Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Haaga-Helia sai laatuleiman – strateginen johtaminen vahvaa

Jaa

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamassa auditoinnissa laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta 16.6.2017 alkaen. Ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä täyttää korkeakoulujen laadunhallinnan kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia periaatteita ja suosituksia.

Auditointiryhmä näki yhtenä Haaga-Helian laatujärjestelmän vahvuuksista hyvin toimivan strategisen johtamisen. Strategisessa johtamisessa hyödynnetään laajalti laatujärjestelmän tuottamaa tietoa. Koko korkeakouluyhteisö on sitoutunut laatutyöhön.

Auditointiryhmän puheenjohtaja, yksikönjohtaja Asta Wahlgrén Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kiittää Haaga-Helian strategista johtamista:

”Laatu on keskeisessä asemassa Haaga-Helian strategiassa, ja valitut seurantaindikaattorit edistävät sekä strategian toteuttamista että toteutumisen arviointia. Indikaattorit ovat hyvin yhteensopivia valitun mission ja vision kanssa, ja kuvastavat myös laajemmin korkeakoulun tarpeita.”

Auditointiryhmä katsoi, että pedagogiikka on keskeisellä sijalla Haaga-Helian toiminnassa. Käytössä on laaja valikoima erilaisia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä. Koulutuksen laadunhallinta on vakiintunutta ja kattaa kaikki keskeiset prosessit.

Auditoinnissa tarkasteltiin tarkemmin kolmea koulutusohjelmaa: englanninkielisiä ammattikorkeakoulututkintoon johtavia ohjelmia Bachelor´s Programme in Business Information Technology ja Bachelor´s Programme in International Business sekä suomenkielellä toteutettavaa ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa Palveluliiketoiminnan koulutusohjelmaa. Kaikissa kolmessa koulutusohjelmassa sitoutuminen laatutyöhön oli hyvällä tasolla. Erityisesti molemmat englanninkieliset koulutusohjelmat ovat erinomaisia esimerkkejä toimivasta laatutyöstä, johon yhdistyvät vahva pedagogiikka ja kiinteät suhteet yrityksiin.

Auditointiryhmä antoi Haaga-Helialle myös suosituksia laatujärjestelmän kehittämiseksi. Korkeakoulussa on tällä hetkellä monimutkainen sisäinen työryhmärakenne, jota ehdotetaan yksinkertaistettavaksi. Lisäksi Haaga-Helialle suositellaan, että jatkossa kehittämistoimien suunnittelussa huomioitaisiin nykyistä vahvemmin priorisointi, koordinaatio ja realistiset aikataulut. Näin voidaan välttää tilanne, jossa useita kehittämisprojekteja käynnistetään samanaikaisesti. Vastikään perustetun TKI-palvelut (tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta) -yksikön rooli edellyttää selkiyttämistä, kuten myös TKI-toiminnan rooli kokonaisuudessaan. Auditointiryhmän mukaan ylimmän johdon olisi määriteltävä, millaista tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan tulisi olla Haaga-Heliassa.

Haaga-Helian valitsema valinnainen auditointikohde oli StartUp Schoolin laadunhallinta. Yrittäjyys on keskiössä Haaga-Helian vuosien 2016-2020 strategiassa ja profiilissa, ja StartUp School toimii välineenä teeman levittämisessä koko korkeakouluun. Henkilöstö ja ulkoiset sidosryhmät osallistuvat jo StartUp Schoolin laadunhallintaan, ja osittain myös opiskelijat.

Korkeakoulujen laatujärjestelmien auditoinnit käynnistettiin Suomessa vuonna 2005, ja auditointeihin osallistuvat kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut. Auditointiraportti on luettavissa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen verkkosivuilla http://www.karvi.fi/.

Lisätietoja:

  • auditointiryhmän puheenjohtaja Asta Wahlgrén, puh. 040 576 9372, asta.wahlgren(at)jamk.fi
  • arviointiasiantuntija Kati Isoaho, puh. 029 533 5519, kati.isoaho(at)karvi.fi
  • raporttien tilaukset: hallinnollinen avustaja Arja Bilund, puh. 029 533 5503, arja.bilund(at)karvi.fi

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Maailman paras amis?18.5.2018 08:45Blogi

Suomalainen ammatillinen koulutus on huippuluokkaa, mutta huippuosaajien lisäksi tutkintotodistuksen saa moni opiskelija, joka saavuttaa vain tutkinnon minimivaatimukset. Osaamisten vaatimustasosta on pidettävä huolta, sillä vaatimalla liian vähän ja joustamalla vaatimustasosta muun muassa nuorten syrjäytymisriski lisääntyy. Koulutuksen työelämärelevanssi ja opiskelijalähtöisyys sekä rakentavan keskustelukulttuurin luominen eri toimijatahojen välille ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen lähtökohtia.

KUTSU: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? – Arviointifoorumi 25.5.17.5.2018 08:00Kutsu

Aika: perjantai 25.5. klo 9.00–16.00 Paikka: Musiikkitalon Black Box -sali, Helsinki Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) järjestää toukokuussa ensimmäistä kertaa Arviointifoorumin, jossa tarkastellaan laaja-alaisesti koulutuksen nykytilaa ja tulevaisuutta arviointitiedon pohjalta eri koulutusasteilla: varhaiskasvatuksessa – esi- ja perusopetuksessa – lukiokoulutuksessa – ammatillisessa koulutuksessa – korkeakoulutuksessa – vapaassa sivistystyössä. Puheenvuoroissa, työpajoissa ja keskusteluissa pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo ja osallisuus? Mitä tapahtuu oppijan polun nivelvaiheissa? Vastaako osaaminen työelämän vaatimuksia? Millainen on koulujen digitalisaation tila? Päivän muita teemoja ovat muun muassa luottamus suomalaisen koulutus- ja arviointijärjestelmän perustana, maahanmuuttajien koulutus sekä ruotsinkielinen koulutus. Tutustu Arviointifoorumin ohjelmaan. T

Monipuolisilla menetelmillä ja yritysyhteistyöllä hyvät yrittäjyysvalmiudet ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluopetuksessa3.5.2018 08:00Tiedote

Korkeakouluissa on menossa selkeä yrittäjyysbuumi: yli puolet korkeakouluopiskelijoista kertoi pitävänsä yrittäjyyttä kiinnostavana uravaihtoehtona. Samanlaista buumia ei voida opiskelijakyselyn perusteella sanoa näkyvän ammatillisessa koulutuksessa. Yritysten ja yrittäjyyden vahvistaminen on yksi Sipilän hallituksen tavoitteista.

En kvalitetsstämpel till Polisyrkeshögskola – starka bevis på att utbildningen utvecklas med hjälp av kvalitetssystem18.4.2018 15:12Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering har genomfört en auditering av Polisyrkeshögskolan och har beviljat yrkeshögskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 18 april 2018. Yrkeshögskolans kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme