Fujitsun asiantuntijat opettavat ohjelmointia ja tietotekniikkaa helsinkiläisessä Haagan peruskoulussa

Helsinki 11.12.2018 – Fujitsun asiantuntijat ovat opettaneet Haagan peruskoulun kahdeksasluokkalaisille ohjelmointia ja tietotekniikkaa syksyn 2018 aikana. Opetusta on kerran viikossa joululomaan asti.

Tietotekniikan valinnaiskurssi koostuu yhteensä 17:stä 90 minuutin tuntikokonaisuudesta. Fujitsu koulutuksesta ja ohjauksesta suurimmalla osalla tunneista. Kaikilla tunneilla on mukana myös Haagan peruskoulun fysiikan, kemian ja matematiikan opettaja Johannes Posti. Hän käynnisti kurssin elokuussa ja piti itse neljä ensimmäistä oppituntia, joiden jälkeen Fujitsu on jatkanut työtä. Joulukuussa päättyvällä kurssilla opiskelee 24 koululaista.

Oppilaat perehtyvät syksyn aikana muun muassa eri tyyppisiin laitteisiin, tietokoneen toimintaan datan näkökulmasta, koodaamisen perusperiaatteisiin ja koodaamisen harjoittelemiseen, perusohjelmointiin, ohjelmointikieliin, ohjelmointitekniikkaan ja tietoturvaan.

Työvälineinä oppilailla ovat Raspberry Pi -laitteet, jotka koostuvat yhdestä ohjelmoitavasta piirilevystä. Ne on nimenomaan suunniteltu opetustarkoituksiin sekä tutustuttamaan lapset ja nuoret ohjelmointiin ja tietokonetekniikkaan.

”Kouluikäisten tietotekniset taidot ovat nykyään enemmän älylaitteissa kuten puhelimissa, vaikka tietokoneet ovat jatkuvasti tärkeämpi työväline koulun ulkopuolella. Ihan kaikille on tärkeää syventää ymmärrystä tietotekniikasta ja tietokoneista sosiaalisen median, pelaamisen ja PowerPointin ulkopuolelle. Ideana on myös näyttää tietotekniikasta laajemmin kiinnostuneille, mitä kaikkea tämä osa-alue tarjoaa, ja mahdollisesti antaa heille innostuksen kipinä tulevaisuutta varten”, sanoo opettaja Johannes Posti.

Koululaiset kyselevät usein, että mihin tätäkin tietoa muka oikeasti tarvitsee. Konkreettinen linkki tulevaisuuden työelämään syntyy, kun aidot alan asiantuntijat näyttävät osaamistaan.

”Tällainen motivoi kouluikäisiä aina enemmän kuin tavallinen opettajavetoinen oppitunti. Asiaa tuntevilta opettajilta toki voi myös kouluissa löytyä hyviä vastauksia tuohon iankaikkiseen kysymykseen, mutta työelämään liittyvän kytköksen kautta nämä esimerkit ovat aina vakuuttavampia”, Posti arvioi.

”Syksyn kurssi on ollut mielenkiintoinen haaste asiantuntijoillemme. He lähtivät rakentamaan opetuspakettia erittäin motivoituneina ja avoimin mielin. Into antaa jotain omasta ammatillisesta osaamisesta on ollut todella käsin kosketeltava. Hanke on muutenkin merkittävä Fujitsulle. Vastuullisena yrityksenä haluamme visiomme mukaisesti rakentaa ihmiskeskeistä ja verkostoitunutta yhteiskuntaa. On tärkeää huolehtia siitä, että tieto- ja viestintätekniikka palvelee aidosti kaikkien ihmisten tarpeita, ratkoo yhteiskunnan ja ympäristön haasteita sekä mahdollistaa ihmiskunnan hyvinvoinnin”, sanoo Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja Simo Leisti.

Fujitsun asiantuntijat käyttävät kurssin suunnitteluun, valmisteluihin ja opetustilaisuuksiin omia Kiky-tuntejaan.

