Fujitsun asiantuntijat opettavat ohjelmointia ja tietotekniikkaa helsinkiläisessä Haagan peruskoulussa

Helsinki 11.12.2018 – Fujitsun asiantuntijat ovat opettaneet Haagan peruskoulun kahdeksasluokkalaisille ohjelmointia ja tietotekniikkaa syksyn 2018 aikana. Opetusta on kerran viikossa joululomaan asti.

Tietotekniikan valinnaiskurssi koostuu yhteensä 17:stä 90 minuutin tuntikokonaisuudesta. Fujitsu koulutuksesta ja ohjauksesta suurimmalla osalla tunneista. Kaikilla tunneilla on mukana myös Haagan peruskoulun fysiikan, kemian ja matematiikan opettaja Johannes Posti. Hän käynnisti kurssin elokuussa ja piti itse neljä ensimmäistä oppituntia, joiden jälkeen Fujitsu on jatkanut työtä. Joulukuussa päättyvällä kurssilla opiskelee 24 koululaista.

Oppilaat perehtyvät syksyn aikana muun muassa eri tyyppisiin laitteisiin, tietokoneen toimintaan datan näkökulmasta, koodaamisen perusperiaatteisiin ja koodaamisen harjoittelemiseen, perusohjelmointiin, ohjelmointikieliin, ohjelmointitekniikkaan ja tietoturvaan.

Työvälineinä oppilailla ovat Raspberry Pi -laitteet, jotka koostuvat yhdestä ohjelmoitavasta piirilevystä. Ne on nimenomaan suunniteltu opetustarkoituksiin sekä tutustuttamaan lapset ja nuoret ohjelmointiin ja tietokonetekniikkaan.

”Kouluikäisten tietotekniset taidot ovat nykyään enemmän älylaitteissa kuten puhelimissa, vaikka tietokoneet ovat jatkuvasti tärkeämpi työväline koulun ulkopuolella. Ihan kaikille on tärkeää syventää ymmärrystä tietotekniikasta ja tietokoneista sosiaalisen median, pelaamisen ja PowerPointin ulkopuolelle. Ideana on myös näyttää tietotekniikasta laajemmin kiinnostuneille, mitä kaikkea tämä osa-alue tarjoaa, ja mahdollisesti antaa heille innostuksen kipinä tulevaisuutta varten”, sanoo opettaja Johannes Posti.

Koululaiset kyselevät usein, että mihin tätäkin tietoa muka oikeasti tarvitsee. Konkreettinen linkki tulevaisuuden työelämään syntyy, kun aidot alan asiantuntijat näyttävät osaamistaan.

”Tällainen motivoi kouluikäisiä aina enemmän kuin tavallinen opettajavetoinen oppitunti. Asiaa tuntevilta opettajilta toki voi myös kouluissa löytyä hyviä vastauksia tuohon iankaikkiseen kysymykseen, mutta työelämään liittyvän kytköksen kautta nämä esimerkit ovat aina vakuuttavampia”, Posti arvioi.

”Syksyn kurssi on ollut mielenkiintoinen haaste asiantuntijoillemme. He lähtivät rakentamaan opetuspakettia erittäin motivoituneina ja avoimin mielin. Into antaa jotain omasta ammatillisesta osaamisesta on ollut todella käsin kosketeltava. Hanke on muutenkin merkittävä Fujitsulle. Vastuullisena yrityksenä haluamme visiomme mukaisesti rakentaa ihmiskeskeistä ja verkostoitunutta yhteiskuntaa. On tärkeää huolehtia siitä, että tieto- ja viestintätekniikka palvelee aidosti kaikkien ihmisten tarpeita, ratkoo yhteiskunnan ja ympäristön haasteita sekä mahdollistaa ihmiskunnan hyvinvoinnin”, sanoo Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja Simo Leisti.

Fujitsun asiantuntijat käyttävät kurssin suunnitteluun, valmisteluihin ja opetustilaisuuksiin omia Kiky-tuntejaan.

