Gerbyn saariston toinen merikaapeli otettiin käyttöön

Vaasan Sähköverkko Oy:n rakennuttama, toinen mantereelta Gerbyn saaristoon kulkeva merikaapeli on valmistunut. Kaapeli palvelee paitsi alueen noin 650 sähköistettyä kesämökkiä, myös koko Gerbyn aluetta laajemminkin. Yhteensä kaapelin vaikutuspiirissä on noin 8 000 vaasalaistaloutta.

Gerbyn saariston toinen merikaapeli on valmistunut. Kuva: Ove Lundström

Juuri valmistunut merikaapeli kulkee Svartholmenilta Bengtskäretiin ja on noin 400 metriä pitkä. Sen valmistuminen päättää viime vuonna alkaneen Gerbyn saariston merikaapeleiden saneeraushankkeen. Kaapelin ansiosta yhä useammalla on sähköt myös linjojen vikaantuessa, ja samalla se lyhentää alueen vikojen korjausaikaa.

Vuosina 2016–2018 Vaasan saaristossa tehdyt merikaapeli-investoinnit ovat arvoltaan 600 000 euroa. Yhteensä saaristoon on rakennettu yli 5 km merikaapelia.

Video: Klaus Nygård
Merikaapelin asentaminen proomulta Vaasan Gerbyn saaristossa.

Sähköverkon kehittäminen vähentää sähkökatkojen määrää ja kestoa. Vaasan Sähköverkko parantaa jatkuvasti sähkönjakelun toimivuutta muuttamalla ilmajohtoja maakaapeleiksi ja lisäämällä automaatiota verkkoon.

Gerbyn saariston toinen merikaapeli on valmistunut. Kuva: Ove Lundström

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.

120 kiinteän asutuksen asiakasta edelleen ilman sähköä4.1.2019 14:20:18Tiedote

Aapeli-myrskyn tuhoja on korjattu myös tänään perjantaina edelleen vahvistetuin resurssein. Eilen klo 14 Vaasan Sähköverkon sähköttömiä asiakkaita oli kaiken kaikkiaan noin 3 340. Tänään samoihin aikoihin määrä on noin 1 900. Uusia vikoja on ilmaantunut sekä eilisen että tämän päivän aikana. Sähköjä palautetaan ensisijaisesti kiinteälle asutukselle, josta on tällä hetkellä sähköttä noin 120. Loput sähköttömistä ovat vapaa-ajan asuntoja. Yhtiö jatkaa kaikkien vikojen korjaamista läpi viikonlopun.

Sähköverkon viankorjaukset etenevät – kiinteälle asutukselle sähköt saataneen palautettua torstaina3.1.2019 14:00:02Tiedote

Vaasan Sähköverkon korjaustyöt ovat edenneet torstain aikana. Viankorjaustöissä on myös ollut käytössä lisäresursseja. Keskiviikkona klo 14 sähköttömiä asiakkaita oli noin 6 900. Tänään iltapäivällä juuri ennen klo 14 sähköttömiä oli vielä jäljellä noin 3 340. Torstain tavoitteena on saada sähköt palautettua kiinteälle asutukselle, vapaa-ajan asuntoja jää vielä sähköttä.

Sähköverkon viankorjaukset jatkuvat – osa talouksista ilman sähköä jopa vuorokausia2.1.2019 14:34:20Tiedote

”Pahin myrsky koskaan Vaasan Sähköverkon alueella.” Näin kuvailee tilannetta Vaasan Sähköverkon käyttöpäällikkö Petter Södergran. Enimmillään yli 14 000 yhtiön asiakasta on ollut ilman sähköjä. Työt jatkuvat ja vikoja korjataan mahdollisimman pian. - Tälläkin hetkellä lähes 6 900 asiakastamme on ilman sähköjä. Arviomme mukaan osa joutuu odottamaan sähköjen palautumista jopa vuorokausia.