Fujitsu World Tour saapuu Helsinkiin – luottamus, tekoäly ja asiakasratkaisut keskiössä

Helsinki, 13. toukokuuta 2019 – Fujitsun vuoden 2019 teknologia- ja palveluvision teema on ihmiskeskeinen innovointi eli miten luomme luottamusta tulevaisuuteen. Konkreettinen tavoite on synnyttää ihmiskeskeisiä innovaatioita yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa sekä rakentaa luotettavaa tulevaisuutta, jossa jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi. Ihmiskeskeinen innovointi on Fujitsun World Tour -kiertueen pääteema Helsingin Finlandia-talossa keskiviikkona 15.5.2019.

Teemaan tarttuu aamupäivän keynote-puheessaan innovaatiostrategi Philipp Kristian Diekhöner. Hänuskoo, että luottamus on digitaalisen maailman tärkein voimavara. The Trust Economy -kirjan kirjoittaja neuvoo maksimoimaan digitalisaation arvon ja edistämään uusia teknologioita kuten tekoälyä ja lohkoketjuja.

Aihetta jatkaa Microsoft Finlandin toimitusjohtaja Jussi Tolvanen, joka pohtii puheenvuorossaan, mikä on tunneälyn rooli tekoälyä hyödyntävässä maailmassa. Lähdemme myös aikamatkalle vuoteen 2043 CTO Glen Koskelan johdolla: Kohti uutta ymmärrystä kvantti-ilmiön inspiroimana.

Digitaalisen teknologian arkipäiväistyminen on jo muuttanut merkittävästi ihmisten työskentelyä, kulutusta, palvelujen käyttöä, tiedon hakua, viestintää ja keskinäistä vuorovaikutusta.

Samaan aikaan henkilökohtaisten tietojen luvaton käyttö ja kyberhyökkäykset herättävät yhä suurempaa huolta. Luottamuksen palauttaminen tietoon ja teknologiaan sekä digitaalista teknologiaa käyttäviin yrityksiin on tärkeämpää kuin koskaan.

Laajalla näyttelyalueella esittelemme uusimmat digitaaliset ratkaisut eri toimialoille, esimerkiksi lasihuoneeseen sijoitetun tulevaisuuden vähittäiskaupan, joka tarjoaa huomisen ratkaisut myyjälle ja asiakkaille jo nyt.

Näyttelyalueilla voi tutustua myös digitaalisiin bisnesratkaisuihin kuten älykkääseen automaatioon, tekoälyratkaisuihin, syväoppimisyksikköön ja petoksen paljastimeen. Kyberturva-alueen tärppejä ovat muiden muassa kämmentunnistus ja konttiin sijoitettu Advanced Threat Center.

Iltapäivän ohjelma jakautuu kolmeen lohkoon, jotka tarjoavat muiden muassa seuraavat esitykset:

• Valion EVP Juha Penttilä esittelee kiehtovan tarinan maidon digitaalisesta matkasta maatilalta kaupan hyllylle.
  • IT Manager Niklas Andersson kertoo, kuinka Fortumin toimisto- ja työpistekonsepti rakennettiin tukemaan luovuutta ja rajat ylittävää viestintää.
  • Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen luo innovatiivisen visionsa tulevaisuuden kaupungista.
  • Pääsemme kurkistamaan hakkereiden pimeään ja piilotettuun maailmaan Fortinetin Aamir Lakhanin luotsaamana.

Päivä päättyy urheiluhenkisesti, kun lavalle hyppäävät Suomen menestynein golfaaja Mikko Ilonen ja alan valmennuksen kärkinimi TimoRauhala. He paljastavat kuinka huipulle pääsee ja miten tiukasta harjoituksesta palaudutaan. Ohjeet pätevät myös työelämään.

Lisätietoja:

Fujitsun teknologia- ja palveluvisio 2019 lyhyesti

• Teknologialla luottamusta tulevaisuuteen

Digitaaliset tekniikat lupaavat mukavuutta ja monia hyötyjä, mutta huolet yksityisyyden suojasta ja henkilökohtaisen tiedon turvallisesta käytöstä kasvavat ja kyberhyökkäysten uhka nousee.

Fujitsu pyrkii varmistamaan datan käytön luotettavuuden tietoturva- ja lohkoketjutekniikoilla. Yhtiö myös kehittää oman teknologiansa pohjalta luotettavia tekoälytekniikoita, jotka pystyvät selittämään tekoälyn tekemien päätelmien syyt ja perusteet.

• Yhdessä innovoimalla luottamusta liiketoimintaan

Bisnesmaailma muuttuu yhä nopeammin. Standardisoituja tuotteita ja palveluja toimittavista, tuotantokeskeisistä yrityksistä ollaan siirtymässä ihmiskeskeiseen liiketoimintaan, jossa asiakkaiden tai kansalaisten omiin tarpeisiin voidaan vastata yhdistämällä eri alojen yritysten ja organisaatioiden yhdessä luomia palveluja ainutlaatuisella tavalla.

• Luottamuksen rakentamista yhteiskuntaa kohtaan

Maailmassa on pikaisia ratkaisuja vaativia globaaleja haasteita, kuten ilmaston lämpeneminen, ikääntyvät yhteiskunnat ja kaupungistumiseen liittyvät ongelmat. Siksi tarvitaan kaikkien sidosryhmien yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi.

Fujitsu jatkaa työtään helpottaakseen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Se toimii yhdessä yritysten ja organisaatioiden kanssa ympäri maailmaa rakentaen vastuullista ekosysteemiä ja älykästä osallistumisyhteiskuntaa.

