Gigantti ja Terveystalo avaavat Rajalla-kauppakeskuksessa - katolle nousee myös aurinkovoimala

Gigantti ja Terveystalo aloittavat toimintansa Varman omistamassa Tornion Rajalla På Gränsen -kauppakeskuksessa syksyllä. 10 vuotta täyttävä kauppakeskus saa katolleen myös oman aurinkovoimalan.

Kauppakeskus Rajalla på Gränsen

– Uudet toimijat vahvistavat kauppakeskuksen asemaa alueen merkittävimpänä kauppakeskittymänä ja tuovat alueelle uutta asiakasvirtaa, sanoo Varman asiakkuuspäällikkö Tytti Juhokas.

Gigantti on vuokrannut Rajalla-kauppakeskuksesta noin 1000 m²:n toimitilat. Tavaratalosta tulee uuden konseptin mukainen, ja tiloja remontoidaan parhaillaan. Tornioon liikkeensä avaava elektroniikkajätti uskoo alueen potentiaaliin.

– Olemme iloisia, että löysimme Torniosta tarpeisiimme sopivat tilat. Odotamme innolla, että pääsemme palvelemaan Tornion ja lähialueiden asiakkaita ja tuomaan paikkakunnalle kattavan valikoiman kodinkoneita- ja elektroniikkaa, kertovat Tornion Gigantin kauppiaina aloittavat Saija ja Ari Ollakka.

Kauppakeskuksen toinen uusi toimija Terveystalo siirtää toimintansa Tornion Satamakadulta Rajalla-kauppakeskuksen toiseen kerrokseen. Terveystalo avaa kauppakeskukseen hieman aikaisempaa isomman toimipisteen. Uudet tilat valmistuvat arviolta syyskuussa.

Myös osa kauppakeskukseen nykyisistä vuokralaisista on kasvattanut toimintaansa. Keväällä kauppakeskuksen elokuvateatteri Biorex laajensi tilojaan avaamalla neljännen elokuvasalinsa. Lisäksi H&M teki 500 m²:n laajennuksen tiloihinsa ja kasvatti valikoimaansa.

Rajalle oma aurinkovoimala

Kauppakeskuksen katolle asennetaan 626 aurinkopaneelin aurinkovoimala. Asennustyöt ovat juuri alkaneet, ja voimalan on tarkoitus valmistua syksyn aikana. Paneelit tuottavat vuodessa noin 120 000-130 000 kWh energiaa. Tämä vastaa noin 8 pienehkön omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.

– Pohjois-Suomessa vuosittaisen kokonaissäteilyn määrä on hieman matalampi kuin Etelä-Suomessa. Auringon säteilyjakauma sijoittuu kuitenkin suurimmaksi osin kesäkuukausille, joten aurinkosähköjärjestelmät soveltuvat pohjoiseen hyvin. Aurinkosähköllä pystytään korvaamaan suuri osa kauppakeskuksen kesän sähkönkulutuksesta, jolloin myös jäähdytystehon tarve on suurin. Järjestelmän vuosittainen energiantuotanto sijoittuu alkukeväästä myöhäiseen loppusyksyyn, kertoo Caverionin tekninen asiantuntija Ida Johansson.

Kauppakeskus Rajalla på Gränsen sijaitsee Tornion ja Haaparannan kaksoiskaupungissa, aivan Suomen ja Ruotsin rajalla. Kauppakeskuksessa on noin 50 myymälää, ja kävijöitä on vuosittain noin 2,3 miljoonaa. Kauppakeskus on osa Tornion ja Haaparannan yhteishanketta kaupunkien keskustojen yhdistämiseksi. Rajalla-kauppakeskus täyttää lokakuussa 10 vuotta.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 885 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2017 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,5 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2018 lopussa 45,7 miljardia euroa.

Lisätietoja:

Tytti Juhokas, asiakkuuspäällikkö, etunimi.sukunimi@varma.fi, puh 050 463 5268

Tiia Perä, markkinointikoordinaattori, etunimi.sukunimi@varma.fi, puh. 050 564 3111

Kauppakeskus Rajalla på Gränsen

Varma on suomalaisen työn eläkevakuuttaja ja työkykyjohtamisen edelläkävijä. Tehtävämme on turvata eläkkeet nyt ja tulevaisuudessa. Varma on myös vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja.

Efficiency at record level, the last quarter pushed investment return into the negative15.2.2019 09:39:27Tiedote

The unstable performance of global equity markets in the final quarter of the year pushed Varma’s investment returns for the full year into negative territory. At year-end, the market value of Varma’s investments stood at EUR 44.0 (45.4) billion. Efficiency improved further to an all-time record high. Varma used 60% (67%) of the insurance contributions meant for operating expenses.

Effektiviteten på rekordnivå, svagt sista kvartal resulterade i negativ avkastning15.2.2019 09:31:12Tiedote

Osäkerheten på den globala aktiemarknaden under årets sista kvartal drog ned avkastningen på Varmas placeringar för hela året på minus. Marknadsvärdet på Varmas placeringar vid årets slut var 44,0 (45,4) miljarder euro. Effektiviteten förbättrades ytterligare och var bättre än någonsin. Varma använde 60 % (67 %) av de försäkringsavgifter som var avsedda för driftskostnader.

Varma valitsi Haahtelan vuoden 2019 rakentajakumppaniksi14.2.2019 15:48:10Tiedote

Varma palkitsi vuoden 2019 rakentajakumppanina Haahtela-yhtiöt. Haahtela palkittiin erityisesti Helsingin Kalasatamaan toteutettavan Kalasataman Kampuksen hyvin sujuneesta rakennusprojektista ja niin rakennuttajan kuin asiakkaankin välisen yhteistyön rakentamisesta. – Kalasataman Kampuksen toteutus on Haahtelan toimesta hoidettu sujuvasti ja laadukkaasti. Haahtelan käyttämä malli on sopinut hankkeeseen ja yhteistyö niin rakennuttajan, tulevan pääkäyttäjän kuin muidenkin osallisten kesken on ollut toimivaa, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Sari Raunio. – Yhteistyö on mahdollistanut tavoitteisiin pääsemisen myös suuressa ja paljon haasteita sisältävässä Kalasataman Kampus -hankkeessa. Hankkeen alusta lähtien yhteistyö Varman kanssa on tuntunut todelliselta kumppanuudelta, sanoo Haahtela-rakennuttaminen Oy:n toimitusjohtaja Eero Kiljunen. Kalasataman Kampus valmistuu kokonaisuudessaan 2019 lopussa Redin kauppakeskuksen ja Kalasataman metroaseman viereen. Kiinteistön vuokrattava pint