Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti: ensimmäinen elämäkerta merkittävästä modernistista

Kuvataiteilija Gösta Diehl (1899–1964) kuuluu merkittäviin suomalaisiin modernisteihin. Hän eteni pitkällä urallaan monien tyylien kautta ja tuli lopulta tunnetuksi näyttävistä kubistisista ja koloristisista maalauksistaan. "Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti" on ensimmäinen kattava elämäkerta Gösta Diehlistä.

Gösta Diehl asui pitkiä aikoja Ranskassa ja sai vaikutteita ranskalaisesta modernista taiteesta. Kielitaitoinen kosmopoliitti pääsi kosketuksiin eurooppalaisen modernismin kanssa ja solmi sen edustajiin suhteita, jotka osaltaan avasivat tien uusien taidevaikutteiden tulolle Suomeen.

Taiteilijan ura huipentui 1950-luvulla, jolloin hän kuului kansainvälistä modernismia ja voimakasta väri-ilmaisua korostaneeseen, taiteellisesti voitokkaaseen Prisma-taiteilijaryhmään. Ryhmään kuuluivat Diehlin lisäksi Sam Vanni, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Ragnar Ekelund, Yngve Bäck ja Torger Enckell.

Kirjan kirjoittaja Camilla Granbacka on taidehistorioitsija ja tietokirjailija. Hän on työskennellyt taidekriitikkona yli 15 vuotta Hufvudstadsbladetissa ja Dagens Nyheterissä. Vuonna 2019 Granbackalle myönnettiin tästä työstä E. J. Vehmaksen palkinto.

Kirja julkistetaan perjantaina 19.11. Kuntsin modernin taiteen museossa avautuvan Gösta Diehl – Enemmän kuin kubisti -näyttelyn yhteydessä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.11.2021–20.3.2022. Kirja julkaistaan sekä suomeksi että ruotsiksi.

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit
Kirjoittaja: Camilla Granbacka
Parvs, 2021

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Pariisissa vuonna 1926. Yksityiskokoelma
Pommitettu kylä, 1950, öljy kankaalle, 190 x 260 cm. Ateneumin taidemuseo / Janne Tuominen
Mies ja lokit, 1957, öljy kankaalle, 120 x 105 cm. Yksityiskokoelma. Kuvaaja: Markku Kedrin
Ihmisen vaellus, 1954, öljy kankaalle, 146 x 159 cm, Katarina ja Leonard Bäcksbackan kokoelma, HAM Helsingin taidemuseo
Göstan 60-vuotissyntymäpäiväjuhlat Lallukassa. Jatkot Kämpissä nautitun illallisen jälkeen. Gösta Diehl sekä Magnus Björkenheim, Käthe Ramsay, Erik Selin ja Gerd Runeberg. Yksityiskokoelma
Gösta maalaa Tourrettes-sur-Loupissa 1959. Yksityiskokoelma
Gösta ja Elsa Venetsiassa 1961. Yksityiskokoelma

Marjatta Hanhijoen akvarellit ja grafiikansarjat näyttelyssä ja kirjana10.11.2021 13:10:48 EET | Tiedote

Kuvataiteilija Marjatta Hanhijoki (s. 1948) tunnetaan arkirunollisista akvarellimaalauksistaan ja ystäviä ja kollegoita kuvaavista grafiikansarjoistaan. Nämä intiimit ja herkät kuvat läheisyydestä ja yhdessäolosta ovat samalla tutkielmia naiseuden olemuksesta. Hanhijoen mestarillinen akvarellitekniikka ja ilmiömäinen kyky tehdä arkisista näkymistä – työhuoneen seinästä, ikkunalaudan tavarajoukosta – poeettisia ja tunnelatautuneita rajauksia ovat poikkeuksellisia Suomessa. Marjatta Hanhijoki tunnetaan erityisesti yksityiskohtaisista interiöörikuvauksistaan. Teoksen ovat kirjoittaneet Taideyliopiston Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson ja Helsingin yliopiston taidehistorian dosentti Erkki Anttonen. Kirjan esipuheen on kirjoittanut Taidehallin näyttelypäällikkö Eeva Holkeri. Silminnähden-kirja liittyy Helsingin Taidehallissa tällä viikolla avautuvaan samannimiseen näyttelyyn. Näyttely on avoinna yleisölle 13.11.2021–2.1.2022. Marjatta Hanhijoki – Silminnähden | Synbarligen 144 sivu

Kuva-aarre sadan vuoden takaa: kyläkuvaaja Hanna Heinilän pelastuneet valokuvat6.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Sata vuotta sitten Luvialla elänyt kyläkuvaaja Hanna Heinilä (1890–1981) oli itseoppinut varhainen harrastajakuvaaja. Hän aloitti valokuvaamisen 16-vuotiaana vuonna 1906 ja kuvasi maisemia ja ihmisiä ainutlaatuisella, taiteellisella otteella. Sattumalta löytyneissä ja täpärästi hävitykseltä pelastuneissa hämmästyttävissä valokuvissa näkyy koko elämän kirjo lapsuudesta kuolemaan ja kylän ensimmäisistä traktoreista purjealuksiin.

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.