Fujitsun tekoälyratkaisu nopeuttaa Siemens Gamesan 75-metristen turbiininlapojen tarkastusta ja laadunvalvontaa

Helsinki 8.11.2017 – Fujitsun tekoälyratkaisu on nopeuttanut merkittävästi Siemens Gamesa Renewable Energyn valmistamien turbiininlapojen tarkastusta ja laadunvalvontaa. Tuulivoimalassa pyörivä lasikuituinen turbiininlapa voi olla jopa 75 metriä pitkä. Tekoäly analysoi NDT-testauksessa (Non-Destructive testing) otettuja kuvia, joista se havaitsee mahdolliset viitteet valmistusvirheistä. Esimerkiksi rypistyminen voi hajottaa pyörivän turbiininlavan. Jokainen uusi turbiininlapa tarkastetaan ennen käyttöönottoa sentti sentiltä, mikä on yksitoikkoista mutta välttämätöntä työtä. Siihen kuluu korkeasti koulutetulta tarkastajalta kuusi tuntia, mutta uuden ratkaisun avulla tarkastusaika lyhenee puoleentoista tuntiin.

“Fujitsu on loistava kumppani, joka on auttanut meitä käyttämään dataamme toimivammin ja tehokkaammin”, toteaa johtaja Ken Kaser Siemens Gamesa Renewable Energystä.

“Turbiininlapa ei saa koskaan mennä rikki käytössä. Tarvitsimme ratkaisun, joka nopeuttaa aikaa vievää laadunvalvontaprosessia mutta ei vaaranna tarkkuutta tai turvallisuutta. Fujitsun uraauurtavan tekoälyteknologian avulla tarkastukseen kuluu nyt neljännes siitä ajasta, jonka se aikaisemmin vaati. Olemme yhdessä kehittäneet ratkaisun, joka nopeuttaa turbiininlapojen perusteellista tarkastusta. Sen avulla pystymme myös keskittämään huomion sellaisiin lapojen osiin, joissa voi mahdollisesti olla poikkeamia", kertoo laadusta vastaava johtaja Heine Bach.

“Tekoäly on auttanut Siemens Gamesaa ottamaan aimo harppauksen eteenpäin aikaa vievässä ja työläässä tehtävässä. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten Fujitsu luo uutta yhdessä asiakkaidensa kanssa ja vie ratkaisut uudelle tasolle. Kuuntelimme mistä kiikastaa, ja aloimme yhdessä työstää ratkaisua, joka hyödyntää tekoälyn syväoppimista sekä kuvan- ja signaalinkäsittelytekniikoita tarkastusprosessin aikana. Näin varmistetaan paras mahdollinen laatu. Samalla eliminoidaan jopa 75-metrisen lasikuitulavan yksitoikkoinen tutkiminen, joka kesti ennen koko päivän ja vaati tiukkaa keskittymistä”, sanoo Fujitsun Amerikan ja Euroopan johtaja Duncan Tait.

Fujitsu tekoälyratkaisu toimitettiin joustavalla lisensointimallilla, jolloin Siemens Gamesa pystyi minimoimaan etukäteisinvestoinnit. Fujitsun Primergy-palvelimilla toimiva ratkaisu skaalautuu joustavasti ja kattaa tarvittaessa lisää tuuliturbiininlapoja. Vuonna 2018 Fujitsu aikoo julkistaa pilvipohjaisen tekoälyteknologian Fujitsun K5-alustalle.

Fujitsu Finland, viestintäjohtaja Satu Pelttari

satu.pelttari@fi.fujitsu.com, p. 045 7880 9624

Tiedote 5.10.2017: Fujitsu kehitti tekoälyratkaisun teollisuustuotteiden rikkomattomaan tarkistukseen

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 155 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,5 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi