Gramexin kotimaan tilityksen aikaistaminen onnistui

Gramex aikaisti kevättilitystä noin kuukaudella ja jakoi korvaukset tänään.

Koska muusikoilla ja tuottajilla on suuri rahantarve, Gramex tahtoo auttaa tilanteessa aikaistamalla korvausten tilitystä noin kuukaudella. Gramex jakoi tänään korvauksia yhdeksän miljoonaa euroa, josta vajaa kuusi miljoonaa tuli kotimaahan ja loput meni ulkomaisille taiteilijoille.

Gramex tiedotti maaliskuussa, että se pyrkii aikaistamaan korvausten kevättilitystä noin kuukaudella. Kotimaan korvausten osalta aikaistaminen onnistui lähes täysin ja ulkomaan korvaustenkin osalta pääosin, mutta osa niistä jäi odottamaan tietojen täydentämistä.

“Koska korvaukset maksetaan normaalisti noin kuudessa kuukaudessa, kokonaisen kuukauden leikkaaminen pois työajasta oli Gramexin väelle iso haaste, etenkin etätöissä. Auttaakseen muusikkoja tiukassa paikassa henkilökuntamme painoi täysillä, ja haluan kiittää heitä tästä”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

"Saimme liki kuusi miljoonaa liikkeelle aikaistetusti Suomeen. Ulkomaille menevistä korvauksista pari miljoonaa jäi vielä toimenpiteiden kohteeksi ja odottamaan maksua", kertoo Gramexin oikeudenhaltijayksikön johtaja Tuomas Talonpoika.

Aikataulun nopeuttamisen mahdollisti henkilöstön vahvan panoksen ohella viime vuosien järjestelmäkehitys ja tulevaisuuteen painottunut suunnittelu.

“Gramex kartoittaa jatkuvasti muitakin keinoja, joilla voimme auttaa sekä korvauksia maksavia että saavia asiakkaitamme vaikeassa tilanteessa”, sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

“Keinomme ovat rajalliset, mutta teemme sen, mitä voimme. Esimerkiksi, Gramexin taustamusiikkiluvalla saa nyt myös striimata musiikkia omilta kotisivuiltaan. Tällä haluttiin helpottaa palveluiden siirtämistä verkkoon."

Mediayhteydenotot: +358 50 518 9894http://www.gramex.fi

Tekijänoikeusjärjestö Gramex edustaa esittäviä taiteilijoita ja äänitetuottajia. Gramexilla on yli 56 000 asiakassopimusta oikeudenhaltijoiden kanssa sekä Gramexilla noin 31 000 korvauksia maksavaa asiakasta. Gramexilta saa lupia äänitemusiikin ja musiikki-videoiden käyttöön. Koska musiikki tekee hyvää, me tahdomme tehdä musiikin käytön helpoksi. Median yhteydenotot: +358 50 518 9894

Gramexilta vuosikatsaus ja vuosivideo17.6.2020 10:47:38 EESTTiedote

Gramex julkaisi tänään vuosikatsauksensa. Sen rinnalla julkaistiin ensimmäisen kerran myös lyhyt vuosivideo. Voit tutustua näihin tiedotteen lopussa olevasta linkistä. Vuonna 2019 Gramexissa panostettiin erityisesti taloudellisen tehokkuuden ja toiminnan läpinäkyvyyden kehittämiseen sekä kansainväliseen metadatayhteistyöhön. Gramexilla oli vuoden lopussa 56 174 asiakassopimusta oikeudenhaltija-asiakkaiden kanssa ja asiakkaana yli 31 000 musiikkia käyttävää liikepaikkaa. Oikeudenhaltija-asiakassopimusten määrä kasvoi yli kahdella tuhannella. Gramex toimii näiden kahden asiakasryhmänsä välissä palvelevana linkkinä, joka sekä helpottaa musiikin käyttöä että kerää korvauksia palkaksi musiikin ammattilaisille. Kolmannes äänitealan tuloista Gramex-korvauksia kerättiin 23,6 miljoonaa euroa. Tämä on merkittävä tulo musiikkialalle. IFPIn julkaiseman Global Music Report -julkaisun mukaan Gramex-korvaukset ovat liki kolmannes (29,5 %) Suomen koko äänitealan tuloista. Gramexin toiminnan tehokkuude

Gramexilta liki 20 miljoonaa euroa musiikille11.2.2020 12:08:18 EETTiedote

Tekijänoikeusjärjestö Gramex jakoi viime vuonna 19,8 miljoonaa euroa korvauksia musiikille. Tästä meni 9,6 miljoonaa muusikoille ja 10,2 miljoonaa euroa tuottajille. Korvauksia sai suoraan 16 119 Gramexin asiakasta. Lisäksi tehtiin 21 216 maksusuoritusta taiteilijoille ulkomaisten järjestöjen kautta. Musiikkituottajat IFPI:n Global Music Report -julkaisun perusteella Gramex-korvaukset olivat vuonna 2018 vajaa kolmannes Suomen koko äänitealan tuloista. Viime vuodesta näitä lukuja ei vielä ole käsillä, mutta vastaavassa suuruusluokassa liikutaan. Gramex on äänitemusiikin esittäjien ja musiikkituottajien tekijänoikeusjärjestö. Sillä on yli 56 000 asiakassopimusta edustamiensa oikeudenhaltijoiden kanssa ja noin 31 000 musiikin käyttäjäasiakasta. Gramex kerää korvauksia äänitemusiikin käytöstä mm. sähköisessä mediassa sekä kauppojen, ravintoloiden ja asiakastilojen taustamusiikkina.