia lohkoketjuratkaisuja ja hajautettujen tilikirjojen tekniikkaa käyttäviä ratkaisuja eri toimialoille ja tuoda japanilaista tutkimusta EMEIA-alueelle.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu on Euroopan johtava datakeskusten ulkoistus- ja hybridi-infrapalvelujen toimittaja28.8.2019 10:30:00 EESTTiedote

Gartner on jälleen nimennyt Fujitsun Euroopan johtavaksi datakeskusten ulkoistus- ja hybridi-infrastruktuuripalvelujen toimittajaksi uudessa Magic Quadrant -raportissaan. Fujitsu on ollut johtajien joukossa nyt seitsemän vuotta peräkkäin. Fujitsun kiihdyttää digitalisoitumista luomalla yhdessä asiakkaidensa ja kumppaneidensa kanssa räätälöityjä monipilvi- ja hybridiratkaisuja. Kun pilven käyttö kehittyy, alun perin pilveä kilpailuvalttina käyttäneet Fujitsun yritysasiakkaat voivat nyt ottaa seuraavan askeleen ja muuttaa alansa toimintamalleja. Kesäkuussa julkaistun Gartnerin raportin mukaan datakeskuspalvelujen kasvu tulee jatkossa siitä, että ”asiakkaat haluavat yhä enemmän pienentää omaa datakeskusjalanjälkeään ja hyödyntää pilvipalveluja tarjoavia jättejä ja niiden mittakaavaetuja, järeitä valmiuksia ja älykästä automaatiota”. Raportissa sanotaan, että alan johtajilla on selvä visio markkinoiden suunnasta ja ne kehittävät osaamistaan pitääkseen johtoasemansa. Ne muokkaavat markkinoi