Fujitsu voitti Airbusin AIGym-kisan ennakoivan ylläpidon ratkaisulla

Fujitsu voitti ensimmäisen palkinnon lentokonevalmistaja Airbusin maailmanlaajuisessa kilpailussa, joka etsi tehokkainta mahdollista käyttötapaa ohjaamatta oppivalle tekoälylle. Fujitsu kehitti tavan käyttää ohjaamatta oppivaa tekoälyä poikkeamien havaitsemiseen datasta, jota keräävät vielä tyyppihyväksymättömien helikoptereiden kiihtyvyysanturit. Fujitsun lisäksi haasteeseen osallistui 140 muuta tiimiä.

Testikoptereihin kiinnitetään useita antureita, jotka havaitsevat pienimmätkin vivahteet niiden käyttäytymisessä. Airbus perusti AIGym-haastekilpailun tunnistaakseen entistä paremmin mahdolliset vaaraa ennakoivat signaalit valtavasta datamäärästä. Tavoite oli myös edistää tutkimusta, joka löytäisi uusia tapoja mahdollisten ongelmien havaitsemiseen erityisesti varhaisvaiheen datan poikkeamista. Monialainen asiantuntijatiimi käy läpi jokaisen lennon datan, mikä on erittäin suuri investointi. Koska lähes kaikkea antureilla kerättävää dataa voi pitää normaalina, tekoälyratkaisun tulisi löytää poikkeamat itsenäisesti ilman asiantuntijoiden ohjeistusta.

Fujitsun voittanut ratkaisu ylsi 93 prosentin tarkkuuteen hyödyntämällä ohjaamatta oppivan tekoälyn DeepTAN-mallia, joka on luotu Fujitsu Systems Europessa (FSE). Ratkaisu keräsi datasarjoja useista antureista, analysoi ne määritellyltä ajanjaksolta ja tunnisti poikkeamat syväoppivalla algoritmilla, joka perustuu monimuuttujaisten poikkeamien tunnistamiseen generatiivisilla kilpailevilla verkoilla (Multivariate Anomaly Detection with Generative Adversarial Networks [MAD-GAN]. FSE koulutti ja validoi algoritmia omassa datakeskuksessaan käyttämällä 1 677:ta minuutin mittaista jaksoa kiihtyvyysantureiden datasta, joka oli kerätty eri paikoissa ja kulmissa lentävistä koehelikoptereista sekä eri lennoilta.

Fujitsu suunnittelee ratkaisunsa teollistamista ja täydentää näin DeepTAN-mallia koko ongelmanratkaisuketjun kattavilla toiminnoilla, integroiduilla latausketjuilla ja edelleen kehitetyillä algoritmeilla.

Uusiin toimintoihin kuuluu myös mekanismi anturidatasta havaittujen poikkeamien luokitteluun. Sen avulla asiantuntijat ja huoltopalvelut voivat löytää poikkeamien juurisyyn sekä tulkita monimuuttujadataa ja korrelaatiota kaikkien testiohjelman lentojen välillä. Näin Fujitsu voi tuoda lisäarvoa kaikille toimijoille lentokoneen koko elinkaaren aikana testilennoista lentoyhtiöihin ja ilmailualan huolto- ja korjausorganisaatioihin.

“Kisavoitto ei kerro pelkästään Fujitsun johtavasta tekoälyasiantuntijuudesta ja -teknologioista, vaan myös kyvystämme soveltaa tekoälyosaamista bisneshaasteiden ratkaisemiseen. Nyt käyttämämme konseptit osoittavat, kuinka uudet syväoppimisen tekniikat auttavat sekä ilma-alusten valmistajia että niitä huoltavia yrityksiä”, sanoo johtaja Ian Godfrey FSE:n ratkaisuliiketoiminnasta.

AIGym on Airbusin yhteistyöalusta, josta startupit, yritykset ja tutkimuslaitokset saavat käyttöönsä suuria puhtaita tietoaineistoja algoritmiensa testaamiseen ja kouluttamiseen aidolla datalla. Lisätietoja https://aigym.airbus.com

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tehostaa fysioterapiaa ja nopeuttaa potilaan toipumista tekoälyn avulla21.1.2020 10:00:00 EETTiedote