GRK Infra Oyj

GRK on valittu toteuttamaan Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudelle useita eri urakoita, joiden yhteisarvo on noin 13 miljoonaa euroa

Jaa

GRK on valittu toteuttamaan Kouvola–Kotka–Hamina-rataosuudella neljä eri urakkaa, joiden avulla mahdollistetaan turvallinen liikennöinti ja rautatiekuljetusten kasvu. Töiden tilaaja on Väylävirasto ja sopimusten yhteisarvo on noin 13 miljoonaa euroa. GRK:n urakat ajoittuvat vuosille 2022–2023.

Kouvolan sekä Kotkan ja Haminan satamien välinen rataosuus on Suomen vilkkain tavaraliikenteen väylä. GRK toteuttaa raideosuuden sähkörata- ja vahvavirtatyöt, turvalaitetyöt, huoltotiet ja vastapenkereet sekä Inkeroisen alikulkusillan. Uudet sopimukset tuovat merkittävän lisän GRK:lla käynnissä oleviin raidehankkeisiin.

Urakat ovat osa Väyläviraston laajempaa korjaushanketta, jonka tavoitteena on parantaa tavaraliikenteen välityskykyä. Radan käyttöaste on nykyisellään korkea, eikä nykyinen infra mahdollista merkittävää junamäärän kasvua. Rataosilla liikkuu paljon muun muassa raskaita paperi- ja kartonkikuljetuksia.

GRK:n eri urakat vaativat erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä raiteiden kunnostus ja turvallisuuden parantaminen työllistää yhteensä noin 40 henkilöä, työvaiheesta riippuen. GRK työllistää myös kone- ja aliurakoitsijoita maarakennustöissä ja perustuksien asennuksessa.

”Raiteiden rakentaminen ja kunnossapito ovat yksi nopeimmin kasvavista GRK:n palveluista. Viime vuonna rataliiketoiminnan liikevaihto kasvoi yli 30 % vuodesta 2020. Keskitymme nykyisen rataverkon modernisointihankkeisiin ja päällysrakenneurakoihin sekä kunnossapitoon. Tavoitteenamme on lisätä ratapalveluiden liikevaihtoa edelleen lähivuosien aikana”, GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä sanoo.


Tarkemmat lisätiedot GRK:n urakoista:

  • Sähkörata- ja vahvavirtatyöt, sopimuksen arvo noin 7,7 miljoonaa euroa

    Urakassa tehdään suurimmat työt Inkeroisten, Juurikorven, Haminan sekä Kymin liikennepaikoilla. Urakka sisältää mm. sähköratarakentamista. Urakka toteutetaan pääosin vuonna 2022, vuodelle 2023 urakassa jää toteutettavaksi Juurikorven lopullisen tilanteen sähköratatyöt. Sopimus koskee GRK Rail Oy:tä.
  • Turvalaitetyöt, sopimuksen arvo noin 0,5 miljoonaa euroa

    Urakassa tehdään mm. päällysrakenne, sähkörata, silta- ja rumpu-urakoiden eri työvaiheiden vaatimat turvalaitetyöt. Urakka toteutetaan vuoden 2022 aikana. Sopimus koskee GRK Rail Oy:tä.


  • Inkeroisten alikulkusilta, sopimuksen arvo noin 4 miljoonaa euroa

    Inkeroisten liikennepaikan urakoissa uusitaan Inkeroisten alikulkusilta, lisäksi asema-alue muokataan vastaamaan nykyvaatimuksia muun muassa esteettömyyden osalta. Rakennustyöt on aloitettu maaliskuussa 2022. Sopimus koskee GRK Infra Oyj:tä.

  • Huoltotiet ja vastapenkereet, sopimuksen arvo noin 0,9 miljoonaa euroa
    Urakkaan kuuluvat muun muassa Osolankosken huoltotien louhinta ja rakentaminen, Rapakiventien, Takamaantien ja Hakatien sorastus. Sopimus koskee GRK Infra Oyj:tä.

Lisätiedot hankkeesta:

  • Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia.
  • Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin.
  • Rakentaminen käynnistyi 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.
  • Hankekokonaisuus koostuu useista rinnakkaisista osista: peruskorjaushanke (päällysrakenne, sillat) akselipainon nosto 25 tonniin (pehmeikkö-, silta ja rumpukorjauksia), turvalaitteiden uusiminen, Kehittämistoimenpiteet

Lisätietoja:

GRK Rail Oy, toimitusjohtaja, Mikko Nyhä, 040 863 0450, mikko.nyha@grk.fi
GRK Rail Oy, aluepäällikkö Tero Palosaari, 040 658 077, tero.palosaari@grk.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Haminan ratapiha
Haminan ratapiha
Lataa
Kouvolan ratapiha
Kouvolan ratapiha
Lataa

Tietoja julkaisijasta

GRK Infra Oyj
GRK Infra Oyj
Jaakonkatu 2
01620 Vantaa

https://www.grk.fi

GRK

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.

GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj

Kesällä GRK:lla työskentelee ennätysmäärä harjoittelijoita23.5.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Vihertävät puut ja kasvava siitepölyn määrä kertovat, että kesä tulee tänäkin vuonna. Vaikka aamut ovat vielä monin paikoin viileät eri puolilla Suomea, on suuri osa kesäkauden 2022 harjoittelijoista jo päässyt tositoimiin työmaillamme. Tänä kesänä GRK:lla on mahdollisuus tarjota työharjoittelupaikka ennätykselliselle määrälle uusia osaajia. GRK:n eri toiminnoissa työskentelee kesän aikana lähes 90 harjoittelijaa.

GRK on valittu perusparantamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta – urakan arvo noin 16 miljoonaa euroa9.5.2022 09:48:31 EEST | Tiedote

GRK on valittu pääurakoitsijaksi peruskorjaamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta. Työn tilaaja on Väylävirasto ja sopimuksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa. Urakka alkaa toukokuussa 2022 ja työ valmistuu loka–marraskuussa 2023. Urakka on osa laajempaa hanketta, jonka tavoitteena on aiempaa nopeampi ja turvallisempi rata Luumäen ja Imatran välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme