Fujitsun asiantuntijat opettavat ohjelmointia ja tietotekniikkaa helsinkiläisessä Haagan peruskoulussa

Helsinki 11.12.2018 – Fujitsun asiantuntijat ovat opettaneet Haagan peruskoulun kahdeksasluokkalaisille ohjelmointia ja tietotekniikkaa syksyn 2018 aikana. Opetusta on kerran viikossa joululomaan asti.

Tietotekniikan valinnaiskurssi koostuu yhteensä 17:stä 90 minuutin tuntikokonaisuudesta. Fujitsu koulutuksesta ja ohjauksesta suurimmalla osalla tunneista. Kaikilla tunneilla on mukana myös Haagan peruskoulun fysiikan, kemian ja matematiikan opettaja Johannes Posti. Hän käynnisti kurssin elokuussa ja piti itse neljä ensimmäistä oppituntia, joiden jälkeen Fujitsu on jatkanut työtä. Joulukuussa päättyvällä kurssilla opiskelee 24 koululaista.

Oppilaat perehtyvät syksyn aikana muun muassa eri tyyppisiin laitteisiin, tietokoneen toimintaan datan näkökulmasta, koodaamisen perusperiaatteisiin ja koodaamisen harjoittelemiseen, perusohjelmointiin, ohjelmointikieliin, ohjelmointitekniikkaan ja tietoturvaan.

Työvälineinä oppilailla ovat Raspberry Pi -laitteet, jotka koostuvat yhdestä ohjelmoitavasta piirilevystä. Ne on nimenomaan suunniteltu opetustarkoituksiin sekä tutustuttamaan lapset ja nuoret ohjelmointiin ja tietokonetekniikkaan.

”Kouluikäisten tietotekniset taidot ovat nykyään enemmän älylaitteissa kuten puhelimissa, vaikka tietokoneet ovat jatkuvasti tärkeämpi työväline koulun ulkopuolella. Ihan kaikille on tärkeää syventää ymmärrystä tietotekniikasta ja tietokoneista sosiaalisen median, pelaamisen ja PowerPointin ulkopuolelle. Ideana on myös näyttää tietotekniikasta laajemmin kiinnostuneille, mitä kaikkea tämä osa-alue tarjoaa, ja mahdollisesti antaa heille innostuksen kipinä tulevaisuutta varten”, sanoo opettaja Johannes Posti.

Koululaiset kyselevät usein, että mihin tätäkin tietoa muka oikeasti tarvitsee. Konkreettinen linkki tulevaisuuden työelämään syntyy, kun aidot alan asiantuntijat näyttävät osaamistaan.

”Tällainen motivoi kouluikäisiä aina enemmän kuin tavallinen opettajavetoinen oppitunti. Asiaa tuntevilta opettajilta toki voi myös kouluissa löytyä hyviä vastauksia tuohon iankaikkiseen kysymykseen, mutta työelämään liittyvän kytköksen kautta nämä esimerkit ovat aina vakuuttavampia”, Posti arvioi.

”Syksyn kurssi on ollut mielenkiintoinen haaste asiantuntijoillemme. He lähtivät rakentamaan opetuspakettia erittäin motivoituneina ja avoimin mielin. Into antaa jotain omasta ammatillisesta osaamisesta on ollut todella käsin kosketeltava. Hanke on muutenkin merkittävä Fujitsulle. Vastuullisena yrityksenä haluamme visiomme mukaisesti rakentaa ihmiskeskeistä ja verkostoitunutta yhteiskuntaa. On tärkeää huolehtia siitä, että tieto- ja viestintätekniikka palvelee aidosti kaikkien ihmisten tarpeita, ratkoo yhteiskunnan ja ympäristön haasteita sekä mahdollistaa ihmiskunnan hyvinvoinnin”, sanoo Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja Simo Leisti.

Fujitsun asiantuntijat käyttävät kurssin suunnitteluun, valmisteluihin ja opetustilaisuuksiin omia Kiky-tuntejaan.

