Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti: ensimmäinen elämäkerta merkittävästä modernistista

Kuvataiteilija Gösta Diehl (1899–1964) kuuluu merkittäviin suomalaisiin modernisteihin. Hän eteni pitkällä urallaan monien tyylien kautta ja tuli lopulta tunnetuksi näyttävistä kubistisista ja koloristisista maalauksistaan. "Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti" on ensimmäinen kattava elämäkerta Gösta Diehlistä.

Gösta Diehl asui pitkiä aikoja Ranskassa ja sai vaikutteita ranskalaisesta modernista taiteesta. Kielitaitoinen kosmopoliitti pääsi kosketuksiin eurooppalaisen modernismin kanssa ja solmi sen edustajiin suhteita, jotka osaltaan avasivat tien uusien taidevaikutteiden tulolle Suomeen.

Taiteilijan ura huipentui 1950-luvulla, jolloin hän kuului kansainvälistä modernismia ja voimakasta väri-ilmaisua korostaneeseen, taiteellisesti voitokkaaseen Prisma-taiteilijaryhmään. Ryhmään kuuluivat Diehlin lisäksi Sam Vanni, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Ragnar Ekelund, Yngve Bäck ja Torger Enckell.

Kirjan kirjoittaja Camilla Granbacka on taidehistorioitsija ja tietokirjailija. Hän on työskennellyt taidekriitikkona yli 15 vuotta Hufvudstadsbladetissa ja Dagens Nyheterissä. Vuonna 2019 Granbackalle myönnettiin tästä työstä E. J. Vehmaksen palkinto.

Kirja julkistetaan perjantaina 19.11. Kuntsin modernin taiteen museossa avautuvan Gösta Diehl – Enemmän kuin kubisti -näyttelyn yhteydessä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.11.2021–20.3.2022. Kirja julkaistaan sekä suomeksi että ruotsiksi.

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit
Kirjoittaja: Camilla Granbacka
Parvs, 2021

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit. Kirjoittaja: Camilla Granbacka. Parvs 2021
Gösta Pariisissa vuonna 1926. Yksityiskokoelma
Pommitettu kylä, 1950, öljy kankaalle, 190 x 260 cm. Ateneumin taidemuseo / Janne Tuominen
Mies ja lokit, 1957, öljy kankaalle, 120 x 105 cm. Yksityiskokoelma. Kuvaaja: Markku Kedrin
Ihmisen vaellus, 1954, öljy kankaalle, 146 x 159 cm, Katarina ja Leonard Bäcksbackan kokoelma, HAM Helsingin taidemuseo
Göstan 60-vuotissyntymäpäiväjuhlat Lallukassa. Jatkot Kämpissä nautitun illallisen jälkeen. Gösta Diehl sekä Magnus Björkenheim, Käthe Ramsay, Erik Selin ja Gerd Runeberg. Yksityiskokoelma
Gösta maalaa Tourrettes-sur-Loupissa 1959. Yksityiskokoelma
Gösta ja Elsa Venetsiassa 1961. Yksityiskokoelma

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.