Globaali digiyhtiö Nortal osti Skelian, palkitun kansainvälisten teknologiatiimien rakentajan

Monikansallinen strategia- ja teknologiayritys Nortal on ostanut Skelian, joka on johtava kansainvälinen toimija IT-osaamiseen perustuvien organisaatioiden rakentamisessa. Yrityskauppa yhdistää Skelian kyvykkyyden rakentaa monessa maassa toimivia organisaatioita sekä Nortalin kyvyn tuottaa arvoa vaativissa digitaalisissa muutoshankkeissa.

”Skelia on kansainvälinen hajautettujen teknologiatiimien rakentamisen edelläkävijä, jonka asiakkaat haluavat palvelulta laatua, pysyvät tiimit sekä pitää itse langat käsissään. Skelian vahva asema Länsi-Ukrainassa ja Puolassa tarjoaa Nortalille erinomaisen alustan kasvulle. Yhdessä meillä on mahdollisuus laajentaa toimintaamme eri alueille yli aikavyöhykkeiden samalla kun vahvistamme tarjoamaamme ja palvelemme asiakkaitamme saumattomasti läpi koko arvoketjun”, kertoo Priit Alamäe, Nortalin toimitusjohtaja ja perustaja.

Ensimmäisessä vaiheessa Nortal ja Skelia keskittyvät luomaan asiakkailleen synergiahyötyjä ja lisäarvoa sekä rakentamaan uusia mahdollisuuksia Skelian osaajille Puolassa ja Ukrainassa, kun heistä tulee osa nopeasti kasvavaa ja vaikuttavuushakuista, kansainvälistä yritystä.

”Tämä on innostava hetki Skelialle. Nortal on strateginen kumppanimme, jonka kanssa jaamme saman kunnianhimon, arvot ja vahvan asiakaskeskeisyyden. Täydennämme ja vahvistamme toistemme vahvuuksia ja tarjoamme uusia uramahdollisuuksia 1 700 kansainväliselle osaajallemme. Nortal tuo meille osaamista vaativien ja monimutkaisten ratkaisujen ja tuotteiden rakentamisessa. Tämä täydentää omaa pitkään jatkunutta liiketoimintaamme, jonka aikana olemme rakentaneet yli 200 kansainvälistä pysyvää teknologiatiimiä johtaville yrityksille Euroopassa, Iso-Britanniassa, Pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa”, sanoo Patrick Vandewalle, Skelian toimitusjohtaja ja yksi perustajista.

“Monet yritykset ovat supistaneet toimintaansa Ukrainassa tai jopa jättäneet markkinan. Mutta me Nortalilla ja Skelialla uskomme Ukrainan markkinan tulevaisuuteen ja kansakunnan vahvuuteen. Pystymme nyt yhdessä tarjoamaan kansainvälisiä urakehitysmahdollisuuksia ukrainalaisille osaajille”, lisää Alamäe.

“Skelian yritysosto vahvistaa myös Suomen Nortalia, erityisesti kun rakennamme monikansallisia huipputiimejä toimittamaan palveluita asiakkaillemme. Tuomme tätä kautta saataville myös uudenlaisen  palvelukokonaisuuden asiakkaille, jotka kehittävät IT-palveluita omassa ohjauksessaan. Yleisen IT-asiantuntijapulan vallitessa Skelian mukaantulo vahvistaa myös asemaamme toimittaa korkeatasoisia palveluita kaikilla liiketoiminta-alueillamme ja luo Nortalin osaajille mahdollisuuksia oman osaamisen laajentamiseen monikulttuurisessa toimintakentässä“, sanoo Suomen Nortalin toimitusjohtaja Harri Vepsäläinen.

Harri Vepsäläinen, toimitusjohtaja, Nortal Oy
Yhteydenotot Nortalin markkinoinnin ja viestinnän kautta, Harriet Haras-Refael, puh. +358404824324, harriet.haras-refael@nortal.com

Skelia on perustettu vuonna 2008 ja se työllistää yli 350 henkeä enimmäkseen Ukrainassa ja Puolassa. Skelia palvelee asiakkaita 10 eri maassa ja toimii kansainvälisten verkostojen kautta Benelux-maissa, Puolassa, Ukrainassa ja Yhdysvalloissa.

Suomessa yli 35-vuotisen historian omaava Nortal on monikansallinen informaatioteknologiayritys ja strategisen digitaalisen liiketoiminnan konsultti. Ainutlaatuiseen asiakaskokemukseen tähdäten Nortal luo datapohjaisia liiketoimintasovelluksia ja -prosesseja niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille Euroopassa, Lähi-idässä ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiö työllistää yli 1 700 asiantuntijaa 8 maassa, ja sen asiakaskuntaan kuuluu maailman johtavia telekommunikaatio-, rahoitus-, teollisuus- ja terveydenhuoltoalan yrityksiä sekä julkisen sektorin organisaatioita. Nortal-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 100 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan neuvonantajana toimi ostajan puolella Dragon Capital ja Oaklins Sweden myyjän puolella.

Nortal sopimuskumppaniksi kehittämään HUSin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden ICT-arkkitehtuuria24.5.2022 09:02:02 EEST | Tiedote

Sote-uudistuksen myötä tietotuotannon ja tiedolla johtamisen asiantuntijapalveluiden tarve terveydenhuollossa kasvaa entisestään. HUSin ja Uudenmaan neljän hyvinvointialueen sekä Helsingin kaupungin järjestelmien kehittämisen ja yhtenäistämisen lisäksi tarvitaan kokonaan uudenlaista tiedonhallintaa. Tähän tarpeeseen Nortal tulee vastaamaan HUSin sopimuskumppanina.

Nortal Suomi vahvistaa johtoryhmäänsä rekrytoimalla IT-alan täsmäosaamista16.12.2021 09:31:45 EET | Tiedote

Strategia- ja IT-alan konsultti Nortal on nimittänyt julkishallinnon liiketoimintayksikön vetäjäksi suurten julkisen ja yksityisen sektorin asiakkuuksien kehittämiseen erikoistuneen Mikko Pitkäsen. Yhtiön strategian mukaisten modernien toimitusmallien ja vahvan liiketoiminta-arvon ratkaisujen tuottamiseksi on Nortaliin perustettu uusi positio, Chief Seamless Officer, jonka ottaa haltuunsa palveluliiketoiminnan kehittäjänä toiminut Asko Ahtiainen. Pitkänen siirtyy Nortaliin Elisalta ja Ahtiainen CGI:ltä.