GRK aloittaa 1.4. alkaen Lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidon - sopimuksen arvo on noin 55 miljoonaa euroa
GRK Rail Oy vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta allianssiurakassa. Kunnossapitosopimus kestää viisi vuotta, ja tilaajana on Väylävirasto. Sopimuksen arvo on noin 55 miljoonaa euroa. GRK hoitaa ratojen kunnossapitoa myös Uudenmaalla.

Kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku–Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat. GRK:n kumppanina on Lounaisrannikolla varsinaissuomalainen Maarakennus M. Mäkinen Oy.
Suomen rataverkko on jaettu kahteentoista alueeseen, joiden kunnossapidon Väylävirasto kilpailuttaa viiden vuoden välein. GRK aloittaa Lounaisrannikon alueen kunnossapidon 1.4.2022 ja sopimus päättyy 31.3.2027. Sopimuksessa on kahden vuoden optio.
Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluvat ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot, viankorjaukset ja lumityöt talvella sekä erikseen tehtäviä radan kunnostustöitä. Työ vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä kunnossapito työllistää noin 50 henkilöä. GRK on perustanut urakkaa varten toimipisteet Turkuun ja Karjaalle.
GRK hakee kasvua raideliikenteestä
Raiteiden rakentaminen ja kunnossapito ovat tulevalla strategiakaudella yksi GRK:n nopeimmin kasvavista palveluista. Konserni tavoittelee merkittävää ja kannattavaa liiketoiminnan kasvua. Lisäksi yhtenä taloudellisena tavoitteena on jatkuvan liiketoiminnan osuuden kasvattaminen 12 prosenttiin vuotuisesta liikevaihdosta. Jatkuva liiketoiminta muodostuu lähinnä ratojen kunnossapidosta, jota voi kuvata GRK:n huoltotoiminnaksi.
”Kasvatamme raideliiketoimintaa keskittymällä nykyisen rataverkon modernisointihankkeisiin ja päällysrakenneurakoihin sekä kunnossapitoon. Meillä on hyvää kokemusta Uudeltamaalta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta huhtikuusta 2020 alkaen”, kertoo GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä.
”Tämä sopimus tuo merkittävän lisän GRK:lla jo käynnissä olevaan radan ja turvalaitteiden kunnossapitoon. Voimme hyödyntää pääkaupunkiseudun kunnossapitoalue 1:n allianssissa opittuja tehokkaita toimintatapoja. Uudellamaalla on näiden vuosien aikana olleet haastavat kelit, esimerkiksi kahtena viime talvena lunta on satanut tavallista enemmän. Liikenne on kuitenkin voinut kulkea normaalisti”, Nyhä kertoo.
Lisätietoja:
GRK Rail Oy, toimitusjohtaja, Mikko Nyhä, 040 863 0450, mikko.nyha@grk.fi
Tietoa Lounaisrannikon kunnossapitoalueesta:
- Yhteensä alue sisältää mm. 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä suuren määrän ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 170. Kunnossapitoon ei kuulu Toijalan, Hyvinkään ja Kirkkonummen ratapihat.
- Rantarata eli Kirkkonummi–Turku-väli on nopean liikenteen rata eli junien nopeudet nousevat jopa yli 160 kilometriin tunnissa. Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia. Kunnossapitoalueen solmukohdat ovat Turku ja Karjaa.
- Kunnossapitoon ei kuulu Toijalan, Hyvinkään ja Kirkkonummen ratapihat.
- Merkittävää alueella on Turkuun suunnitellut suuret ratapihaan liittyvät investointihankkeet, jotka vaativat paljon töiden yhteensovittamista. Alueella on hiljattain valmistunut GRK:n toteuttama Turku-Uusikaupunki rataosan sähköistys. GRK:lla on parhaillaan työn alla Karjaa–Hanko-rataosan sähköistys.
- Kunnossapitoalueen kehitysvaiheen tilaus allekirjoitettiin 14.10.2021. Kunnossapitoalueen ensimmäisen toteutusjakson tilaus allekirjoitettiin 30.3.2022. Varsinainen palveluvaihe käynnistyy 1.4.2022. Kunnossapitosopimuksen kesto on viisi vuotta, jonka jälkeen sopimukseen sisältyy enintään kahden vuoden optio.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko NyhäToimitusjohtajaGRK Rail Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat monipuolisten infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen raiderakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu toteuttamaan Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudelle useita eri urakoita, joiden yhteisarvo on noin 13 miljoonaa euroa16.5.2022 10:04:41 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudella neljä eri urakkaa, joiden avulla mahdollistetaan turvallinen liikennöinti ja rautatiekuljetusten kasvu. Töiden tilaaja on Väylävirasto ja sopimusten yhteisarvo on noin 13 miljoonaa euroa. GRK:n urakat ajoittuvat vuosille 2022–2023.
GRK on valittu perusparantamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta – urakan arvo noin 16 miljoonaa euroa9.5.2022 09:48:31 EEST | Tiedote
GRK on valittu pääurakoitsijaksi peruskorjaamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta. Työn tilaaja on Väylävirasto ja sopimuksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa. Urakka alkaa toukokuussa 2022 ja työ valmistuu loka–marraskuussa 2023. Urakka on osa laajempaa hanketta, jonka tavoitteena on aiempaa nopeampi ja turvallisempi rata Luumäen ja Imatran välillä.
GRK:n rakentamasta Bergön lintutornista voi bongata lintujen kevätmuuttoa6.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote
Huomenna lauantaina 7.5.2022 vietetään kevään suurta lintuharrastuspäivää. Tänä keväänä lintuja voi Espoon Suvisaaristossa bongata myös uudesta Bergön lintutornista. Urakka oli ensimmäinen laatuaan GRK:lla.
GRK:n Viron tytäryhtiön toimitusjohtajaksi ja hallituksen jäseneksi on nimitetty Priit Paabo1.4.2022 14:30:06 EEST | Tiedote
GRK:n hallitus on nimittänyt Viron tytäryhtiön, eli GRK Infra AS:n toimitusjohtajaksi Priit Paabon (40). Hän aloittaa tehtävässään 1.4.2022. Paabosta tulee samalla myös GRK-konsernin johtoryhmän sekä GRK Infra AS:n hallituksen jäsen.
GRK aloittaa Hyvinkäältä Hankoon kulkevien ratojen ja turvalaitteiden kunnossapidon, jotta junat voivat kulkea normaalisti1.4.2022 12:11:55 EEST | Tiedote
GRK Rail Oy vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Käytännössä GRK päivystää ympäri vuorokauden ja huolehtii siitä, että junaradat ovat koko ajan turvallisia ja huollettuja, jotta junaliikenne voi kulkea normaalisti. Noin 50 henkilöä aloittaa työnsä Turun ja Karjaan toimipisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme