Moilas Oy

Gluteeniton ja free from -trendit jatkavat kasvuaan  – Moilas Oy:n vientiponnistukset kantavat hedelmää

Gluteenittomien ja free from -tuotteiden kysyntä jatkaa kovaa kasvuaan niin kansainvälisesti kuin kotimaassa1). Syitä gluteenittomuustrendiin tarjoavat yleinen hyvinvointikiinnostus, keliakiadiagnoosien tarkentuminen sekä erilaisten ruoka-aineyliherkkyyksien ja allergioiden lisääntyminen. Myös laajempi tietoisuus ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) hoitokeinoineen lisää kysyntää suolistoystävällisille ruuille, joita monet gluteenittomat tuotteet edustavat.
Gluteeniton ja free from -trendit jatkavat kasvuaan.

Samalla kun erityisruokavaliot lisääntyvät, kasvavat kuluttajien vaatimukset maun, laadun ja ravitsemuksellisuuden suhteen. Tuotteissa, joiden maku perinteisesti pohjautuu viljoihin, näiden kriteerien toteuttaminen vaatii erityistä osaamista. Alan erikoisosaajien gluteenittomat erityisruokavaliotuotteet ovatkin yhä herkullisempiä maultaan, ja ne sijoittuvat testeissä usein jo perinteisiä tuotteita paremmin.

Gluteenittomat tuotteet arvokkaita Suomen viennille

Jalostettujen lisäarvotuotteiden viennin kate on reippaasti suurempi kuin pelkissä raaka-aineissa. Kuitenkin suomalainen vilja myydään pääosin jalostamattomana.

Moilas on merkittävä gluteenittomien erityisruokavalioleipomotuotteiden vientiyritys, ja samalla yksi Euroopan suurimpia ja automatisoiduimpia gluteenittomia erityisruokavalioleipomoita, jonka toimitusvarmuus saa kiitosta osakseen. Moilas Oy keskittyy viennissään gluteenittomien lisäarvotuotteiden valmistamiseen kuluttajakysyntään vastaavilla tuotteilla markkinoilla, joilla kasvua on eniten. Yhtiön tulevaisuudennäkymät ovatkin valoisat.

Pieksämäen gluteenittomissa leipomoissa tehdään työtä vuoroissa kahdeksalla linjalla, ja kapasiteettia pystytään edelleen kasvattamaan helposti.

Moilas on identiteetiltään luontevasti niin perheyhtiö kuin pieksämäkeläinen, suomalainen ja eurooppalainenkin yhtiö.

Kaupallinen johtaja Marko Hammar
marko.hammar@moilas.com