Haagan bussiliikenne tihenee ja rautatieasemille pääsee entistä joutuisammin

Haagan bussilinjasto uudistuu syksyllä 2021. Linja 40 muuttuu tiheästi liikennöitäväksi runkolinjaksi ja bussi 52 alkaa ajaa Kuninkaantammeen asti. Uusi linjasto selkeyttää Haagan ja Kannelmäen säteittäistä bussiliikennettä ja parantaa liityntäyhteyksiä rautatieasemille.

Kun Haagan bussilinjasto uudistuu, linjalla 40 pääsee Elielinaukiolta Etelä- ja Pohjois-Haagan kautta Kannelmäkeen saakka. Linja muuttuu tiheästi ajettavaksi runkolinjaksi, jonka vuoroväli on arkisin ruuhka-aikoina noin 8 minuuttia. Päiväsaikaan bussit kulkevat sekä arkisin että viikonloppuisin 10 minuutin välein.

Linja 52 alkaa liikennöidä reittiä Kuninkaantammi - Kannelmäki - Huopalahden asema – Munkkivuori - Otaniemi. Bussit kulkevat aamusta alkuiltaan 10 minuutin välein ja muina aikoina enimmäkseen 15 minuutin välein.

Linjan 41 reitti lyhenee Kannelmäestä Pohjois-Haagan asemalle. Linja 43 Elielinaukiolta Kuninkaantammeen lakkautetaan ja lähibussin 33 reitti Haagassa muuttuu.

Muutosten tavoitteena on selkeyttää Haaga–Kannelmäki -alueen säteistä bussilinjastoa sekä parantaa liityntäyhteyksiä rautatieasemille. Kun linja 40 jatkuu Kannelmäkeen, lähes kaksi kolmasosaa Haaga-Kannelmäki -alueen asukkaista asuu korkeintaan 400 metrin etäisyydellä bussipysäkeistä. Linja 52 tarjoaa jatkossa tiheitä yhteyksiä sekä Kannelmäen että Huopalahden asemille.

Uusien linjojen on tarkoitus tulla käyttöön, kun vuoden 2021 syysliikenne alkaa.

HSL suunnitteli uuden linjaston tiiviissä vuorovaikutuksessa Haagan ja Kannelmäen asukkaiden kanssa. Suunnitelmasta oli mahdollista antaa palautetta muun muassa blogissa sekä asukastilaisuudessa. Linjastosuunnittelijat muokkasivat luonnosta kommenttien perusteella työn kuluessa.

Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932,
Ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen, HSL, puh. 040 161 2173
Joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen, HSL, puh. 040 595 0202

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja

Vyöhykeuudistus toi lisää matkustajia ja kasvatti lipunmyyntiä17.12.2019 12:45:17 EETTiedote

Huhtikuun lopun vyöhykeuudistus on tuonut lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja kasvattanut lipunmyyntiä. Matkustajamäärät ovat kasvaneet koko vuoden ajan, mutta nousu on ollut selvästi voimakkaampaa vyöhykeuudistuksen jälkeen. Ennen uusia vyöhykkeitä kasvua oli 1,9 prosenttia, kun uudistuksen jälkeen touko–lokakuussa matkustajia oli 3,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2018 touko–lokakuussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 17.12.201917.12.2019 12:20:07 EETTiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2020 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2020 siten, että tuloskortin painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen tarjouskilpailun 50/2020 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun, joka sisältää Itä-Helsingissä ja Itä-Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Tarjouskilpailu käynnistyy tammikuun 2020 puolivälissä, ja liikennöintisopimukset alkavat elokuussa 2021. Kilpailutus koostuu yhdestä kohteesta, joka on kooltaan poikkeuksellisen suuri. Kohteen sopimuskausi on seitsemän vuotta, ja jatko-optio voi olla enintään kolme vuotta. Kohteeseen vaadittavasta kalustosta noin 43 prosenttia on sähköbusseja. Uutta runkolinjaa 570 on tarkoitus liikennöidä kokonaisuudessaan sähköllä toimivilla nivelbusseilla. Liikennöintisopimukseen sisältyy myös velvoite vuokrata sopimuskauden ajaksi Itä-Vantaalle rakennettava Ojangon bussivarikko Vantaan kaupungin omistamalta Kiinteistö Oy Kehäsuoralta. Link