GRK Infra Oyj

GRK rakentaa Kupittaa–Turku-ratahankkeen ratasillan

Jaa
GRK on valittu toteuttamaan Aurajoen ylittävän ratasillan uusiminen. Urakka on osa Väyläviraston laajempaa Kupittaa–Turku-ratahanketta, jossa muun muassa rakennetaan kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieaseman välille. GRK:n sopimuksen arvo on lähes 26 miljoonaa euroa.

Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi Kupittaa–Turku-ratahankkeessa kehitetään Turun päärautatieaseman laiturialuetta sekä parannetaan Heikkilän ratapihaa. GRK on valittu toteuttamaan yksi hankkeen suurimmista rakennuskohteista – nykyisen Aurajoen ratasillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Ratasillan lisäksi urakkaan sisältyy Helsinginkadun ylittävän Nummen alikulkusillan rakennustyöt. Urakka toteutetaan kehitysvaiheen sisältävällä suunnittele-toteuta-mallilla (STk).

“Vesistön ylittävien ratasiltojen rakentaminen vaatii urakoitsijalta erityistason osaamista. Olen erittäin tyytyväinen kumppanivalintaan”, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä sanoo.

“Olemme GRK:ssa erittäin iloisia päästessämme toteuttamaan monipuolista osaamista vaativaa ja keskeisellä paikalla olevaa urakkaa. Perustuen useissa Väyläviraston ratasiltaprojekteissa hankittuun kokemukseen lähdemme luottavaisin mielin käynnistämään projektin kehitysvaihetta”, Juha Toimela, GRK Infran toimitusjohtaja, toteaa.

Aurajoen yli rakennetaan väliaikainen silta työmaan ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön

Ennen ratasillan purkutöiden aloittamista helmikuussa 2023 rakennetaan nykyisen sillan viereen työsilta, jonka kautta vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan. Työsillan rakentaminen alkaa lokakuussa 2022. Työsillalle tulee myös oma kapea kaista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käyttöön. 

“Yhteys Aurajoen yli säilyy koko rakentamisen ajan, tosin on mahdollista, että lyhytaikaisiin kiertoreitteihin joudutaan myös turvautumaan. Koska jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitti kulkee aivan työmaan vierestä, toivomme reittiä käyttäviltä erityistä valppautta ja työmaaliikenteen seuraamista” muistuttaa työmaapäällikkö Ville Lonka GRK Infrasta.

Aurajoen teräksestä tehty ratasilta puretaan osissa, jotka leikataan irti ja nostetaan pois. “Tiedossa ei siis ole näyttäviä räjäytyksiä”, työmaapäällikkö Ville Lonka hymyilee.

GRK myös kunnossapitää rataa ja turvalaitteita lounaisrannikolla

Aurajoen siltaurakan lisäksi GRK:lla on käynnissä lounaisrannikolla radan ja turvalaitteiden kunnossapidon allianssiurakka yhteistyössä kumppaninsa Maarakennus M. Mäkinen Oy:n kanssa. Huhtikuussa 2022 alkanut viisi vuotta kestävä kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku–Kirkkonummi) lisäksi myös Turku–Toijala, Turku–Uusikaupunki ja Hyvinkää–Hanko radat.

Lisätietoja

GRK Infra Oyj, toimitusjohtaja Juha Toimela, 040 594 5473, etunimi.sukunimi@grk.fi
GRK Infra Oyj, työmaapäällikkö Ville Lonka, 040 829 0089, etunimi.sukunimi@grk.fi
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, 029 534 3822, etunimi.sukunimi@vayla.fi

Seuraa Kupittaa–Turku-ratahanketta

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
https://www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

GRK Infran rakennuspäällikkö Sami Immonen (vas.), GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja Väyläviraston osastonjohtaja Jussi Lindberg Aurajoen ratasillalla. Kuva: Jaana Kotamäki
GRK Infran rakennuspäällikkö Sami Immonen (vas.), GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja Väyläviraston osastonjohtaja Jussi Lindberg Aurajoen ratasillalla. Kuva: Jaana Kotamäki
Lataa

Tietoja julkaisijasta

GRK Infra Oyj
GRK Infra Oyj
Jaakonkatu 2
01620 Vantaa

https://www.grk.fi

GRK

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.

GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj

GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote

Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye