GRK sai Virossa merkittävän Rail Balticaan liittyvän projektin, arvo noin 30 miljoonaa euroa
Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n rakentamaan Tallinnassa sijaitsevaa uutta Ülemisten asema-aluetta sekä sen lähiympäristöä. Rakennustyöt tehdään tulevaa Rail Baltican rautatietä ja matkustajaterminaalia varten. Hankkeen arvo on noin 27 miljoonaa euroa. Rakennustyöt alkavat keväällä 2023 ja projekti kestää syksyyn 2026 saakka.
Rail Baltic Estonia OÜ allekirjoitti hankesopimuksen GRK:n kanssa 29.3.2023. Hankkeessa tavoitteena on rakentaa uudelleen nykyisen Ülemisten asema-alueen rautatieinfrastruktuuri.
GRK purkaa projektin aikana nykyistä rautatietä noin 16 kilometrin matkalta. Uutta rautatietä projektissa rakennetaan yli 8 kilometriä. Hanke sisältää myös ratajärjestelmien, kuten ajojohtimien ja opasteiden, sekä vesi- ja viemäriverkostojen rakentamista. Urakkaan kuuluu lisäksi Kantsin jalankulkusiltaan liittyvät työt.
GRK toimii Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta rataliiketoiminta on nyt kasvun ydin. GRK on osallistunut Rail Baltica -hankkeeseen jo viime vuonna, kun rakensimme betonisen Urge-sillan Raplamaalle. Parhaillaan rakennamme myös Kehtna-Põlma-risteyssiltaa.
“Ülemisten terminaalin rautatiehanke on erittäin tärkeä sekä Viron liikenneverkon että Rail Baltican kannalta, joten voimme olla ylpeitä siitä, että GRK asentaa ensimmäiset kiskot Rail Baltican reitille. Odotamme sujuvaa ja laadukkaaseen lopputulokseen tähtäävää yhteistyötä kaikkien hankkeessa mukana olevien osapuolten, kuten Eesti Raudtee AS:n, Tallinnan kaupungin ja muiden kumppaneiden kanssa", Viron maayhtiön GRK Eesti AS:n toimitusjohtaja Priit Paabo kertoo.
Virosta Puolaan nopeasti raiteita pitkin
Rail Baltica on liikennehanke, jossa EU:n tuella rakennetaan uusi noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan. Nykyisen suunnitelman mukaan Rail Baltica -rautatie toteutetaan koko pituudeltaan yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaan, joka on 1435 mm.
GRK:n sopimuskumppani on Rail Baltica -hankkeen maakohtainen projektiyhtiö.
RB Rail -yhtiön tehtävänä on hankkeen kehitystyö, koordinointi ja markkinointi. Maakohtaiset projektiyhtiöt, Rail Baltic Estonia Virossa, Rail Baltica Statyba Liettuassa ja Eiropas Dzelzcela Linijas Latviassa, omistavat kukin kolmanneksen RB Railista.
"Rail Baltican rakentaminen on tämän vuosisadan suurin infrahanke, jonka rakentamiseen tarvitaan osaavia tekijöitä. GRK:n pitkäaikainen kokemus ja tähänastisten töiden laatu antavat varmuuden siitä, että suurin osa töistä on jo toteutettu seuraavan vuoden aikana ja että ne valmistuvat kokonaan vuoteen 2026 mennessä", sanoo Anvar Salomets, Rail Baltic Estonia OÜ:n hallituksen puheenjohtaja.
GRK vastaa Virossa myös toisesta merkittävästä ratahankkeesta
Virossa investoidaan voimakkaasti rataliikenteeseen. Täysin uuden Rail Baltica -ratayhteyden rakentamisen lisäksi nykyistä rataverkkoa modernisoidaan. Viron tavoitteena on sähköistää suurin osan maan nykyisestä rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Eesti Raudtee valitsi helmikuussa 2022 tarjouskilpailun perusteella GRK:n toteuttamaan hanketta, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Kuvalähde: Rail Baltic
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiPriit PaaboGRK Eesti AS
Puh:+372 503 2728priit.paabo@grk.eeLinkit
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa sekä GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää tieliikennehanketta Virossa, arvo noin 14 miljoonaa euroa23.4.2024 12:25:35 EEST | Tiedote
Viron liikennevirasto Transpordiamet on valinnut GRK:n toteuttamaan Tallinnan kehätiellä sijaitsevaa tieliikennehanketta. Projektin aikana GRK purkaa ja uudelleenrakentaa maantiesillan sekä rakentaa kehätielle uudet liittymät. Projekti alkaa kesällä 2024, ja rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2025. Urakan arvo on 13,8 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme