Grocerant-ilmiö kasvaa inflaatiosta huolimatta – Suomalainen menestysresepti -voittaja sinkosi valmisruokatilaston kärkeen

Vaikka hinta on tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia, ovat muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä helppous ja hyvinvointi. Helppous näkyy paitsi valmisruokien, myös erilaisten aterianosien kuten kastikkeiden, pakasteiden ja take away -tuotteiden suosiossa.
Laadukkaan valmisruoan kysyntä kasvaa ja valikoimiin tulee koko ajan uusia tuotteita, jotka hätyyttelevät suosituimpien tuotteiden paikkoja kuluttajien ostoskoreissa. Esimerkiksi Suomalainen menestysresepti -kilpailun helmikuun alussa voittaneen Mattila Brosin kaikki kolme Smokehouse-valmisateriaa sinkosivat ensimmäisen myyntiviikon aikana TOP 5 myydyimpien valmisruokatuotteiden listalle.
– Ensimmäisen myyntikuukauden aikana Smokehouse-tuotteita on myyty yli 300 000 kappaletta. Uutuustuotteella nouseminen myydympien tuotteiden joukkoon on hyvin poikkeuksellista, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta painottaa.
Laadukas valmisruoka korvaa ravintolakokemusta
Laadukkaiden valmisruokien suosio lähti kiitoon pandemian myötä – niillä korvattiin työpaikkaruokailuja ja ravintolakäyntejä.
– Valikoimiin tuli kovaa vauhtia uusia laadukkaita valmisruokatuotteita, mikä edelleen kiihdytti suosion kasvua. Tarjonta onkin monipuolistunut merkittävästi erityisesti erityisruokavalioihin ja eri maanosien makumaailmoihin. Ihmisten asenteet valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet ja koronan jälkeen laadukas valmisruoka on jäänyt yhä useamman arkeen, Kovalainen kertoo.
Korkealaatuiset valmisruoat erottuvat perinteisemmistä vierustovereista muun muassa laadukkailla raaka-aineilla, tuoreustasolla sekä erilaisilla makuprofiileilla.
– Inflaation myötä laadukkaista valmisruoista on selvästi tullut suosittu vaihtoehto ravintoloiden annoksille, Kovalainen kuvaa.
Rosson pasta on uusi musta?
Grocerant-ilmiö hälventää kaupan ja ravintolan rajaa. Kauppojen sisälle on tullut ravintoloita ja kaupasta voi ostaa myös kotiin kaupassa tehtyä, ravintolatasoista ruokaa. Ravintoloista tutut brändit näkyvät nyt erityisesti kuluttajia kiinnostavissa valmiissa pasta-annoksissa.
– Pasta-annosten myyntimäärät ovat kasvaneet reilut 30 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana. Myydyimpiä pasta-annoksia ovat perinteiset tuotteet kuten spaghetti bolognese, lasagne ja carbonara-tyyliset pekonipasta-annokset. Muutaman viime vuoden aikana markkinoille on tullut myös kanasta valmistettuja pastoja. Myös erilaisten kalapastojen kysyntä on ollut tasaisessa kasvussa, Mikko Kovalainen kertoo.
Kysynnän kasvua vastaamaan valikoimiin on tullut muun muassa uudet Rosso-ravintoloiden makumaailmasta kehitetyt pasta-ateriat ja sekä risotto. Tuotteet ovat jatkumoa keväällä 2022 lanseeratuille Rosso-tuorepizzoille.
– Ravintoloista tuttujen brändien uutuustuotteet kiinnostavat kuluttajia. Esimerkiksi Rosson keittiömestareiden suunnittelemilla pastoilla ja risotolla saa loihdittua ravintolatunnelmaa kotiin, Kovalainen vinkkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi, p. 010 76 86261
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset paljastavat kaksi pahinta tyylivirhettä rannalla – Prisman asiantuntija kertoo, millaista on nyt suosittu rantapukeutuminen7.6.2023 08:45:00 EEST | Tiedote
Prisman teettämä laaja kysely suomalaisten rantamuodista paljastaa, että tänä kesänä naisilla uimapuku on hiukan bikinejä suositumpi valinta ja miehillä uima-asuissa on tasan yksi ylivoimainen suosikki. Suomalaiset myös kertoivat, kuinka usein hankkivat uuden uima-asun ja mikä kanssaolijoissa rannalla hiertää eniten. Kyselytutkimukseen vastasi 2790 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan.
ABC-asemien uudet tarjottimet valmistetaan metsäteollisuuden tähteistä – vanhat tarjottimet saavat uuden elämän betoniporsaina ja teiden reunakivinä30.5.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
ABC-asemille saapuu kesästä alkaen tuhansittain uusia tarjottimia, jotka ovat yhdistelmä kestävää kiertotaloutta, kotimaista muotoilua ja käytännöllisyyttä. Täysin palvelleet vanhat tarjottimet kierrätetään osaksi liikenneturvallisuutta parantavia betonielementtejä.
Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneen upea huoneuudistus valmistuu kesäsesonkiin 202329.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Savonlinnan hotelli Seurahuoneen huoneuudistus valmistuu 1.6.2023, sopivasti kaupungin vilkkaaksi odotettuun kesäsesonkiin. Uudistuksessa hotellin 55 huonetta saavat kauniin, maanläheisen ilmeen. Tyylikkään huonevalikoiman, monipuolisten ravintola- ja tapahtumatilojen sekä upean saunaosaston kokonaisuus tekevät hotelli Seurahuoneesta houkuttelevan elämyskokonaisuuden Saimaan rannalla.
Elinkustannusten kallistuminen toi esiin yllättävän vaateilmiön Prismassa – vaatelaastareita ja paikkaustarvikkeita ostetaan nyt ennennäkemättömällä tahdilla24.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote
Maailmantilanteen aiheuttama elinkustannusten nousu on saanut suomalaiset paikkamaan vaatteitaan aiempaa suuremmalla innolla. Prisman myyntidatasta selviää, että ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä selvään kasvuun samoihin aikoihin sähkön hinnan nousun kanssa. Kasvu on vain kiihtynyt tänä keväänä ja etenkin vaatelaastarit tekevät nyt kauppaansa ennenäkemättömällä tahdilla.
Suomalaiset paljastavat mikä juhlapukeutumisessa on vaikeinta – pukukoodien rooli korostuu erityisesti11.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat juhlapukeutumisessaan erityisesti monikäyttöisyyttä ja istuvuutta. Kuitenkin samalla yli puolet kokee haastavimmaksi tekijäksi omalle vartalolleen istuvien juhlavaatteiden löytämisen. Kyselytutkimus paljasti myös suomalaisten kaipaavan vapaan hulluttelun sijaan rajoja ja raameja juhlapukeutumiseensa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme