Kustannusosakeyhtiö Parvs

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä

Jaa
Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.

Serlachius-museoissa on merkittävä kokoelma Helene Schjerfbeckin (1862–1946) taidetta. Aluksi tehtailija Gösta Serlachius hankki teoksia suoraan taiteilijalta, ja sittemmin kokoelma on karttunut 2000-luvulle saakka. Kirja avaa tarinoita rakastetun taiteilijan pelkistettyjen henkilökuvien taustalta. Schjerfbeckin mallit olivat usein lähipiiristä – veljenpoika oli hänen lempimallinsa. Oman lukunsa muodostavat miesaiheet, joissa taiteilija rikkoi maskuliinisen esittämisen normeja. Vahvat omakuvat ovat Schjerfbeckin tuotannon ydintä.

Ellen Thesleff (1869–1954) on eräs Suomen taiteen klassikoista. Kirja kuvaa Thesleffin hienovireisten teosten kautta taiteilijan matkaa varhaisvuosien symbolismista värivoimaiseen ekspressionismiin ja edelleen abstraktin ilmaisun rajoille. Kertomuksessa korostuvat Thesleffille tärkeät paikat: renessanssikaupunki Firenze ja sen vastakohtana Ruoveden Murolen idyllinen järvimaisema. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmiin kuuluu suuri määrä Thesleffin maalauksia ja grafiikkaa.

Hugo Simberg (1873–1917) tunnetaan symbolistina, jonka taiteessa esiintyvät hänen rikkaan mielikuvituksensa tuotokset: sympaattiset pikkupirut ja lempeät kuolemahahmot. Simberg oli myös taitava ihmiskuvaaja, jonka henkilötutkielmista huokuu ymmärrys mallin sisimmästä. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan kuuluu neljäkymmentä Hugo Simbergin taideteosta: maalauksia ja runsas määrä grafiikkaa. 

Suomen taiteen kultakauden mestari Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) oli vuorineuvos Gösta Serlachiuksen suuresti ihailema taiteilija ja hänen keräämänsä taidekokoelman sielu. Mäntän teollisuuspaikkakunnalta käsin Serlachiuksella oli aitiopaikka seurata ystävänsä Gallen-Kallelan taiteen voittokulkua kansankuvausten ja pariisilaisrealismin kautta kalevalaisiin teemoihin, joissa kansallisromantiikka yhdistyy symbolismiin. Akseli Gallen-Kallela oli 1800-luvun lopulla rakentanut erämaa-ateljeen Ruovedelle, Mäntän naapuripitäjään. Ruoveden Kalelassa syntyivät taiteilijan Kalevala-aiheiset pääteokset sekä ensimmäiset itseoppineen graafikon kokeelliset vedokset.

Hannes Autere (1888–1967) tunnetaan etenkin humoristisen kansanomaisista puureliefeistään, mutta hän oli myös vivahteikas taidemaalari. Vuonna 1927 vuorineuvos Gösta Serlachiuksen tilasi Autereelta Mänttään rakennuttamiinsa kohteisiin lukemattomia teoksia, joiden tuli vahvistaa teollisuuspaikkakunnan ilmettä. Niinpä Autere suunnitteli muun muassa paperinvalmistusta esitteleviä puureliefejä Serlachius-yhtiön pääkonttoriin, tammipuisen ulko-oven Joenniemen kartanoon sekä Raamattu-aiheisia puureliefejä Mäntän uuteen kirkkoon. 

Näyttävistä freskoistaan ja lintuaiheistaan tunnettu Lennart Segerstråle (1892–1975) oli yksi Gösta Serlachiuksen lempitaiteilijoita. Niinpä Mäntässä on runsaasti hänen teoksiaan: Serlachius hankki taiteilijalta maalauksia ja grafiikkaa sekä tilasi suuren kattomaalauksen kotiinsa Joenniemen kartanoon ja seinämaalaukset G. A. Serlachius Oy:n pääkonttoriin Mänttään. Kirja kertoo Segerstrålen tarinan, sen kuinka nuoresta luontoa rakastavasta taiteilijasta kasvoi aikansa merkittävin suomalainen monumentaalimaalari.

