GRK on valittu toteuttamaan itärajalle esteaidan pilottikohdetta, työt valmistuvat kesäkuussa
Rajavartiolaitos on arvioinut esteaidan rakentamisen osalle itärajaa tarpeelliseksi Suomen turvallisuusympäristön muuttumisen takia. Aitaa ei rakenneta koko rajan pituudelta, vaan riskialttiimmille alueille, kuten rajanylityspaikoille ja niiden läheisille alueille.
Esteaitaa koskevasta pilottihankkeesta järjestettiin kilpailutus, jonka perusteella GRK Suomi Oy valittiin pilotin rakentajaksi. GRK rakentaa esteaitaa Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin.
Pelkolan lisäksi pilotin aikana rakennetaan noin 300 metrin mittainen esteaita Immolan varuskunnan alueelle osaksi Raja- ja merivartiokoulun koulutusympäristöä.
Rakentaminen alkaa maaliskuussa
Pilottiaidan on tarkoitus valmistua kesäkuun 2023 loppuun mennessä. GRK aloittaa maaliskuussa huoltoteiden ja kaapelireittien sekä aitaperustusten rakentamisen.
”Maaliskuussa työt käynnistyvät tien ja aidan perustusten rakentamisella. Seuraavaksi asennetaan aidat ja rakennetaan tekninen valvontajärjestelmä. Projektin aikana aidan viereen rakennetaan tie rajapartioiden liikkumista ja huoltotöitä varten. Tien viereen raivataan aukko teknisen valvonnan mahdollistamiseksi”, GRK:n taito- ja väylärakentamisen liiketoimintajohtaja Jaakko Mäkelä kertoo.
Mäkelän mukaan GRK:lla on aiempaa kokemusta esteaidan rakentamisesta. GRK urakoi raja-aitaa myös Viron kaakkoiskulmassa Võrumaalla, jossa aidan jatko-osa valmistuu vuonna 2025.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiJaakko MäkeläLiiketoimintajohtaja, taito- ja väylärakentaminen
Puh:+358 50 377 51 52jaakko.makela@grk.fiTietoja julkaisijasta
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme lähes 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Infra AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK sai Virossa merkittävän Rail Balticaan liittyvän projektin, arvo noin 30 miljoonaa euroa3.4.2023 12:16:21 EEST | Tiedote
Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä ja matkustajaterminaalia varten. Hankkeen arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat keväällä 2023 ja projekti kestää syksyyn 2026 saakka.
GRK:n tulostiedote tammi-joulukuu 2022: Liikevaihto kasvoi, tilauskanta säilyi hyvällä tasolla ja tuloksessa saavutettiin torjuntavoitto6.3.2023 15:15:00 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2022 lyhyesti: • Liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia 450,5 (430,6) miljoonaan euroon. • Oikaistu käyttökate oli 26,3 (34,0) miljoonaa euroa, eli 5,8 (7,9) prosenttia liikevaihdosta. • Käyttökate oli 24,4 (32,6) miljoonaa euroa, eli 5,4 (7,6) prosenttia liikevaihdosta. • Oikaistu liikevoitto oli 13,7 (22,6) miljoonaa euroa, eli 3,0 (5,3) prosenttia liikevaihdosta. • Liikevoitto oli 11,4 (20,7) miljoonaa euroa, eli 2,5 (4,8) prosenttia liikevaihdosta. • Omavaraisuusaste oli 41,9 (43,6) prosenttia. • Oman pääoman tuotto oli 9,0 (21,9) prosenttia. • Tilauskanta oli 381,0 (381,6) miljoonaa euroa. Keskeiset tapahtumat vuonna 2022: • GRK valittiin toteuttamaan useita merkittäviä hankkeita, kuten Lounais-Suomen radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakassa, Aurajoen ylittävän ratasillan uusimisen, Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuuden neljä eri urakkaa sekä Hailuodon kiinteän maantieyhteyden. • GRK uudisti organisaatiotaan ja toimintamalliaan. Tavoitteena oli aiempaa selkeäm
GRK on valittu toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä – hankkeen arvo lähes 80 miljoonaa euroa9.2.2023 09:30:42 EET | Tiedote
Eesti Raudtee (Estonian Railways) on valinnut GRK:n toteuttamaan Aegvidu–Tapa–Tartto-rataosuuden sähköistämistä. Hankkeen kokonaisarvo on noin 79 miljoonaa euroa. Kyseessä on ensimmäinen merkittävä askel Viron rautateiden sähköistämisessä.
GRK sai historiansa suurimman urakan Ruotsista, arvo yli 2 miljardia kruunua – toteuttaa vihreän teräksen tehtaan pohja- ja maarakennustyöt8.2.2023 09:00:00 EET | Tiedote
Infrarakennuskonserni GRK:n Ruotsin tytäryhtiö on saanut jättihankkeen Ruotsista. H2 Green Steel on valinnut GRK Infra AB:n toteuttamaan uuden vety- ja terästehtaansa pohja- ja maarakennustyöt. Sopimuksen arvo on yli 2 miljardia ruotsin kruunua, eli lähes 200 miljoonaa euroa. Hanke kestää vuoden 2025 alkupuolelle saakka.
Vaasa tavoittelee 50 kilometrin baanaverkostoa – GRK:n ja Sitowisen pyöräilyallianssi valittu vastaamaan hankkeen toteutuksesta3.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote
GRK:n ja Sitowisen yhteinen allianssiryhmittymä on valittu Vaasan pyöräilyn edistämishankkeen palveluntuottajaksi. Pyöräilyhanke kestää vuoteen 2029 saakka, ja sen aikana Vaasaan on tarkoitus toteuttaa 50 kilometrin kävelyn ja pyöräilyn laatukäytäväverkosto sekä muita pyöräteitä oheispalveluineen. Hankkeen kokonaiskustannus määräytyy vuosittaisten kehitysvaiheiden aikana, ja tavoiteltu suuruusluokka on noin 30–50 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme