Grocerant-ilmiö kasvaa inflaatiosta huolimatta – Suomalainen menestysresepti -voittaja sinkosi valmisruokatilaston kärkeen

Vaikka hinta on tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia, ovat muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä helppous ja hyvinvointi. Helppous näkyy paitsi valmisruokien, myös erilaisten aterianosien kuten kastikkeiden, pakasteiden ja take away -tuotteiden suosiossa.
Laadukkaan valmisruoan kysyntä kasvaa ja valikoimiin tulee koko ajan uusia tuotteita, jotka hätyyttelevät suosituimpien tuotteiden paikkoja kuluttajien ostoskoreissa. Esimerkiksi Suomalainen menestysresepti -kilpailun helmikuun alussa voittaneen Mattila Brosin kaikki kolme Smokehouse-valmisateriaa sinkosivat ensimmäisen myyntiviikon aikana TOP 5 myydyimpien valmisruokatuotteiden listalle.
– Ensimmäisen myyntikuukauden aikana Smokehouse-tuotteita on myyty yli 300 000 kappaletta. Uutuustuotteella nouseminen myydympien tuotteiden joukkoon on hyvin poikkeuksellista, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta painottaa.
Laadukas valmisruoka korvaa ravintolakokemusta
Laadukkaiden valmisruokien suosio lähti kiitoon pandemian myötä – niillä korvattiin työpaikkaruokailuja ja ravintolakäyntejä.
– Valikoimiin tuli kovaa vauhtia uusia laadukkaita valmisruokatuotteita, mikä edelleen kiihdytti suosion kasvua. Tarjonta onkin monipuolistunut merkittävästi erityisesti erityisruokavalioihin ja eri maanosien makumaailmoihin. Ihmisten asenteet valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet ja koronan jälkeen laadukas valmisruoka on jäänyt yhä useamman arkeen, Kovalainen kertoo.
Korkealaatuiset valmisruoat erottuvat perinteisemmistä vierustovereista muun muassa laadukkailla raaka-aineilla, tuoreustasolla sekä erilaisilla makuprofiileilla.
– Inflaation myötä laadukkaista valmisruoista on selvästi tullut suosittu vaihtoehto ravintoloiden annoksille, Kovalainen kuvaa.
Rosson pasta on uusi musta?
Grocerant-ilmiö hälventää kaupan ja ravintolan rajaa. Kauppojen sisälle on tullut ravintoloita ja kaupasta voi ostaa myös kotiin kaupassa tehtyä, ravintolatasoista ruokaa. Ravintoloista tutut brändit näkyvät nyt erityisesti kuluttajia kiinnostavissa valmiissa pasta-annoksissa.
– Pasta-annosten myyntimäärät ovat kasvaneet reilut 30 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana. Myydyimpiä pasta-annoksia ovat perinteiset tuotteet kuten spaghetti bolognese, lasagne ja carbonara-tyyliset pekonipasta-annokset. Muutaman viime vuoden aikana markkinoille on tullut myös kanasta valmistettuja pastoja. Myös erilaisten kalapastojen kysyntä on ollut tasaisessa kasvussa, Mikko Kovalainen kertoo.
Kysynnän kasvua vastaamaan valikoimiin on tullut muun muassa uudet Rosso-ravintoloiden makumaailmasta kehitetyt pasta-ateriat ja sekä risotto. Tuotteet ovat jatkumoa keväällä 2022 lanseeratuille Rosso-tuorepizzoille.
– Ravintoloista tuttujen brändien uutuustuotteet kiinnostavat kuluttajia. Esimerkiksi Rosson keittiömestareiden suunnittelemilla pastoilla ja risotolla saa loihdittua ravintolatunnelmaa kotiin, Kovalainen vinkkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi, p. 010 76 86261
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme