Fujitsun Heimo-hanke tukee kestävän kehityksen tavoitteita yli 17 000 työntekijän voimin

Fujitsu vahvistaa tukeaan Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteille käynnistämällä vastuullisuutta tukevan Heimo-hankkeen yli 17 000 työntekijän voimin maailmanlaajuisesti. Työntekijät voivat valita YK:n 17:stä kestävän kehityksen tavoitteesta (Sustainable Development Goals, SDG) yhden tai useamman itselleen läheisimmän. Samasta tavoitteesta innostuneet muodostavat virtuaalisen Heimon (Tribe), jossa he tekevät yhdessä vapaaehtoistyötä.

Hanke koskee Fujitsun työntekijöitä Costa Ricassa, Filippiineillä, Intiassa, Kiinassa, Malesiassa, Portugalissa, Puolassa ja Venäjällä, sekä Fujitsun Pohjois-Amerikan-alueen henkilöstöä. Ennen hankkeen laajentumista Fujitsu toteutti viime syksynä pilottihankkeen 5 800 työntekijälle.

Hanke tukee Fujitsun tarkoitusta, joka on tehdä maailmasta entistä kestävämpi rakentamalla luottamusta innovaatioiden avulla.

Yhteisön hyvinvoinnin merkitys kasvaa

“Yhteiskunnallisen arvon luominen on yhä tärkeämpää yrityksille, mikä näkyy sekä liiketoiminnassa että vapaaehtoisessa toiminnassa yhteisön hyväksi. Pandemia-aikana odotukset yrityksiä kohtaan kasvavat entisestään, ja erityisesti nuoremmat sukupolvet haluavat olla aktiivisesti mukana ratkomassa sosiaalisia ongelmia. Tämä hanke tarjoaa ihmisille konkreettisia mahdollisuuksia muuttaa maailmaa paremmaksi”, sanoo yritysvastuupäällikkö Milla Uusi-Pietilä Fujitsu Finlandista.

Suomessa Fujitsu toteuttaa sosiaalista vastuutaan ja rakentaa kumppanuuksia SDG:iden edistämiseksi jo useita vuosia toimineen Responsible Business -ohjelman kautta osana normaalia yritysvastuutoimintaa.

Suomessa fujitsulaiset tekivät viime tilikaudella kaikkiaan 700 tuntia vapaaehtoistyötä. Jokainen fujitsulainen voi tehdä yhden työpäivän verran vapaaehtoistyötä vuodessa. Viime tilikaudella vapaaehtoisemme esimerkiksi mentoroivat nuoria, luovuttivat verta, kitkivät vieraslajeja ja toimivat vapaapalokunnissa. Järjestimme myös lukuisia tempauksia yhdessä Hope − Yhdessä & Yhteisesti ry:n, Suomen Punaisen Ristin sekä Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-toiminnan kanssa.

Työtä kestävämmän tulevaisuuden puolesta

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet tähtäävät äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen, joka ottaa huomioon ympäristön, talouden ja ihmisen tasavertaisesti. Tähän mennessä terveys ja hyvinvointi-, hyvä koulutus-, ei nälkää- ja ei köyhyyttä -tavoitteet ovat keränneet eniten työntekijöitämme heimoihinsa.

Esimerkkejä Fujitsun työntekijöiden jo toteuttamista yhteistyöhankkeista eri puolilla maailmaa ovat muiden muassa:

• Kiina: Työskentelemme tiiviisti yhdessä lastenkodin kanssa Xi’anissa ja olemme tehneet useita lahjoituksia koronapandemiasulkujen aikana sekä niiden jälkeen. Olemme lahjoittaneet muiden muassa maskeja, siivousvälineitä, kirjoja, vaatteita ja leluja.

• Costa Rica: Aloitimme kumppanuusohjelman Voces Vitales Costa Rica -yhdistyksen kanssa tarjotakseen vuoden kestävän mentorointiohjelman sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi työelämässä.

• Intia: Tuemme useita, koko maassa toimivia hyväntekeväisyysorganisaatioita:

o    HelpAge India: Työskentelee ikäihmisten oikeuksien suojelemiseksi ja toimittaa heille apua paremman ja terveemmän elämän mahdollistamiseksi

o    Akshaya Patra Foundation: Tarjoaa ilmaisen aterian lapsille hallituksen kouluissa

o    Teach for India: Tukee opettajia kaiken tasoisissa kouluissa, jotta nämä voivat auttaa oppilaita pääsemään oppimistavoitteisiinsa

o    Maher Foundation: Auttaa heikossa asemassa olevia, orpoja ja katulapsia, jotka ovat aiemmin olleet prostituoituja, kerjäläisiä tai lapsityövoimaa

o    School Health Annual Report Program -järjestö (SHARP): Tukee tieteellistä terveysohjelmaa koululaisille

• Filippiinit: Olemme tehneet pitkään koulutusyhteistyöstä Makabata-säätiön ja SOS-Lapsikylän kanssa. Se on jatkunut koko pandemiaeristyksen ajan etävideo-oppituntien avulla. Tunneilla on käsitelty hyödyllisiä taitoja, kuten Microsoft Office -sovelluksia ja ohjelmointia.

• Portugali: Jatkamme yhteistyötä PIN Academy-laitoksen kanssa, joka järjestää työpajoja ja koulutusta neuropsykiatrisista häiriöistä kärsiville nuorille. Tavoitteena on valmistella nuoria työelämään, jotta he saavat taitoja ja itseluottamusta digitaaliseen maailmaan.

• Venäjä: Voitimme Kazanin kaupungin kilpailun parhaasta sosiaalisesta projektista. Tiimimme jäsenet työskentelivät yhteistyössä alueen löytöeläinkeskusten kanssa, kävivät niissä säännöllisesti ulkoiluttamassa koiria ja auttoivat siivouksessa. Pandemian aikana tiimi on toimittanut löytöeläinkeskuksille ruokaa ja siivoustarvikkeita, jotta ne ovat pystyneet jatkamaan työtään.

Fujitsun eri yksiköt muodostavat globaalin palveluverkoston, joka yhdistää eri alueiden vahvuudet yhtiön teknologiaosaamiseen ja toimialatuntemukseen sekä tarjoaa tietoteknistä palvelua koko maailmassa.

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com