Timo Valjakka: Lennart Segerstråle – Göstan pieni taidekirjasto 1 (Parvs ja Serlachius-museot, 2019, 64 sivua)
Marja-Terttu Kivirinta: Helene Schjerfbeck – Göstan pieni taidekirjasto 2 (Parvs ja Serlachius-museot, 2019, 64 sivua)
Timo Valjakka: Ellen Thesleff – Göstan pieni taidekirjasto 3 (Parvs ja Serlachius-museot 2020, 64 sivua)
Marja-Terttu Kivirinta: Hannes Autere – Göstan pieni taidekirjasto 4 (Parvs ja Serlachius-museot 2020, 64 sivua)
Eeva Ilveskoski: Hugo Simberg – Göstan pieni taidekirjasto 5 (Parvs ja Serlachius-museot 2021, 64 sivua)
Tarja Talvitie: Akseli Gallen-Kallela – Göstan pieni taidekirjasto 6 (Parvs ja Serlachius-museot 2021, 64 sivua)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Lennart Segerstråle – Göstan pieni taidekirjasto 1. Parvs 2019
Lennart Segerstråle – Göstan pieni taidekirjasto 1. Parvs 2019
Lataa
Lennart Segerstråle: Kirjallisuuden synty, 1935, al secco, 410 x 1478 cm, Joenniemen kartano, Mänttä
Lennart Segerstråle: Kirjallisuuden synty, 1935, al secco, 410 x 1478 cm, Joenniemen kartano, Mänttä
Lataa
Helene Schjerfbeck – Göstan pieni taidekirjasto 2, Parvs 2019
Helene Schjerfbeck – Göstan pieni taidekirjasto 2, Parvs 2019
Lataa
Helene Schjerbeck: Punaposkinen tyttö, 1927, öljy kankaalle, 46,5 x 36 cm
Helene Schjerbeck: Punaposkinen tyttö, 1927, öljy kankaalle, 46,5 x 36 cm
Lataa
Ellen Thesleff – Göstan pieni taidekirjasto 3, Parvs 2020
Ellen Thesleff – Göstan pieni taidekirjasto 3, Parvs 2020
Lataa
Ellen Thesleff: Maisema Firenzestä, 1907, öljy puulle, 30 x 30 cm
Ellen Thesleff: Maisema Firenzestä, 1907, öljy puulle, 30 x 30 cm
Lataa
Hannes Autere – Göstan pieni taidekirjasto 4, Parvs 2020
Hannes Autere – Göstan pieni taidekirjasto 4, Parvs 2020
Lataa
Hannes Autere: Mäntän kirkon saarnastuoli, 1927–1928
Hannes Autere: Mäntän kirkon saarnastuoli, 1927–1928
Lataa
Hugo Simberg – Göstan pieni taidekirjasto 5, Parvs 2021
Hugo Simberg – Göstan pieni taidekirjasto 5, Parvs 2021
Lataa
Hugo Simberg: Köynnöksenkantaja, 1905, öljy kankaalle, 210 × 130 cm
Hugo Simberg: Köynnöksenkantaja, 1905, öljy kankaalle, 210 × 130 cm
Lataa
Akseli Gallen-Kallela – Göstan pieni taidekirjasto 6, Parvs 2021
Akseli Gallen-Kallela – Göstan pieni taidekirjasto 6, Parvs 2021
Lataa
Akseli Gallen-Kallela (Axel Gallén): Probleemi (Symposion), 1894, öljy kankaalle, 58,5 × 56,5 cm
Akseli Gallen-Kallela (Axel Gallén): Probleemi (Symposion), 1894, öljy kankaalle, 58,5 × 56,5 cm
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye