Gallup: Suomalaiset palkkatasa-arvon kannalla – osa johtajista eri mieltä

Suomalaisten mielestä sukupuoleen liittyviä palkkaeroja tulee kaventaa, ilmenee Kantar TNS:n gallupista. Naisista 94 ja miehistä 67 prosenttia on tätä mieltä. Johtajista 25 prosenttia ja perussuomalaisista 31 prosenttia ei näe palkkaerojen kaventamista tarpeellisena.

Suomalaiset kannattavat laajasti sukupuoleen liittyvien palkkaerojen kaventamista ja sitä, että samasta työstä maksetaan sama palkka. Kantar TNS:n Akavan Erityisalojen toimeksiannosta toteuttaman kyselyyn vastanneista 80 prosenttia on täysin tai jokseenkin tätä mieltä.

Yksimielisyys palkkatasa-arvosta on erityisen suurta, kun kysytään toimialojen välisistä eroista. Jopa 88 prosenttia on joko täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että saman vaatimustason töistä pitää aina maksaa sama palkka riippumatta siitä onko kyse nais- vai miesvaltaisesta toimialasta.

– Suomalaiset kannattavat palkkatasa-arvoa varsin laajasti kaikissa väestöryhmissä. Miksi sukupuoleen liittyviä palkkaeroja ei silti ole käytännössä saatu juuri kavennettua, ihmettelee toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki Akavan Erityisaloista.

– Löytyykö selitys johtajien asenteista? On gallupin hienoinen yllätys, etteivät päättäjät suinkaan ole kautta linjan palkkatasa-arvon kannalla. Neljäsosa johtajista ei allekirjoita tarvetta kaventaa sukupuolten välistä palkkaeroa maassamme. Johtajista 46 prosenttia ei näe, että samasta työstä pitäisi aina maksaa samaa palkkaa. Myös ylemmissä toimihenkilöissä on yllättävän paljon palkkatasa-arvoon kielteisesti suhtautuvia, Luomanmäki arvioi.

– Palkkaerot ovat selkeä epäkohta, jonka suomalaiset haluavat korjata. Erityisen ilahduttava on tulos, että ns. nais- ja miesalojen perusteettomat palkkaerot halutaan viimein historiaan. Tarvitsemme nyt erityisen palkkaohjelman, jolla korjataan naisvaltaisten matalapalkka-alojen palkkausta vastaamaan työn vaativuutta ja sen edellyttämää koulutusta, Luomanmäki sanoo.

Puoluetausta näkyy asenteissa

Paitsi sukupuoli ja asemataso myös puoluetausta erotteli Kantar TNS:sän kyselyssä palkka-asenteita. Vihreät ja vasemmistopuolueita edustavat kannattavat kattavimmin palkkatasa-arvoa. Perussuomalaiset taas erottuvat päinvastaisesta syystä. Yli 30 prosenttia perussuomalaisista ei esimerkiksi katso, että sukupuolten välistä palkkaeroa pitäisi saada maassamme kavennettua.

toiminnanjohtaja Salla Luomanmäki, Akavan Erityisalat, puh. 040 700 7800, salla.luomanmaki@akavanerityisalat.fi

tutkimusjohtaja Sakari Nurmela, Kantar TNS Oy, puh. 040 578 5080, sakari.nurmela@kantar.com

Gallupin tuloksia käsitellään 19.3. klo 17 alkavassa Akavan Erityisalojen #parempaantyöelämään-vaalipaneelissa, jossa yhdeksän puolueen ehdokkailta kysytään tasa-arvosta, kulttuurin rahoituksesta ja hyvästä hallinnosta. Paneelia voi seurata striimin välityksellä täältä: https://prospectumlive.com/event/parempaantyoelamaan

Näin tutkimus tehtiin

Aineisto koottiin TNS Gallup Oy:n internetpaneelissa 22.–28.2.2019. Tutkimusta varten haastateltiin 1 159 henkilöä. Vastaajajoukko edustaa maamme 15–74-vuotiasta väestöä Ahvenanmaan maakunnassa asuvia lukuun ottamatta. Tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin 2,9 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimus tehtiin Akavan Erityisalojen toimeksiannosta.

Akavan Erityisalat on kulttuurin ja hallinnon sekä viestinnän ja hyvinvoinnin aloilla asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivien ammattiliitto, johon kuuluu 22  jäsenyhdistystä.