Gramex jakoi 19,3 miljoonaa euroa korvauksia musiikkialalle

Koska musiikin livetulot romahtivat, Gramex-korvausten suhteellinen merkitys kasvoi koronavuonna entisestään.

Gramexin vuosikatsaus on julkistettu. Sen mukaan koronavuosi johti korvauskertymän alenemiseen noin miljoonalla eurolla, mutta tehtyjen kustannussäästöjen ansiosta tilitettyjen korvausten määrä aleni noin puolella tästä.

Korona vaikutti musiikkialaan vuonna 2020 erittäin vahingollisesti. Gramex pyrki helpottamaan alan ahdinkoa monin tavoin, muun muassa aikaistetuilla ja ylimääräisillä tilityksillä sekä toteuttamalla musiikkialan säätiöiden kautta noin miljoonan euron koronatukipaketin.

Voidakseen tilittää mahdollisimman paljon, Gramex toteutti myös useita väliaikaisia säästö toimia. Siten tilitettyjen korvausten määrä aleni edellisvuodesta 0,5 miljoonaa euroa, vaikka korvauskertymä aleni koronan johdosta 1,1 miljoonaa euroa.

Seuraavassa joitakin avainlukuja:

- Gramexilla oli vuoden lopussa 57 883 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka hoitaa sekä lupa- että korvausasioita.

- Gramex-korvauksia kerättiin 22,5 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset olivat 27,4 prosenttia Suomen koko äänitealan tuloista. Koska musiikkialan live-tulot romahtivat, Gramex-korvausten suhteellinen merkitys kasvoi entistäkin suuremmaksi.

- Toiminnan tehokkuudesta kertova efektiivinen hallintokuluprosentti aleni 0,3 prosenttiyksikköä 15,6 prosenttiin. Tilityksen kuluprosentti säilyi 16,2 prosentissa. Lisäksi korvauksensaajille maksettiin 1,5 prosentin sijoitustuottohyvitys.

- Korvauksia jaettiin 19,3 miljoonaa euroa. Aktiivisen IT-järjestelmäkehityksen ansiosta korvaukset pysyttiin jakamaan merkittävästi aiempaa nopeammin.

- Gramex otti kansainvälisen RDx-metadatahubin käyttöönsä yhtenä ensimmäisistä tekijänoikeusjärjestöistä maailmassa. Gramex on kansainvälisen kehityksen eturivissä ja kuuluu RDx- projektin pilottiryhmään sekä DDEX-yhteisöön.

- Toimintavuonna Gramex lyhensi virallisen nimensä muotoon ”Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö”, osallistui musiikkialaa palvelevaan edunvalvontaan sekä koordinoiyhdessä Teoston kanssa yhdeksän musiikkialan organisaation yhteistä Musiikin Satama -toimitilahanketta.

Tutustu koko katsaukseen ja sen artikkeleihin tästä linkistä: Vuosikatsaus-2020_final_FIN_low.pdf (gramex.fi)

Musiikin Satama / Keilasatama 2 A

Mediayhteydenotot: +358 10 248 9208https://www.gramex.fi

Äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on noin 58 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 10 248 9208