Lisätietoja:

Raspberry Pi Foundation https://www.raspberrypi.org/about/

Idea kurssiyhteistyöstä syntyi keväällä 2018, kun Fujitsu järjesti koululaisille demopäivän https://www.net.fujitsu.fi/fi-FI/content/9826/10310

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 140 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,1 triljoonaa jeniä (39 miljardia USD) 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu huolehtimaan Kevan liiketoimintakriittisistä sovelluksista Microsoftin Azure-alustalla12.3.2019 11:00:00 EETTiedote

Helsinki, 12.3.2019 – Suomalainen julkisen sektorin työeläkeyhtiö Keva on valinnut Fujitsun Microsoftin Azure-alustalla toimivien eläkesovellustensa hoitajaksi. Sopimukseen sisältyy Kevan sovellusten hallinta ja niiden korkean käytettävyyden takaaminen sekä jatkuva kehitys. Fujitsu tekee yhteistyötä Kevan ohjelmistokehityskumppaneidenkanssa digitaalisen palvelukehityksen alueella. Keva on Suomen suurin eläkevakuuttaja, joka huolehtii kunta-alan, valtion, kirkon ja Kelan henkilöstön eläkeasioista. Keva palvelee yhteensä noin 1,2 miljoonaa asiakasta. Keva halusi lisätä hankintaprosessiensa joustavuutta esimerkiksi koordinoimalla projekteja ja erikoistöitä saman sopimuksen piirissä ja nostamalla töistä kilpailevien mahdollisten toimittajien lukumäärää. Työeläkeyhtiö valitsi kilpailutuksen jälkeen kumppanikseen Fujitsun. Fujitsu hyödyntää globaalia järjestelmäintegraattorikumppanuuttaan Microsoftin1 kanssa Kevan liiketoimintakriittisten sovelluksen hallinnassa. Sopimus käsittää kattavan pa

Fujitsun Digital Annealer ratkaisee ongelmat kvanttinopeudella11.3.2019 11:56:26 EETTiedote

Fujitsun toisen sukupolven Digital Annealer -tietojenkäsittelypalvelu auttaa organisaatiota ratkaisemaan monimutkaisia kombinatorisia optimointiongelmia nopeasti ja kustannustehokkaasti. Näin voidaan tehdä läpimurtoja valmistusprosessien optimoinnissa, liikenneruuhkien vähentämisessä sekä sijoitussalkkujen muokkaamisessa jatkuvasti muuttuvien riskien mukaan. Kvanttiteknologian inspiroiman palvelun avulla voidaan kehittää aivan uudenlaisia ratkaisuja esimerkiksi seuraavan sukupolven matkapuhelinverkkojen käyttöönoton suunnitteluun asiakasmäärien maksimoimiseksi, lääkkeiden kehittämiseen ja molekyylisimulaatioihin. ”Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme ja yhteiskuntaa ratkaisemaan yhä suurempia ja mutkikkaampia haasteita. Mooren lain mukainen teknologiakehitys näyttää hidastuvan, joten laskentatehon vajaus voi uhata jo yleisen kehityksen nopeutta. Fujitsu etsii tähän ratkaisua Digital Annealerilla, joka tarjoaa kokonaan uudenlaisen, kvanttitietokoneiden inspiroiman lähestymistavan onge

Fujitsun selvitys: tärkeintä on kyky sovittaa yhteen erilaiset pilviympäristöt21.2.2019 08:50:09 EETTiedote

Fujitsun teettämän kyselyn tulokset osoittavat, että organisaatiot tarvitsevat yhä enemmän joustavuutta ja kykyä sovittaa yhteen hybridi-it- ja monipilviympäristöjä sekä hallita niitä keskitetysti. Organisaatioiden on sovitettava yhteen pilvitietojenkäsittelyn ketteryyden tuomat edut sekä toisaalta yhteen toimittajaan sitoutumisen ja ympäristön monimutkaistumisen riskit. Digitalisoitumisen kiihtyessä hybridi-it-ympäristöistä on tullut arkipäivää. Menestyksekkäimmät käyttäjät ovat omaksuneet toimintamallin, jossa valitaan kullekin työkuormalle sopivin pilvialusta. Tämä luo kuitenkin myös uudenlaista monimutkaisuutta. Where is Hybrid Heading? Views on exploiting multi-modal IT -selvityksen mukaan palveluiden ostaja voi joutua tilanteeseen, jossa toimittajan vaihto on erittäin vaikeaa. Hybridi-it:n käyttöönotossa mahdollisuus monipuolistaa toimitusketjuja eli ostaa eri toimittajilta on noussut tärkeimmäksi huomioonotettavaksi seikaksi. Noin 80 prosenttia kyselyyn vastaajista piti tätä lii

Fujitsu tuo Hybrid IT -mallin Borregaardille28.1.2019 14:13:00 EETTiedote