GRK muuttaa yhtiörakennettaan ja toimii jatkossa maayhtiöiden kautta
GRK jatkaa määrätietoista uudistumistaan strategiansa mukaisesti. GRK:n vuosien 2022–2025 strategian yhtenä tavoitteena on rakentaa yhtenäinen ja aiempaa kansainvälisempi konserni. GRK on yksi johtavista infra-alan toimijoista Suomessa, mutta erityisesti Ruotsin ja Viron toimintojen merkitys kasvaa entisestään lähivuosina.
Tämän vuoksi GRK uudistaa toimintamalliaan ja yhtiörakennettaan siten, että Suomessa, Ruotsissa ja Virossa on jatkossa yksi maayhtiö, joiden emoyhtiö on GRK Infra Oyj.
Jokainen maayhtiö pystyy tarjoamaan kokonaispalvelut taito- ja väylärakentamisessa, päällystyksessä, ratasuunnittelussa ja -rakentamisessa sekä ratojen kunnossapidossa ja ympäristöliiketoiminnassa. Suunnitellut muutokset tehdään konsernin sisäisten fuusioiden ja liiketoimintasiirtojen avulla.
GRK-konserniin kuuluvat yhtiöt toimivat liiketoiminta-alueittain, mutta jatkossa asiakkaat saavat GRK:n kokonaispalvelut oman maayhtiönsä (GRK Suomi Oy:n, GRK Sverige AB:n ja GRK Eesti AS:n) kautta.
Tällä hetkellä GRK-konserniin kuuluu yhteensä kuusi yhtiötä: emoyhtiö GRK Infra Oyj ja tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
Maayhtiö yhdistää monipuoliset palvelut ja osaamisen
”Yhä useammassa isommassa hankkeessamme tarvitaan jokaisen palvelumme osaamista. Pystymme tarjoamaan ne jatkossa yhden yhtiön kautta ja yhdistämään vielä nykyistä paremmin rata-, silta- ja väylähankkeita sekä ympäristöliiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa”, GRK Infra Oyj:n toimitusjohtaja Juha Toimela kertoo.
GRK on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana, ja liikevaihto on kasvanut vuodesta 2017 lähes 150 prosenttia yli 430 miljoonaan euroon. Kasvu on tapahtunut sekä orgaanisesti että liiketoimintakauppojen myötä, joten suunnitellun yhtiörakenteen muutoksen tarkoituksena on yhtenäistää toimintatapoja eri maiden ja eri liiketoimintojen välillä.
”Yhtiörakenteen yksinkertaistaminen selkeyttää johtamista ja yhtenäistää kulttuuria. Muutos lisää tehokkuutta, koska pystymme jatkossa hyödyntämään paremmin henkilöstön osaamista ja kalustoamme eri hankkeissa”, Toimela kertoo.
Yhtiörakenteen muutoksella voi olla vaikutuksia mm. asiakas- ja toimittajasopimuksiin (sopimusosapuolen nimen, y-tunnuksen tai laskutustietojen muuttuminen). GRK on yhteydessä asiakkaisiinsa ja yhteistyökumppaneihinsa hyvissä ajoin ennen kuin yhtiörakenteen muutos toteutetaan.
Osana uudistusta GRK:n johtoon on tehty nimityksiä
Yhtiörakenteen muutoksen jälkeen GRK:n maayhtiöiden toimitusjohtajina toimivat:
- GRK Infra Oyj ja GRK Suomi Oy, toimitusjohtaja Juha Toimela
- GRK Sverige AB, toimitusjohtaja Mika Mäenpää
- GRK Eesti AS, toimitusjohtaja Priit Paabo
Uudistuksessa GRK Suomi Oy:n liiketoiminta jaetaan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat:
- Ratasuunnittelu ja -rakentaminen sekä ratojen kunnossapito, liiketoimintajohtaja Mikko Nyhä
- Taito- ja väylärakentaminen ja päällystys, liiketoimintajohtaja Jaakko Mäkelä
- Ympäristöliiketoiminta, liiketoimintajohtaja, varatoimitusjohtaja Keijo Haavikko
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa19.2.2024 10:27:43 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa.
GRK on valittu toteuttamaan valtatie 9:n parantamista, urakan arvo on noin 32 miljoonaa euroa30.1.2024 09:17:30 EET | Tiedote
GRK aloittaa valtatie 9:n parannusurakan Siilinjärvellä, Lotteisen ja Jännevirran välillä. GRK toteuttaa valtatielle myös lentokoneiden varalaskupaikan. Kokonaisuudessaan urakka on valmis syksyllä 2026. Noin 32 miljoonan euron arvoisen urakan rakennuttajana on Väylävirasto.
GRK on valittu toteuttamaan kantaverkon kaapeliyhteyden rakennustöitä Helsinkiin, sopimuksen arvo 22 milj. euroa26.1.2024 15:01:31 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsinkiin uuden kantaverkon 400 kilovoltin kaapeliyhteyden rakennustöitä. Yhteydellä vastataan pääkaupunkiseudun kasvavaan sähkönkulutukseen ja edistetään vihreää siirtymää. GRK:n sopimuksen arvo on 22 miljoonaa euroa. Hankkeen on määrä valmistua vuonna 2026. Suomessa ei ole aiemmin tehty 400 kilovoltin maakaapeliyhteyttä tässä mittakaavassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme