Gramexilta kolme miljoonaa ylimääräisessä koronatilityksessä

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään kolme miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään (25.8.2020 ) kolme miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille ylimääräisessä tilityksessä.Tästä meni 1,9 miljoonaa euroa tuottajille ja 1,1 miljoonaa muusikoille.

Kyse on normaalista tilitysrytmistä poikkeavasta ylimääräisestä tilityksestä, jossa jaettiin korvauksia aikaistetusti. Osa  näistä korvauksista olisi normaalisti jaettu joulukuun tilityksessä ja osa vasta ensi vuoden puolella.

Tuottajakorvaukset menivät suurimmaksi osaksi kotimaisille yrityksille tai ulkomaisten yhtiöiden suomalaisille tytäryhtiöille. Muusikoiden korvauksista noin puolet tuli Suomeen ja puolet meni ulkomaille.

Monenlaisia korvauksia

Maksettujen korvausten joukossa oli muun muassa yksityisen kopioinnin hyvitysvaroja, ulkomailta tulleita korvauksia sekä TV-ohjelmien verkkotallennuspalvelu-korvauksia.

”TV:n musiikkiohjelmissa livenä esiintyvät muusikot saavat nyt ensimmäisen kerran Gramex-korvauksia Elisa Viihteen tyyppisistä verkkotallennuspalveluista”, sanoo Gramexin oikeudenhaltijayksikön johtaja Tuomas Talonpoika.

”Takana on mittavat  selvitykset ohjelmissa esiintyneistä muusikoista. Koska verkkotallennuspalvelu-korvaus on kohtuullisen tuore asia, käymme tässä vaiheessa jälkikäteen läpi joitakin vuosia, käsitöinä ohjelma ohjelmalta. Seuraavan kerran näitä jaettaneen joulukuussa.”

Yhteiskunnalta tarvitaan apua

Gramex on korona-epidemian alusta alkaen tehnyt erilaisia toimia musiikkialan hädän helpottamiseksi. Gramex muun muassa aikaisti kevättilitystään kuukaudella sekä muutti taustamusiikkilupien ehtoja niin, että luvalla saa myös striimata musiikkia omilta kotisivuiltaan. Gramexin rahoittamaa tukea on voinut hakea muun muassa Muusikkojen liiton korona-apurahana sekä Musiikin edistämissäätiö MES:in kautta.

”Gramexissa nähtiin heti koronakriisin alussa, että vaikutukset ovat poikkeuksellisen suuret musiikkialalla. Olemme asiassa aktiivisia, koska hätä musiikkialalla on suurta”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo. ”Erityisen kovasti korona iskee keikka- ja live-konserttituloihin.”

”Teemme sen, mitä me voimme”, sanoo Laevuo. ”Mutta yhteiskunnan pitää tehdä oma osansa. Nyt tarvitaan koko musiikkialan esittämiä toimenpiteitä taiteilijoiden työttömyysturvan parantamiseksi sekä musiikki-alan kriisiapu- ja elvytyspaketin toteuttamiseksi.”

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894http://www.gramex.fi

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 56 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 50 518 9894

Gramexilta vuosikatsaus ja vuosivideo17.6.2020 10:47:38 EESTTiedote

Gramex julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön. Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille. Kolmannes äänitealan tuloista Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuude

Gramexilta liki 20 miljoonaa euroa musiikille11.2.2020 12:08:18 EETTiedote

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi viime vuonna 19,8 miljoonaa euroa korvauksia musiikille. Tästä meni 9,6 miljoonaa muusikoille ja 10,2 miljoonaa euroa tuottajille. Korvauksia sai suoraan 16 119 Gramexin asiakasta. Lisäksi tehtiin 21 216 maksusuoritusta taiteilijoille ulkomaisten järjestöjen kautta. Musiikkituottajat IFPI:n Global Music Report -julkaisun perusteella Gramex-korvaukset olivat vuonna 2018 vajaa kolmannes Suomen koko äänitealan tuloista. Viime vuodesta näitä lukuja ei vielä ole käsillä, mutta vastaavassa suuruusluokassa liikutaan. Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö. Sillä on yli 56 000 asiakassopimusta edustamiensa oikeudenhaltijoiden kanssa ja noin 31 000 musiikin käyttäjäasiakasta. Gramex kerää korvauksia äänitemusiikin käytöstä mm. sähköisessä mediassa sekä kauppojen, ravintoloiden ja asiakastilojen taustamusiikkina.