Fujitsu World Tour saapuu Helsinkiin – luottamus, tekoäly ja asiakasratkaisut keskiössä

Helsinki, 13. toukokuuta 2019 – Fujitsun vuoden 2019 teknologia- ja palveluvision teema on ihmiskeskeinen innovointi eli miten luomme luottamusta tulevaisuuteen. Konkreettinen tavoite on synnyttää ihmiskeskeisiä innovaatioita yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa sekä rakentaa luotettavaa tulevaisuutta, jossa jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi. Ihmiskeskeinen innovointi on Fujitsun World Tour -kiertueen pääteema Helsingin Finlandia-talossa keskiviikkona 15.5.2019.

Teemaan tarttuu aamupäivän keynote-puheessaan innovaatiostrategi Philipp Kristian Diekhöner. Hänuskoo, että luottamus on digitaalisen maailman tärkein voimavara. The Trust Economy -kirjan kirjoittaja neuvoo maksimoimaan digitalisaation arvon ja edistämään uusia teknologioita kuten tekoälyä ja lohkoketjuja.

Aihetta jatkaa Microsoft Finlandin toimitusjohtaja Jussi Tolvanen, joka pohtii puheenvuorossaan, mikä on tunneälyn rooli tekoälyä hyödyntävässä maailmassa. Lähdemme myös aikamatkalle vuoteen 2043 CTO Glen Koskelan johdolla: Kohti uutta ymmärrystä kvantti-ilmiön inspiroimana.

Digitaalisen teknologian arkipäiväistyminen on jo muuttanut merkittävästi ihmisten työskentelyä, kulutusta, palvelujen käyttöä, tiedon hakua, viestintää ja keskinäistä vuorovaikutusta.

Samaan aikaan henkilökohtaisten tietojen luvaton käyttö ja kyberhyökkäykset herättävät yhä suurempaa huolta. Luottamuksen palauttaminen tietoon ja teknologiaan sekä digitaalista teknologiaa käyttäviin yrityksiin on tärkeämpää kuin koskaan.

Laajalla näyttelyalueella esittelemme uusimmat digitaaliset ratkaisut eri toimialoille, esimerkiksi lasihuoneeseen sijoitetun tulevaisuuden vähittäiskaupan, joka tarjoaa huomisen ratkaisut myyjälle ja asiakkaille jo nyt.

Näyttelyalueilla voi tutustua myös digitaalisiin bisnesratkaisuihin kuten älykkääseen automaatioon, tekoälyratkaisuihin, syväoppimisyksikköön ja petoksen paljastimeen. Kyberturva-alueen tärppejä ovat muiden muassa kämmentunnistus ja konttiin sijoitettu Advanced Threat Center.

Iltapäivän ohjelma jakautuu kolmeen lohkoon, jotka tarjoavat muiden muassa seuraavat esitykset:

• Valion EVP Juha Penttilä esittelee kiehtovan tarinan maidon digitaalisesta matkasta maatilalta kaupan hyllylle.
  • IT Manager Niklas Andersson kertoo, kuinka Fortumin toimisto- ja työpistekonsepti rakennettiin tukemaan luovuutta ja rajat ylittävää viestintää.
  • Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen luo innovatiivisen visionsa tulevaisuuden kaupungista.
  • Pääsemme kurkistamaan hakkereiden pimeään ja piilotettuun maailmaan Fortinetin Aamir Lakhanin luotsaamana.

Päivä päättyy urheiluhenkisesti, kun lavalle hyppäävät Suomen menestynein golfaaja Mikko Ilonen ja alan valmennuksen kärkinimi TimoRauhala. He paljastavat kuinka huipulle pääsee ja miten tiukasta harjoituksesta palaudutaan. Ohjeet pätevät myös työelämään.

Lisätietoja:

Fujitsun teknologia- ja palveluvisio 2019 lyhyesti

• Teknologialla luottamusta tulevaisuuteen

Digitaaliset tekniikat lupaavat mukavuutta ja monia hyötyjä, mutta huolet yksityisyyden suojasta ja henkilökohtaisen tiedon turvallisesta käytöstä kasvavat ja kyberhyökkäysten uhka nousee.

Fujitsu pyrkii varmistamaan datan käytön luotettavuuden tietoturva- ja lohkoketjutekniikoilla. Yhtiö myös kehittää oman teknologiansa pohjalta luotettavia tekoälytekniikoita, jotka pystyvät selittämään tekoälyn tekemien päätelmien syyt ja perusteet.

• Yhdessä innovoimalla luottamusta liiketoimintaan

Bisnesmaailma muuttuu yhä nopeammin. Standardisoituja tuotteita ja palveluja toimittavista, tuotantokeskeisistä yrityksistä ollaan siirtymässä ihmiskeskeiseen liiketoimintaan, jossa asiakkaiden tai kansalaisten omiin tarpeisiin voidaan vastata yhdistämällä eri alojen yritysten ja organisaatioiden yhdessä luomia palveluja ainutlaatuisella tavalla.

• Luottamuksen rakentamista yhteiskuntaa kohtaan

Maailmassa on pikaisia ratkaisuja vaativia globaaleja haasteita, kuten ilmaston lämpeneminen, ikääntyvät yhteiskunnat ja kaupungistumiseen liittyvät ongelmat. Siksi tarvitaan kaikkien sidosryhmien yhteistyötä ratkaisujen löytämiseksi.

Fujitsu jatkaa työtään helpottaakseen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Se toimii yhdessä yritysten ja organisaatioiden kanssa ympäri maailmaa rakentaen vastuullista ekosysteemiä ja älykästä osallistumisyhteiskuntaa.

