Kustannusosakeyhtiö Parvs

Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaidekokoelma esitellään ensimmäisen kerran kirjamuodossa

Jaa
Uutuuskirja "Kuusi katsetta kokoelmaan" esittelee Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan kuuluvia nykytaidehankintoja vuosilta 2010–2022. Kokoelman keskeisiä taiteilijoita ovat esimerkiksi Eija-Liisa Ahtila, Riiko Sakkinen, Ville Lenkkeri, Marita Liulia ja Elina Brotherus. Kirjan on toimittanut Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen.

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö alkoi kerätä nykytaidetta 2010-luvun alussa, ja se on kartuttanut nykytaidekokoelmaansa suunnitelmallisesti mutta valikoidusti kotimaasta ja maailmalta. Serlachius-museoiden nykytaidekokoelmaan kuuluu tällä hetkellä yli viisisataa teosta. Kokoelmaa kartutetaan tasaisesti ja samojen periaatteiden pohjalta kuin vuorineuvos Gösta Serlachiuksen aikanaan. Hän oli kiinnostunut Suomen kultakauden taiteesta ja vanhasta eurooppalaisesta taiteesta mutta myös oman aikansa taiteesta. Serlachius loi pitkäaikaisia suhteita luottotaiteilijoihinsa, kutsui heitä Mänttään ja tilasi heiltä paljon teoksia. Tämä toimintamalli on jatkunut myös Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaiteen keräilyssä.

Kokoelmasta ja sitä esittelevästä kirjasta erottuvat muutamat taiteilijat, joilta säätiö on hankkinut merkittävän määrä teoksia ja joiden kanssa on tehty yksi tai useampia näyttelyitä. Heitä ovat esimerkiksi Eija-Liisa Ahtila, Elina Brotherus, Ville Lenkkeri, Marita Liulia, Esther Shalev-Gerz ja Riiko Sakkinen. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö seuraa myös muutamien  muidenkin taiteilijoiden uraa, ja teoskokonaisuuksia kartutetaan pidemmällä tähtäimellä. Heitä ovat Trish Morrissey, Noora Schroderus, Anna Retulainen, Reima Nevalainen, Stiina Saaristo ja Santeri Tuori.

Kirja on runsaasti kuvitettu, ja siitä on ilmestynyt samanaikaisesti myös englanninkielinen versio.

Kuusi katsetta kokoelmaan – Teoksia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaidekokoelmasta
ISBN 978-952-7441-20-6
kieli suomi, 320 sivua
Parvs ja Serlachius-museot, 2022
(Ilmestymispäivä 27.10.2022)

Six Glimpses into a Collection – Contemporary Highlights from the Gösta Serlachius Fine Arts Foundation Collection
ISBN 978-952-7441-21-3
kieli englanti, 320 sivua
Parvs ja Serlachius-museot, 2022
(Ilmestymispäivä 27.10.2022)

Kirjoittajat: Leevi Haapala, Saara Hacklin, Veikko Halmetoja, Eeva Ilveskoski, Hanna Johansson,Maaretta Jaukkuri, Pilvi Kalhama, Laura Kuurne, Henna-Rosa Laine, Petra Lehtoruusu, Tomi Moisio, Harri Mäcklin, Tiina Nyrhinen, Lorella Scacco, Helena Sederholm, Pauli Sivonen (toim.), Tarja Talvitie, Jari Tamminen, Timo Valjakka

Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaidekokoelmaa esittelevä Aamukahvit kaupungin katolla -näyttely on avoinna Serlachius-museo Göstassa (Mäntässä) 5.11.2022–16.4.2023. Näyttelyn on kuratoinut museon kokoelma- ja näyttelypäällikkö Laura Kuurne.

Lisätiedot näyttelystä: tiedottaja Susanna Yläjärvi, Serlachius-museot, susanna.ylajarvi@serlachius.fi, p. 050 560 0156

Arvostelukappaleet kirjasta ja kuva-aineisto medialle: kustantaja Hanna Karppanen, Kustannusosakeyhti Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi, p. 040 684 9188

