Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Gymnasisterna medverkar aktivt i läroplansarbetet inom Helsingfors stad

Dela
Arbetet med att förnya läroplanen (GLP) för Helsingfors stads gymnasier har satt igång. Bakgrunden till arbetet är den nya gymnasielagen, som trädde i kraft i augusti. Ett centralt mål är att öka gymnasisternas välmående, vilket man strävar efter att uppnå bl.a. genom att stärka de ungas delaktighet. Läroplanen skrivs i allt högre utsträckning utifrån de ungas utgångspunkter och studerande deltar för första gången i läroplansarbetet.

I Helsingfors vill man utveckla verksamhetskulturen i en allt mer gemenskapsorienterad riktning för att de studerande ska uppleva att de hör till skolgemenskapen och för att de ska få stöd av den närmaste omgivningen. I framtiden kommer de unga att ha möjlighet att påverka sina egna studier, anordnandet av studier och bedömningen av lärandet.

”Genom delaktighet och s.k. aktivt aktörskap i skolgemenskapen stärks de ungas välmående”, betonar Mervi Willman, chef för den finska gymnasieutbildningen.

”I Helsingfors anser vi också att den sociala gemenskapen är en stor resurs med tanke på lärandet. Vi främjar uppbyggandet av en gemenskap de studerande emellan”, konstaterar Riina Ståhlberg, som är pedagogiskt sakkunnig.

I läroplansarbetet deltar rektorer, lärare och studerande från Helsingfors. Studerande medverkar för första gången som fullvärdiga medlemmar i arbetsgrupperna. Också vårdnadshavares synpunkter tas i beaktande.

”Delaktighet utgör en del av såväl arbetsprocessen som slutresultatet”, berättar Moa Thors, chef för den svenska fria bildningen och gymnasieutbildningen. 

Läroplansarbetet sker dessutom i form av samarbete mellan de svensk- och finskspråkiga gymnasierna. Studier som bygger på den nya läroplanen startar i augusti 2021.

De studerande får alltmer handledning

Den nya läroplanen stärker handledningen i gymnasierna. De studerande får i fortsättningen inte endast handledning under sina gymnasiestudier utan också efter att de avslutat sina studier. De studerandes individuella lärstigar stöds för att alla ska kunna identifiera sina styrkor och hitta sina intressen. Samtidigt hjälper man de studerande att uppleva att studierna i gymnasiet är meningsfulla och att inse att de inverkar på den egna framtiden. Satsningen på handledningen leder till att färre avbryter sina studier och till att fler söker till vidareutbildning.

Staden har redan ökat antalet studiehandledare, vilket syns i att det i högre grad än tidigare är möjligt att få handledningstjänster utifrån individuella behov. En studiehandledare har färre studerande än tidigare att handleda.

I Helsingfors vill man nu också skapa modeller för kamrathandledning, där de studerande ger varandra stöd i studierna och i planeringen av framtiden.

En inblick i fortbildning och i arbetslivet

I enlighet med de nationella grunderna för läroplanen får de studerande i fortsättningen möjlighet att bekanta sig med arbetsplatser och fortbildning tack vare arbetslivs- och högskolesamarbetet. Staden lotsar som bäst partnerskapsprojektet Tunne työ, i vilket de studerandes lärande utvecklas så att det är allt mer arbetslivsorienterat. Målet är att stärka de ungas karriärplaner.

Staden utarbetar också för gymnasierna en högskolesamarbetsmodell, där de studerande kan bekanta sig med möjligheter till fortbildning och högskolors kursutbud, besöka olika högskolecampus och redan under gymnasietiden studera olika ämnen på högskolorna. På så sätt strävar staden till att underlätta de studerandes övergång till studier på högskolor och hjälpa dem att hitta en för dem rätt riktning för sina studier.

Närmare upplysningar

Moa Thors, chef för den svenska fria utbildningen och gymnasieutbildningen, tfn 09 310 70077, moa.thors@hel.fi
Mervi Willman, chef för den finska gymnasieutbildningen, tfn 09 310 86342, mervi.willman@hel.fi

Kontakter

Länkar

Om

Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Työpajankatu 8
00580 Helsinki

09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi

Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Sektorn består av fyra servicehelheter: småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasie- och yreksutbildning och fritt bildningsarbete samt svenska tjänster. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.

Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 26.3.202422.3.2024 09:44:33 EET | Tiedote

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 26. maaliskuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa yhteenveto vuoden 2023 talousarvion toteutumisesta ja tilinpäätöksestä sekä toimialan vuoden 2023 toimintakertomus. Lisäksi esityslistalla on varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen indeksitarkistus 1.8.2024 alkaen. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja koskevat säännökset on määritelty varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetussa laissa. Euromäärät tarkistetaan lain mukaisesti joka toinen vuosi yleisen ansiotasoindeksin muutoksen mukaisesti. Tiloista esityslistalla on seuraavat hankkeet: päätös päiväkodin tarveselvityksestä osoitteeseen Maurinkatu 1a päätös Kumpulassa sijaitsevan päiväkoti Marjalan toiminnan lakkauttamisesta 1.8.2024 alkaen päätös Pakilan ala-asteen koulun ja Pakilan yläasteen koulun yhdistymisestä päätös Paloheinän alueelle osoitteeseen Paloheinäntie 40 b toteutetta

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye