Fujitsun ihmiskeskeiset innovaatiot vauhdittavat vähittäiskaupan digitalisaatiota

Vähittäiskaupan virtuaalisessa NRF 2021 -tapahtumassa Fujitsu esittelee digitalisaatioratkaisuja, jotka auttavat vähittäiskauppiaita vastaamaan koronaviruspandemian kiihdyttämiin kaupan ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Ihmiskeskeinen kehittämismalli keskittyy asiakkaisiin. Ratkaisut antavat kauppiaille mahdollisuuden tehostaa toimintojaan, optimoida verkkokauppatilausten prosesseja ja luoda helposti uusia itsepalvelumalleja.

Globaali pandemia on luonut uudenlaisen ympäristön, jossa kuluttajien arvot ja käyttäytyminen muuttuvat nopeasti. Vähittäiskaupan on vastattava ketterästi asiakkaiden lukemattomiin toiveisiin ja tarjottava eri ostosvaihtoehtoja, kuten saumattoman verkkokauppakokemuksen, ostosten noudon kaupasta, toimituksen samana päivänä tai toimituksen kolmannen osapuolen sovelluksen kautta.

"Vähittäiskauppa uudistuu ja siirtyy perinteisestä toimittajakeskeisestä toimintamallista ihmiskeskeiseen malliin, jossa kuluttaja hallitsee omaa ostopolkuaan. Vähittäiskauppiaiden pitää keskittyä teknologiainvestointeihin, jotka vastaavat asiakaskokemuksen uusiin odotuksiin", sanoo johtaja Richard Clarke Fujitsusta.

Vähittäiskaupan toiminta muuttuu yhä riippuvaisemmaksi tekniikasta. Optimointi, ketteryys ja joustavuus ovat avainasemassa, jotta kuluttajille voidaan tarjota saumaton ostokokemus kaupoissa ja verkossa.

NRF 2021 -tilaisuudessa Fujitsu esittelee erilaisia digitalisaatioratkaisuja, kuten:

• Digital Annealer: Fujitsun kvanttiteknologian inspiroimalla palvelulla ratkaistaan nopeasti laajoja ja monimutkaisia vähittäiskaupan haasteita vaatteiden personoinnista toimitusketjun optimointiin. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi optimoida toimitusketju varastolta kauppoihin samoin kuin kuljetusautojen määrä ja reitit (ns. ”Last Mile Delivery Optimization”) sekä ”tilaa ja nouda” -palvelun keräily mahdollisimman tehokkaaksi.

Fujitsu kertoo, miten se auttoi autonvalmistajaa optimoimaan autonosien jakelun toimitusketjun. Digital Annealer määritteli nopeasti parhaan tavan hankkia osat sadoilta toimittajilta ja toimittaa ne useiden välivarastojen kautta kymmeniin tehtaisiin aiempaa alhaisimmilla kustannuksilla. Uusien reittien käyttäminen osoitti, että ratkaisu pystyi alentamaan kustannuksia 2–5 prosenttia perinteisiin keinoihin verrattuna.

• Fujitsun Market Place on digitaalinen alusta, joka tekee kaupankäynnistä yksinkertaista, skaalautuvaa ja kustannustehokasta. Market Place tarjoaa vaihtoehtoja ostosten tekemiseen ja maksamiseen. Kauppojen toimintakustannukset pysyvät kurissa parantuneen kassakokemuksen ansiosta, kun henkilökunta voi samalla keskittyä tehostamaan asiakaspalvelua. NRF:n aikana Fujitsu esittelee, miten Market Place tukee myyntiä myös kahviloissa sekä terveyden- ja kauneudenhoidon myyntipisteissä.

• GLOVIA OM on kokonaisvaltainen kaupanalan ratkaisu älykkääseen tilausten- ja varastonhallintaan, joka mahdollistaa tilaus-toimitusketjun läpinäkyvyyden ja dynaamisen hallinnan myyntikanavasta riippumatta. GLOVIA OM -tuotesarjassa on nyt viisi uutta tuotetta: BOPIS Store Fulfillment toimitusprosessiin, Inventory Management varaston hallintaan, B2B Commerce yritysten väliseen kaupankäyntiin, Intelligent Order Allocation tilausten hallintaan ja GLOVIA Enterprise Business Capabilities (EBC) toiminnanohjaukseen.

• Salesforce® Consumer Goods Cloudia hyödyntävä, Fujitsun pilvinatiivi kaupan toimitusprosessiratkaisu tehostaa ja optimoi kaupasta noudettavien verkkotilausten prosesseja. Ratkaisuun sisältyy useita prosesseja ja työkaluja myyjille, kuten tehtävien hallinta, tuotteiden keräilyn reititys kaupassa, laadunvarmistus, raportointi ja automatisointi.

• Fujitsun S3-itsepalveluratkaisut (Self-Service Simplified) vievät digitalisaatiota eteenpäin kivijalkakaupoissa. Ne ovat modulaarisia laite- ja ohjelmistopalikoita, joilla voidaan rakentaa uusia myymäläratkaisuja tai laajentaa kauppiaan nykyisiä toimintoja.

o    Fujitsun SmartCASH-rahankäsittelymoduuli voidaan ottaa nopeasti käyttöön myyntipisteen käteismaksujen automatisoinniksi tai itsenäisenä itsepalvelumaksupisteenä.

o    UScan U-Shop -sovellus mahdollistaa ostosten skannauksen mobiilisti ja sitä voidaan hyödyntää asiakkaalla nykyisen UScan-sovelluksen kanssa tai integroida kolmannen osapuolen kassajärjestelmään.

Lisätietoja tapahtuman kautta:
Osallistu Fujitsun Big Ideas-esitykseen

Lisätietoja verkossa:

-       Fujitsun NRF microsite: https://www.fujitsu.com/us/microsite/nrf-2021/index.html
-       Fujitsun kaupan alan ratkaisut: https://www.fujitsu.com/fi/solutions/industry/retail/

Mediayhteydet

Fujitsu Finland Oy:n viestintä
Satu Pelttari
Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu ja UNICEF auttavat tekoälyä ottamaan huomioon lasten oikeudet24.2.2021 11:00:00 EETTiedote

Fujitsu Finland on mukana UNICEFin globaalissa AI for Children -hankkeessa ainoana Suomessa toimivana it-yrityksenä. UNICEF on kehittänyt ohjeistuksen, jonka avulla tekoälyä hyödyntävät yritykset ja viranomaiset voivat huomioida lasten oikeudet. Tavoitteena on niin suojata lapsia haitallisilta tekoälyratkaisuilta kuin myös auttaa heitä hyötymään tekoälystä. Ohjeistus kiinnittää huomiota muun muassa lasten turvallisuuteen ja yksityisyyden suojaan, syrjimättömyyteen ja lasten vaikutusmahdollisuuksiin. Pilottikumppanit ympäri maailmaa, kuten Fujitsu Suomessa, testaavat ohjeistusta käytännössä ja auttavat kehittämään sitä. "Tekoälyn yleistyminen tuo monenlaisia uusia mahdollisuuksia edistää lasten hyvinvointia, mutta samalla lisääntyvät myös riskit. Ohjeistusta tarvitaan kipeästi, sillä tekoäly on jo läsnä lasten jokapäiväisessä arjessa. Pilottikumppanit auttavat UNICEFiä edistämään ohjeistuksen kehitystyötä", kertoo kehitysjohtaja Jussi Kivipuro SuomenUNICEFiltä. Fujitsu kokeilee ohjeistu