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Kuusi katsetta kokoelmaan – Teoksia Gösta Serlachiuksen säätiön nykytaidekokoelmasta. Parvs / Serlachius-museot 2022
Kuusi katsetta kokoelmaan – Teoksia Gösta Serlachiuksen säätiön nykytaidekokoelmasta. Parvs / Serlachius-museot 2022
Lataa
Salon de peinture: Gösta Serlachius, 2020, sarjasta Style Serlachius, emalimaali puulle, 70 ✕ 50 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Salon de peinture: Gösta Serlachius, 2020, sarjasta Style Serlachius, emalimaali puulle, 70 ✕ 50 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Lataa
Rodney Graham: Illallistauko (jauhelihapihvi), 2017, maalattuun alumiiniseen valokaappiin pohjustettu kromogeeninen värivedos, 113,5 ✕ 88,5 ✕ 18,5 cm. Kuva: Rodney Graham
Rodney Graham: Illallistauko (jauhelihapihvi), 2017, maalattuun alumiiniseen valokaappiin pohjustettu kromogeeninen värivedos, 113,5 ✕ 88,5 ✕ 18,5 cm. Kuva: Rodney Graham
Lataa
Katja Tukiainen: Silver Tray, 2017, öljy kankaalle, 150 ✕ 200 cm. Kuva: Teemu Källi
Katja Tukiainen: Silver Tray, 2017, öljy kankaalle, 150 ✕ 200 cm. Kuva: Teemu Källi
Lataa
Mark Wallinger: Self (Century), 2014, lasivahvistettu hartsi maalatulla puujalustalla, korkeus 180 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Mark Wallinger: Self (Century), 2014, lasivahvistettu hartsi maalatulla puujalustalla, korkeus 180 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Lataa
Anna Retulainen: Alku, 2016, öljy kankaalle, 300 ✕ 200 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Anna Retulainen: Alku, 2016, öljy kankaalle, 300 ✕ 200 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Lataa
Santeri Tuori: Sky #26, 2015, viisiosainen pigmenttivedos, 230,5 ✕ 744 cm. Kuva: Santeri Tuori
Santeri Tuori: Sky #26, 2015, viisiosainen pigmenttivedos, 230,5 ✕ 744 cm. Kuva: Santeri Tuori
Lataa
Eija-Liisa Ahtila: Vaakasuora / Horizontal, 2011, 6-kanavainen videoinstallaatio, kesto 6 min 4 s. Kuva: John Berens
Eija-Liisa Ahtila: Vaakasuora / Horizontal, 2011, 6-kanavainen videoinstallaatio, kesto 6 min 4 s. Kuva: John Berens
Lataa
Laura Könönen: Mood, 2014, dioriitti, äänentoistolaitteet, äänet, korkeus 207 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Laura Könönen: Mood, 2014, dioriitti, äänentoistolaitteet, äänet, korkeus 207 cm. Kuva: Jussi Tiainen
Lataa
Clare Woods: Englantilainen hymy, 2021, öljy alumiinille, 70 ✕ 70 cm. Kuva: Simon Lee Gallery, London
Clare Woods: Englantilainen hymy, 2021, öljy alumiinille, 70 ✕ 70 cm. Kuva: Simon Lee Gallery, London
Lataa
Anselm Kiefer, Väinämöinen Ilmarinen, 2018, emulsio, öljyväri, akryyliväri, sellakka, köysi ja lyijy kankaalle, 280 ✕ 380 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Anselm Kiefer, Väinämöinen Ilmarinen, 2018, emulsio, öljyväri, akryyliväri, sellakka, köysi ja lyijy kankaalle, 280 ✕ 380 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Lataa
Andy Freeberg: Los Gatos, oleskeluhuone, 2017, sarjasta Konsultti, pigmenttivedos, 86 x 120 cm. Kuva: Andy Freeberg
Andy Freeberg: Los Gatos, oleskeluhuone, 2017, sarjasta Konsultti, pigmenttivedos, 86 x 120 cm. Kuva: Andy Freeberg
Lataa
Elina Brotherus: Nu montant un escalator (Alaston nousee liukuportaita), 2017, sarjasta Régle du jeu, 4K-video, kesto 3 min 30 s. Kuva: Elina Brotherus
Elina Brotherus: Nu montant un escalator (Alaston nousee liukuportaita), 2017, sarjasta Régle du jeu, 4K-video, kesto 3 min 30 s. Kuva: Elina Brotherus
Lataa
Stefan Bremer: Ahmed Faris, Bagdad, Irak. Kuva kahden kaverin kanssa kun ovat merimatkan jälkeen onnellisina saapuneet Lesbos-saarelle Kreikkaan, 2015, sarjasta Tärkein kuva, pigmenttivedos, 100 ✕ 80 cm. Kuva: Stefan Bremer
Stefan Bremer: Ahmed Faris, Bagdad, Irak. Kuva kahden kaverin kanssa kun ovat merimatkan jälkeen onnellisina saapuneet Lesbos-saarelle Kreikkaan, 2015, sarjasta Tärkein kuva, pigmenttivedos, 100 ✕ 80 cm. Kuva: Stefan Bremer
Lataa
Jani Leinonen: The Forest 1, 2021, lasimaalaus, 100 ✕ 62 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Jani Leinonen: The Forest 1, 2021, lasimaalaus, 100 ✕ 62 cm. Kuva: Sampo Linkoneva
Lataa
IC-98: Aarremaat, 2021, synkronoitu 2-kanavainen videoinstallaatio, kesto 53 min, animointi: Markus Lepistö, musiikki: Max Savikangas. Kuva: Sampo Linkoneva
IC-98: Aarremaat, 2021, synkronoitu 2-kanavainen videoinstallaatio, kesto 53 min, animointi: Markus Lepistö, musiikki: Max Savikangas. Kuva: Sampo Linkoneva
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye