Georg Henrik Wrede ny vd för Samfundet Folkhälsan

Samfundet Folkhälsans styrelse har vid sitt möte 6.3.2018 valt pol.mag. Georg Henrik Wrede till ny verkställande direktör för organisationen. Georg Henrik Wrede känner Folkhälsans verksamhet väl och han har en bred erfarenhet av arbete inom social- och hälsovårdsområdet och medborgarverksamhet, säger Samfundet Folkhälsans styrelseordförande Mats Brommels. Wrede har också lett krävande förändringsarbeten och som programdirektör åren 2007-2011 ansvarat för regeringens politikprogram för barns, ungas och familjers välfärd. Hans engagemang i dagens sociala utmaningar är genuint och svarar mot Folkhälsans värdegrund. Georg Henrik Wrede är en god organisatör och han har presenterat en välgrundad och fokuserad strategi för Folkhälsans fortsatta arbete. Georg Henrik Wrede verkar i dag som direktör för ungdomsarbete och ungdomspolitik vid undervisnings- och kulturministeriet och efterträder Samfundets nuvarande vd Stefan Mutanen som går i pension 1.8.2018.

Georg Henrik Wrede är 53 år och har bland annat jobbat som vd vid Det finlandssvenska kompetenscentret, som direktör vid Mannerheims barnskyddsförbund samt som avdelningschef och verksamhetsledare vid Folkhälsan.

Folkhälsan grundades år 1921, är en stor förening inom social- och hälsovården, förvaltar ett kapital på 700 miljoner, sysselsätter 1500 personer och engagerar 19 000 medlemmar.

Georg Henrik Wrede kan nås per telefon 0400 213 621

Mats Brommels, styrelsens ordförande, tfn 0400 701 956

Folkhälsan renoverar Holmsgården på Norrvalla19.10.2018 14:28Tiedote

Pressmeddelande 19.10.2018. Samfundet Folkhälsans styrelse har fattat beslut om att renovera Holmsgården, även kallad herrgården, på Norrvalla. Holmsgården renoveras under år 2019. Renoveringen är en betydande investering för Norrvalla och görs för att förbättra utrymmessituationen för utbildningens del. Därmed skapas en nygammal herrgårdsmiljö på Norrvallabacken som kommer att bli en omfattande del av fastighetshelheten.

Solvalla Swimrun - Haastava kilpailu upeassa maastossa 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun järjestetään nyt viidennen kerran Nuuksion vaativassa, vaihtelevassa ja kauniissa suomalaisessa metsämaastossa lauantaina 22.9. Kilpailussa juostaan metsäpolkuja pitkin ja avokallioiden yli järveltä järvelle. Järvet ylitetään uiden, minkä jälkeen kilpailijat jatkavat kilpailua juosten. Solvalla Swimrunissa on kolme kilpailu­matkaa: ÖTILLÖ Merit Race, Endurance ja Sprint. Kaikilla matkoilla on kolme kilpailuluokkaa; naiset, miehet ja sekajoukkueet. Solvalla Swimrun on yksi ensimmäisistä ÖTILLÖ-kilpailusarjan kauden 2019 Merit Race -kilpailuista.

/Årtalet korrigerat/ Solvalla Swimrun - En utmanande tävling i en extraordinär terräng 22.9.201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun ordnas nu för femte gången i Noux krävande, omväxlande och vackert finländska skogsterräng. Tävlingen löps längs skogsstigar och över kala berg från sjö till sjö varefter deltagarna simmar över sjöarna för att sedan fortsätta löpa. Tävlingen består av tre olika distanser, ÖtillÖ Merit Race, Endurance och Sprint. Alla distanser har tre tävlingsklasser; damer, herrar och mixed. Solvalla Swimrun är ett av de första Merit Racen för ÖTILLÖ- tävlingsseriens säsong 2018.

Solvalla Swimrun - A challenging event in extraordinary terrain 22 September 201813.9.2018 11:00Tiedote

Solvalla Swimrun is being held for the fifth time in the beautiful, varied and demanding forest setting of Nuuksio, Finland. The course leads competitors down wooded tracks and up exposed crags from lake to lake, which they have to swim across before getting back up and running. There are three different race distances: the ÖtillÖ Merit Race, Endurance and Sprint. All distances have three race classes: women, men and mixed. Solvalla Swimrun is one of the first Merit Races for the ÖTILLÖ competition series 2019 season.