Haagan muokattu linjastoluonnos on nähtävissä HSL:n blogissa

Haagan linjastosuunnitelman muokattu luonnos on nyt luettavissa HSL:n blogissa. Suunnitelman edellinen versio oli asiakkaitten kommentoitavana lokakuussa, ja HSL:n suunnittelijat tekivät palautteen perusteella muutoksia luonnokseen.

Merkittävin muutos ensimmäiseen luonnokseen verrattuna on linjan 41 säilyminen hieman muutetulla reitillä. Kaikkia asiakkaiden esittämiä toiveita ei ole voitu toteuttaa. Luonnos ehdottaa edelleen, että linjat 40 ja 43 korvattaisiin runkolinjalla, joka kulkisi tiheästi Elielinaukiolta Etelä- ja Pohjois-Haagan kautta Kannelmäkeen.

Asiakkaat ovat päässeet osallistumaan Haagan linjastosuunnitelman tekoon työn eri vaiheissa. Suunnitelmatyön aluksi HSL:n suunnittelijat selvittivät Haagassa kulkevien liikkumistottumuksia ja toiveita erillisellä kyselyllä.

Kysymyksiä ja mielipiteitä asiakkaat ovat saaneet esittää koko suunnitteluprosessin ajan blogissa, joka on toiminut pääasiallisena vuorovaikutuskanavana. Ensimmäisestä linjastoluonnoksesta asukkaat ja suunnittelualueella liikkuvat saivat antaa palautetta 9.10.–3.11.2019. Pohjois-Haagassa 24.10. järjestettyyn asukastilaisuuteen osallistui 190 asukasta.

Muutokset linjastoon on tarkoitus toteuttaa elokuussa 2021.

HSL:n hallitus käsittelee suunnitelmaa kokouksessaan 17.12.

Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puhelin 09 4766 4363
Joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen, HSL, puhelin 09 4766 4242

HSL:n toimitusjohtajan tehtävään 26 hakijaa1.10.2020 08:03:09 EESTTiedote

HSL:n pitkäaikainen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi on jäämässä eläkkeelle. Uuden toimitusjohtajan virka on ollut avoimessa haussa, ja hakuaikana 29.9. mennessä tehtävään haki yhteensä 26 henkilöä. Hakijat ovat: Anttila Tero, Boman Petri, Flink Mari, Franckenhaeuser Sebastian, Hietala Kimmo, Kalliokulju Juha, Karhunen Anna-Mari, Kämppä Harri, Lehmuskoski Ville, Lehtonen Jouko, Lundell Kari, Mattlar Renny, Nikula Eero, Noronen-Juhola Heini, Posti Pauliina, Puntanen Sini, Puruskainen Marko, Sarlund Kalle, Soininen Minna, Vanhanen Kerkko ja Åberg Emilia. Viisi hakijaa ei halua nimeään julkaistavan. HSL:n hallitus valitsee uuden toimitusjohtajan tämänhetkisen suunnitelman mukaan kokouksessaan tiistaina 3.11.2020.

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.