Fujitsun NEXTGenIO-laitealusta avaa tietä eksalaskentaan

Fujitsu venyttää suurteholaskennan rajoja hiljan kehitetyllä laiteklusterilla. Se vauhdittaa tieteellistä tutkimusta ja auttaa ymmärtämään sään ennustamisen kaltaisia monimutkaisia järjestelmiä aiempaa paremmin ja nopeammin. Alustan mullistava suorituskyky on todennettu Edinburghin yliopiston supertietokonekeskuksessa (EPCC). Fujitsu loi laitteiston prototyypin tiiviissä yhteistyössä laite- ja sovellustoimittajien, yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa osana NEXTGenIO-tutkimushanketta, jota on rahoitettu EU:n Horizon 2020 -ohjelmasta.

NEXTGenIO-hankkeen tavoitteena on poistaa laskennan pullonkauloja suunnittelemalla ja kehittämällä uusi skaalautuva ja hyvin suorituskykyinen laskenta-alusta, joka kykenee skaalaamaan kirjoitus- tai lukuoperaatioiden suorituskyvyn eksaluokkaan.

Fujitsun suunnittelema ja Intelin komponenteilla toteutettu 34 noodin eli tietokoneen laskentaklusteri on nyt siirretty EPCC:n käyttöön.

Fujitsu kehitti järjestelmää ja sen sovelluksia kaventaakseen kuilua muistin ja tallennuksen välissä Intelin haihtumattomilla (persistent) Optane DC -muistimoduuleilla. Toisin kuin perinteiset muistit, haihtumattomassa muistissa data pysyy käytettävissä virran katkaisemisen tai sovelluksen sulkemisen jälkeen. Tämä nopeuttaa tietojen käsittelyä merkittävästi. Järjestelmän jokaisessa noodissa on kaksi Intelin toisen sukupolven Xeon-suoritinta ja kolme teratavua Optane DC -muistia sekä ohjelmisto, joka tukee saumattomasti luku- tai kirjoitusoperaatioita ja paljon muistia käyttäviä työkuormia.

”Olemme luoneet kumppaneidemme kanssa ultranopean laskenta-alustan, joka avaa tietä tulevaisuuden erittäin suuria datamääriä käsitteleville laskentasovelluksille. Fujitsu on sitoutunut kehittämään eurooppalaista teholaskennan ekosysteemiä”, kertoo Fujitsun suurteholaskennan johtaja Ingo Stärk.

NEXTGenIO-hankkeen kumppanit ovat jo raportoineet merkittävistä suorituskyvyn parannuksista uudella laskentateknologialla. Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskus ECMWF on yksi NEXTGenIO-alustan käyttäjistä. Se on raportoinut NEXTGenIO-laitteiston prototyypin noin kymmenkertaistaneen hajautetun tietokannan kaistanleveyden perinteiseen järjestelmään verrattuna. Materiaalien mallintamiseen käytetyllä Castep-koodilla tehdyssä DNA-simulaatiossa suhteellinen tehonlisäys oli noin kaksinkertainen aiempaan ratkaisuun verrattuna.

”Olemme tehneet todellisen läpimurron haihtumattoman muistiteknologian hyödyntämisessä. Tutkimustyön ansiosta voimme rakentaa riittävän nopeita ja suorituskykyisiä laskenta-alustoja tulevaisuuden sovelluksille, joissa käsitellään uusia datamääriä reaaliaikaisesti. Olemme nyt testanneet ja optimoineet alustaamme erilaisilla tieteellisillä laskentasovelluksilla ja seuraavaksi viemme edistynyttä laskentaa kumppaneillemme ja asiakkaillemme”, sanoo johtaja Rupert Lehner Fujitsusta.

NEXTGenIO-prototyyppi syntyi laite- ja sovellustoimittajien, yliopistojen sekä tutkimuslaitosten yli kolme vuotta kestäneestä yhteistutkimuksesta. Fujitsu tuo teknologian markkinoille PRIMERGY- ja PRIMEQUEST-palvelimissa.

Hinnoittelu ja saatavuus

Fujitsu toimittaa palvelinten toimintaa nopeuttavia Intelin Optane DC -muistimoduuleja seuraaviin malleihin: PRIMERGY TX2550 M5, RX2530 M5, RX2540 M5, RX4770 M5, CX2560 M5, CX2550 M5, CX2570 M5, sekä PRIMEQUEST PQ3800E2 ja PQ3800B2. Saatavuus riippuu mallista ja alueesta.

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 132 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,0 triljoonaa jeniä (36 miljardia USD) 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsu tuo seuraavan sukupolven tallennuslaitteet kiihtyvän digitalisaation maailmaan6.11.2019 09:30:00 EETTiedote

Fujitsu julkistaa uusitut pelkkää flash-muistia käyttävät ETERNUS AF S3 -tallennuslaitteet ja ETERNUS DX S5 -hybriditallennusjärjestelmät. Digitalisaation uusia muotoja tukevien laitteiden suorituskyky on optimoitu niin, että datan määrän valtavan kasvun, jatkuvasti päällä olevien sovellusten sekä mutkikkaiden työkuormien hallitseminen on helppoa. Markkinoiden paras tallennustehokkuus auttaa myös pitämään kustannukset alhaalla. Uutuudet laajentavat Fujitsun tallennusmallistoa niin, että siitä löytyy sopiva ratkaisu kaikkien datakeskusympäristöjen tarpeisiin ja oikea arkkitehtuuri kaikenlaisen datan ja liiketoiminnan vaatimuksiin. ETERNUS AF150 S3 sopii hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille. Edullisen laitteen tallennusominaisuudet ja suorituskyky ovat huippuluokkaa ja vasteaika erittäin lyhyt. Se pystyy käsittelemään jopa 92 teratavua dataa. ETERNUS AF150 S3 on helppo ottaa käyttöön ja hallita. Se on täysin yhteensopiva kaikkien ETERNUS-perheen tallennuslaitteiden kanssa, joten a