Glasshouse Helsinki avaa vastuullisten toimijoiden myymäläkonseptin Ilmarisen Aleksanterikadun kiinteistöön

Glasshouse Helsinki Oy avaa keväällä Ilmarisen omistamaan perinteikkääseen Aleksanterinkadun kiinteistöön, Aleksi 13 -tavaratalon entisiin tiloihin, uudenlaisen, tulevaisuuteen orientoituneen vastuullisen ajattelun myymäläkonseptin. Tarkoituksena on koota yhteen muodin, designin, taiteen, teollisten innovaatioiden ja kulttuurin toimijoita, joilla kaikilla on yhteisenä nimittäjänä tekemisessään vastuullisuuden näkemys.

Glasshouse Helsinki haluaa luoda keskustaan kohtaamispaikan, jossa kestävä kuluttaminen, kiertotalous, paikallinen, vastuullinen valmistus ja tekeminen ovat läsnä kaupungin ytimessä ja yleisöjen ulottuvilla.

”Ympärillämme ilmastonmuutos on väistämätön totuus, mutta sen ymmärtäminen kokonaisuudessaan on monimutkaista. Haluamme tarjota kuluttajille tilaisuuden esittää kysymyksiä ja löytää vastauksia Aleksanterinkadun kahden kerroksen konseptikokonaisuudessa. Miten osallistua ja ymmärtää oma merkityksensä ihmisenä ympäristövastuun, sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun myötä? Miten tehdä arjessa oikeita ja parempia päätöksiä kuluttajana”, Glasshouse Helsingin toimitusjohtaja Mirkku Kullberg kuvailee.

Vahva halu elävöittää Helsingin keskustaa

Ilmarinen on merkittävä kiinteistösijoittaja Suomessa. Se omistaa monia perinteikkäitä arvokiinteistöjä Helsingin keskustassa. Vastuullisuus on kiinteä osa kaikkia sijoituspäätöksiä sekä yhteistyöstä vuokralaisten kanssa.

Helsingin ydinkeskusta on elänyt muutostaan kaupan murroksessa. Ilmiö on kansainvälinen. Kaupungit ovat pirstaloituneet kauppakeskusten synnyn sekä kaupunkikulttuurien muutoksessa. Pandemia muutti kaiken viikoissa ja nyt vuoden jälkeen tilanne on yhä vaikea. Asioita on mietittävä aivan uudella tavalla. Sekä Glasshouse Helsinki että Ilmarinen haluavat toiminnallaan elävöittää kaupunkia.

”On hienoa, että keskustaan saadaan uudenlaisia konsepteja, joissa yhdistyvät liiketoiminnan ja vastuullisuuden näkökulmat. Haluamme osaltamme vahvistaa Helsingin keskustaa samalla, kun huolehdimme kiinteistöjen elinkaaresta vastuullisuuden näkökulmasta”, toteaa Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.

Glasshouse Helsinki haluaa olla luomassa uudenlaisia, kiinnostavia avauksia.

”Meille Glasshouse Helsingissä on kiinnostavaa tuoda perusteollisuuden uudet innovaatiot ja tiedenäkökulma ihmisten ulottuville – synnyttää aitoa dialogia ja tekemisestä joka tasolla. Haluamme löytää tapoja tuoda vastuullisuus emotionaalisesti ihmisten arkeen, ajattelun ytimeen helposti ja ymmärrettävästi. Näiden pitkien koronakuukausien jälkeen meidän täytyy rakentaa toivoa tulevaan. On tekojen aika”, Kullberg kommentoi.

Aleksanterinkadun 13:ssa sijaitsee yksi ydinkeskustan merkityksellisimpiä rakennuksia, Selim A. Lindqvistin suunnittelema, vuonna 1900 valmistunut Lundqvistin liiketalo. Rakennus on kiinnostava keskeisen sijaintinsa mutta erityisesti myös arkkitehtuurinsa puolesta. Kuusikerroksinen kivirakennus suunniteltiin kaupalliseen tarkoitukseen, tavarataloksi suurine ikkunoineen.
Glasshouse Helsingin tytäryhtiö Lokal Helsinki avautuu myös Aleksanterinkadun osoitteessa.

www.glasshousehelsinki.com

Tiedustelut:

Glasshouse Helsinki: Chief Communications Officer Anna Vartiainen, anna.vartiainen@glasshousehelsinki.com, 040 - 823 9039

Ilmarinen: vuokrauspäällikkö Ville Laurila,
ville.laurila@ilmarinen.fi, 040 - 501 0040

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli viisi prosenttia – alueelliset erot pienenivät15.4.2021 10:38:27 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski maaliskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli noin -28 prosenttia. Alueelliset erot pienenivät hieman, vaikka Pohjois-Suomessa henkilöstövuokrauksen sekä matkatoimistojen ja -järjestäjien työntekijämäärä laski edelleen voimakkaasti. Pudotus oli suurinta Lapin maakunnassa, missä kotimaanmatkailu toi kuitenkin hieman helpotusta tilanteeseen.

Ilmarinen reached almost all of its climate targets for 2016–2020 – Annual and Sustainability Report 2020 published24.3.2021 10:10:44 EET | Press release

Ilmarinen reached almost all of the climate targets it had set for the period 2016–2020. The most notable success was the 14 per cent decrease in the carbon footprint of real estate. Furthermore, investments in sustainable development nearly doubled and the carbon sinks of forest investments grew 44 per cent. The Annual and Sustainability Report for 2020, which is published today, also presents new forward-looking data and analysis on the climate impacts of investments.

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen under perioden 2016–2020 – årsberättelsen och företags-ansvarsrapporten 2020 har publicerats24.3.2021 10:09:29 EET | Tiedote

Ilmarinen uppnådde nästan alla de uppställda klimatmålen för perioden 2016–2020. En av de största framgångarna var att klimatavtrycket av fastigheterna minskade med 14 procent. Därtill nästan fördubblades antalet placeringar i hållbar utveckling och skogsplaceringarnas kolsänka ökade med 44 procent. Årsberättelsen och företagsansvarsrapporten för 2020, som publicerades idag, innehåller även ny framåtblickande information och en analys om placeringarnas klimatpåverkan.

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kauden 2016–2020 ilmastotavoitteet – vuosi- ja yritysvastuuraportti 2020 julkaistu24.3.2021 10:04:08 EET | Tiedote

Ilmarinen saavutti lähes kaikki kaudelle 2016–2020 asettamansa ilmastotavoitteet. Merkittävimpänä onnistumisena kiinteistöjen hiilijalanjälki väheni 14 prosenttia. Lisäksi sijoitukset kestävään kehitykseen lähes kaksinkertaistuivat ja metsäsijoitusten hiilinielut kasvoivat 44 prosenttia. Tänään julkaistu vuosi- ja yritysvastuuraportti vuodelta 2020 esittelee myös uutta eteenpäin katsovaa tietoa ja analyysia sijoitusten ilmastovaikutuksista.