Fujitsun NEXTGenIO-laitealusta avaa tietä eksalaskentaan

Fujitsu venyttää suurteholaskennan rajoja hiljan kehitetyllä laiteklusterilla. Se vauhdittaa tieteellistä tutkimusta ja auttaa ymmärtämään sään ennustamisen kaltaisia monimutkaisia järjestelmiä aiempaa paremmin ja nopeammin. Alustan mullistava suorituskyky on todennettu Edinburghin yliopiston supertietokonekeskuksessa (EPCC). Fujitsu loi laitteiston prototyypin tiiviissä yhteistyössä laite- ja sovellustoimittajien, yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa osana NEXTGenIO-tutkimushanketta, jota on rahoitettu EU:n Horizon 2020 -ohjelmasta.

NEXTGenIO-hankkeen tavoitteena on poistaa laskennan pullonkauloja suunnittelemalla ja kehittämällä uusi skaalautuva ja hyvin suorituskykyinen laskenta-alusta, joka kykenee skaalaamaan kirjoitus- tai lukuoperaatioiden suorituskyvyn eksaluokkaan.

Fujitsun suunnittelema ja Intelin komponenteilla toteutettu 34 noodin eli tietokoneen laskentaklusteri on nyt siirretty EPCC:n käyttöön.

Fujitsu kehitti järjestelmää ja sen sovelluksia kaventaakseen kuilua muistin ja tallennuksen välissä Intelin haihtumattomilla (persistent) Optane DC -muistimoduuleilla. Toisin kuin perinteiset muistit, haihtumattomassa muistissa data pysyy käytettävissä virran katkaisemisen tai sovelluksen sulkemisen jälkeen. Tämä nopeuttaa tietojen käsittelyä merkittävästi. Järjestelmän jokaisessa noodissa on kaksi Intelin toisen sukupolven Xeon-suoritinta ja kolme teratavua Optane DC -muistia sekä ohjelmisto, joka tukee saumattomasti luku- tai kirjoitusoperaatioita ja paljon muistia käyttäviä työkuormia.

”Olemme luoneet kumppaneidemme kanssa ultranopean laskenta-alustan, joka avaa tietä tulevaisuuden erittäin suuria datamääriä käsitteleville laskentasovelluksille. Fujitsu on sitoutunut kehittämään eurooppalaista teholaskennan ekosysteemiä”, kertoo Fujitsun suurteholaskennan johtaja Ingo Stärk.

NEXTGenIO-hankkeen kumppanit ovat jo raportoineet merkittävistä suorituskyvyn parannuksista uudella laskentateknologialla. Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus ECMWF on yksi NEXTGenIO-alustan käyttäjistä. Se on raportoinut NEXTGenIO-laitteiston prototyypin noin kymmenkertaistaneen hajautetun tietokannan kaistanleveyden perinteiseen järjestelmään verrattuna. Materiaalien mallintamiseen käytetyllä Castep-koodilla tehdyssä DNA-simulaatiossa suhteellinen tehonlisäys oli noin kaksinkertainen aiempaan ratkaisuun verrattuna.

”Olemme tehneet todellisen läpimurron haihtumattoman muistiteknologian hyödyntämisessä. Tutkimustyön ansiosta voimme rakentaa riittävän nopeita ja suorituskykyisiä laskenta-alustoja tulevaisuuden sovelluksille, joissa käsitellään uusia datamääriä reaaliaikaisesti. Olemme nyt testanneet ja optimoineet alustaamme erilaisilla tieteellisillä laskentasovelluksilla ja seuraavaksi viemme edistynyttä laskentaa kumppaneillemme ja asiakkaillemme”, sanoo johtaja Rupert Lehner Fujitsusta.

NEXTGenIO-prototyyppi syntyi laite- ja sovellustoimittajien, yliopistojen sekä tutkimuslaitosten yli kolme vuotta kestäneestä yhteistutkimuksesta. Fujitsu tuo teknologian markkinoille PRIMERGY- ja PRIMEQUEST-palvelimissa.

Hinnoittelu ja saatavuus

Fujitsu toimittaa palvelinten toimintaa nopeuttavia Intelin Optane DC -muistimoduuleja seuraaviin malleihin: PRIMERGY TX2550 M5, RX2530 M5, RX2540 M5, RX4770 M5, CX2560 M5, CX2550 M5, CX2570 M5, sekä PRIMEQUEST PQ3800E2 ja PQ3800B2. Saatavuus riippuu mallista ja alueesta.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yhtiö, joka tarjoaa täyden valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 130 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n voimaa muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 3,9 triljoonaa jeniä (35 miljardia USD) 31.3.2020 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu uudisti kannettavat ja tabletit: lisää suorituskykyä ja parempaa tietoturvaa29.5.2020 09:30:00 EESTTiedote

Fujitsu uudistaa yrityskannettaviaan ja esittelee uuden LIFEBOOK U7310 -kannettavan uusilla turvaominaisuuksilla. Uudenlainen digitaalinen näytönsuoja estää sisällön näkymisen ulkopuolisille. FUJITSU LIFEBOOK U7310 -yrityskannettavassa on haluttu ottaa huomioon erityisesti paljon liikkuvien käyttäjien turvatarpeet. Yksityisyyden suojaamiseksi laitteessa käytetään uutta ePrivacy-suojainta, joka on osa laitteen näyttöä. Yhtä näppäintä painamalla kannettava menee häivetilaan: katselukulma kaventuu niin, että näytön sisällön näkee vain suoraan edestä. Näin laitetta voi käyttää turvallisesti julkisilla paikoilla suojassa muiden katseilta. Kannettavan muihin turvaominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi Fujitsun biometrinen PalmSecure-kämmentunnistus ja infrapunakamera, joka lukitsee laitteen käyttäjän poistuessa sen ääreltä. Lisäksi fyysinen webkameran luukku peittää kameran, kun se ei ole käytössä. “Kaikki kannettavaansa julkisissa tiloissa käyttäneet ovat varmasti huomanneet tuntemattomien kur