Scanfil Oyj

grandcentrix valde Scanfil som tillverkningspartner för Modbus Cloud Connect IoT-lösning

Scanfil och grandcentrix har kommit överens om tillverkning och vidareutveckling av Modbus Cloud och Connect IoT. Grandcentrix är ett tyskt IoT-företag som förvärvades av Vodafone 2020. Deras vision är att koppla ihop kundernas produkter och göra Internet of Things (IoT) överkomligt och tillgängligt för alla.

Scanfil plc     Pressmeddelande     20 april 2023 kl. 8:00

"IoT har varit ett modeord i flera år, men genombrottet har inte gått så snabbt som förväntat", säger Global Sales Manager Andreas Bohner på Scanfil. "Ett stort problem har varit kostnaderna för utrustning och installation. Grandcentrix har en plug & play (PnP) lösning för detta. Vi på Scanfil är stolta och glada över att göra IoT tillgängligt för alla".

Modbus Cloud Connect är en helhet som inkluderar hårdvara, anslutning, självbetjäningsportal och support och är designad för att ansluta alla Modbus-protokollenheter i molnet. En av de första storskaliga kunderna för IoT-lösningen är ett välkänt kompressorföretag, ALMiG.

"Vi på grandcentrix insåg att det största hindret för användningen av IoT lösningar bottnar på komplexiteten i implementeringen. Vår lösning är att skapa en standardiserad produkt med enkel installation och drift”, förtydligar Philipp Buhl, Head of Marketing & Channel Management på grandcentrix. ”Modbus Cloud Connect har gjort det möjligt för ALMiG att få en ny digital tjänstehantering och förbättra kundnöjdheten. Allt detta skalbart och kostnadseffektivt”.

ALMiG använder grandcentrix Modbus Cloud Connect för att ansluta nya och äldre maskiner till molnet. Syftet är att ansluta maskiner till analysplattformar i ”molnet” på enklast möjliga sätt. Detta med hjälp av en billig anslutningslösning som kan stödja alla enheter.

”Vi hade svårt att få ihop en lösning med olika partners för olika tjänster. Modbus Cloud Connect var det perfekta svaret på dessa utmaningar, eftersom alla relevanta byggstenar redan är harmoniserade och integrerade som en produkt”, förklarar Ralph Jeschabek, marknadschef på ALMiG.

Den globala industriella IoT användningen har beräknats att öka med mer än 20 % CAGR fram till 2030. IoT-lösningar har också en ESG-aspekt. Detta möjliggörs nu med energibesparingar, förbättrad drifttid och längre livslängd. IoT håller på att bli en standard för industriföretag när det gäller att hantera sin tillverkningsverksamhet.

Scanfil tillverkar grancentrix Modbus Cloud Connect och tillhörande enheter i sina fabriker i Malmö och Suzhou.

Mera information: https://grandcentrix.net/en/products/modbus/

För ytterligare information på engelska eller tyska:

Andreas Bohner
Global Sales Manager, Scanfil plc
email andreas.bohner@scanfil.com

Philipp Buhl
Head of Marketing & Channel Management, grandcentrix
Tel.+49 172 860 490
email philipp.buhl@grandcentrix.net

Ralph Jeschabek
Head of Marketing, ALMiG Kompressoren
email ralph.jeschabek@almig.de