Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti: ensimmäinen elämäkerta merkittävästä modernistista

Kuvataiteilija Gösta Diehl (1899–1964) kuuluu merkittäviin suomalaisiin modernisteihin. Hän eteni pitkällä urallaan monien tyylien kautta ja tuli lopulta tunnetuksi näyttävistä kubistisista ja koloristisista maalauksistaan. "Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti" on ensimmäinen kattava elämäkerta Gösta Diehlistä.

Gösta Diehl asui pitkiä aikoja Ranskassa ja sai vaikutteita ranskalaisesta modernista taiteesta. Kielitaitoinen kosmopoliitti pääsi kosketuksiin eurooppalaisen modernismin kanssa ja solmi sen edustajiin suhteita, jotka osaltaan avasivat tien uusien taidevaikutteiden tulolle Suomeen.

Taiteilijan ura huipentui 1950-luvulla, jolloin hän kuului kansainvälistä modernismia ja voimakasta väri-ilmaisua korostaneeseen, taiteellisesti voitokkaaseen Prisma-taiteilijaryhmään. Ryhmään kuuluivat Diehlin lisäksi Sam Vanni, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Ragnar Ekelund, Yngve Bäck ja Torger Enckell.

Kirjan kirjoittaja Camilla Granbacka on taidehistorioitsija ja tietokirjailija. Hän on työskennellyt taidekriitikkona yli 15 vuotta Hufvudstadsbladetissa ja Dagens Nyheterissä. Vuonna 2019 Granbackalle myönnettiin tästä työstä E. J. Vehmaksen palkinto.

Kirja julkistetaan perjantaina 19.11. Kuntsin modernin taiteen museossa avautuvan Gösta Diehl – Enemmän kuin kubisti -näyttelyn yhteydessä. Näyttely on avoinna yleisölle 20.11.2021–20.3.2022. Kirja julkaistaan sekä suomeksi että ruotsiksi.

Gösta Diehl – Kubisti, koloristi & kosmopoliitti
Gösta Diehl – Kubist, kolorist & kosmopolit
Kirjoittaja: Camilla Granbacka
Parvs, 2021