Lisätietoja:

Raspberry Pi Foundation https://www.raspberrypi.org/about/

Idea kurssiyhteistyöstä syntyi keväällä 2018, kun Fujitsu järjesti koululaisille demopäivän https://www.net.fujitsu.fi/fi-FI/content/9826/10310

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tuo älyä ruokailuun Turun yliopistossa27.5.2019 15:00:00 EESTTiedote

Fujitsun digitaalinen tapahtumanhallinta-alusta auttaa Turun yliopiston Flavoria-tutkimusravintolassa ruokailevia seuraamaan omaa syömistään. Samalla järjestelmä kerää ja tallentaa tietoja Turun yliopiston tutkimusta varten. Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Medisiina D -rakennuksessa toimivan Flavorian ruokalinjasto tunnistaa lautaselle kerätyt ruoka-aineet, ja lähettää taustajärjestelmässä olevan reseptin mukaiset ravintoarvot tietokantaan. ”Sieltä rekisteröityneet asiakkaat saavat tietoa syömänsä ruoan määrästä ja sen ravintoarvoista”, kertoo projektia johtava Mari Norrdal Turun yliopistosta. Lounaan lopuksi asiakas vie astiansa keräyspisteeseen, jossa biojätteeksi menevä ruokamäärä punnitaan älyvaa’oilla. Tämän tiedon perusteella ravintola voi esimerkiksi pyrkiä vähentämään ruokahävikkiä. Flavoriassa on lounasravintola ja kahvila, sekä moniaistinen ruokailutila, Aistikattila. Se toimii yliopiston koelaboratoriona, jossa voidaan muun

Fujitsu tehostaa meriurakoitsija Van Oordin tietoturvaa24.5.2019 10:45:35 EESTTiedote

Fujitsu on tehnyt kolmivuotisen sopimuksen meriurakoitsija Van Oordin kanssa sen globaalin liiketoiminnan tietoturvan tehostamiseksi. Yhtiön kyky osoittaa toimintansa vaatimustenmukaisuus avaa sille mahdollisuuksia osallistua suurten kansainvälisten sopimusten kilpailutuksiin uudella tavalla. Fujitsu tuo yritykseen valikoiman hallittuja tietoturvapalveluja, joihin kuuluu turvallinen tiedon ja tapahtumien hallinta palveluna (Security Information and Event Management as a Service (SIEMaaS) sekä konsultointia turvavalvonnan parhaista käytännöistä. World Economic Forumin mukaan kyberhyökkäykset ja tietovuodot ovat kymmenen suurimman uhan joukossa yrityksille ja yhteiskunnalle kaikkialla maailmassa. Neljä uutta haittaohjelmaa luodaan joka sekunti. Suuriin yrityksiin kohdistuvien hyökkäysten kasvava määrä on tuonut organisaatioihin jatkuvuussuunnitelmat, joilla vahvistetaan niiden järjestelmiä kyberhyökkäyksiä vastaan. Van Oord valitsi Fujitsun kumppanikseen nostaakseen kybersuojauksensa tas

Fujitsun selvitys: Yrityksillä ei ole varaa jäädä odottamaan kvanttitietokoneita22.5.2019 11:22:33 EESTTiedote

Yritysjohtajat odottavat malttamattomina kvanttitietokoneita päästäkseen hyötymään niiden lupaamasta liiketoimintaa mullistavasta prosessioptimoinnista, paljastaa Fujitsun tuore selvitys. Selvityksen mukaan kvanttitietokoneiden hidas kehitys turhauttaa ja mahdollisuus käyttää Fujitsun Digital Annealer -tietojenkäsittelypalvelua on jo nyt otettu myönteisesti vastaan yrityksissä. Digital Annealer auttaa ratkomaan hyvin vaikeita optimointiongelmia ripeästi ja tukee näin yritysten kykyä uudistaa liiketoimintaansa. Kvanttitietokoneet ottavat vasta haparoivia ensiaskeliaan, mutta niiden laskentakapasiteetille on jo nyt patoutunutta kysyntää. Jopa 81 prosenttia haastatelluista liiketoimintajohtajista arvioi kvanttilaskennan kiihdyttävän liiketoiminnan optimointia, logistisia ja teollisia prosesseja, tukevan digitalisaatiota ja varmistavan yritysten kilpailukyvyn nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Selvitys osoitti, että puolet vastaajista ei kuitenkaan odota kvanttitietokoneiden olevan valtavi

Fujitsun uusi palvelu automatisoi päätelaitteiden turvaamisen kyberuhilta20.5.2019 11:15:30 EESTTiedote