Mediayhteydet:

Satu Pelttari, Fujitsun viestintä
satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu uudisti kannettavat ja tabletit: lisää suorituskykyä ja parempaa tietoturvaa29.5.2020 09:30:00 EESTTiedote

Fujitsu uudistaa yrityskannettaviaan ja esittelee uuden LIFEBOOK U7310 -kannettavan uusilla turvaominaisuuksilla. Uudenlainen digitaalinen näytönsuoja estää sisällön näkymisen ulkopuolisille. FUJITSU LIFEBOOK U7310 -yrityskannettavassa on haluttu ottaa huomioon erityisesti paljon liikkuvien käyttäjien turvatarpeet. Yksityisyyden suojaamiseksi laitteessa käytetään uutta ePrivacy-suojainta, joka on osa laitteen näyttöä. Yhtä näppäintä painamalla kannettava menee häivetilaan: katselukulma kaventuu niin, että näytön sisällön näkee vain suoraan edestä. Näin laitetta voi käyttää turvallisesti julkisilla paikoilla suojassa muiden katseilta. Kannettavan muihin turvaominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi Fujitsun biometrinen PalmSecure-kämmentunnistus ja infrapunakamera, joka lukitsee laitteen käyttäjän poistuessa sen ääreltä. Lisäksi fyysinen webkameran luukku peittää kameran, kun se ei ole käytössä. “Kaikki kannettavaansa julkisissa tiloissa käyttäneet ovat varmasti huomanneet tuntemattomien kur

Fujitsun kuuden kohdan ohjelma tukee työvoiman digimuutosta pandemiatilanteessa28.5.2020 11:45:00 EESTTiedote

Fujitsu esittelee uudessa Action Agenda -ohjelmassaan kuusi toimintatapaa, jotka auttavat organisaatiota yhdistämään digitalisaation vaatimukset työntekijöiltä vaadittavaan osaamiseen. Ohjelma korostaa pitkän aikavälin strategiaa ja nostaa esiin näkökulmia, jotka auttavat yrityksiä ja organisaatioita rakentamaan tarvittavia kyvykkyyksiä ja yrityskulttuuria. Kuusi toimintatapaa ovat peräisin The Economist Intelligence Unitin (EIU) Fujitsulle ja Citrixille tekemästä kyselystä, joka selvitti työvoiman muutoksia ja organisaatioiden tapoja hallita muutoksia eri organisaatioissa kahdeksassa maassa ja 20 toimialalla.. Imperial College Londonin tekemä tutkimus ennustaa, että sosiaalisen kanssakäymisen rajoittaminen jatkuu koronatartuntapiikkien hallitsemiseksi vielä ensi vuonna. Fujitsun mukaan yritysten onkin edelleen mahdollistettava etätyön tekeminen ja työntekijöiden uudelleenkoulutus, tehostettava osallistamista sekä vastattava organisaation kulttuurisiin muutostarpeisiin. Työntekijöiden

Fujitsu auttaa taistelussa koronavirusta vastaan antamalla immateriaalioikeuksiaan käyttöön ilmaiseksi19.5.2020 13:44:05 EESTTiedote

Tämä tiedote on käännös Fujitsu Limitedin englanninkielisestä tiedotteesta, joka on julkaistu 12.5.2020 osoitteessa https://www.fujitsu.com/global/about/resources/news/press-releases/2020/0512-01.html Helsinki, toukokuu 19, 2020 – Koronaviruspandemian taloudellisten ja sosiaalisten vaikutusten lieventämiseksi Fujitsu-konserni on sitoutunut Open COVID Pledge -lupaukseen sitoumuksessaan mainituin ehdoin. Lupauksen tarkoitus on edistää immateriaalioikeuksien jakamista ilmaiseksi koronaviruksen vastaisessa taistelussa. Tarkemmat tiedot Fujitsun sitoutumisesta löytyvät tiedotteen lopusta. Sitoutumalla Yhdysvalloista alkunsa saaneeseen Open COVID Pledge -lupaukseen Fujitsu ilmoittaa, että se ei puolusta patenttejaan, hyödyllisyysmallejaan tai mallioikeuksiaan yksilöitä tai yhteisöjä vastaan tietyn ajanjakson aikana tai vaadi korvauksia niiden käytöstä. Fujitsu on sitoutunut myös vastaavaan OPEN COVID-19 DECLARATION -aloitteeseen Japanissa. Näihin ohjelmiin sitoutumisellaan Fujitsu pyrkii osa

Fujitsun ratkaisulla toteutettiin koko Suomea palveleva Itämeri.fi-sivusto19.5.2020 08:15:00 EESTTiedote

Fujitsun NetCommunity-verkkosivuratkaisulla on toteutettu koko Suomea palveleva ja Itämeren tilasta kertova Itämeri.fi-sivusto. Hanketta johti Suomen Ympäristökeskus SYKE, ja siihen osallistui myös useita meritietoa tuottavia organisaatioita. Suomalaiseen meritietoon pääsee nyt käsiksi yhdestä verkko-osoitteesta. Sivusto kokoaa yhteen useiden suomalaisten laitosten tuottaman tiedon, joka palvelee kaikkia merestä kiinnostuneita veneilijöihin, luokanopettajiin ja tutkijoihin. Fujitsu on ympäristöhallinnon pitkäaikainen yhteistyökumppani, ja järjestelmä toimii Fujitsun konesaleissa. Samalla järjestelmällä on toteutettu jo aikaisemmin kolmisenkymmentä muutakin verkkosivustoa ympäristöhallinnolle. Itämeri.fi-portaalia jatkokehitetään yhteistyössä SYKEn kanssa. ”Huhtikuussa avattu Itämeri.fi-sivusto on kolmen vuoden suururakan tulos. Monet organisaatiot ja virastot ovat keränneet vuosikymmenien aikana valtavasti tietoa ja aineistoja Itämerestä, mutta vain osa siitä on ollut julkisesti saatav