Gummeruksen historian suurin äänikirjatuotanto alkaa – Kalle Päätalon Iijoki-sarjaa on tulossa lähivuosina kuunneltavaksi 600 tuntia

Taivalkoskella syntyneen Kalle Päätalon (1919–2000) omaelämäkerrallisen Iijoki-suursarjan 26 romaania julkaistaan lähivuosina äänikirjoina. Sarjan ensimmäinen osa Huonemiehen poika on juuri ilmestynyt. Äänikirjat lukee näyttelijä Toni Kamula.

Iijoki-sarja on Gummeruksen historian laajin äänikirjatuotanto. Kokonaisuudessaan arviolta 600 tuntia kestävää äänikirjasarjaa tullaan julkaisemaan kuusi osaa vuodessa. Gummeruksen digitaalisen kustantamisen päällikkö Annikka Heinonen kuvailee tuotantoa valtavaksi hankkeeksi niin kustantamolle kuin lukijallekin, joka viettää studiossa satoja tunteja. ”Mietimme pitkään sopivaa ääntä Iijoki-sarjalle, ja olen todella iloinen, että saimme lukijaksi loistavan Toni Kamulan”, hän toteaa.

"Iijoki-sarja on tarkka, rehellinen ja vereslihalla kerrottu kasvutarina. Päätalon kieli on rikasta ja juurevaa. Samalla teokset tarjoavat ainutlaatuisen kurkistusaukon Suomen lähihistoriaan", Toni Kamula kuvailee.

Iijoki-sarjassa ilmestyy vuonna 2022 seuraavat äänikirjat:
Huonemiehen poika (20.6.2022)
Tammettu virta (11.7.2022)
Kunnan jauhot (10.10.2022)
Täysi tuntiraha (5.12.2022)

Lisätietoja:
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta15.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.

Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta -kirjan esittelytilaisuus perjantaina 10.6. klo 14–161.6.2022 07:45:00 EEST | Kutsu

Miksi Viro on niin kiinnostava luontomatkailumaa? Mitkä ovat Viron tärkeimmät luontonähtävyydet, jotka suomalaisen kannattaa ehdottomasti kokea? Mihin suomalaisen kannattaa lähteä kesällä Virossa? Pärnussa asuvan suomalaistoimittajan Mikko Virran Luontoretkelle Viroon – 30 kiehtovaa kohdetta (Gummerus) on tunnelmallinen opaskirja Viron upeisiin luontokohteisiin. Ensimmäinen suomalaisen kirjoittama, koko Viroa käsittelevä luonto-opas on kauniisti kuvitettu ja sopii sekä rinkan taskuun että nojatuolimatkailuun. Tervetuloa kirjan esittelytilaisuuteen Viron suurlähetystöön!