Gummeruksen loppuvuoden kirjat julki – Uutuusromaanit tulossa Sisko Savonlahdelta, Matti Röngältä ja Antti Röngältä

Gummeruksen kesän ja syksyn 2021 kirjaluettelo on julkaistu! Loppuvuoden kirjasato tarjoaa kasvutarinoita, romantiikkaa, rikoksia, nostalgiaa sekä teräviä havaintoja yhteiskunnasta ja ajastamme. Yksi syksyn odotetuimpia kirjoja on menestysesikoisestaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu tunnetun Sisko Savonlahden uutuus.

Sisko Savonlahden toinen romaani Kai minä halusin tätä pureutuu ulkonäköön ja kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä. Koulukiusaamista käsitelleellä Jalat ilmassa -teoksella debytoinut Antti Rönkä kirjoittaa aikuiseksi kasvamisen vaikeudesta ja seksuaalisesta häpeästä omakohtaisessa romaanissaan Nocturno 21:07.

Matti Röngän Surutalo on nostalginen tarina isästä, pojista ja rintamamiestalosta. Eppu Nuotion romaanissa Niin kuin vierasta maata epätodennäköinen rakkaustarina saa alkunsa poliisiaseman kuulusteluhuoneessa. Rakkausromaaneja on tulossa myös Niina Merolta, Jojo Moyesilta ja Jenny Colganilta.

Hollantilaisen Ilja Leonard Pfeijfferin mestarillinen Grand Hotel Europa kuvaa massaturismin rappeuttamaa Eurooppaa ja pohtii eurooppalaista identiteettiä. Romaani on ollut bestsellerlistoilla sekä Hollannissa että Saksassa ja sen käännösoikeudet on myyty 20 maahan.

Trillereitä ja true crimea

Kesän hyytävintä kyytiä tarjoaa Clare Mackintoshin lentokonetrilleri Panttivanki, joka ilmestyy suomeksi sen kansainvälisenä julkaisupäivänä 22.6. Entisen ammattisotilaan Seppo Mustaluodon toimintatrilleri Reikäpää vie Ukrainan sotaan ja avaa Venäjän mafian kehitystä 1990-luvulta tähän päivään. Sukupolvensa parhaan sotakirjailijan Esa Sirénin romaanissa Kairan soturit taistellaan Sallan rintamalla Lapissa.

Jännitystä lupaavat myös rikosaiheiset tietokirjat: Johanna Bäckström Lernebyn Perhe – Mafiosoja vai ruotsalaislähiön ongelmanratkaisijoita ja Magnus Braatenin ja Kenneth Fossheimin Lunnaat – Rikostapaus, joka järkytti Norjaa.

Uudet tietokirjat Laura Frimanilta ja Anna Kortelaiselta

Toimittaja Laura Friman kertoo hulvattomasti vuoden mittaisesta vaatteidenostolakostaan ja historioitsija Anna Kortelainen pohtii, mitä jos jatkosota ei olisikaan syttynyt, vaan Viipurin takaisin valtaamisen sijasta olisi perustettu Uusi Viipuri. Millainen kaupunki siitä olisi tullut? Ja mikä oli nuoren Urho Kekkosen rooli tässä kaikessa?

Uusia tietokirjoja on tulossa myös suosikkitoimittajilta Julia Thurénilta ja Jake Nymanilta.

Tutustu kaikkiin Gummeruksen kesän ja syksyn 2021 kirjoihin: https://issuu.com/gummerus/docs/gummerus_luettelo_kes__syksy2021_issuu

Lisätietoja sekä haastattelu- ja vedospyynnöt:

Kaunokirjat:
Eeva Herrainsilta, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Tietokirjat:
Pauliina Pietilä, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.