Gemalto toimittaa Suomen uudet biometriset passit ja henkilökortit - sopimukseen kuuluvat myös oleskelulupakortit

Gemalto toimittaa uudet passit, jotka vastaavat viimeisimpiä ICAOn1 suosituksia ja varmistaa turvallisen ja nopeamman passintarkastuksen. Passissa on useita uusia turvatekijöitä ja sen visuaalisessa suunnittelussa tullaan kiinnittämään erityistä huomiota suomalaisuuteen ja Suomen 100-vuotisjuhlavuosi on graafisen suunnittelun pääteemoja. Passi suunnitellaan ja valmistetaan Gemalto Oy:ssä Vantaalla. Poliisihallitus hankkii jo tällä hetkellä Suomen henkilökortit ja oleskeluluvat Gemaltosta. Näidenkin tuotteiden turvatekijöihin ja graafiseen ilmeeseen tehdään uuden sopimuksen myötä uudistuksia.

Uuden sopimuksen myötä Gemalto vastaa passimenettelyssä tutusta suoratoimituksesta myös henkilökorteille. Passien ja henkilökorttien noutopisteitä on kattavasti koko maassa ja sopimuksen mukainen noutopisteverkosto tulee laajenemaan selvästi nykyisestä. Noutopisteinä toimivat jatkossa jakelusta vastaavan Matkahuollon omien toimipaikkojen lisäksi nimetyt Lähikaupan, R-kioskin ja mahdolliset muiden vähittäiskauppaketjujen pisteet.

”Tämä on kolmannen sukupolven biometrinen passi, mikä korostaa Poliisihallituksen sitoutumista kaikkien modernin matkustusasiakirjojen ja henkilökorttien hyötyjen tuottamiseen suomalaisille”, sanoo Minna Gråsten Poliisihallituksen lupahallintojohtaja. Gemalton tarjous vastasi kaikkiin päävaatimuksiimme liittyen korkeaan turvatasoon, nopeaan käyttöönottoon ja korkeaan palvelutasoon kansalaisille, kuten myös laajaan osaamiseen asiakirjojen graafisessa suunnittelussa.”

”Sopimus on Gemaltolle erittäin tärkeä ja palaaminen Suomen passitoimittajaksi on merkittävä luottamuksenosoitus myös suomalaiselle työlle ja sen laadulle”, toteaa Gemalto Oy:n toimitusjohtaja Tommi Nordberg. ”Sopimukseen sisältyy myös merkittävä määrä tuoteominaisuuksia, joilla voidaan edesauttaa suomalaisten asiointia turvallisesti ja helposti digitalisoituvassa viranomais- ja yritysympäristössä.”

Gemalto on tähän mennessä toimittanut henkilön tunnistamisessa käytettäviä tuotteita, ratkaisuja ja palveluja noin 100 viranomaiselle mukaan lukien lähes 50 yksilöintiteknologiatoimitusta ja 20 hakemusprosessitoimitusta. Passikirjoja Gemalto Oy toimittaa mm. Ruotsiin, Viroon, Norjaan, Tanskaan, Belgiaan ja Luxemburgiin.

1ICAO = International Civil Aviation Organization

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Tommi Nordberg, Gemalto Oy
GSM 0400 453 420
sähköposti tommi.nordberg@gemalto.com

Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) on maailman johtava digitaalisen turvallisuuden ratkaisujen toimittaja. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 2,5 miljardia euroa. Yhtiöllä on asiakkuuksia yli 180 maassa. Gemalton tarjoamien ratkaisujen avulla ihmiset voivat käyttää digitaalisia sovelluksia helposti ja turvallisesti tietoverkoissa. Suomessa Gemaltolla on noin 400 työntekijää. Yhtiö kehittää ja valmistaa Suomessa mm. biometrisiä passeja, sähköisiä henkilökortteja, ajokortteja, terveydenhuollon korttiratkaisuja, pankkien EMV -kortteja ja näissä käytettävien sirujen käyttöjärjestelmiä, tunnistamisen, maksamisen ja joukkoliikenteen ratkaisuja myös mobiiliympäristöön, asiakassovelluksia sekä turvapainotuotteita.

Gemalto on allekirjoittanut monivuotisen toimitussopimuksen Moldovan väestörekisterikeskuksen, CSIR Registrun kanssa ja toimittaa Moldovan biometriset passit27.5.2014 08:00:00 EEST | Tiedote

LEHDISTÖTIEDOTE/JULKAISUVAPAA 27.5.2014 KLO 08.00. Maailman johtava digitaalisen turvallisuuden ratkaisutoimittaja Gemalto on valittu Moldovan biometristen passien toimittajaksi. Sopimuksen mukaiset toimitukset alkavat heinäkuussa 2014. Gemalto toimii myös projektin neuvonantajana passijärjestelmän integraatiossa ja nykyisen järjestelmän korvaamisessa. Uusia ns. SAC (Supplemental Access Control) -passeja aletaan laskea liikkeelle kesän 2014 aikana. Moldova on yksi ensimmäisistä maista, joka ottaa käyttöön tämän uusimman passien turvamekanismin.

Mongolia valitsi Gemalton sähköiset henkilökortit29.11.2012 08:59:41 EET | Tiedote

Mongolian oikeus- ja sisäasiainministeriö on valinnut Gemalton toimittamaan Mongolian kansalliset sähköiset henkilökortit. Henkilökortti on henkilöllisyystodistus ja toimii tunnistusmenetelmänä useissa julkishallinnon verkkopalveluissa. Kortin siruun tallennetaan turvallisesti kortinhaltijan henkilötiedot, digitaalinen kasvokuva ja sormenjäljet. Kortissa on myös mm. Suomen henkilökortissa turvatekijänä käytetty Clear Window, läpinäkyvä kirkas ikkuna, joka vaikeuttaa merkittävästi kortin väärentämistä tai manipulointia. Kortit valmistetaan Suomessa ja toimitukset tehdään vuosien 2012-2013 aikana.