Lisätietoja:

Raspberry Pi Foundation https://www.raspberrypi.org/about/

Idea kurssiyhteistyöstä syntyi keväällä 2018, kun Fujitsu järjesti koululaisille demopäivän https://www.net.fujitsu.fi/fi-FI/content/9826/10310

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 140 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,1 triljoonaa jeniä (39 miljardia USD) 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tarjoaa kaupoille lisää tehokkuutta tekoälyllä16.1.2019 13:00Tiedote

Fujitsu on esitellyt uusia ratkaisuja vähittäiskaupan alan NRF-tapahtumassa New Yorkissa. Uutuusratkaisut hyödyntävät tekoälyä ja ratkaisevat vähittäiskauppiaiden vaikeimpia haasteita. Fujitsun nopeasti käyttöönotettavat teknologiat parantavat asiakaskokemusta ja alentavat kustannuksia, ja ne sopivat monille vähittäiskaupoille päivittäistavarakaupoista muotikauppaan. Fujitsu haluaa auttaa kaupan alan asiakkaitaan hyödyntämään konkreettisesti tekoälyratkaisuja ja tekemään niillä läpimurtoja. Vähentämällä perinteisen kaupan ja verkkokaupan eroja voidaan optimoida monikanavainen ostokokemus, jota asiakkaat nykyisin odottavat. Uudet, tekoälyyn pohjautuvat ratkaisut antavat mahdollisuuden luoda markkinaa muuttavia innovaatioita ja parantavat näin ostokokemusta kaupoissa. Tekoäly auttaa myös vähentämään hävikkiä itsepalvelukassoilla häiritsemättä asiakkaita. “Tekoäly on nyt kypsä jättämään taakseen maineensa ylimainostettuna teknologiana ja muuttamaan aidosti asiakaskokemusta myymälöissä. Tä

Fujitsu selvitti: suuryritykset ennakoivat DevOps-toimintamallin olevan valtavirtaa viiden vuoden kuluessa15.1.2019 13:00Tiedote

Fujitsun selvityksen mukaan suuryritykset odottavat DevOps-toimintamallin käytön kasvavan merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana. Yli 500 hengen organisaatioissa DevOps-toimintamallin keskittyminen ohjelmistojen kehityksen ja käytön yhtenäistämiseen nähtiin hyvänä tapana lähestyä jatkuvan muutoksen hallintaa. Sen arvioitiin lisäävän ketteryyttä sekä vähentävän kuluja. Vaikka vain 20 prosentilla vastaajista on DevOps-toimintamalli tuotantokäytössä, it-päättäjät ennakoivat siihen dramaattista muutosta. Tulokset Fujitsun State of Orchestration 2018/19 -tutkimuksesta osoittavat, että lähes kahdeksan kymmenestä (78 prosenttia) vastaajasta uskoo suuryritysten käyttävän DevOps-toimintamallia sovellusten ja palvelujen toimittamiseen suuressa mittakaavassa seuraavan viiden vuoden aikana. Tutkimusyhtiö IDC määritti Fujitsun johtavaksi toimijaksi yhä suositummassa DevOps-markkinassa yhtiön palvelutarjonnan, toimitusmallin ja laajan tarjooman vahvuuksien ansiosta. Tällä hetkellä DevOps-malli

Fujitsu vähentää vilppiä itsepalvelukassoilla tekoälyn avulla15.1.2019 08:44Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille uuden ratkaisun, joka käyttää tekoälyä vilppien vähentämiseen päivittäistavarakauppojen itsepalvelukassoilla. Itsepalvelukassoille lisätään edullisia kameroita, joiden välittämistä kuvista tekoäly tarkistaa, että skannattu viivakoodi ja kyseinen tuote vastaavat toisiaan. Näin voidaan huomata ja estää viivakoodien väärinkäyttö. Fujitsu kehittää ja testaa uutta tekniikkaa yhdessä johtavan eurooppalaisen hypermarketketjun kanssa. Brittiläisen Leicesterin yliopiston kattavan tutkimuksen mukaan itsepalvelukassoja käyttävissä eurooppalaisissa ja amerikkalaisissa kaupoissa myymälävarkauksia oli miltei kaksi kertaa niin paljon kuin perinteisiä kassoja käyttävissä myymälöissä. Vähentämällä vilppiä itsepalvelukassoilla Fujitsun uusi tekniikka voi säästää kauppiaille miljardeja euroja vuosittain. Fujitsun ratkaisun tavoitteena on auttaa vähittäiskauppiaita vähentämään hävikkiä itsepalvelukassoilla. Tekniikka tuo uuden tarkistuskerroksen ostotapahtumaan vertaamalla asiakka

Fujitsu toimittaa it-palvelut Lahden kaupungille ja sen ympäristökunnille sekä Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymälle2.1.2019 14:00Tiedote