Gramexilta kolme miljoonaa ylimääräisessä koronatilityksessä

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään kolme miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille.

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi tänään (25.8.2020 ) kolme miljoonaa euroa muusikoille ja tuottajille ylimääräisessä tilityksessä.Tästä meni 1,9 miljoonaa euroa tuottajille ja 1,1 miljoonaa muusikoille.

Kyse on normaalista tilitysrytmistä poikkeavasta ylimääräisestä tilityksestä, jossa jaettiin korvauksia aikaistetusti. Osa  näistä korvauksista olisi normaalisti jaettu joulukuun tilityksessä ja osa vasta ensi vuoden puolella.

Tuottajakorvaukset menivät suurimmaksi osaksi kotimaisille yrityksille tai ulkomaisten yhtiöiden suomalaisille tytäryhtiöille. Muusikoiden korvauksista noin puolet tuli Suomeen ja puolet meni ulkomaille.

Monenlaisia korvauksia

Maksettujen korvausten joukossa oli muun muassa yksityisen kopioinnin hyvitysvaroja, ulkomailta tulleita korvauksia sekä TV-ohjelmien verkkotallennuspalvelu-korvauksia.

”TV:n musiikkiohjelmissa livenä esiintyvät muusikot saavat nyt ensimmäisen kerran Gramex-korvauksia Elisa Viihteen tyyppisistä verkkotallennuspalveluista”, sanoo Gramexin oikeudenhaltijayksikön johtaja Tuomas Talonpoika.

”Takana on mittavat  selvitykset ohjelmissa esiintyneistä muusikoista. Koska verkkotallennuspalvelu-korvaus on kohtuullisen tuore asia, käymme tässä vaiheessa jälkikäteen läpi joitakin vuosia, käsitöinä ohjelma ohjelmalta. Seuraavan kerran näitä jaettaneen joulukuussa.”

Yhteiskunnalta tarvitaan apua

Gramex on korona-epidemian alusta alkaen tehnyt erilaisia toimia musiikkialan hädän helpottamiseksi. Gramex muun muassa aikaisti kevättilitystään kuukaudella sekä muutti taustamusiikkilupien ehtoja niin, että luvalla saa myös striimata musiikkia omilta kotisivuiltaan. Gramexin rahoittamaa tukea on voinut hakea muun muassa Muusikkojen liiton korona-apurahana sekä Musiikin edistämissäätiö MES:in kautta.

”Gramexissa nähtiin heti koronakriisin alussa, että vaikutukset ovat poikkeuksellisen suuret musiikkialalla. Olemme asiassa aktiivisia, koska hätä musiikkialalla on suurta”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo. ”Erityisen kovasti korona iskee keikka- ja live-konserttituloihin.”

”Teemme sen, mitä me voimme”, sanoo Laevuo. ”Mutta yhteiskunnan pitää tehdä oma osansa. Nyt tarvitaan koko musiikkialan esittämiä toimenpiteitä taiteilijoiden työttömyysturvan parantamiseksi sekä musiikki-alan kriisiapu- ja elvytyspaketin toteuttamiseksi.”