Globaalien arvoketjujen häiriöt jatkuvat

Globaaleihin arvoketjuihin kohdistuvien häiriöiden vuoksi yrityksillä ei ole tällä hetkellä halukkuutta lisätä tuotantoinvestointeja.

Nämä häiriöt näkyvät esimerkiksi puolijohteiden puutteena, korkeina konttikuljetusmaksuina ja kohonneina raaka-aineiden hintoina. Venäjän ja Ukrainan sodan puhkeaminen on vain pahentanut tilannetta. Vaikutukset tuntuvat esimerkiksi autoteollisuudessa, sillä Ukraina on keskeinen tuottaja useille harvinaisille alkuaineille, kuten autojen katalysaattoreissa käytettävälle palladiumille ja mikrosirujen valmistuksessa tarvittavalle neonille.

Atradiuksen uusimmassa talouskatsauksessa tutkitaan maailmanlaajuisten arvoketjujen vaikutusta eurooppalaisten yritysten kokemaan tuotantopanospulaan. Keräsimme tietoja 30 eri alalta (teollisuus ja palvelut) 26 EU-maasta. Maiden välillä on melko suurta vaihtelua. Maat, joiden viennistä iso osuus koostuu tuontituotteiden jatkojalostuksesta ovat Luxemburg, Malta, Slovakia ja Unkari. Luxemburgin ja Maltan lukuja paisuttaa rahoituspalvelusektori, joka käyttää paljon ulkomaista sisältöä viennissään. Slovakiassa ja Unkarissa on suuri autoteollisuus sekä laaja tietokone- ja elektroniikkasektori. Nämä alat ovat tyypillisesti hyvin riippuvaisia globaaleista arvoketjuista.

Yrityksillä on useita vaihtoehtoja parantaa arvoketjun kestävyyttä, kuten tuotannon uudelleensijoittaminen, toimittajien monipuolistaminen ja varastojen lisääminen. Mutta kuten aiemmassa talouskatsauksessa todettiin, kaikkiin näihin vaihtoehtoihin liittyy myös merkittäviä riskejä ja kustannuksia. Strategista uudelleensuuntautumista voisi tapahtua kriittisillä aloilla, kuten energia-alalla, elintarvikehuollossa ja lääkinnällisten laitteiden alalla. Emme kuitenkaan odota merkittävää deglobalisaatiota, sillä globaalien arvoketjujen keskeinen taloudellinen perusta – mahdollisuus hyödyntää eroja työvoimakustannuksissa – on edelleen voimassa.

Viimeaikaiset tiedot osoittavat, että arvoketjun pullonkaulat ovat helpottuneet. Esimerkiksi sirujen valmistajat lisäävät tuotantoa, ja kuljetuskustannukset ovat kääntyneet laskuun. Tilanteen paranemisesta huolimatta arvoketjujen ongelmat voivat kestää pitkälle vuoteen 2023.

Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala kommentoi:

– Globaalit tuotantoverkostot ja toimitusketjut on tyypillisesti optimoitu tehokkuuden maksimoinnin ja kustannusten minimoinnin pohjalta, ei niinkään läpinäkyvyyden näkökulmasta. Nyt nämä tuotanto- ja toimitusverkostot toimivat maailmassa, jossa häiriöitä esiintyy säännöllisesti läpi eri toimialojen ja vakavammat häiriöt aiheuttavat myös merkittäviä taloudelllisia vahinkoja. Jos haluaa säilyttää kilpailukyvyn globaaleissa arvoketjuissa, edellyttää se investointeja inhimilliseen pääomaan ja taitoihin.

Lataa koko talouskatsaus täältä.

Mannerheimintie 4

+ 358 96 811 240https://atradius.fi/