Glasgow’n ilmastoneuvottelut vauhdittavat myös suomalaisen maatalouden ilmastotoimenpiteitä

MTK:n erityistarkkailussa Glasgow’n ilmastoneuvotteluissa olivat luontopohjaisten ratkaisujen rooli ja maatalouden ilmastoneuvotteluiden edistyminen. Luontopohjaisille ratkaisuille tärkeät markkinamekanismineuvottelut etenivät, lisäksi hiilinielujen vahvistaminen ja suojelu nousivat päätöksissä aikaisempaa vahvemmin esiin. Seuraavaksi tulee kiinnittää huomiota käytännön tason tarpeisiin, jotta kunnianhimoisia ilmastotavoitteita pystytään saavuttamaan.

Päättynyt Glasgow’n ilmastokokous jättää monella tapaa ristiriitaisen kuvan globaalin ilmastodiplomatian tilasta. Kokouksen päätöslauselmasta jäivät uupumaan tiukat kirjaukset fossiilisen energian ja materiaalien vähentämisestä. Myös monista neuvotteluiden kohdista joudutaan jatkamaan yksityiskohtaista keskustelua myöhemmin. Ilahduttavaa on, että USA on tullut takaisin vakavasti otettavaksi ilmastopoliittiseksi toimijaksi. Samaa ei voi sanoa kaikista muista suurimpiin kuuluvista päästöjen tuottajamaista.

Maatalouden ilmastotyön jatkosta päästiin sopuun ja Pariisin sopimuksen sääntökirjaneuvottelut etenivät, kun vuodesta 2015 asti jumissa olleet markkinamekanismineuvottelut ottivat vihdoin askelia eteenpäin. Markkinamekanismilla on parhaillaan suora vaikutus siihen, miten yksityiset investoinnit saadaan ohjautumaan päästöttömimmiksi. Yksityisiä investointeja tarvitaan myös luontopohjaisten ratkaisujen edistämiseen, jotka ovat nykyisen tiedon valossa laajamittaisimmin käyttöönotettavia keinoja poistaa hiiltä ilmakehästä. MTK on pitänyt ensisijaisen tärkeänä, että myöhemmin myös EU säännökset kirjataan sellaiseen muotoon, etteivät ne estä tehokkaiden, vapaaehtoisten, ilmastotavoitteita tukevien markkinamekanismien käyttöönottoa.

Hiilinielujen vahvistaminen ja suojelu nousivat aikaisempaa vahvemmin esiin päätöksissä. Kokouksessa sovittiin myös merkittävistä rahoituspanostuksista kansainvälisen ilmastotyön eri osa-alueille. Lisäksi allekirjoitettiin lukuisia aloitteita ilmastotyön vahvistamisesta, joihin lukeutuu myös Suomen allekirjoittama metsäkatoa vastustava aloite.

”Käytännön vaikutukset kansainvälisistä ilmastoneuvotteluista valuvat suomalaiseen maa- ja metsätalouteen vuosien viiveellä, kun EU luo ja toimeenpanee eri osa-alueiden lainsäädäntöä. On päivän selvää, että ilmasto-ohjauksesta sekä politiikan, että markkinoiden kautta tulee yhä keskeisempi osa elinkeinojemme harjoittamista”, toteaa MTK:n energia-asiantuntija Anssi Kainulainen Glasgow’sta.

Seuraavaksi käytännön tason tarpeisiin tulee kiinnittää erityistä huomiota

Ilmastonmuutos asettaa huomattavia osaamis-, työkalu- ja resurssihaasteita maa- ja metsätalouden harjoittajille. Käytännön tason tarpeita ei voida ohittaa, vaan niihin on kiinnitettävä erityistä huomiota kunnianhimoisten ylätason tavoitteiden saavuttamiseksi.

Ilmastonmuutoksen huomioonottaminen vaikuttavat jo nyt suomalaisten maanviljelijöiden ja metsänomistajien työolosuhteisiin sään ääri-ilmiöihin sopeutumisen sekä kasvien menestymisedellytyksien huomioimisen muodossa. Lisäksi hiilensidonnan ja tuottavuuden ylläpito tulee olemaan välttämättömyys menestyksellisen maa- ja metsätalouden harjoittamiselle.

MTK on selventänyt suomalaisen maatalouden ilmastonmuutoksen hillintä- ja sopeutumiskeinoja ilmastotiekarttaan. Nyt www.climate2035.fi -sivustolle on koottu Suomen toimialojen ilmastotiekartat Glasgow’n ilmastoneuvottelujen tueksi.

Anssi Kainulainen, +358 50 596 1541, anssi.kainulainen@mtk.fi

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.