Glasshouse Helsinki avaa vastuullisten toimijoiden myymäläkonseptin Ilmarisen Aleksanterikadun kiinteistöön

Glasshouse Helsinki Oy avaa keväällä Ilmarisen omistamaan perinteikkääseen Aleksanterinkadun kiinteistöön, Aleksi 13 -tavaratalon entisiin tiloihin, uudenlaisen, tulevaisuuteen orientoituneen vastuullisen ajattelun myymäläkonseptin. Tarkoituksena on koota yhteen muodin, designin, taiteen, teollisten innovaatioiden ja kulttuurin toimijoita, joilla kaikilla on yhteisenä nimittäjänä tekemisessään vastuullisuuden näkemys.

Glasshouse Helsinki haluaa luoda keskustaan kohtaamispaikan, jossa kestävä kuluttaminen, kiertotalous, paikallinen, vastuullinen valmistus ja tekeminen ovat läsnä kaupungin ytimessä ja yleisöjen ulottuvilla.

”Ympärillämme ilmastonmuutos on väistämätön totuus, mutta sen ymmärtäminen kokonaisuudessaan on monimutkaista. Haluamme tarjota kuluttajille tilaisuuden esittää kysymyksiä ja löytää vastauksia Aleksanterinkadun kahden kerroksen konseptikokonaisuudessa. Miten osallistua ja ymmärtää oma merkityksensä ihmisenä ympäristövastuun, sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun myötä? Miten tehdä arjessa oikeita ja parempia päätöksiä kuluttajana”, Glasshouse Helsingin toimitusjohtaja Mirkku Kullberg kuvailee.

Vahva halu elävöittää Helsingin keskustaa

Ilmarinen on merkittävä kiinteistösijoittaja Suomessa. Se omistaa monia perinteikkäitä arvokiinteistöjä Helsingin keskustassa. Vastuullisuus on kiinteä osa kaikkia sijoituspäätöksiä sekä yhteistyöstä vuokralaisten kanssa.

Helsingin ydinkeskusta on elänyt muutostaan kaupan murroksessa. Ilmiö on kansainvälinen. Kaupungit ovat pirstaloituneet kauppakeskusten synnyn sekä kaupunkikulttuurien muutoksessa. Pandemia muutti kaiken viikoissa ja nyt vuoden jälkeen tilanne on yhä vaikea. Asioita on mietittävä aivan uudella tavalla. Sekä Glasshouse Helsinki että Ilmarinen haluavat toiminnallaan elävöittää kaupunkia.

”On hienoa, että keskustaan saadaan uudenlaisia konsepteja, joissa yhdistyvät liiketoiminnan ja vastuullisuuden näkökulmat. Haluamme osaltamme vahvistaa Helsingin keskustaa samalla, kun huolehdimme kiinteistöjen elinkaaresta vastuullisuuden näkökulmasta”, toteaa Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.

Glasshouse Helsinki haluaa olla luomassa uudenlaisia, kiinnostavia avauksia.

”Meille Glasshouse Helsingissä on kiinnostavaa tuoda perusteollisuuden uudet innovaatiot ja tiedenäkökulma ihmisten ulottuville – synnyttää aitoa dialogia ja tekemisestä joka tasolla. Haluamme löytää tapoja tuoda vastuullisuus emotionaalisesti ihmisten arkeen, ajattelun ytimeen helposti ja ymmärrettävästi. Näiden pitkien koronakuukausien jälkeen meidän täytyy rakentaa toivoa tulevaan. On tekojen aika”, Kullberg kommentoi.

Aleksanterinkadun 13:ssa sijaitsee yksi ydinkeskustan merkityksellisimpiä rakennuksia, Selim A. Lindqvistin suunnittelema, vuonna 1900 valmistunut Lundqvistin liiketalo. Rakennus on kiinnostava keskeisen sijaintinsa mutta erityisesti myös arkkitehtuurinsa puolesta. Kuusikerroksinen kivirakennus suunniteltiin kaupalliseen tarkoitukseen, tavarataloksi suurine ikkunoineen.
Glasshouse Helsingin tytäryhtiö Lokal Helsinki avautuu myös Aleksanterinkadun osoitteessa.

www.glasshousehelsinki.com

Tiedustelut:

Glasshouse Helsinki: Chief Communications Officer Anna Vartiainen, anna.vartiainen@glasshousehelsinki.com, 040 - 823 9039

Ilmarinen: vuokrauspäällikkö Ville Laurila,
ville.laurila@ilmarinen.fi, 040 - 501 0040

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 58 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi kahdeksatta kuukautta peräkkäin17.1.2022 09:20:33 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi joulukuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 2,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Joulukuu oli kahdeksas kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Myös koko vuoden 2021 työntekijämäärä kasvoi hiukan edelliseen vuoteen verrattuna. Alueellisessa vertailussa kaikki alueet lisäsivät joulukuussa työntekijämääriään Pohjois- ja Etelä-Suomen johtaessa kehitystä.

Mediakutsu iAreenaan 4.2. Eläkeläisenä Euroopassa - Millainen on eläkeläisten talous ja vireys 2020-luvulla?17.1.2022 08:00:00 EET | Kutsu

Tervetuloa vuosittaiseen ajankohtaisfoorumiin iAreenaan 4.2. klo 9-11. Teemana on Eläkeläisenä Euroopassa – eläkeläisten vireys ja talous 2020-luvulla. Julkaisemme webinaarin yhteydessä tutkimuksen eläkeläisten vireydestä ja taloudesta 2020-luvulla. Tuloksista selviää, miten eläkeläiset kokevat rahojensa riittävän, miten aktiivisia eläkeläiset ovat ja mitä eläkeläisten mielestä Suomessa voitaisiin oppia muilta mailta.

Poikkeuksellinen aika vähensi työkyvyttömyyseläkkeitä kahdeksan prosenttia – yleisimmin työkyvyttömyyseläkkeelle vie masennus13.1.2022 08:43:17 EET | Tiedote

Työkyvyttömyyseläkkeelle hakeuduttiin vuonna 2021 edellisvuotta vähemmän. Ilmariseen tulleiden työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutushakemusten määrät vähenivät jo toista vuotta peräkkäin. Useimmiten työkyvyttömyyseläkkeelle vievät edelleen mielenterveyden häiriöt, ja yksittäisistä sairauksista yleisin on masennus. Pitkittyneen koronataudin vuoksi myönnettiin neljä työkyvyttömyyseläkettä.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jälleen – koko vuosi vielä hiukan miinuksella15.12.2021 11:03:30 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi marraskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä yli kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Marraskuu oli seitsemäs kuukausi peräkkäin, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen, majoituksen ja ravitsemuksen sekä tietotekniikan ja viestinnän aloilla. Alueellisessa vertailussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään Etelä-Suomen johtaessa kehitystä.