Gummerus kasvaa – Vahvistuksia digitaalisen kustantamisen osastolle sekä tietokirjatoimitukseen

Gummeruksen digitaalisen kustantamisen tiimi on kasvanut kahdella uudella työntekijällä. FM Lilli Lehtonen on aloittanut tuottajana ja FM Essi Syrén sopimusneuvottelijana. Gummeruksen tietokirjallisuuden kustannustoimittajaksi on nimitetty FM Roosa Pohjalainen.

Lilli Lehtonen, Roosa Pohjalainen ja Essi Syrén

”Digitaalisen kustantamisen kehitys on ollut viime vuosina todella nopeaa ja tehnyt mahdolliseksi sen, että voimme tuoda Gummeruksen arkistojen aarteet uusilla tavoilla lukijoiden ulottuville. Olen valtavan iloinen, että saimme tähän työhön kaksi uutta huippuosaajaa. Lilli on taitava ja näkemyksellinen tuottaja, jolla on pitkä kokemus median digitalisaatiosta, ja aiemmin näytelmäoikeuksien parissa työskennellyt Essi tuo taloon rautaista kulttuurialan sopimusosaamista. On ilo saada Gummerukselle näin vahva yhdistelmä uusia ajatuksia ja vankkaa ammattitaitoa”, digitaalisen kustantamisen päällikkö Annikka Heinonen kertoo.

Roosa Pohjalainen siirtyy Gummerukselle Otavalta, missä hän on työskennellyt oppimateriaalien parissa. Sitä ennen hän on toimittanut niin kauno- kuin tietokirjojakin.

”Editorin työssä täytyy olla monitaituri, ja siksi on onnemme, että toimituksemme vahvistuu, Roosan kaltaisella kirja-alan ammattilaisella. Toimittajana Roosa on tarkkakatseinen ja näkemyksellinen, utelias ja avaramielinen. Siis erinomaista tukea Gummeruksen tietokirjailijoille”, tietokirjallisuuden kustantaja Johanna Laitinen toteaa.

Lisätietoja:
Annikka Heinonen, digitaalisen kustantamisen päällikkö,
annikka.heinonen@gummerus.fi, p. 050 381 6261
Johanna Laitinen, tietokirjallisuuden kustantaja,
johanna.laitinen@gummerus.fi, p. 040 565 7913

Lilli Lehtonen, Roosa Pohjalainen ja Essi Syrén

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän.

Täydellinen rantaromaani – Menestyskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa on kuuma ja nostalginen kertomus kasaribileistä22.6.2022 08:14:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Taylor Jenkins Reidin Juhlat Malibussa (Gummerus) on yhden yön bileromaani Malibun paratiisirannan eeppisistä kesäkauden päättäjäisistä ja kuuluisien sisarusten vaietusta menneisyydestä. Kirjan TV-sarjaoikeudet on myyty, ja se on kirjailijan kahden muun viimeisimmän romaanin tavoin noussut myyntihitiksi ja valittu lukuisille vuoden parhaiden kirjojen listoille.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Jenni Räinä kirjoitti polttavan ajankohtaisen romaanin soista ja ihmisistä ekokriisin keskellä20.6.2022 11:38:37 EEST | Tiedote

Suo muistaa (Gummerus) on toimittaja-kirjailija Jenni Räinän ensimmäinen kaunokirjallinen teos. Se kuvaa pohjoisen soita ennallistavan ekoyhteisön elämää – idealismia, yhteisöllisyyttä ja ristiriitoja. Romaani kertoo luonnon, maiseman ja muistojen katoamisesta sekä nykyihmisen yrityksestä hallita ekokriisiä ja löytää yhteys luontoon. Kirja ilmestyy 4.8.2022.

Koskettava kasvutarina, kiellettyä rakkautta ja maailmanhistorian suuria mullistuksia – Sari Aron romaani kertoo Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneesta naisesta15.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Nukkuvan jättiläisen laakso (Gummerus) on Ylen tv-uutisissa työskentelevän Sari Aron tositapahtumista alkusysäyksen saanut esikoisromaani. Se kertoo lapsena Brasilian suomalaissiirtokuntaan muuttaneen Alinan elämänvaiheista 1930–1940-luvuilla. Romaani kuljettaa lukijan tiukkoja sääntöjä noudattavaan siirtokuntaan sademetsän siimeksessä ja elämää sykkivään Rio de Janeiroon toisen maailmansodan kynnyksellä.