GRK Infra Oyj

GRK on valittu toteuttamaan itärajalle esteaidan pilottikohdetta, työt valmistuvat kesäkuussa

Rajavartiolaitos on valinnut GRK:n rakentamaan noin kolmen kilometrin mittaisen esteaidan Pelkolaan Imatran rajanylityspaikalle. Kyseessä on pilottikohde.

Rajavartiolaitos on arvioinut esteaidan rakentamisen osalle itärajaa tarpeelliseksi Suomen turvallisuusympäristön muuttumisen takia. Aitaa ei rakenneta koko rajan pituudelta, vaan riskialttiimmille alueille, kuten rajanylityspaikoille ja niiden läheisille alueille.

Esteaitaa koskevasta pilottihankkeesta järjestettiin kilpailutus, jonka perusteella GRK Suomi Oy valittiin pilotin rakentajaksi. GRK rakentaa esteaitaa Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin.

Pelkolan lisäksi pilotin aikana rakennetaan noin 300 metrin mittainen esteaita Immolan varuskunnan alueelle osaksi Raja- ja merivartiokoulun koulutusympäristöä.

Rakentaminen alkaa maaliskuussa

Pilottiaidan on tarkoitus valmistua kesäkuun 2023 loppuun mennessä. GRK aloittaa maaliskuussa huoltoteiden ja kaapelireittien sekä aitaperustusten rakentamisen.

”Maaliskuussa työt käynnistyvät tien ja aidan perustusten rakentamisella. Seuraavaksi asennetaan aidat ja rakennetaan tekninen valvontajärjestelmä. Projektin aikana aidan viereen rakennetaan tie rajapartioiden liikkumista ja huoltotöitä varten. Tien viereen raivataan aukko teknisen valvonnan mahdollistamiseksi”, GRK:n taito- ja väylärakentamisen liiketoimintajohtaja Jaakko Mäkelä kertoo.

Mäkelän mukaan GRK:lla on aiempaa kokemusta esteaidan rakentamisesta. GRK urakoi raja-aitaa myös Viron kaakkoiskulmassa Võrumaalla, jossa aidan jatko-osa valmistuu vuonna 2025.

GRK Infra Oyj
Jaakonkatu 2

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme lähes 1 000 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Infra AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.

GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote

Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.