Gerbyn saariston toinen merikaapeli otettiin käyttöön

Vaasan Sähköverkko Oy:n rakennuttama, toinen mantereelta Gerbyn saaristoon kulkeva merikaapeli on valmistunut. Kaapeli palvelee paitsi alueen noin 650 sähköistettyä kesämökkiä, myös koko Gerbyn aluetta laajemminkin. Yhteensä kaapelin vaikutuspiirissä on noin 8 000 vaasalaistaloutta.

Gerbyn saariston toinen merikaapeli on valmistunut. Kuva: Ove Lundström

Juuri valmistunut merikaapeli kulkee Svartholmenilta Bengtskäretiin ja on noin 400 metriä pitkä. Sen valmistuminen päättää viime vuonna alkaneen Gerbyn saariston merikaapeleiden saneeraushankkeen. Kaapelin ansiosta yhä useammalla on sähköt myös linjojen vikaantuessa, ja samalla se lyhentää alueen vikojen korjausaikaa.

Vuosina 2016–2018 Vaasan saaristossa tehdyt merikaapeli-investoinnit ovat arvoltaan 600 000 euroa. Yhteensä saaristoon on rakennettu yli 5 km merikaapelia.

Video: Klaus Nygård
Merikaapelin asentaminen proomulta Vaasan Gerbyn saaristossa.

Sähköverkon kehittäminen vähentää sähkökatkojen määrää ja kestoa. Vaasan Sähköverkko parantaa jatkuvasti sähkönjakelun toimivuutta muuttamalla ilmajohtoja maakaapeleiksi ja lisäämällä automaatiota verkkoon.

Gerbyn saariston toinen merikaapeli on valmistunut. Kuva: Ove Lundström

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

Maakaapelointi vähentää katkoja ja johtokatuja vapautuu maa- ja metsätalouskäyttöön3.2.2021 09:15:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna sähköverkkoa siirtyy Vaasan Sähköverkon alueella maan alle noin 200 kilometrin matkalta. Vaasan Sähköverkko kehittää kuluvana vuonna verkkoa 12 miljoonalla eurolla. Investoinneilla parannetaan toimitusvarmuutta, uusitaan sähköasemia ja lisätään älyä verkkoon. Kaapeloinnin myötä poistuvien linjakatujen alta vapautuu yhteensä jopa 120 hehtaaria pelto- ja metsämaata maa- ja metsätalouskäyttöön.