Mediayhteydet:

Satu Pelttari, Fujitsun viestintä
satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsulta uusi roiskeet ja pölyn kestävä STYLISTIC Q509 -tabletti2.7.2019 12:27:38 EESTTiedote

Fujitsun uutuustabletti STYLISTIC Q509 on suunniteltu käytettäväksi rankimmissa olosuhteissa. Sen kestävyys sekä roiske- ja pölysuojattu kuori täyttävät sotilasstandardit, sitä voidaan käyttää ulkonakin, ja laite painaa tehokkuudestaan huolimatta vain 620 grammaa. STYLISTIC Q509 sopii liikkuville käyttäjille esimerkiksi logistiikassa, valmistuksessa, terveydenhuollossa, koulutuksessa ja vähittäiskaupassa. Tuottavuuden takaamiseksi uutuustabletin akun kestoa on pidennetty koko työpäivän ajaksi ja siinä on kaikki tietojensyöttövaihtoehdot. 10,1 tuuman IPS-näytössä on monipistetunnistus, ja se tukee Wacomin EMR-kyniä, jotka tunnistavat yli 4 000 painetasoa. Kynällä käyttäjän on helppo lisätä sähköisiä allekirjoituksia, piirtää ja kirjoittaa muistiinpanoja käsin. Kun kynälle ei ole käyttöä, se solahtaa turvaan tabletin lataavaan kynäpidikkeeseen. Näppäimistötelakka muuntaa työasemaksi STYLISTIC Q509 muuntuu toimistossa työasemaksi näppäimistötelakalla ergonomian ja työskentelymukavuuden pa

Fujitsu on nostettu maailman johtavaksi mobiilipalvelujen toimittajaksi18.6.2019 10:08:00 EESTTiedote

Gartner on nostanut Fujitsun Magic Quadrant -raportissaan maailman johtavaksi mobiliteettipalvelujen toimittajaksi*. Fujitsun pilvipohjaiset ja modulaariset palvelut mobiililaitteiden ja -palveluiden hallinnoimiseksi ja turvaamiseksi sekä mobiilikäyttäjien tukemiseksi auttavat yrityksiä optimoimaan organisaation tuottavuuden. Palvelujen avulla yritykset voivat mobilisoida myös luottamuksellisimmat liiketoimintasovelluksensa ja antaa käyttäjien käyttää haluamiaan laitteita. Fujitsun osaamiskeskukset kehittävät uutta teknologiaa, joilla mobiilipalveluja parannetaan jatkuvasti esimerkiksi tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan avulla. Fujitsun asiakkaat voivat hyödyntää yhtiön digitalisaatiokeskuksia, jotka tuovat yhteen eri alojen ja teknologian asiantuntijat Fujitsulta ja sen kumppaneilta kunkin asiakkaan oman ongelman ratkaisemiseksi. Työssä käytetään Fujitsun omaa ja käytännössä hyväksi havaittua Human Centric Experience Design -menetelmää. Palveluvalikoimaan kuuluvat identiteetin hallinta

Fujitsu tuo älyä ruokailuun Turun yliopistossa27.5.2019 15:00:00 EESTTiedote

Fujitsun digitaalinen tapahtumanhallinta-alusta auttaa Turun yliopiston Flavoria-tutkimusravintolassa ruokailevia seuraamaan omaa syömistään. Samalla järjestelmä kerää ja tallentaa tietoja Turun yliopiston tutkimusta varten. Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Medisiina D -rakennuksessa toimivan Flavorian ruokalinjasto tunnistaa lautaselle kerätyt ruoka-aineet, ja lähettää taustajärjestelmässä olevan reseptin mukaiset ravintoarvot tietokantaan. ”Sieltä rekisteröityneet asiakkaat saavat tietoa syömänsä ruoan määrästä ja sen ravintoarvoista”, kertoo projektia johtava Mari Norrdal Turun yliopistosta. Lounaan lopuksi asiakas vie astiansa keräyspisteeseen, jossa biojätteeksi menevä ruokamäärä punnitaan älyvaa’oilla. Tämän tiedon perusteella ravintola voi esimerkiksi pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä. Flavoriassa on lounasravintola ja kahvila, sekä moniaistinen ruokailutila, Aistikattila. Se toimii yliopiston koelaboratoriona, jossa voidaan muun

Fujitsu tehostaa meriurakoitsija Van Oordin tietoturvaa24.5.2019 10:45:35 EESTTiedote

Fujitsu on tehnyt kolmivuotisen sopimuksen meriurakoitsija Van Oordin kanssa sen globaalin liiketoiminnan tietoturvan tehostamiseksi. Yhtiön kyky osoittaa toimintansa vaatimustenmukaisuus avaa sille mahdollisuuksia osallistua suurten kansainvälisten sopimusten kilpailutuksiin uudella tavalla. Fujitsu tuo yritykseen valikoiman hallittuja tietoturvapalveluja, joihin kuuluu turvallinen tiedon ja tapahtumien hallinta palveluna (Security Information and Event Management as a Service (SIEMaaS) sekä konsultointia turvavalvonnan parhaista käytännöistä. World Economic Forumin mukaan kyberhyökkäykset ja tietovuodot ovat kymmenen suurimman uhan joukossa yrityksille ja yhteiskunnalle kaikkialla maailmassa. Neljä uutta haittaohjelmaa luodaan joka sekunti. Suuriin yrityksiin kohdistuvien hyökkäysten kasvava määrä on tuonut organisaatioihin jatkuvuussuunnitelmat, joilla vahvistetaan niiden järjestelmiä kyberhyökkäyksiä vastaan. Van Oord valitsi Fujitsun kumppanikseen nostaakseen kybersuojauksensa tas